Selasa, 30 Julai 2024

SAHKAH SOLAT DIBELAKANG IMAM WAHHABI?

 SAHKAH SOLAT BELAKANG IMAM WAHHABI?

1) Persoalan yang selalu ditanya kepada kami ASWJ yang mendedahkan brain wash dan penyelewengan Wahhabi. 

2) Apabila golongan Wahhabi mengelabah dan terdesak dalam berhujjah, mereka akan lontarkan brain wash tersebut.

3) Hal ini kerana mereka bangga dengan Kerajaan Saudi yang sekarang menguasai Dua Tanah Suci (Mekkah & Madinah). 

4) TAHUKAH ANDA?

●  Aliran Muktazilah menguasai Dua Tanah Suci lebih kurang 34 tahun (813-847M)

●  Muktazilah menjadi mazhab aqidah rasmi pada 827M di zaman Khalifah Al-Makmun.

●  Dua Tanah Suci dikuasai oleh Muktazilah bermula ketika Khalifah ke-7 Dinasti Abbasiyyah iaitu Al-Makmun (813-833M)

●  Khalifah ke-8 Al-Muktasim (833-842M) meneruskan penyebaran Muktazilah secara ekstrimis dan kejam sehingga Imam Ahmad bin Hanbal dipenjarakan dan banyak lagi yang menjadi mangsanya.

●  Khalifah ke-9 Al-Wasiq (842-847M) yang menyambung juga semakin kejam dengan membunuh Yusuf bin Yahya Al-Buwaity (murid utama Imam Syafie) dan ramai lagi.

●  Namun, Imam Abu Abdul Rahman Abdullah ibnu Muhammad ibnu Ishak al-Azraniy telah berdebat dengan Khalifah Al-Wasiq hingga menyebabkan Al-Wasiq bertaubat dan penyebaran Muktazilah secara kejam terhenti.

●  Seterusnya, mazhab Muktazilah dibasmi dan dilenyapkan secara total oleh Imam Abu Hasan Al-Asy'ari dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi serta pengikut-pengikut mereka yang dikenali Al-Asyairah wal Maturidiah.

5) Persoalanya?

i) Siapakah yang berjaya membasmi fahaman yang telah membunuh ramai ulama Sunni?

ii) Dimanakah Al-Wahhabiyyah ketika itu?

iii) Sahkah solat makmun ASWJ dibelakang Imam yang Muktazilah ketika itu?

iv) Samakah situasi penguasaan Wahhabi Saudi ke atas Mekkah dan Madinah  dengan penguasaan Muktazilah pada zaman tersebut?

6) Apa hukum solat dibelakang Wahhabi di Mekah dan Madinah?

a) Bersangka baik bahawa tidak semua Imam di sana berpegang dengan fahaman Wahhabi.

b) Jika jelas ia adalah Wahhabi, maka sah solat berimamkan ahli bidaah aqidah seperti solat berimamkan Muktazilah. Hal ini dibahaskan oleh para ulama fiqh tentang hukum menjadi makmum kepada ahli bid'ah yang aqidahnya tidak mencapai tahap kufur.

c) Maklum di sisi ASWJ, kami tidak mengkafirkan Wahhabi atau mana-mana firqah bukan ASWJ.

c) TG Haji Salleh Sik pernah bertanya kepada gurunya, TG Syeikh Wan Ismail (Pak Da Eil Mekah) tentang hukum solat berimamkan Wahhabi. 

Pak Da Eil jawab, sah solat dibelakang Wahhabi iaitu diuzurkan di tiga masjid iaitu Masjidil Haram, Masjidil Nabawi dan Masjidil Aqsa kerana berkehendak kepada kelebihan berjemaah bukan kerana Imam-Imam Wahhabi.

7) Demikianlah Wahhabi, banyak brain wash daripada hujjah. Tetapi sekarang, banyak fitnah daripada hujjah. Orang ramai mudah percaya kerana kurang ilmu yang sama kurang dengan penyampainya. Ingatlah kita dengan hadis akhir zaman:

ูŠุฃุชูŠ ุนู„ู‰ ุงู„ู†ุงุณ ุฒู…ุงู† ู„ุง ูŠุจู‚ู‰ ููŠู…ุง ูŠุจู‚ู‰ ู…ู† ุงู„ุฅุณู„ุงู… ุฅู„ุง ุงุณู…ู‡, ูˆู„ุง ู…ู† ุงู„ู‚ุฑุขู† ุฅู„ุง ุฑุณู…ู‡, ู…ุณุงุฌุฏู‡ู… ุนุงู…ุฑุฉ ูˆู‡ูŠ ุฎุฑุงุจٌ ู…ู† ุงู„ู‡ุฏู‰, ุนู„ู…ุงุคู‡ู… ุดุฑ ู…ู† ุชุญุช ุฃุฏูŠู… ุงู„ุณู…ุงุก, ู…ู† ุนู†ุฏู‡ู… ุชุฎุฑุฌ ุงู„ูุชู†ุฉ ูˆููŠู‡ู… ุชุนูˆุฏ

"Akan datang suatu zaman di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali pada namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali pada tulisannya. Masjid-masjid tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama yang ada adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah naungan langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali."  (HR. al-Baihaqi)

๏ป—๏บŽ๏ป ๏ป‹๏ปค๏บฎ ๏บญ๏บฟ๏ปฒ ๏บ๏ปŸ๏ป ๏ปช ๏ป‹๏ปจ๏ปช: ๏บ‡๏ปฅ ๏บƒ๏บง๏ปฎ๏ป‘ ๏ปฃ๏บŽ ๏บƒ๏บง๏บŽ๏ป‘ ๏ป‹๏ป ๏ปฐ ๏ปซ๏บฌ๏ปฉ ๏บ๏ปท๏ปฃ๏บ” ๏บ๏ปŸ๏ปค๏ปจ๏บŽ๏ป“๏ป– ๏บ๏ปŸ๏ปŒ๏ป ๏ปด๏ปข. ๏ป—๏บŽ๏ปŸ๏ปฎ๏บ: ๏ปญ๏ป›๏ปด๏ป’ ๏ปณ๏ปœ๏ปฎ๏ปฅ ๏ปฃ๏ปจ๏บŽ๏ป“๏ป˜๏บŽً ๏ป‹๏ป ๏ปด๏ปค๏บŽً؟ ๏ป—๏บŽ๏ป : ๏ป‹๏ป ๏ปด๏ปข ๏บ๏ปŸ๏ป ๏บด๏บŽ๏ปฅ ๏บŸ๏บŽ๏ปซ๏ปž ๏บ๏ปŸ๏ป˜๏ป ๏บ ๏ปญ๏บ๏ปŸ๏ปŒ๏ปค๏ปž 

Saidina Umar Bin Khattab r.a. berkata “Sesungguhnya sesuatu yang paling mengkhuawatirkan yang aku khuawatirkan dari umat ini adalah para munafiq yang berilmu”

Para sahabat bertanya “Bagaimana orang munafiq tapi ia alim?”

Saidina Umar r.a. menjawab “Mereka alim dalam lisannya tapi tidak dalam hati dan amalannya.”

Sayyidina al-Imam al-Syafie radhiyallahu ' anhu berkata :

ู„ูˆู„ุง ุงู„ู…ุญุงุจุฑ ู„ุฎุทุจุช ุงู„ุฒู†ุงุฏู‚ุฉ ุนู„ู‰ ุงู„ู…ู†ุงุจุฑ

Seandainya tidak ada tinta-tinta para ulama yang membela kebenaran, pasti orang-orang zindiq (munafik) akan berceramah di berbagai mimbar.

Bukankah ramai Wahhabi sekarang lunak bermadah, hebat berkata-kata, banyak pula puisinya, mubahalah sebagai kebanggaannya.

Disediakan oleh:

Ust HAZA Official


P/S : Gambar diatas dikatakan gambar Pak Da Eil (Syeikh Wan Ismail al-Fathani) yang merupakan guru kepada Syeikh Abdul Qadir al-Mandili, TG Haji Salleh Sik, Baba Abdul Qadir Hj Wangah Sekam, TG Haji Abdullah Lubuk Tapah, Syeikh Wazir al-Kalantani al-Makki dan ramai lagi.

0 comments:

Catat Ulasan