Jumaat, 26 Julai 2024

Belasungkawa:Tuan Guru Baba Haji Abdullah, Pondok Mapat ( 1943 - 2024 )

 ุงู†ุง ู„ู„ู‡ ูˆุงู†ุง ุงู„ูŠู‡ ุฑุงุฌุนูˆู†

ุงَู„ู„ّٰู‡ُู…َّ ุงุบْูِุฑْ ู„َู‡ُ ูˆَุงุฑْุญَู…ْู‡ُ ูˆَุนَุงูِู‡ِ ูˆَุงุนْูُ ุนَู†ْู‡ُ ูˆَุฃَูƒْุฑِู…ْ ู†ُุฒُู„َู‡ُ ูˆَูˆَุณِّุนْ ู…َุฏْุฎَู„َู‡ُ ูˆَุงุบْุณِู„ْู‡ُ ุจِุงู„ْู…َุงุกِ ูˆَุงู„ุซَّู„ْุฌِ ูˆَุงู„ْุจَุฑَุฏِ ูˆَู†َู‚ِّู‡َ ู…ِู†َ ุงู„ْุฎَุทَุงูŠَุง ูƒَู…َุง ูŠُู†َู‚َّู‰ ุงู„ุซَّูˆْุจُ ุงْู„ุฃَุจْูŠَุถُ ู…ِู†َ ุงู„ุฏَّู†َุณ ูˆَุฃَุจْุฏِู„ْู‡ُ ุฏَุงุฑًุง ุฎَูŠْุฑًุง ู…ِู†ْ ุฏَุงุฑِู‡ِ ูˆَุฃَู‡ْู„ุงً ุฎَูŠْุฑًุง ู…ِู†ْ ุฃَู‡ْู„ِู‡ِ ูˆَุฒَูˆْุฌุٙง ุฎَูŠْุฑًุง ู…ِู†ْ ุฒَูˆْุฌูٙ‡ِ ูˆَุฃَุฏْุฎِู„ْู‡ُ ุงู„ْุฌَู†َّุฉَ ูˆَุฃَุนِุฐْู‡ُ ู…ِู†ْ ุนَุฐَุงุจِ ุงู„ْู‚َุจْุฑِ ูˆَูِุชْู†َุชِู‡ِ ูˆَู…ِู†ْ ุนَุฐَุงุจِ ุงู„ู†َّุงุฑِ. 

Khabar duka dari bumi Fathani Darus Salam, berturut² alim ulama Fathani meninggalkan kita. Bermula dengan al-marhum Tuan Guru Baba Mad Kelaba, al-Marhum Tuan Guru Baba Abdul Rahman Keming, al-Marhum Tuan Guru Baba Haji Abdul Qadir Chenak, al-Marhum Tuan Guru Baba Haji Musa Chenak.

Dan hari ini telah kembali ke rahmatullah, ulama sesepuh kawasan Patani, Tuan Guru Baba Haji Abdullah Bin Ibrahim - Pengasas Pondok Mapat dalam usia lebih kurang 81 tahun, pada pukul 3.22 pagi, malam Jumaat. Jenazah Baba akan disolatkan jam 10 pagi di pondoknya.

Moga Allah Taala menerima segala amal kebajikan, jasa baktinya terhadap agama dan penat lelah Allahyarham dalam mendidik masyarakat. Moga Allah Taala menempatkan Allahyarham di kalangan mereka yang mendapat Syurga ilahi. Amin

Manaqib ringkas beliau :

Tuan Guru Baba Haji Abdullah, Pondok Mapat ( 1943 - 2024 )

Oleh : Tengku Yusuff 

Tuan Guru Baba Haji Abdullah Bin Ibrahim dilahirkan di Yarang, Patani pada tahun 1943.

Pendidikan awalnya di Pondok Paya Naka, Yarang berguru dengan Syeikh Abdul Rahman Bin Ismail selama beberapa tahun (kemudian beliau menjadi menantu kepada gurunya berkenaan). Setelah itu beliau melanjutkan pengajiannya ke Sekolah Mudir Haji Harun di Yala dan seterusnya ke Pondok Ayah Dir Sekam. Bagi mendapatkan pengajian peringkat tinggi, Baba Lah berangkat ke Mekah menuntut ilmu di sana kira-kira 10 tahun, berguru antaranya dengan :

1. Syeikh Muhammad Yasin al-Fadani

2. Syeikh Abdul Karim Banjar

3. Baba Li Chaiya

4. Baba Sin Surat dan ramai lagi

Setelah pulang beliau mengajar di Pondok Paya Naka yang dibangunkan oleh mertuanya. Turut mengajar di situ ialah biras beliau, Tuan Guru Baba Haji Ismail.

Baba Lah akhirnya mengambil keputusan membuka pondoknya sendiri yang tidak jauh dari Pondok Paya Naka kira-kira 15 tahun dahulu. Pondoknya dikenali dengan panggilan Pondok Mapat.

Almarhum Baba meninggal dunia pada 26 Julai 2023, pukul 3.22 malam, Hari Jumaat dalam usia 81 tahun.

Moga Allah Taala merahmati roh auliaNya. Amin 

*Sumber - Temubual penulis dengan almarhum Tuan Guru Baba Lah Mapat pada 8 Februari 2023

#WafatnyaUlamak

0 comments:

Catat Ulasan