Ahad, 28 Julai 2024

Olimpik Paris 2024: ‘Jangan cemas’, Chong Wei kongsi kisah lucu di Olimpik.

 Olimpik Paris: ‘Jangan cemas’, Chong Wei kongsi kisah lucu di Olimpik. 

Saya nasihat atlit supaya jangan cemas. Tapi mustahil tak cemas. Semasa saya turun gelanggang semasa Olympic pertama saya, walaupun bertemu Ng Wei dari Hong Kong , bergetar juga tangan I kerana cemas. Peluh tak henti-henti membasahi baju yang dipakai. Fikiran menjadi kusut masai. 

Coach nampak I gelisah, dia tahu yang I dah cemas. Dia pon call Team Malaysia punya psychologist atau motivator (tak sure role) mari bagi ketenangan.

Mamat ni pon sampai kat aku. Terus dia pegang tangan aku nk bagi motivational speech

“Jason, jangan cemas. Ini kali pertama kau I tahu. Tapi Jason, teguhkan mental dan emosi. Jangan cemas”.

Aku pandang coach. Coach pandang aku. Kita heran. Sejak bila nama I Jason.

Aku pon tiao “Weh bro. Aku bukan Jason la.”

Mamat tu balas “ I tau. Jason ialah nama saya. Saya pon cemas gak. Ini kali pertama saya jadi psychologist untuk acara begitu besar. So sebelum I motivate u, I motivate i sendiri dulu”.

Terus gelak beruk aku dan coach…

Terus hilang cemas aku.. Maybe itu la cara tersendiri psychologist ini.

Jangan cemas, raih emas, Atlet atlet kita !

FB Datuk Lee Chong Wei 李宗伟

0 comments:

Catat Ulasan