Ahad, 21 Julai 2024

"Kenapa Tak Hantar Angkasawan Lepas Neil Amstrong?"

 "Kenapa Tak Hantar Angkasawan Lepas Neil Amstrong?" 

Hari ini genap pada 55 tahun yang lalu iaitu 21 Julai 1969, manusia pertama kali menjejakkan kaki di bulan. Pernyataan bahawa manusia tidak pernah kembali ke bulan selepas Neil Armstrong tidak benar. Selepas misi Apollo 11 yang menjejakkan Neil Armstrong dan Buzz Aldrin di bulan pada tahun 1969, terdapat lima lagi misi berangkawasan ke bulan yang berjaya di bawah program Apollo NASA. 

Berikut adalah senarai misi-misi tersebut dan angkasawan yang terlibat:

Apollo 12 (November 1969)

Angkasawan: Charles "Pete" Conrad dan Alan L. Bean

Apollo 14 (Februari 1971)

Angkasawan: Alan B. Shepard dan Edgar D. Mitchell

Apollo 15 (Julai 1971)

Angkasawan: David R. Scott dan James B. Irwin

Apollo 16 (April 1972)

Angkasawan: John W. Young dan Charles M. Duke

Apollo 17 (Disember 1972)

Angkasawan: Eugene Cernan dan Harrison H. Schmitt

Gambar dibawah ialah gambar daripada Misi Apollo 17 pada Disember 1972 yang merupakan kali terakhir manusia menjejakkan kaki ke bulan. Sejak itu, tiada lagi misi berangkasawan yang dihantar ke bulan apabila prob-prob mula dihantar ke sana.


NASA kini merancang untuk menghantar manusia kembali ke bulan melalui program Artemis. Program ini bertujuan untuk meneroka lebih jauh kawasan bulan, termasuk kawasan kutub selatan yang belum pernah diterokai oleh manusia. Artemis juga bertujuan menyediakan asas untuk penerokaan manusia ke Marikh nanti.

Program Artemis merangkumi beberapa fasa, bermula dengan Artemis I yang merupakan penerbangan ujian tanpa berpemandu. Artemis II akan menjadi penerbangan pertama dengan angkasawan mengelilingi bulan, dan Artemis III akan mendaratkan angkasawan di permukaan bulan.

Program ini juga melibatkan pembangunan teknologi baru, termasuk sistem pelancaran angkasa yang lebih kuat dan habitat yang boleh menyokong angkasawan dalam jangka masa panjang. Manalah tahu selepas ni ada koloni manusia di bulan kan? 

Sementara kita tunggu manusia mendarat lagi di bulan melalui Program Artemis III 2025 ni, ada banyak prob-prob angkasa dah dihantar ke bulan. Kita ada prob Chandrayaan-2 (India) yang pada November 2019, Chandrayaan-2 berjaya mengambil gambar tapak pendaratan Apollo 11.

Kita juga ada prob jenis Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) NASA, ia masih menunjukkan kawasan pendaratan dan memberi bukti tambahan mengenai kesan misi Apollo di permukaan bulan dengan menangkap gambar dengan jelas tapak kaki angkasawan sebelum ini yang masih kekal ke hari ini, sebab keadaan di bulan tanpa atmosfera dan angin!

Oleh: Helmi Effendy 

Source 

___


Dan Bulan menyimpan seribu satu rahsia untuk kita terokai. Sebab tu saya nak cadangkan anda beli buku sahabat saya, Dr Zamir Mohyedin. Buku ni berwarna, mengandungi isi kandungan angkasa yang sangat menakjubkan! Beli di: https://s.shopee.com.my/1B1rPrLp8m

0 comments:

Catat Ulasan