KUALA LUMPUR: Segala yang ada di dalam rumah setingkat itu bersalut lumpur - peralatan elektrik dan elektronik, perkakas rumah dan perabot
Televisyen skrin rata 42 inci yang sebelum ini menjadi sumber maklumat dan hiburan Derismawa Arisno bersama dua teman serumah, dijadikan alas duduk wanita itu yang berehat sekejap bagi menghilangkan lelah membersihkan rumah sewanya yang ditenggelami air selama seminggu bermula 18 Disember lalu.
"Bila balik (dari kerja), air sudah sampai paras betis. Cuma dapat selamatkan baju, yang lain semua ditinggalkan. Memang panik sangat," katanya membuka cerita kepada Bernama ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tengah, Banting, Selangor.
Kampung itu yang didiami golongan berpendapatan sederhana, kebanyakannya bekerja di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), antara kawasan yang paling teruk terjejas banjir pada 18 Disember lalu.
Menurut penduduk yang ditemui Bernama, petempatan yang dikelilingi ladang kelapa sawit itu amat jarang dilanda banjir, justeru mereka tertanya-tanya bagaimana bencana seburuk itu boleh berlaku dan mengapa tiada amaran dikeluarkan.
Pertanyaan serupa turut bermain di fikiran Raynugadewi Subramanian atau Raynu yang menetap di Taman Sri Muda, Shah Alam - 44 kilometer di utara Kampung Tengah.
Tidak seperti Kampung Tengah, Taman Sri Muda mudah dilanda banjir apabila hujan lebat, namun Raynu berkata, bah besar pada hari itu membuatkan dia benar-benar tergamam kerana selama ini banjir kilat yang berlaku tidak seteruk itu.
Wanita itu berkata, pada pagi hari berkenaan, dia perasan air naik agak pantas berbanding kebiasaan, menyebabkan dia dan ibunya keluar mengalihkan kereta untuk diletakkan di kawasan lebih tinggi.
"Agak sukar untuk memandu dalam keadaan itu, namun syukurlah kami selamat sampai di kawasan tinggi.
"Kami kemudian tunggu air surut dengan harapan dapat berjalan balik ke rumah, namun kami mendapati paras air semakin tinggi," katanya melalui WhatsApp kepada Bernama.
Melihat rumah mereka semakin ditenggelami air, Raynu dan ibunya tidak ada pilihan melainkan menuju ke tempat selamat, meninggalkan segala milik mereka termasuk kucing peliharaan di rumah. (Kucing mereka selamat, ditemukan tiga hari kemudian).
Beliau berkata, apabila kembali ke rumah pada 23 Disember lalu, semua barangan di tingkat bawah rumah sudah musnah, manakala kawasan kejiranannya pula ibarat 'medan perang.'
Setakat 27 Disember lalu, pihak berkuasa mengesahkan 25 orang termasuk dua sukarelawan terkorban dalam bencana itu di Selangor, manakala puluhan ribu lagi terpaksa dipindahkan.
Ratusan penduduk dilaporkan terperangkap di atas bumbung atau tingkat atas kediaman mereka tanpa makanan dan elektrik selama lebih sehari.
Ironinya, Selangor dianggap oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai negeri paling bersedia untuk menghadapi bencana di Malaysia, kata pakar kesiapsiagaan, Dr Khamarrul Azahari Razak.
Justeru, apakah yang sebenarnya berlaku?
"Apa yang berlaku (pada 18 Disember lalu) adalah impak perubahan iklim dan akibat cuaca ekstrem pada hari berkenaan. Perlu diingat, Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia) telah mengeluarkan amaran, dan… (perubahan cuaca) berlaku sekelip mata," katanya.
Katanya, pakar termasuk beliau, menumpukan perhatian pada negeri di timur laut, menjangkakan hujan turun di sana seperti kebiasaan, namun yang berlaku ialah sistem cuaca bergerak ke barat daya, iaitu Lembah Klang.
Pihak berkuasa menuding jari pada jumlah taburan hujan - lebih 300 milimeter (mm) dalam sehari, iaitu jumlah purata sebulan - yang diburukkan lagi dengan air pasang besar, kawasan rendah, air sungai penuh dan daratan terlebih tepu.
Gabungan faktor itu tidak mampu ditampung oleh langkah-langkah tebatan banjir yang dilaksanakan.
Sekalipun saintis iklim dan pakar tempatan telah menjangkakan lebih banyak hujan dan banjir di rantau ini pada masa depan, termasuk di kawasan yang lazimnya tidak banjir, bencana 18 Disember lalu itu memeranjatkan ramai pakar.
"Jujur saya katakan, selama lebih 30 tahun saya berkhidmat, saya tidak pernah melihat banjir seteruk itu di Kuala Langat mahupun Shah Alam," kata Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Air Kebangsaan Malaysia (NAHRIM), Datuk Nor Hisham Mohd Ghazali melalui WhatsApp kepada Bernama.
Walaupun penduduk sudah terbiasa dengan kejadian banjir di kawasan rendah di Lembah Klang, khususnya di kawasan berdekatan sungai, tidak ramai yang menyangka kawasan terbabit masih ditenggelami air selepas berhari-hari hujan berhenti.
Di Kampung Tengah, air hanya surut selepas seminggu, manakala di Taman Sri Muda, pihak berkuasa terpaksa menggunakan pam untuk menyedut keluar air, membolehkan penduduk kembali ke rumah mereka lima hari kemudian.
Pakar sungai dan saliran, Dr Kalithasan Kailasam dari Global Environment Centre (GEC), berkata ketika monsun yang bermakna sungai dan empangan dipenuhi air, menyukarkan lagi banjir untuk surut, malah mungkin kembali memasuki rumah.
"Keadaan itu disebabkan aliran balik," jelasnya.
Sementara itu pada 27 Disember lalu, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, berkata berdasarkan jumlah hujan pada 18 dan 19 Disember lalu yang dua kali ganda jumlah taburan hujan purata bagi Disember, sebarang projek tadahan air pada masa akan datang perlu berkemampuan menampung 300 hingga 400mm air pada bila-bila masa.
Susulan bencana berkenaan, masyarakat kini ingin tahu langkah-langkah yang diambil bagi memastikan bah besar di Lembah Klang itu tidak berulang.
Mitigasi banjir mempunyai dua bahagian, iaitu struktur dan bukan struktur.
Pakar berkata, dengan menambah baik langkah tebatan banjir struktur seperti meningkatkan jumlah dan kapasiti kolam tadahan, empangan, tetambak serta lencongan, ia akan membantu Lembah Klang dan Malaysia amnya mendepani ancaman perubahan iklim.
Bagi penyelesaian bukan struktur pula, pakar dan masyarakat berkata, kerajaan negeri serta Persekutuan harus menambah baik tindak balas dan pengurusan bencana masing-masing.
Raynu memaklumkan setahu beliau, jiran serta rakannya yang terperangkap dalam banjir di Taman Sri Muda diselamatkan oleh sukarelawan, bukan pihak berkuasa.
"Perkara ini tidak seharusnya berlaku atau setidak-tidaknya diuruskan dengan lebih baik oleh pihak berkuasa. Bagi saya, perkara ini merupakan satu kegagalan yang besar pihak berkuasa," katanya.
Laporan yang dikeluarkan oleh Pejabat PBB bagi Pengurangan Risiko Bencana dan Pusat Kesiapsiagaan Bencana Asia pada 2020 mengenai Pengurangan Risiko Bencana di Malaysia, menyifatkan sistem pengurusan bencana negara yang secara berpusat atau dari atas ke bawah itu sebagai tidak cekap dan ketinggalan zaman.
"Tidak dapat dielakkan ketiadaan fleksibiliti (dalam sistem pengurusan bencana dari atas ke bawah) menjadikan sistem itu tidak berguna apabila berdepan cabaran abad ke-21, di mana maklumat dari bawah ke atas memainkan peranan penting dengan revolusi media sosial dan kesedaran dalam kalangan orang awam akan memberi impak terhadap reputasi dan nama baik kerajaan," menurut laporan itu.
Dr Khamarrul yang juga Exco MERCY Malaysia, mengesyorkan pelaksanaan sistem terpencar dan menambah, sistem pengurusan bencana yang berkesan bermakna membabitkan semua pihak berkuasa tempatan dan negeri.
"Jika anda memperkukuh kerajaan tempatan - kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan - anda sebenarnya menambah baik keseluruhan jentera dalam pengurusan bencana, berbanding dengan hanya bergantung pada NADMA (Agensi Pengurusan Bencana Negara)," katanya.
NADMA ditubuhkan pada 2015. Pada 5 Oktober lalu, Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Aminuddin Hassim, dilaporkan berkata agensi itu sedang menggubal dasar pengurangan risiko. Beliau bagaimanapun tidak memberi maklum balas apabila ditanya berkenaan perkembangan dasar itu.
Pendekatan dari bawah ke atas juga harus membabitkan orang awam.
Kalithasan yang juga Pengurus Penjagaan Sungai bagi GEC, berharap kejadian banjir itu akan menyedarkan orang ramai, kerana mereka mempunyai peranan penting dalam mengurus dan mempersiapkan persediaan menghadapi bencana.
"Kita harus berpandu kepada model perubahan iklim 2021 yang tidak boleh diduga. Kita berdepan kemungkinan banjir boleh berlaku di mana sahaja dan pada bila-bila masa, tidak seperti musim monsun sebelum ini, iaitu bah pada Disember hanya berlaku di Kelantan dan Terengganu," katanya.
Pakar berkata, perubahan bukan struktur lain yang boleh diambil ialah melarang pembangunan di kawasan dataran banjir, memastikan pembangunan lestari dan memperkukuh perundangan serta memperketat syarat pembangunan.
Nor Hisham yang juga bekas Ketua Pengarah Pengairan dan Saliran, berkata dataran banjir tidak harus dibangunkan.
"Di sesetengah kawasan, dulu kenapa buat?" soal beliau.
Namun jika ada keperluan untuk dibangunkan, pakar berkata, syarat yang ditetapkan harus mengambil kira kesan perubahan iklim seperti jumlah taburan hujan yang lebih tinggi dan kejadian cuaca melampau.
Aktiviti penebangan hutan juga perlu dikenakan sekatan lebih ketat, dan pihak berkuasa tidak boleh berkompromi dalam soal peraturan serta tidak meluluskan sebarang pembangunan yang gagal memenuhi syarat.
Pakar pengurusan alam sekitar, Prof Madya Dr Mohd Khairul Amri Kamaruddin dari Universiti Sultan Zainal Abidin bagaimanapun berkata tidak perlu dihentikan terus pembangunan, sebaliknya pastikan aktiviti itu dijalankan secara bersama dengan usaha pemuliharaan.
"Kita jaga. Kita buat sebagai ekopelancongan yang mana kita boleh bangunkan balik (hutan), boleh kembalikan duit ekopelancongan itu tadi kepada ekonomi masyarakat setempat dan sebagainya," katanya.
Nor Hisham yang bersetuju dengan saranan itu berkata, apa juga pembangunan yang dilakukan, pastikan projek tidak mengganggu proses kitaran hidrologi atau proses semula jadi sungai.
"Usaha menggemblengkan pembangunan dan alam semula jadi, di mana sistem semula jadi tidak diganggu dan pada masa sama komuniti manusia juga boleh berkembang, mesti dilaksanakan.
"Kaedah ini amat penting bagi masa depan sesebuah negara yang menerima banyak hujan seperti negara kita ini," katanya. – BERNAMA
0 comments:
Catat Ulasan