"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Ahad, 7 Julai 2024

Belanda bangkit atasi Turkiye, mara ke separuh akhir Euro 2024

 Stefan de Vrij meraikan jaringannya. Foto: REUTERS

Stefan de Vrij meraikan jaringannya. Foto: REUTERS

BERLIN: Belanda memperoleh dua gol dalam tempoh tujuh minit pada aksi babak kedua untuk bangkit menewaskan Turkiye 2-1 sekali gus menempah slot ke separuh akhir menentang England.

Samet Akaydin meletakkan Turkiye di hadapan pada babak pertama namun Stefan de Vrij menanduk jaringan penyamaan sebelum Murt Muldur menjaringkan gol sendiri pada minit ke-76 untuk membenarkan Belanda meraih kemenangan.

Perlawanan suku akhir itu dibayangi perbalahan diplomatik antara Turkiye dan Jerman selepas wira mereka di saingan 16 terbaik, Merih Demiral digantung dua perlawanan kerana menunjukkan isyarat tangan yang menimbulkan kontroversi.

Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan hadir menyaksikan perlawanan di Olympiastadion bersama puluhan ribu penyokong bagi memberi sokongan kepada pasukan.

Belanda berjaya menyerap setiap tekanan yang dihadapi di dalam dan di bangku penonton untuk mara ke pentas separuh akhir pertama mereka di Euro sejak 2004.

Pengendali Turkiye, Vincenzo Montella meletakkan lima pemain di bahagian pertahanan dengan harapan pasukan mudanya boleh menghalang Belanda ketika serangan balas.

Begitupun, juara Euro 1988 terlebih dahulu mencipta peluang dengan Cody Gakpo dan Memphis Depay bergabung namun usaha berkenaan gagal menemui penyudah diinginkan.

Skuad kendalian Ronald Koeman itu tampak hambar di babak pertama selepas melancarkan serangan awal mereka yang membenarkan Turkiye mengukuhkan kemampuan mereka dalam perlawanan.

Akaydin yang menggantikan Demiral membuka tirai jaringan pada minit ke-35 menerusi tandukannya sekali gus menggamatkan stadium yang dipenuhi hampir majoritinya daripada penyokong Turkiye.

Ketika perlawanan berbaki 20 minit, Stefan de Vrij menemui jaringan penyamaan menerusi tandukannya untuk menewaskan penjaga gol Turkiye, Mert Gunok.

Penjaga gol Turkiye, Mert Gunok gagal menampan jaringan pemain Belanda, Stefan de Vrij. Foto: AFP
Penjaga gol Turkiye, Mert Gunok gagal menampan jaringan pemain Belanda, Stefan de Vrij. Foto: AFP

Enam minit kemudian, Belanda mendahului permainan apabila hantaran rendah Denzel Dumfries ditampan masuk Muldur ke gawang sendiri.

Ia adalah gol sendiri ke-10 dalam kejohanan itu. - AFP

Dah boleh guna aplikasi GO by Bank Islam

 

Gambar hiasan

PETALING JAYA – Kesemua perkhidmatan Bank Islam termasuk aplikasi GO by Bank Islam kembali pulih hari ini.

Perkara itu dimaklumkan oleh Bank Islam menerusi hantaran X pada pagi tadi.

“Kami ingin memaklumkan bahawa kesemua perkhidmatan kami telah kembali pulih. Terima kasih atas kesabaran anda,” ujarnya.

Semalam Kosmo! melaporkan, ramai penggunakan GO by Bank Islam merungut dan tertekan apabila aplikasi perbankan itu mengalami gangguan perkhidmatan sejak awal pagi tadi.

Tinjauan Kosmo! di media sosial mendapati, ramai turut meluahkan rasa kecewa apabila mereka sering berdepan masalah sama setiap bulan.

Susulan itu, Bank Islam menerusi satu kenyataannya di media sosial semalam turut mengingatkan pengguna mengemas kini aplikasi GO by Bank Islam kepada versi terbaharu sebagai alternatif untuk kembali mengakses sistem tersebut.

“Sebagai alternatif, anda disaran untuk mengemas kini aplikasi kepada versi terbaharu (3.3.03) bagi memastikan kesesuaian dan kelancaran penggunaan aplikasi GO by Bank Islam,” jelasnya dalam hantaran tersebut. – KOSMO! ONLINE

'Kebarangkalian ada kurap kerana gatal dan geli masih belum habis walaupun ia sudah lama dibuang'-Annuar Musa balas sindiran Ahmad Jazlan

Annuar Musa (kiri), Laporan Sinar Harian.
Annuar Musa (kiri), Laporan Sinar Harian.

 SHAH ALAM - Pengerusi Muafakat Nasional (MN), Tan Sri Annuar Musa membalas sindiran yang dilakukan Pengerusi UMNO Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub yang mendakwa dirinya umpama kemuncup di seluar dalam.

Annuar mendakwa, kebarangkalian ada kurap kerana gatal dan geli masih belum habis walaupun ia sudah lama dibuang.

“Kemuncup dalam seluar. Yang lucunya kemuncup dah lama dibuang tapi kenapa gatal dan gelinya belum habis-habis?

“Entah-entah ada kurap!” katanya menerusi satu hantaran di Facebook pada Sabtu.

Pada Jumaat, Ahmad Jazlan menyatakan beberapa bekas pemimpin UMNO yang keluar parti diibaratkan seperti kemuncup di seluar dalam.

Beliau berkata, istilah itu tepat menggambarkan keberadaan ahli yang tidak lagi sebulu dengan haluan parti atau menentang Presiden, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Menurutnya, ahli atau parti tidak perlu menangisi atau kecewa dengan pemergian pemimpin seperti Annuar atau bekas Pengerusi UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar.

-SH Online 

England mara ke separuh akhir Euro 2024

 Trent Alexander-Arnold berjaya menjarinkan sepakan penentuan penalti yang membawa England ke separuh akhir Euro 2024. Foto: REUTERS

Trent Alexander-Arnold berjaya menjarinkan sepakan penentuan penalti yang membawa England ke separuh akhir Euro 2024. Foto: REUTERS

DUSSELDORF (Jerman): England mara ke separuh akhir Euro 2024 apabila menewaskan Switzerland 5-3 menerusi penentuan penalti selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1 dalam aksi lapan terbaik, hari ini.

Trent Alexander-Arnold menyempurnakan sepakan penalti kemenangan untuk membawa England ke perlawanan empat terbaik sama ada bertemu Belanda atau Turkiye di Dortmund pada Khamis ini.

"Menakjubkan. Ini adalah sasaran yang kami letakkan dalam diri kami. Sekali lagi bertemu lawan yang sukar, ketinggalan, pasukan menunjukkan banyak karakter, kepercayaan, jiwa dan semangat," kata Alexander-Arnold.

Bukayo Saka menjaringkan gol penyamaan pada baki 10 minit terakhir permainan sekali gus mengheret perlawanan ke masa tambahan.

Lima minit sebelum itu, England tampak hampir tersingkir daripada kejohanan apabila Breel Embolo membuka tirai jaringan perlawanan buat Switzerland.

Kedua-dua pasukan gagal menemui penyudah selepas itu.

Reaksi Manuel Akanji selepas gagal melunaskan sepakan penentuan penalti buat Switzerland. Foto: REUTERS
Reaksi Manuel Akanji selepas gagal melunaskan sepakan penentuan penalti buat Switzerland. Foto: REUTERS

Selepas Jordan Pickford menafikan sepakan penalti pertama Manuel Akanji, England dengan yakin menjaringkan kesemua sepakan penalti mereka untuk menjamin slot ke separuh akhir. - AFP

Sabtu, 6 Julai 2024

PRK Sungai Bakap: Penyokong PN rai kemenangan awal

Calon PN, Abidin Ismail (dua kanan) meraikan kemenangan.
Calon PN, Abidin Ismail (dua kanan) meraikan kemenangan.

 SUNGAI BAKAP - Penyokong Perikatan Nasional (PN) mula meraikan kemenangan di Bilik Gerakan Utama (BGU) PN di Taman Halaman Indah di sini seawal jam 7 malam.

Calon PN, Abidin Ismail turun dilihat hadir ke BGU bagi meraikan kemenangan kerusi N20 Sungai Bakap yang tiba kira-kira jam 8 malam.

Kesemua mereka dijadualkan akan berkonvoi ke Dewan Penjumlahan Rasmi Undi di Dewan Serbaguna Jawi bagi mengikuti pengumuman rasmi Suruhanjaya Pilihan Raya yang diangka diumumkan pada bila-bila masa.

Kemeriahan di Bilik Gerakan Utama PN di Taman Halaman Indah, Sungai Bakap
Kemeriahan di Bilik Gerakan Utama PN di Taman Halaman Indah, Sungai Bakap

PN dipercayai berjaya mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap selepas Abidin Ismail menang dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) kawasan itu dengan majoriti 4,267 undi.

Keputusan tidak rasmi itu berdasarkan carta kemas kini yang disediakan Jabatan Pilihan Raya Pusat (JPRP) Parti Keadilan Rakyat PKR.

PRK Sungai Bakap diadakan susulan kematian penyandang, Nor Zamri Latiff pada 24 Julai lalu.

Abidin bertanding dalam pertembungan satu lawan satu antara wakil Pakatan Harapan (PH), Dr Joohari Ariffin.

Seramai 39,279 pengundi layak menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam PRK itu termasuk 57 anggota polis.

-SH Online 


Liga Malaysia:Selangor bawa kes MFL ke CAS

 

SHAH ALAM: Kelab Bola Sepak Selangor (Selangor FC) dijangka akan membawa kes hukuman Liga Bolasepak Malaysia (MFL) ke peringkat Mahkamah Timbang Tara Sukan (CAS).

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Sukan, Mohd Najwan Halimi mengesahkan bahawa Selangor FC sudah mengupah peguam dan akan terus membuat rayuan dan membawanya ke peringkat lebih tinggi.

"Ini kerana sesuatu (hukuman) MFL sebelum ini lebih keras tetapi apabila Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah baru ada pertimbangan.

"Tetapi Selangor FC masih lagi akan teruskan rayuan dan bawa ke peringkat lebih tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung usul tergempar mengecam perbuatan ekstrim bersifat keganasan ke atas atlet sukan di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, di sini, petang semalam.

Ketika penggulungan usul tergempar itu, beliau menegaskan Selangor menolak sekeras-kerasnya budaya keganasan berkenaan.

"Yang paling mustahak, kita semua menjunjung kasih titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah kecaknaan dan keprihatinan baginda terhadap isu yang kita bahaskan hari ini.

"Sebelum ini kita lihat sukan ini tiada perkara atau isu yang tegang sehingga memungkinkan seorang Sultan untuk menegur atau melontarkan pandangan baginda dan kita sebagai rakyat bahawa 'Daulat Tuanku' itu wibawa rakyat.

"Kita sama ada di peringkat kerajaan mahupun pembangkang, berdiri teguh di belakang Tuanku Sultan...Daulat Tuanku," katanya.

DUN Selangor petang semalam meluluskan usul tergempar mengecam perbuatan ekstrem dan keganasan terhadap atlet sukan terutamanya Faisal Halim yang disimbah asid, Mei lalu.

Usul berkenaan dibawa oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Serdang, Abbas Azmi dan dibahas oleh lima ADUN yang mewakili semua parti sebelum dipersetujui sebulat suara oleh 56 ADUN Selangor.

Abbas Azmi membacakan usul tergempar di bawah Peraturan Tetap 17(1) di hadapan Timbalan Speaker DUN Selangor, Kamri Kamaruddin sebelum sesi membahas Kajian Separuh Penggal RS-1 (KSP RS-1).

-BH Online 

Anggota tentera hilang 19 hari di hutan ditemui selamat

 Anggota tentera yang hilang 19 hari lalu ditemukan selamat hari ini.

Anggota tentera yang hilang 19 hari lalu ditemukan selamat hari ini.

Kuching: Anggota Batalion Ke-7 Rejimen Sempadan (RS) yang dilaporkan hilang ketika menyertai Op Ukur bersama Jabatan Ukur dan Pemetaan (JUPEM) di sempadan Malaysia-Brunei di Limbang 18 Jun lalu, ditemukan selamat hari ini.

Jurucakap Markas Pemerintahan Medan Timur Tentera Darat mengesahkan penemuan itu Prebet Muhammadd Syafiq Hilmi Abd Halim, namun belum menerima maklumat lanjut dan menunggu Markas Tentera Darat untuk mengeluarkan kenyataan rasmi.

Difahamkan, anggota yang berasal dari Baling, Kedah itu ditemui selamat dalam keadaan lemah.

-myMetro 

Jumaat, 5 Julai 2024

Warkah dari Warga Sungai Bakap,sempena PRK Sungai Bakap esok

 Warkah dari Warga Sungai Bakap,



SEMOGA TULISAN INI MENEMUI PEMIMPIN POLITIK, YB-YB DAN MENTERI DALAM KEADAAN SIHAT WAL 'AFIAT.

Hampir usai tempoh masa yang dipinjamkan untuk merebut hati dan sokongan para pengundi dalam mendokong calon masing-masing untuk berkhidmat di Sungai Bakap (N20) ini.

Sejujurnya kami hargai setiap janji dan tawaran projek, jualan murah, beras tempatan yang hilang serta wang yang disampaikan kepada penduduk DUN Sungai Bakap.

Tidak kira dari jentera parti mahupun agensi kerajaan yang dikerah menyantuni kami. 

Alhamdulillah setelah lama kami diabai dan dianaktirikan, kini hampir sebulan kami ditatang bagai minyak yang penuh.

Pastinya tekad untuk berkhidmat dengan lebih baik dijanjikan oleh parti, ada yang kata perlu memilih calon yang mempunyai akses mudah dengan agensi dan pelaksana dasar di peringkat negeri dan federal, dalam kata mudahnya, perlu memilih calon kerajaan.

Mereka berkata, dengan memilih calon kerajaan, pasti tiada siapa akan terpinggir, pembangunan akan semakin rancak dan penduduk akan dapat peruntukan lebih.

Terima kasih atas cadangan itu, semua parti berhak memberi janji, ini negara demokrasi. 

Namun, kami tidak akan lupa, beberapa penggal lepas atau lebih enam tahun DUN Sungai Bakap telah diwakili oleh wakil rakyat daripada parti pemerintah, sama ada kerajaan negeri mahupun kerajaan Persekutuan.

Ketika itu, masalah air, lalu lintas, sekolah tamil sudah berlaku. Tetapi tidak diselesaikan oleh wakil rakyat terbabit walaupun beliau mempunyai akses mudah dengan agensi dan kerajaan.

Apatah lagi, DUN Sungai Bakap berada di dalam Parlimen Nibong Tebal yang diwakili seorang Menteri.

Sekolah tamil kini menjadi semak.

Masalah air sudah lebih enam tahun, wakil rakyat ketika itu tidak ambil peduli, masalah bertambah parah, akhirnya penduduk menubuhkan jawatankuasa sendiri, saban minggu penduduk ke pejabat air untuk mengadu, air tiada tetapi bil air tinggi.

Malangnya, suara kami tidak didengari. Kami tidak pasti mengapa ia terjadi sehingga kami diperlakukan sebegitu rupa, kami juga pembayar cukai.

Sehinggalah ada pilihan raya negeri pada 2022, kami sepakat untuk membuat perubahan, alhamdulillah perubahan berjaya dibuat.

Kami pilih arwah, kami pilih orang tepat. Dua hari selepas menang, arwah terus bekerja memperjuangkan nasib kami, aduan kami dibawa ke sidang DUN, pejabat air dan agensi kerajaan.

Akhirnya pengumuman projek dibuat, tetapi belum sempat dilaksanakan, arwah meninggal.

Tak mengapa, kami bersyukur kami pilih orang tepat untuk memperjuangkan nasib kami.

Lantaran itu, warkah ini  kami tulis sebagai tanda ingatan bersama.

Insya-Allah kami sudah ada calon yang tepat untuk mewakili kami, yang akan kami undi esok.

Orang baik, cerdik, bersama rakyat, pandai bekerja dan tidak memberi janji palsu wajar diberi tempat memimpin kawasan kami.

Kami juga menyeru agar semua penduduk di DUN Sungai Bakap untuk keluar mengundi esok.


Tempat kita, tanggungjawab kita.


Timang-timang anak penyu,

Timang sampai cucur atap,

Undi kami tolak janji palsu,

Demi kesejahteraan Sungai Bakap.


Tulus ikhlas,

Penduduk Sungai Bakap.

CnP.

Titanic: Kehebatan dan Tragedi Kapal Mewah Zaman Silam

 Titanic: Kehebatan dan Tragedi Kapal Mewah Zaman Silam

MasyaAllah, pujian kepada Allah yang mencipta dunia ini dan memberi akal fikiran kepada manusia. Kapal Titanic, sebuah kapal yang dianggap sebagai puncak kecanggihan teknologi pada zamannya, tetap menjadi salah satu tragedi maritim paling terkenal dalam sejarah. Titanic dilancarkan pada 10 April 1912 dari Southampton, England, menuju ke New York City.

Titanic direka oleh syarikat Harland and Wolff di Belfast dan dianggap sebagai kapal paling besar dan mewah pada masa itu. Kapal ini dilengkapi dengan kemudahan canggih seperti kolam renang, gimnasium, perpustakaan, restoran mewah, dan kabin-kabin yang dihiasi dengan hiasan yang indah. Kecanggihan teknologi Titanic termasuk sistem komunikasi wayarles yang maju dan rekabentuk kapal yang dipercayai tahan tenggelam.

Keunikan dan Kebanggaan Titanic

Sebelum dilancarkan, Titanic dianggap sebagai pencapaian besar dalam kejuruteraan maritim. Kebanggaan utama kapal ini termasuk:

- Rekabentuk Tahan Tenggelam: Titanic dilengkapi dengan 16 kompartmen kalis air yang boleh ditutup secara individu. Ini menyebabkan ramai percaya bahawa kapal ini tidak mungkin tenggelam.

- Kemewahan Luar Biasa: Titanic menawarkan kemudahan mewah seperti kolam renang, gimnasium, perpustakaan, restoran mewah, dan bilik-bilik yang dihiasi dengan indah.

- Sistem Komunikasi Wayarles: Titanic dilengkapi dengan salah satu sistem komunikasi wayarles yang paling canggih pada masa itu, membolehkan kapal itu menghantar dan menerima mesej dari jarak jauh.

Tragedi yang Berlaku

Pada malam 14 April 1912, Titanic melanggar sebuah iceberg di Lautan Atlantik Utara. Walaupun usaha untuk mengelakkan perlanggaran dibuat, kapal itu tetap mengalami kerosakan yang teruk. Kesan perlanggaran menyebabkan enam kompartmen kapal dimasuki air, dan ini melebihi had yang mampu ditahan oleh Titanic untuk kekal terapung. Kapal itu mula tenggelam dengan cepat, menyebabkan kekeliruan dan kepanikan di kalangan penumpang dan anak kapal.

Titanic hanya membawa 20 bot penyelamat yang tidak mencukupi untuk menampung lebih dari 2,200 penumpang dan anak kapal di atas kapal. Proses pemindahan penumpang juga menjadi kacau bilau, menyebabkan banyak bot penyelamat dilancarkan dengan muatan yang kurang dari kapasiti sebenarnya. Ramai penumpang enggan meninggalkan kapal, mempercayai bahawa Titanic lebih selamat daripada bot penyelamat kecil di tengah-tengah lautan.

Dalam detik-detik terakhir sebelum Titanic tenggelam sepenuhnya pada 2:20 pagi, 15 April 1912, terdapat banyak kisah keberanian dan pengorbanan. Seorang pereka kapal, Thomas Andrews, dilihat kali terakhir di dalam bilik merokok kelas pertama, manakala pasangan tua Isidor dan Ida Straus memilih untuk mati bersama daripada berpisah.

Keanehan dan Konspirasi

Tragedi Titanic turut diselubungi beberapa keanehan dan teori konspirasi, antaranya:

- Keangkuhan Teknologi: Walaupun menerima beberapa amaran tentang iceberg, kapal ini tidak memperlahankan kelajuan atau menukar haluan kerana keyakinan bahawa ia tidak mungkin tenggelam.

- Tidak Cukup Bot Penyelamat: Keputusan untuk tidak membawa bot penyelamat yang mencukupi adalah berdasarkan undang-undang maritim yang lapuk dan keyakinan yang salah bahawa Titanic adalah kapal yang tidak mungkin tenggelam.

- Teori Konspirasi: Terdapat pelbagai teori konspirasi mengenai Titanic, termasuk dakwaan bahawa kapal yang tenggelam sebenarnya adalah kapal kembarnya, RMS Olympic, yang ditukar untuk tujuan insurans.

Pengajaran dan Warisan

Titanic tenggelam membawa lebih dari 1,500 nyawa. Hanya 706 orang yang terselamat, diselamatkan oleh kapal RMS Carpathia yang tiba beberapa jam kemudian. Tragedi ini membawa kepada perubahan besar dalam peraturan keselamatan maritim, termasuk keperluan untuk menyediakan bot penyelamat yang mencukupi untuk semua penumpang dan anak kapal.

Lebih daripada satu abad kemudian, Titanic terus memikat hati ramai dengan cerita-cerita keberanian, tragedi, dan kemewahannya. Penemuan bangkai kapal pada tahun 1985 di dasar lautan membuka lebih banyak peluang kajian dan pemahaman tentang apa yang berlaku pada malam tragis tersebut. Teknologi baru membolehkan saintis dan sejarawan untuk menggali lebih dalam tentang Titanic, memberikan kita pandangan yang lebih jelas tentang kemalangan yang meragut begitu banyak nyawa.

Nasib Syarikat Kapal Titanic

Selepas tragedi Titanic, syarikat White Star Line yang mengoperasikan kapal tersebut menghadapi banyak kesulitan. Syarikat ini bergabung dengan Cunard Line pada tahun 1934. Harland and Wolff, syarikat pembina Titanic, terus beroperasi dan kini terlibat dalam pelbagai projek kejuruteraan maritim dan tenaga. Mereka masih dikenali sebagai salah satu syarikat pembinaan kapal terkemuka di dunia sehingga tahun 2024.

MasyaAllah, segala puji bagi Allah yang Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui, yang mengingatkan kita tentang kerapuhan hidup manusia dan pentingnya keselamatan dan persediaan dalam menghadapi sebarang bencana.

Aliff Omar Ali sedekah lampu mewah ke masjid biar pahala mengalir kata adik angkat Allahyarhamah Sharifah Aini

 Oleh Farihad Shalla Mahmud

Julai 5, 2024 @ 8:31am

Rosman berkongsi ketawa, tangis, suka dan duka yang dilalui Allahyarham Sharifah Aini banyak berlaku dalam banglo kesayangan itu.

Rosman berkongsi ketawa, tangis, suka dan duka yang dilalui Allahyarham Sharifah Aini banyak berlaku dalam banglo kesayangan itu.

KUALA LUMPUR: Banglo yang tersergam indah di Lorong Utara, Petaling Jaya milik Biduanita Negara, Allahyarham Datuk Sharifah Aini yang kini sudah dirobohkan untuk pembangunan projek komersial meninggalkan seribu kenangan buat adik angkat, Rosman Jasmi.

Sejak mengenali penyanyi bersuara lunak merdu hampir tiga dekad lalu, Rosman berkata, banyak kenangan manis dilalui dalam banglo mewah itu.

Rosman berkata, dia antara yang terawal menyaksikan transisi pembinaan banglo berkenaan.

"Sebaik sahaja berpindah dari Kenny Hills, arwah membeli sebidang tanah dan membina rumah di Lorong Utara. Pembinaan rumah melalui tiga fasa.

"Untuk fasa awal, kediaman dibina kecil sahaja. Selepas itu, arwah membuat pengubahsuaian dengan memperbesarkan lagi bahagian dapur.

"Ini kerana arwah suka menjamu rakan baik, sambil berbual di bahagian dapur. Fasa ketiga apabila arwah mengubah suai keseluruhan rumah dengan memilih konsep Mediterranean, Inggeris dan Perancis.

"Saya antara rakan yang menemani arwah untuk mencari material, barang rumah dan perhiasan. Arwah suka hiasan dalaman berkonsepkan Inggeris.

"Saya selalu usik arwah dengan mengatakan ruang tamu rumahnya seperti lobi hotel disebabkan terlalu banyak perabot mewah.

"Bagaimanapun, arwah beri alasan untuk memudahkannya menjalani sesi fotografi. Tidaklah bergambar di sofa sama kerana ada banyak ruang yang boleh dijadikan lokasi fotografi," katanya kepada BH Online.

Anak tunggal Sharifah Aini, Aliff terpaksa menjual banglo kesayangan arwah ibunya demi tuntutan agama dan harta diagihkan mengikut faraid.
Anak tunggal Sharifah Aini, Aliff terpaksa menjual banglo kesayangan arwah ibunya demi tuntutan agama dan harta diagihkan mengikut faraid.

Tambah Rosman, Sharifah Aini seorang yang sangat teliti dan cerewet, terutama berkaitan kediamannya.

"Arwah pantau kerja dilakukan kontraktor, sangat teliti dan tak mahu kerja asal boleh. Disebabkan sikap cerewet, dua arkitek cabut lari sebab tak tahan (ketawa)," imbaunya.

Pun begitu, kata Rosman, dia memahami kenapa penyanyi Seri Dewi Malam itu begitu teliti dalam pembinaan keseluruhan banglo yang didiami lebih 20 tahun itu.

"Ketawa, tangis, suka dan duka yang dilaluinya banyak berlaku dalam kediaman ini.

"Masa lapangnya banyak dihabiskan di rumah kerana arwah tidak suka berpeleseran atau bertandang ke rumah orang.

"Hasil pendapatan menerusi nyanyian juga banyak dihabiskan untuk mencantikkan banglonya. Hingga kini saya masih terbayang-bayang penampilannya yang suka mengenakan kraftan dan memakai cekak rambut, gaya biasa arwah apabila di rumah.

"Saya juga ada bilik khas di banglo berkenaan. Arwah hias bilik dengan warna hijau kerana itu kegemaran saya.

"Namun, saya tidak pernah bermalam di situ sebab tak selesa bermalam di rumah orang," ujarnya.

Mengulas tindakan anak arwah, Aliff Omar Ali menjual banglo yang memiliki surau di tingkat dua itu, Rosman berkata, keputusan anak tunggalnya itu adalah jalan terbaik.

"Aliff lakukan semua ini demi menunaikan tanggungjawab sebagai anak dan mengikut hukum Islam. Dia mahu harta arwah diagihkan mengikut faraid.

"Sekarang semua sudah selesai. Ada bahagian sudah diserahkan kepada waris sepatutnya, ada juga diwakafkan atas nama arwah dan Aliff juga sudah membeli rumah lain.

"Barang seperti lampu 'chandelier' disedekahkan ke masjid di selatan Thailand. Awal tahun lalu berlaku banjir besar di sana dan banyak masjid terjejas, jadi kami hantar menggunakan lori.

"Kalau nak ikutkan memang sayang kerana ada banyak kenangan, tetapi Aliff terpaksa buat semua demi tuntutan agama dan kasihnya kepada arwah ibu.

Moga pahala terus mengalir kepadanya. Aliff memang anak yang baik," ungkap Rosman.

-BH Online 

PRU UK: Rishi Sunak akui kekalahan kepada Sir Keir Starmer

 Perdana Menteri Britain dan pemimpin Parti Konservatif, Rishi Sunak. - AFP

Perdana Menteri Britain dan pemimpin Parti Konservatif, Rishi Sunak. - AFP

LONDON: Perdana Menteri Britain, Rishi Sunak mengakui kekalahan pada Pilihan raya umum (PRU) United Kingdom (UK), sambil menyerahkan kemenangan kepada parti pembangkang, Parti Buruh.

"Parti Buruh telah memenangi pilihan raya umum ini dan saya telah menelefon Sir Keir Starmer untuk mengucapkan tahniah atas kemenangannya," kata Sunak selepas memenangi kerusi Parlimennya di utara England.

"Hari ini, kuasa akan bertukar tangan secara aman dan teratur, dengan niat baik dari semua pihak. Ini adalah sesuatu yang sepatutnya memberi kita semua keyakinan dalam kestabilan dan masa depan negara kita" katanya.

Walaupun keputusan rasmi belum diumumkan setakat ini, Parti Buruh pimpinan Starmer didapati menang besar dalam PRU kali ini, sekali gus mengakhiri pimpinan Parti Konservatif selama 14 tahun.

UK menjalankan sistem pemerintahan dianggotai 650 ahli Parlimen dan tinjauan keluar ketika ini mengunjurkan Buruh memenangi 410 kerusi, Konservatif (131), Liberal Demokrat (61) dan Reform UK (13).

Keputusan ini akan memberikan Parti Buruh majoriti 170 kerusi, berbeza dengan keputusan PRU UK pada 2019, di mana Parti Buruh ketika itu kalah tipis dengan memenangi 344 kerusi berbanding Konservatif yang berjaya meraih 365 kerusi.

Jika unjuran berdasarkan tinjauan ini tepat, parti kiri tengah yang diketuai Starmer akan kembali berkuasa dengan majoriti besar selepas 14 tahun kerajaan berhaluan kanan di bawah konservatif memimpin UK.

-BH Online 

Khamis, 4 Julai 2024

Jual melalui e-dagang:'Beras Super Siam' auta

 ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

Putrajaya: Kaut keuntungan mudah melalui kaedah menjual beras seludup dan tanpa lesen di platrform e-dagang terkenal.

-ADVERTISEMENT-
Ads by 

Taktik itu bagaimanapun terbongkar apabila sebanyak 94 iklan berkaitan penjualan beras secara dalam talian sudah diturunkan oleh penyedia platform e-dagang sejak 1 Oktober tahun lalu hingga 31 Mei lalu.

Semakan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) melalui Kawalselia Padi dan Beras (KPB) mendapati penjual beras secara dalam talian itu tidak mempunyai lesen runcit yang dikeluarkan oleh KPB dan beras yang dijual dipercayai diperoleh dari sumber tidak sah.

KPKM dalam kenyataannya semalam memaklumkan, padi dan beras adalah barang kawalan di bawah Akta Kawalan Padi dan Beras 1994 [Akta 522] dan peraturan-peraturan di bawahnya.


"Sebarang urus niaga membabitkan barang kawalan di peringkat kilang, borong dan runcit termasuk jualan secara dalam talian memerlukan lesen dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Kawalselia Padi dan Beras.

"Ketiadaan lesen barang kawalan beras adalah kesalahan di bawah Peraturan 3, Peraturan-Peraturan Kawalan Padi dan Beras (Pelesenan Pemborong dan Peruncit) 1996," katanya.

ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.
ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

Tambahnya, di samping itu, beras yang dijual kepada pengguna dalam talian disyaki adalah beras yang dibawa masuk ke dalam negara tanpa mendapat kelulusan Kerajaan.

"Perbuatan ini adalah satu kesalahan mengikut Peraturan 10(1)(a) Peraturan Peraturan Kawalan Padi dan Beras (Pelesenan Pemborong dan Peruncit) 1996.

"Penjual barang kawalan beras yang menggunakan platform e-dagang adalah terikat dengan perundangan yang berkuatkuasa iaitu Akta 522 dan peraturan-peraturan di bawahnya.

"Justeru, pihak KPB sentiasa memantau aktiviti penjualan beras menggunakan platform dalam talian dengan kerjasama penyedia platform e-dagang berkenaan bagi membendung aktiviti berkenaan terus berleluasa," katanya.

KPB juga ingin mengingatkan kepada peniaga bahawa penjualan secara dalam talian barangan kawalan padi dan beras perlu mematuhi mana-mana perundangan yang sedang berkuatkuasa.

"Sekiranya didapati bersalah, pihak terbabit boleh didenda sehingga RM25,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya," katanya.

Harga 'runtuh' dakwa kononnya beras import Siam

Aktif menjual beras putih tanpa jenama pada harga 'runtuh' di laman e-dagang dengan mendakwa ia adalah beras import Siam.

Itu antara taktik sindiket yang mampu meraih pendapatan lumayan susulan kenaikan harga semasa beras di pasaran selain kesukaran pengguna mendapatkan beras tempatan ketika ini.

Berdasarkan pemerhatian wartawan, terdapat pelbagai iklan jualan beras tanpa jenama berlegar di media sosial dan laman jual beli dalam talian.

Rata-rata beras didakwa sebagai beras Thailand ini ditawarkan pada harga semurah RM4 sekilogram.

Tinjauan turut mendapati beras tanpa jenama ini dikesan dijual di laman e-dagang dengan menggunakan pelbagai nama samaran antaranya beras putih Siam, beras putih super Siam atau beras wangi super Siam.

Tiada nama syarikat beras diletakkan pada iklan jualan di laman e-dagang itu sebaliknya 'penjual' hanya mendakwa beroperasi di Perak, Kedah dan Kelantan.

Ini sekali gus menimbulkan rasa curiga terhadap 'identiti' beras berkenaan sama ada ia adalah beras import ataupun tempatan.

Selain itu, tiada nombor telefon untuk dihubungi pelanggan, sekali gus memungkinkan penipuan berlaku termasuk mencampurkan beras tempatan bersama beras import yang memiliki kualiti rendah.

ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.
ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

Pengguna, Azlan Mat Hassan, 40, berkata, penjualan beras tanpa diketahui 'asal usul' pengilang memungkinkan penipuan mencampurkan beras gred rendah bersama beras import.

Menurutnya, pelanggan biasa sepertinya sukar untuk membezakan antara beras tempatan gred tinggi dan beras Siam.

"Beras tempatan dijual pada harga RM26 untuk beg 10 kilogram (kg) hampir mustahil ditemui kini. Akibatnya pengguna berusaha mencari alternatif lain termasuk membeli beras di laman sosial.

"Malah, ramai yang tertarik dengan iklan di media sosial berikutan harga beras putih import kini tidak jauh bezanya dengan harga beras tempatan.

"Sebaiknya beli beras yang mempunyai jenama dikenali di pasaran bagi mengelak ditipu baik dari segi kuantiti, kandungan gred dan jenis beras itu sendiri. Agak menyedihkan apabila beras didakwa gred tinggi ini dicampur dengan beras hancur," katanya.

-myMetro