Selasa, 18 Januari 2022

Ucapan bintang Brazil, Ronaldinho di anugerah Ballon d'Or bikin sebak.


Kenal tak Ronaldinho? Pemain bolasepak hebat dari Brazil. Aksi lincahnya memang bikin peminat dan lawan terhibur.
.
Pada tahun 2005 dia memenangi anugerah Ballon d'Or. Anugerah prestij untuk seorang pemain bolasepak.
.
Semasa dia diundang untuk beri sepatah dua, kelopak matanya berair.
.
Ronaldinho sebut ‘masa kecil ayah saya kata nak bola kena kaki ayam. Kamu akan cepat belajar. Skill
Kamu akan bagus. Kaki akan lebih sensitif dengn bola.’
.
Ronaldinho sebut lagi “saya janji dengan ayah saya akan pemain terbaik.”
.
Tapi, kata Ronaldinho “apa yang sebenarnya belaku ialah ayah tak ada duit nak beli kasut.”
.
Saat itu air matanya mengalir laju. Dia menangis bukan kerana gembira. Dia menangis sebab ayahnya tiada di situ untuk lihat pencapaiannya.
.
Dia sebut lagi sambil pandang ke atas “kalau ayah tak suruh saya main tanpa kasut mungkin saya bukan pemain bolasepak terbaik hari ni”
.
Mereka yang melihat juga berair mata jadinya.
.
Teman teman,
.
Kadang kadang ayah ibu terpaksa sembunyi sesuatu dari kita. Mereka tak mampu. Mereka ada adakan cerita.
.
Bukan sebab nak menipu. Tapi sebab mahu kita teruskan usaha.
.
Hargailah mereka. Onak duri mereka tidak sama dengan kita. Mereka lakukan apa yang sesuai pada waktu itu.
.
✍️DrRizal

0 comments:

Catat Ulasan