Rabu, 6 Mac 2024

Kisah benar:Penangkapan Chong Chor Ketua Angkatan Bersenjata PKM bersama orang kuatnya Yeong Nam di depan Globe Silk Store

 


Beberapa hari lepas atok buat cerita pasal penangkapan Chong Chor Ketua Angkatan Bersenjata PKM bersama orang kuatnya Yeong Nam di depan Globe Silk Store...hari ni atok nak cerita sikit pasal Yeong Nam dan tunjuk wajah dia.

Inilah wajah CT Yeong Nam orang kuat CT Chong Chor,  orang yang sangat dia percayai dan menjadi orang paling kanan di bawah pemerintahan nya. Yeong Nam mengetuai 5th Armed Work Force AWF yang beroperasi di kawasan hutan di kaki Genting Highland, Bukit Tinggi hingga ke Bentong. Dia amat mahir selok belok dalam hutan di bawah jagaannya, semasa pihak tentera menghantar 5000 tentera untuk menjejak Chong Chor di hutan Janda Baik di dalam Op Jala Raja, dialah menjadi penyelamat Chong Chor  dan membawa Chong Chor keluar dari kepungan tentera. Dia juga pernah membuat  rancangan dan persiapan untuk mengebom jalan naik ke Genting Highland,  termasuk merancang untuk menahan bas pelancong dan membakarnya di jalanraya pertengahan gunung . 

Dan untuk melaksanakan rancangan tersebut lah, pada awal Mac 1988 dia membuat perjumpaan dengan Chong Chor di Balakong Cheras.  

Mujur Kenny  berjaya mengesan dan  menangkap kedua2 Chong Chor dan Yeong Nam pada 2 Mac 1988. Yang bagusnya, pengikut2 Yeong Nam tidak sedar ketua mereka telah ditangkap oleh Kenny,  lalu Kenny mengatur satu rancangan yang sangat bijak ...Kenny menggunakn khidmat seorang bekas tawanan Komunis yang di tawan di kem Telemong tahun 1977 untuk menghantar kueh pau mengandungi ubat tidur kepada anggota 5th AWF yang sedang berkhemah di dalam hutan di bawah Genting Highland.... Pengganas Komunis makan kueh pau kenyang2, 1 jam setengah kemudian Kenny bersama 5 anggota F Team masuk ke kem itu, menjumpai 8 orang Pengganas menonggeng2 tidur lena kenyang makan pau mengandungi ubat tidur. F Team usung mereka keluar hutan bawak balik ke markas, sampai di markas pengganas masih tidur nyenyak dibuai mimpi.

Kisah ini panjang dan detail tapi atok buat cerita yang ringkas je.

Cerita ini benar belaka dan sukar dipercayai, mungkin CIA pun tak dapat melakukannya melainkan cerita dalam panggung wayang. Patutlah, pihak antara bangsa mengiktiraf Polis Malaysia terbaik di dunia, kerana ia satu2 nya pasukan yang dapat mengalahkan perjuangan Kominis bersenjata.

Sumber asal:FB Zahriman Alias

#Untuk maklumat lebih detail selanjutnya anda boleh layari laman FB pemilik asal.Tq

0 comments:

Catat Ulasan