Sabtu, 9 Mac 2024

Prima Baguz:Permata Yang Hilang

 PERMATA YANG HILANG

Korang pernah dengar tak nama company ni. Prima Baguz !!!

1. Syarikat ni buat produk daging dan bukan daging

2. Sosej, patties , streaky dan lain lain

3. Halal !!

4. Kilang kat Bandar Baru Bangi

5. Power kan

6. Di asaskan pada tahun 1987

7. Mereka ni lah supplier pada A&W, Burger King, Subway, Domino Pizza dan mcm mcm lagi Brand power

8. Saya pernah masuk kilang Prima Baguz ni.. Buat lawatan tahun 2018

9. Canggih !!! Diaorang ada mesin pembuatan yang hebat... Semua teknologi luar negara

10. Punya hebat, mesin tu kita masukkan daging beku keras mcm batu

11. Mesin tu akan mince sendiri daging beku jadi halus, mix dgn rempah, proses jadi bentuk patty burger , bekukan semula dan keluar siap dah beku... Semua dalam satu line production

12. Automatik… 

13. Dan kilang super bersih

14. Gempak giler (orang yang dalam industri burger akan sangat kagum dgn mesin ni)

15. Selain burger patties...diaorang ada mcm mcm produk

16. So apa yang permata hilang nya ??

17. Syarikat ni di asaskan oleh oleh Datuk Jamaluddin Abdul Kadir  

18. Tapi , ya lah bisnes mencabar... Syarikat ni berpindah milik banyak kali

19. Pada tahun 2013...Ekuinas...yang merupakan salah satu syarikat pelabur milik kerajaan Malaysia decide nak beli brand ni sebagai pelaburan

20. Diaorang beli dari Prima Agri Products Sdn Bhd, pada nilai RM 40 Juta

21. Masa ni first time Ekuinas masuk bisnes manufacturing 

22. Dah masuk diaorang tak duduk diam... diaorang invest upgrade machine dan cari sales... Tu yang saya jumpa mesin power tu

23. Tapi...... ntah saya tak tahu kenapa

24. Tahun 2020 , Ekuinas buat something yang agak mengecewakan bagi saya

25. Diaorang jual Prima Baguz… bukan sebahagian tapi 100% 

26. Bagus la jual...Ekuinas (Rakyat Malaysia) dapat untung... 

27. Sebab dia jual pada harga 175 Juta... untung banyak kali ganda kan

28. Ok la kan... Saya suka part ni… beli 40 jual 175… Orang Ekuinas mmg bijak melabur

29. Tapi yang kecewa... hmmm ... orang yang beli tu

30. Yang beli ni sebuah syarikat dari USA

31. Nama syarikat ni Johnsonville

32. Diaorang barhasrat nak bertapak di Asia dan Timur Tengah. So diaorang nak ada Halal Hub 

33. Omputeh nampak saiz market Halal… Dia pun nak tumpang sekaki

34. Johnsonville ni mmg big company 

35. Main product dia sebelum ni memang buat sosej

36. Ditubuhkan sejak 1945... 

37. Selain pengilangan makanan... Johsonville juga adalah penternak khinzir komersil terbesar di USA. Setiap hari diaorang boleh keluarkan 3400 ekor khinzir. 

38. Lebih kurang 1.2 Juta ekor khinzir di keluarkan dari ladang ternakan Johnsonvile

39. Itu bisnes mereka... takper la... 

40. Dan saya terima, untuk Ekuinas... keputusan untuk jual adalah untuk dapatkan hasil dari pelaburan awal mereka. Mereka telah bawa keuntungan kepada rakyat Malaysia

41. Cuma..

42. Kalau lah... di tetapkan jualan syarikat Malaysia dgn Jenama power ni .... di khusus kan untuk pembeli dari Malaysia sahaja... Dan kekal kan integriti Halal termasuk pemilikkan nya...

43. Kan lebih baik...

44. Sekarang jenama Prima Baguz, di miliki oleh syarikat luar negara. 

45. Ramai pekerja pun orang Malaysia 

46. Menguruskan perkara halal haram makanan dalam negara kita... dgn fokus nak menguasai pasaran Halal di Asia dan Timur Tengah

47. But now, terpaksa la patuh pada orang Asing... apa jua keputusan mereka... termasuk berkenaan hal halal haram... kini bukan di tangan rakyat Malaysia

48. Prima Baguz sepatutnya jadi asset bernilai dalam negara

49. Sekarang, ianya sekadar alat untuk orang luar menguasai pasaran 

50. Sayang..... Permata yang hilang

51. Harap tak salah faham..Saya tak salah kan Johnsonville, mereka adalah bisnes berjaya.. Dan mereka mengatur stategi dgn baik. 

52. Dari aspek keusahawanan...kejayaan mereka sangat sangat patut di contohi... Johnsonville dulu pun start dari kedai butcher kecik je…Boleh jadi big giant

53. Cuma...saya rasa kehilangan keupayaan dalam negara tu...menyedihkan.... Biz mereka masih rancak dan Prima Baguz masih hasilkan dan jual produk berkualiti… antara yang terbaik di Malaysia… cuma boss dia dah bukan org Malaysia la

54. Tak banyak beza perasaan saya tengok brand ni dgn melihat Melaka kena jajah ... Semua atas dasar "Foreign Investment"

55. But... saya bukan orang pandai...maybe ada hikmah di sebalik semua in. 

56. Maybe mereka yang membuat keputusan dulu nampak faedah besar perkara ini untuk negara. Wallahualam. Saya tiada di sana maka tak adil untuk saya menghukum... Cuma kesal kehilangan semata mata

57. Saya menulis tentang dunia F&B dan perkongsian pengalaman saya sendiri. Banyak lagi content cenggini kat FB saya 

#NAZDAIM

9 Mac 2024,11.52am

0 comments:

Catat Ulasan