Sabtu, 10 Februari 2024

Final Piala Asia:Bak cerita dongeng yang bertemu juara bertahan .

 Bak cerita dongeng yang bertemu juara bertahan .

Antara rekod tertinggi pasukan bola sepak Jordan, mereka satu kaki langkah untuk ke Piala Dunia pada kelayakan 2014. Namun kalah telak di tangan Uruguay 5-0 di Home Away.

Kini di tahun 2024 mereka satu langkah lagi untuk menjulang Piala Asia , dan juara bukan sekadar menjulang piala tetapi akan mendapat slot ke Piala Konfederasi Dunia  2026  di Amerika Syarikat.

Bagi Qatar, mereka mahu membuang gelaran tuan rumah pelengkap jadual apabila dihumban dan dimalukan di Piala Dunia lalu  dengan menjulang Piala buat kali kedua berturut.Sentimen sebagai tuan rumah dan juara bertahan akan menjadi satu motivasi atau bebanan jika gagal di kawal dengan baik. 

 Nothing to lose untuk Jordan , cerita Greece yang kalahkan Portugal di Euro 2004 di tanah Portugal menjadi nilai tambah untuk diikuti manakala cerita tuan rumah Brazil dikalahkan German 7-0 menjadi gerun kepada Qatar.

Dunia akan memerhati kualiti sebenar benua Asia menerusi perlawanan akhir ini. Tiada nama Jepun, Korea tetapi siapa sangka dua pasukan arab yang buas dan lasak akan beradu.

Perlawanan akan diadili pengadil China Ma Ming . Harey punya AFC  game Arab lawan Arab pandai pulak pengadil benua asia lain. 

Ramalan: Qatar 4-4 Jordan (Penalti 3-1 Qatar Juara)

Credit 

0 comments:

Catat Ulasan