Isnin, 19 Februari 2024

Hukum minum air yang ada bangkai serangga didalamnya

 BANGKAI SERANGGA DALAM AIR

SOALAN :

Adakah air kopi yang ada di dalamnya bangkai semut itu najis dan apakah hukum meminumnya?

JAWAPAN :

Serangga seperti semut dan lalat dan nyamuk adalah binatang yang tidak mempunyai darah yang mengalir. Apabila mati ia di dalam air yang bersih maka bangkainya itu tidak menajiskan air tersebut maka jika jatuh ia ke dalam air minum maka harus meminum air tersebut selepas dibuangkan akan bangkainya ke luar dan jika jatuh ke dalam air mutlak maka harus menggunakan air itu untuk bersuci dan menghilangkan najis.

Berkata Imam Nawawi :

وَأَمَّا الْمَيْتَةُ الَّتِي لَا نَفْسَ لَهَا سَائِلَةً، كَالذُّبَابِ وَغَيْرِهِ. فَهَلْ تُنَجِّسُ الْمَاءَ وَغَيْرَهُ مِنَ الْمَائِعَاتِ إِذَا مَاتَتْ فِيهَا؟ فِيهِ قَوْلَانِ. الْأَظْهَرُ لَا تُنَجِّسُهُ، وَهَذَا فِي حَيَوَانٍ أَجْنَبِيٍّ مِنَ الْمَائِعِ، أَمَّا مَا مَنْشَؤُهُ فِيهِ، فَلَا يُنَجِّسُهُ بِلَا خِلَافٍ

Artinya : “Dan adapun bangkai haiwan yang tiada baginya darah yang mengalir seperti lalat dan lainnya maka adakah ia menajiskan akan air dan lainnya dari segala jenis cecair apabila mati ia didalamnya? Pada masalah ini ada dua pendapat. Bermula pendapat yang lebih zahir tiadalah bangkainya itu menajiskan air. Dan hukum ini adalah pada haiwan yang bukan jenis yang tinggal di dalam air. Adapun haiwan yang tinggal di dalam air maka bangkainya tidak menajiskan akan air dengan tiada khilaf.” (Kitab Raudhah At-Talibin)

wallahua’lam

ustaz azhar idrus

0 comments:

Catat Ulasan