Proton S70.
Kenapa pakai enjin Turbo PFI sahaja, tak pakai enjin Turbo GDI?
Pendapat aku.
Enjin Turbo PFI kurang sedikit kos penyelenggaraan berbanding enjin Turbo GDI.
Yang pertama, enjin Turbo GDI menggunakan dua pam petrol, satu yang terletak di dalam tangki petrol (low pressure fuel pump), satu lagi pada enjin (high pressure fuel pump atau mechanical fuel pump).
Enjin Turbo PFI hanya ada satu pam petrol yang terletak di dalam tangki petrol macam enjin PFI NA.
Jadinya kos sudah kurang di situ (jika berlaku kerosakan).
Keduanya, penyuntik petrol enjin Turbo GDI berharga lebih mahal, dinamakan penyuntik Piezo. Lebih kurang macam penyuntik untuk enjin Diesel, penyuntik Piezo merupakan penyuntik yang sangat tepat, tetapi penyuntik Piezo agak sensitif, antaranya adalah ianya sensitif terhadap kekotoran di dalam petrol. Jadinya ketahanan penyuntik Piezo agak kurang jika dibandingkan dengan penyuntik petrol enjin Turbo PFI.
Penyuntik petrol untuk enjin PFI tidak terlalu sensitif, jarang sangat dengar penyuntik petrol enjin Turbo PFI atau enjin PFI NA rosak.
Yang ketiganya, penyuntik petrol enjin Turbo GDI terletak di kebuk pembakaran. Petrol disuntik terus ke dalam kebuk pembakaran.
Penyuntik petrol enjin Turbo PFI pula terletak di antara “intake manifold” dan injap, petrol yang disuntik akan melalui injap, maka akan ada sedikit sebanyak proses pembersihan di situ.
Jika guna petrol RON97 yang dilengkapi dengan pembersih, lagi bersihlah injap.
Tetapi enjin Turbo GDI jadi lain pula, disebabkan petrol tidak melalui injap, bahagian “port intake” dan injap “intake” akan menjadi kotor. Bila kotor enjin akan jadi macam-macam, contohnya “knocking” dan kurang “power”.
Nak cuci memang kena buka banyak komponen, dan kos pun menjadi tinggi.
Jadinya bagi pendapat aku, memang patut Proton keluarkan S70 dengan menggunakan enjin Turbo PFI kerana kos penyelenggaraan yang lebih rendah berbanding enjin Turbo GDI.
Enjin Turbo PFI bukanlah tak “power”, tetapi untuk dapatkan penjimatan bahanapi dan mengawal kadar “emission”, itulah pengeluaran kuasa yang terbaik, 150 ps dan tork 226 Nm yang bermula pada rpm yang rendah, badan pun tak berapa berat, cukup “power” sangat bagi aku.
Pembeli dapat “enjoy” dengan “power” yang ada, harga yang tidak terlalu mahal, tidak menggunakan transmisi CVT, dan kos penyelenggaraan yang tidak terlalu tinggi.
0-100 kmsj tidak dinyatakan oleh Proton, tetapi dari apa yang aku tahu, 0-100 kmsj antara bawah sedikit dari 9 saat hingga ke hampir 10 saat. Bagi aku cukup seronok sangat dah dengan pecutan begitu.
Kelajuan maksimum oleh rakan aku dapat antara 215 hingga 220 kmsj. Aku percaya kerana dengan kuasa enjin 150 ps, transmisi dwi klac dan badan sedan yang “streamlined”, memang boleh dapat kelajuan maksimum begitu.
Bagi aku sudah cukup sangat dengan kelajuan begitu, dan bagi aku 200 kmsj sudah cukup laju, macam Honda Civic 1.5L VTEC Turbo, dalam brosur dinyatakan kelajuan maksimumnya hanya 200 kmsj, maknanya Honda nak kata cukup dah tu 200 kmsj 🤣🤣🤣.
Aku rasa Proton kena cepat-cepat keluarkan "part" untuk tambah prestasi. R3 boleh keluarkan sistem suspensi yang terbaik untuk "handling" terbaik tanpa "ganggu" waranti. Rim dan tayar terpilih pun boleh dijual oleh R3.
Kemudiannya buatlah "mapping" ECU untuk tambah "power" tetapi masih selamat untuk enjin, dan kalau boleh ianya tidak "ganggu" waranti.
Buat macam kereta Turbo lain, ada "Stage" tertentu. Contohnya untuk Stage 1 "remap" sahaja, Stage 2 "remap" dan tukar ekzos, Stage 3, "remap", besarkan turbo dan tukar ekzos.
S70 ada potensi untuk peminat kereta "power". Rugi kalau tak buat. Boleh dapat banyak untung.
Spesifikasi.
Enjin 1.5L 3-silinder DOHC Turbo PFI.
Kuasa maksimum 150 ps / 110 kW @ 5500 rpm.
Tork maksimum 226 Nm @ 1500 - 4000 rpm.
Transmisi dwi klac 7-kelajuan.
Berat 1300 - 1319 kg.
0 comments:
Catat Ulasan