Selasa, 13 Ogos 2024

"Apa Jadi Pada Malaysia Selepas SUKOM98?"

 "Apa Jadi Pada Malaysia Selepas SUKOM98?"

Oleh: Azizul Farhan 

Ingat tak lagi kemeriahan Sukan Komanwel 1998? Waktu itu, Malaysia jadi tumpuan dunia. Kita jadi negara Asia pertama yang menganjurkan sukan prestij tinggi ini. Kuala Lumpur bergegar dengan sorakan, Stadium Nasional Bukit Jalil penuh dengan aura kebanggaan. 

Lagu tema "Standing In The Eyes of The World" berkumandang, Ella dengan suaranya yang bertenaga berjaya membakar semangat seluruh rakyat Malaysia. 

Tapi, selepas habis tepukan gemuruh, apa sebenarnya yang jadi pada Malaysia?

Kejayaan di Arena Sukan, Tapi Apa Jadi di Arena Ekonomi?

Tak dinafikan, dari sudut sukan, SUKOM98 memang satu pencapaian luar biasa. Kontinjen Malaysia berjaya membawa pulang 10 pingat emas, 14 perak, dan 12 gangsa – prestasi terbaik kita dalam sejarah penyertaan di Sukan Komanwel. 

Ingat lagi tak detik penuh emosi bila Sapok Biki, peninju negara, menang emas? Beliau berlari keliling gelanggang sambil menjulang gambar Tun Dr Mahathir. Itu memang kenangan yang sukar dilupakan.

Tapi, kejayaan sukan ini ada bayangan gelap di belakangnya. Dari segi kewangan, SUKOM98 tinggalkan kita dengan kerugian besar. RM11.6 juta duit rakyat ‘hilang’ begitu saja. 

Tun Mohamed Hashim, bekas pengerusi Sukom Ninety Eight Berhad, pernah luahkan kekecewaannya. Katanya, akaun SUKOM98 dipaksa tutup sebelum masanya, dan kalau diberi masa yang cukup, mungkin akaun tu boleh ditutup dengan keuntungan. Tapi, arahan dari pihak atasan adalah – tutup sekarang!

Kemudahan sukan yang dibina dengan kos jutaan ringgit, jarang digunakan. Negara lain yang tak ada fasiliti hebat macam kita, boleh menang pingat Olimpik, tapi kita? Makin hari, prestasi sukan kita makin merosot. 

Kesan Lepas SUKOM98: Peluang atau Beban?

SUKOM98 patut jadi pengajaran untuk kita semua. Walaupun kita berjaya dari segi penganjuran dan prestasi sukan, dari sudut kewangan, kita gagal. 

Kita tak boleh ulangi kesilapan yang sama kalau kita nak anjurkan lagi acara sebesar ini. Dengan kerugian besar yang kita tanggung pada 1998, apa jaminan kita takkan ulangi kesilapan sama?

Tun Hashim sendiri tak setuju kalau kita nak anjurkan lagi Sukan Komanwel, kecuali kalau tak guna duit pembayar cukai. 

Sebab apa? Sebab luka lama masih belum sembuh. Sampai sekarang, masih ada soalan yang belum terjawab – ke mana sebenarnya duit rakyat pergi?

Penutup: Kenangan atau Pengajaran?

SUKOM98 tinggalkan kita dengan dua perkara – kenangan manis dan pengajaran pahit. Kita perlu ingat, kejayaan bukan sekadar menang pingat, tapi juga dalam bagaimana kita uruskan kejayaan tu dengan telus dan bertanggungjawab. 

Apa yang jadi pada Malaysia selepas SUKOM98? Kita dapat pelajaran mahal – jangan ulangi kesilapan yang sama, dan jangan biarkan sejarah hitam ini berulang lagi. 

Mari kita terus maju ke hadapan, belajar dari kesilapan, dan pastikan kebanggaan negara kita terjaga, bukan sekadar di arena sukan, tapi juga di arena kewangan.

___

Source 

0 comments:

Catat Ulasan