Jumaat, 10 Mac 2023

Adakah relevan cadangan PM,buat pinjaman guna cagaran akaun KWSP?

 


Saya seboleh mungkin tak sentuh lagi bab politik dan pentadbiran negara. Tetapi, makin hari umpama cacing naik kemata. 

Bagi saya, formula ini amat tidak bagus untuk rakyat madani. 

Persoalan awal: Siapa yang akan buat pinjaman? 

Jawapan awal: Sudah tentu mereka yang miskin dan yang terdesak memerlukan kewangan. 

Penjelasan: Andai kata pasangan anak muda diberi nama Anwar dan Azizah meminjam Rm 5 ribu dengan dicagarkan pinjaman kwsp utk dijadikan modal perniagaan nasi lemak Rahmah tepi jalan. Nak dijadikan cerita, perniagaan mereka gagal. Siapa yang akan menanggung susah? 

Persoalan kedua: Apa yang akan berlaku kepada pasangan tersebut? 

Jawapan kedua: Sudah tentu hutang kena bayar. Ditambah dengan bunga lagi. Mungkin dari pinjaman awal sebanyak Rm5 ribu. Sudah menjadi Rm6 ribu. Silap haribulan, istihar muflis. Macam tu ke yang dikatakan membantu rakyat Madani?

Persoalan ketiga: Darimana pasangan tadi mahu membayar hutang tersebut? Dan katakan gagal. Adakah KWSP pasangan tadi dipotong sebanyak Rm6 ribu? 

——-

Siapa boleh beri penjelasan terhadap situasi ini?

Kerana apa boleh keluar formula begini? Jawapannya mudah. Iaitu, kerajaan yang ada pada hari ini telah membuat pinjaman dalaman negara melampaui had yang sepatutnya. Dalam ertikata mudah, duit dalam poket tak ada. Tapi belanja besar dengan hutang di Court Mammoth. Itulah analogi mudah berkenaan pembentangan bajet negara yg dibentangkan oleh PMX baru-baru ini. Bajet yang paling besar dalam sejarah negara. Sedang ekonomi negara dalam keadaan rapuh.

Sumber Facebook

0 comments:

Catat Ulasan