Khamis, 4 Mei 2023

TOK DET MANGSA ANAK TIRI KERAJAAN MADANI

Coretan oleh: Mat Jiwa

Mahdzir Khalid (Tok Det) semenjak kalah pilihanraya lalu, kita lihat para penyokong tegar dia tidak tentu hala seakan tidak dapat menerima hakikat kekalahan. Kini para penyokong tegar Tok Det menyerang Ahli Parlimen Padang Terap siang dan malam.

Apa yang melucukan, isu yang dibawa para penyokong terutama Pemuda UMNO Padang Terap seolah olah nak merintih kepada Kerajaan Persekutuan. Kununnya, UMNO sedang dianaktirikan oleh kerajaan Madani, mereka pun tidak dapat manfaat dan peruntukan daripada kerajaan Persekutuan macam Ahli Parlimen pembangkang jugak kih kih.

Perasaan kecewa UMNO ini adalah kerana dalam kerajaan BNPH hari ini, yang dilihat mendominasi kerajaan ialah PKR dan DAP sebab ketua mereka ialah Anwar PKR. Sebagai contoh jamuan hari raya di Raia Hotel, Pengarah Program ialah dari geng PKR. Tidak ada peranan kepada UMNO. Hanya dijemput kemudian dipinggirkan sebagai tetamu utama di meja utama menyebabkan ramai pimpinan utama UMNO angkat kaki awal meninggalkan majlis yang belum habis.

Sama juga Himpunan Madani di Stargate, UMNO hanya jemputan dan penceramah sampingan sahaja tidak sebagai player utama.

Berbalik di Padang Terap, Pemuda UMNO macam cacing kepanasan sebab boss mereka kalah pilihanraya, kalah pemilihan Naib Presiden UMNO, tidak diberikan sebarang jawatan dalam kerajaan Madani.

Ahli Parlimen Padang Terap yang aktif berjumpa rakyat bawahan, mengikhtiar pelbagai cara untuk bantu rakyat sebab peruntukan ahli Parlimen disekat oleh kerajaan zalim Madani, cuba bantu penoreh getah. UMNO buat kerja gila salahkan Ahli Parlimen sedangkan mereka berpeluk tubuh, langsung Tok Det tak bagi apa pun bentuk bantuan dengan alasan tidak ada jawatan. Lemah sungguh Tok Det bekas Menteri 3 Kali, bekas Ahli Parlimen Beberapa penggal, bekas MB, bila hilang jawatan, tak boleh nak deal dengan Kerajaan Persekutuan untuk salurkan bantuan kepada rakyat Padang Terap. Takkan lah gaji, elaun dan kekayaan yang dikumpul semasa jadi menteri dah habis langsung untuk bantu rakyat?

Kekayaan Mat Ayob orang kanan Tok Det pon dah cukup kalau nak bantu 15 ribu penoreh getah Padang Terap.

Nasib baik ada Ahli Parlimen Padang Terap yang berusaha siang malam bantu rakyat.

(Nantikan coretan seterusnya.. Tok Det Bakal Gali Kubur sendiri terima jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah)

0 comments:

Catat Ulasan