Isnin, 22 Mei 2023

NARATIF AMANAH UNTUK MEMUJUK HATI UMNO

Oleh: Dr Tanaka Mustafa 

1) Naratif pemimpin AMANAH hari ini - terutama di Kedah, Kelantan dan Terengganu - membawa cherita mahu tamatkan sengketa masyarakat akibat politik perpecahan kononnya dibawa oleh PAS. 

2) Mereka berazam di hadapan pemimpin dan penyokong UMNO bahawa perpecahan dalam masyarakat seperti sembahyang dua imam, tidak makan sembelihan orang UMNO, nikah dua kali dan seumpamanya - tidak akan berlaku lagi. Caranya adalah - mengalahkan PAS di ketiga-tiga negeri ini.

3) Punyalah nak pujuk hati UMNO, depa korek cherita lama dan letak kesalahan atas PAS. Bangmat siap kata, dia melawan UMNO kerana ditarbiyah oleh PAS secara ekstrim sehingga menyebabkan dia meluat kepada orang UMNO semeluat-meluatnya - sampai tengok baju dacing pun geli nak pakai.

4) Bangmat dan pemimpin AMANAH kata, hari ini mereka sudah celik dan sedar bahawa dakyah yang di bawa oleh PAS adalah dakyah politik, bukannya akidah - kerana pendekatan PAS boleh berubah ikut suka. Sekejap bermusuhan dengan UMNO, sekejap berkawan dengan UMNO dan hari ini berkelahi balik.

5) Mahfuz Omar juga mengajak rakyat Kedah supaya meninggalkan politik sembahyang dua imam, tak makan sembelihan orang berbeza fahaman politik, nikah dua kali dan seumpamanya. Mereka mahu bawa politik yang harmoni saling menghormati.

6) Betapa sembang merapunya para pemimpin AMANAH. Mereka melawan UMNO bukan pasal isu akidah, dan tarbiyah PAS pun tak pernah ajar untuk mengkafirkan orang UMNO. Tetapi sekian lama pemimpin AMANAH membawa politik memaki hamun UMNO sebagai perompak, penyamun, perasuah, kleptokrat dan sebagainya - tidak ada satu pun permohonan maaf kepada UMNO. 

7) AMANAH membenci UMNO bukan pasal tarbiyah takfiri, tetapi pasal pelajaran maki hamun yang diyakini mereka terhadap UMNO. Demi merebut kuasa, mereka sanggup bersekongkol dengan pihak yang mereka label sebagai perompak, penyamun dan kleptokrat. Untuk memujuk dan membelai UMNO kerana mahu berkawan - mereka menjadikan PAS sebagai punching bag mereka, dan menunjukkan kehebatan mereka membantai PAS kepada UMNO.

8 ) UMNO pula bukan tak tahu seriang dimaki hamun oleh pemimpin AMANAH. Cuma disebabkan mahu berpakat melawan PAS/PN, mereka melupakan rasa terkilan mereka dicerca sedemikian oleh pemimpin AMANAH/PH. Bukan perkara lama... baru saja berlaku...dalam PRU14 dan PRU15. 

9) Tetapi yang dikoreknya kisah pergeseran dengan PAS 40 tahun lalu. Saja habuan nak bergaduh, cherita 40 tahun dikorek semula, cherita panas lima enam bulan, telingan masih merah kepedihan pun...boleh sanggup dilupakan kerana nak berpakat. 

10) Bahkan cherita 40 tahun lalu, ramai penceramah PAS yang mengkafirkan UMNO sudah dipecat lama dah dan ada yang masuk UMNO. Dah meninggal pun. Tapi yang maki hamun UMNO, maki hamun Rosmah dan Najib, menyanyi lagu hoi ho yahoi - semua itu masih hidup - sedang berpakat-pakat dengan UMNO.

Sekian

0 comments:

Catat Ulasan