Khamis, 24 April 2025

Info Auto:Enjin kereta ni adalah gabungan pelbagai komponen yang bekerjasama untuk memastikan kereta boleh bergerak dengan lancar.

 


Enjin kereta ni adalah gabungan pelbagai komponen yang bekerjasama untuk memastikan kereta boleh bergerak dengan lancar. Setiap komponen dalam enjin memainkan peranan penting, dari pembakaran bahan api hingga pergerakan roda. Berikut adalah penerangan mengenai beberapa komponen utama dalam enjin dan fungsinya:

Rocker Arm Cover

Penutup injap yang melindungi bahagian enjin yang bergerak di bahagian atas dan mencegah kebocoran minyak.

Rocker Cover Gasket

Gasket yang menutup sambungan antara rocker cover dan enjin untuk mengelakkan kebocoran minyak.

Rocker Arm

Mekanisme yang menyampaikan pergerakan dari camshaft ke valve stem untuk mengendalikan injap.

Valve Spring

Spring gegelung yang memastikan injap tertutup apabila tidak digunakan, mengekalkan masa dan tekanan yang tepat.

Cylinder Head

Menutup ruang pembakaran di atas enjin dan mengandungi komponen seperti injap dan palam pencucuh.

Head Gasket

Menyediakan seal antara kepala silinder dan engine block, mencegah campuran minyak dan coolant.

Cylinder

Ruang pembakaran di mana campuran udara dan bahan api dibakar untuk menghasilkan tenaga.

Valves

Mengawal kemasukan udara dan bahan api serta pengeluaran gas ekzos dalam kitaran enjin.

Spark Plug

Mencucuh campuran udara dan bahan api dalam ruang pembakaran untuk memulakan dan mengekalkan operasi enjin.

Cylinder Block (Engine Block)

Struktur utama enjin yang menempatkan silinder, piston, dan crankshaft, memberi asas kepada enjin.

Ignition Distributor

Mendistribusikan elektrik bertekanan tinggi dari koil pencucuh ke setiap palam pencucuh pada masa yang tepat.

Fuel Pump

Memindahkan bahan api dari tangki ke enjin dengan tekanan yang betul untuk aliran yang konsisten.

Piston

Bahagian berbentuk silinder yang bergerak naik turun dalam silinder untuk menukar tenaga pembakaran kepada pergerakan mekanikal.

Timing Cover

Melindungi komponen pemasa seperti tali sawat atau rantai dari kotoran dan serpihan untuk memastikan penyelarasan yang tepat.

Connecting Rod (Con Rod)

Menyambungkan piston kepada crankshaft dan memindahkan pergerakan untuk memutar crankshaft.

Ring Gear

Gear bertanda gigi pada flywheel yang berfungsi dengan motor starter untuk memulakan enjin.

Camshaft

Memutar untuk membuka dan menutup injap enjin pada selang waktu yang tepat, mengawal kitaran masuk dan keluar.

Flywheel

Disk berputar berat yang menyimpan tenaga kinetik, menstabilkan putaran enjin dan membantu kereta mula dengan lancar.

Crankshaft

Menukar pergerakan naik turun piston kepada pergerakan putaran untuk menggerakkan roda.

Crankcase Gasket

Seal yang menghalang kebocoran minyak antara crankcase dan komponen enjin lain.

Distribution Chain (Timing Chain)

Menghubungkan camshaft dan crankshaft untuk memastikan keduanya berputar dengan selaras untuk masa injap yang tepat.

Oil Pump

Mengepam minyak dengan tekanan di seluruh enjin untuk pelinciran, pembersihan, dan penyejukan komponen bergerak.

Oil Pan

Diletakkan di bahagian bawah enjin untuk menyimpan minyak enjin sebelum ia dipam ke seluruh sistem.

Oil Pump Strainer

Penapis mesh yang menghalang kotoran dan serpihan memasuki pam minyak, melindungi enjin dari pencemaran.

Setiap komponen ni berfungsi dengan cara yang saling berkaitan untuk memastikan enjin berjalan lancar dan tahan lama.

Source 

Related Posts:

0 comments:

Catat Ulasan