Enjin kereta ni adalah gabungan pelbagai komponen yang bekerjasama untuk memastikan kereta boleh bergerak dengan lancar. Setiap komponen dalam enjin memainkan peranan penting, dari pembakaran bahan api hingga pergerakan roda. Berikut adalah penerangan mengenai beberapa komponen utama dalam enjin dan fungsinya:
Rocker Arm Cover
Penutup injap yang melindungi bahagian enjin yang bergerak di bahagian atas dan mencegah kebocoran minyak.
Rocker Cover Gasket
Gasket yang menutup sambungan antara rocker cover dan enjin untuk mengelakkan kebocoran minyak.
Rocker Arm
Mekanisme yang menyampaikan pergerakan dari camshaft ke valve stem untuk mengendalikan injap.
Valve Spring
Spring gegelung yang memastikan injap tertutup apabila tidak digunakan, mengekalkan masa dan tekanan yang tepat.
Cylinder Head
Menutup ruang pembakaran di atas enjin dan mengandungi komponen seperti injap dan palam pencucuh.
Head Gasket
Menyediakan seal antara kepala silinder dan engine block, mencegah campuran minyak dan coolant.
Cylinder
Ruang pembakaran di mana campuran udara dan bahan api dibakar untuk menghasilkan tenaga.
Valves
Mengawal kemasukan udara dan bahan api serta pengeluaran gas ekzos dalam kitaran enjin.
Spark Plug
Mencucuh campuran udara dan bahan api dalam ruang pembakaran untuk memulakan dan mengekalkan operasi enjin.
Cylinder Block (Engine Block)
Struktur utama enjin yang menempatkan silinder, piston, dan crankshaft, memberi asas kepada enjin.
Ignition Distributor
Mendistribusikan elektrik bertekanan tinggi dari koil pencucuh ke setiap palam pencucuh pada masa yang tepat.
Fuel Pump
Memindahkan bahan api dari tangki ke enjin dengan tekanan yang betul untuk aliran yang konsisten.
Piston
Bahagian berbentuk silinder yang bergerak naik turun dalam silinder untuk menukar tenaga pembakaran kepada pergerakan mekanikal.
Timing Cover
Melindungi komponen pemasa seperti tali sawat atau rantai dari kotoran dan serpihan untuk memastikan penyelarasan yang tepat.
Connecting Rod (Con Rod)
Menyambungkan piston kepada crankshaft dan memindahkan pergerakan untuk memutar crankshaft.
Ring Gear
Gear bertanda gigi pada flywheel yang berfungsi dengan motor starter untuk memulakan enjin.
Camshaft
Memutar untuk membuka dan menutup injap enjin pada selang waktu yang tepat, mengawal kitaran masuk dan keluar.
Flywheel
Disk berputar berat yang menyimpan tenaga kinetik, menstabilkan putaran enjin dan membantu kereta mula dengan lancar.
Crankshaft
Menukar pergerakan naik turun piston kepada pergerakan putaran untuk menggerakkan roda.
Crankcase Gasket
Seal yang menghalang kebocoran minyak antara crankcase dan komponen enjin lain.
Distribution Chain (Timing Chain)
Menghubungkan camshaft dan crankshaft untuk memastikan keduanya berputar dengan selaras untuk masa injap yang tepat.
Oil Pump
Mengepam minyak dengan tekanan di seluruh enjin untuk pelinciran, pembersihan, dan penyejukan komponen bergerak.
Oil Pan
Diletakkan di bahagian bawah enjin untuk menyimpan minyak enjin sebelum ia dipam ke seluruh sistem.
Oil Pump Strainer
Penapis mesh yang menghalang kotoran dan serpihan memasuki pam minyak, melindungi enjin dari pencemaran.
Setiap komponen ni berfungsi dengan cara yang saling berkaitan untuk memastikan enjin berjalan lancar dan tahan lama.
0 comments:
Catat Ulasan