Isnin, 14 Oktober 2024

Tahukah anda Apple bermula dengan modal $2,000 sahaja?Kini...

 


Pada usia 21 tahun, Jobs menjual bas Volkswagen miliknya dengan harga $1,500, manakala Wozniak menjual kalkulator Hewlett-Packard miliknya dengan harga $500.

Hasil jualan tersebut memberikan dana untuk usaha awal mereka.

Dengan modal ini, Jobs dan Wozniak memulakan pengeluaran Apple I, yang diperkenalkan pada Hari April Fools pada tahun 1976.

Seorang peniaga komputer tempatan membuat pesanan besar sebanyak 100 unit dengan harga $50,000, satu pencapaian penting bagi syarikat yang baru mula berkembang.

Untuk memenuhi permintaan ini, mereka membeli alat ganti secara kredit, yang memberikan mereka tempoh yang ketat selama satu bulan untuk menyiapkan pesanan tersebut.

Dengan sokongan daripada keluarga dan rakan-rakan, mereka berjaya menyiapkan pesanan tersebut, memperoleh pendapatan pertama mereka, dan hampir-hampir berjaya membayar pembekal alat ganti dengan hanya sehari berbaki.

Mereka kemudian bertemu dengan Armas Clifford "Mike" Markkula, bekas pengurus di Fairchild Semiconductor International dan Intel, yang memainkan peranan penting dalam pembangunan syarikat itu.

Markkula membantu menyusun rancangan perniagaan dan melabur $92,000, serta membantu mengatur talian kredit sebanyak $250,000.

Apple I, yang dipasarkan dengan harga $666.66 setiap satu, menjana pendapatan syarikat sekitar $774,000.

Selepas pelancaran Apple II, jualan Apple melonjak kepada $139 juta, tiga tahun selepas pelancarannya.

Saat penting bagi Apple tiba pada tahun 1980 apabila syarikat itu menjadi syarikat awam.

Pada hari pertama dagangan, nilai pasaran Apple mencapai $1.2 bilion.

Menjelang akhir hari itu, modal pasaran meningkat kepada $1.8 bilion, satu pencapaian luar biasa memandangkan syarikat itu bermula di garaj Jobs.

Pada tahun 1983, Jobs merekrut John Sculley dari Pepsi-Cola untuk menjadi CEO Apple.

Pada tahun berikutnya, mereka melancarkan Macintosh, memasarkannya sebagai sebahagian daripada gaya hidup kontra-budaya.

Walaupun jualannya positif dan prestasinya lebih baik daripada komputer IBM, Macintosh menghadapi masalah keserasian dengan sistem IBM.

Kerana ketidaksepakatan dalaman dan perbezaan strategi, Jobs akhirnya disingkirkan dari syarikat yang dia bantu dirikan dan meninggalkan Apple pada tahun 1985.

Jobs kembali ke Apple sebagai CEO pada tahun 1997.

Dia memainkan peranan penting dalam menghidupkan semula syarikat itu, yang sedang menghadapi masalah kewangan dan dikatakan hampir bankrap.

Sepanjang tahun-tahun berikutnya, Apple berubah daripada sebuah syarikat komputer peribadi menjadi peneraju dalam produk digital canggih.

Menjelang kematian Jobs pada tahun 2011, Apple telah mencapai nilai pasaran sebanyak $391 bilion.

Source 

0 comments:

Catat Ulasan