"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Khamis, 13 Februari 2025

ULASAN | Kerajaan indah khabar dari rupa

 

ULASAN Minggu lepas dua perkara penting berlaku. Pertama keberangkatan Yang di-Pertuan Agong ke luar negara bagi menjalani rawatan mulai 7 Februari 2025. Kedua Mesyuarat Raja-Raja(MRR) Ke-268 di Istana Negara pada 5 dan 6 Februari 2025.

Perlu ditekankan bahawa keberangkatan Yang di-Pertuan Agong ini telah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja dan Kerajaan Persekutuan.

Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen berasaskan rule of law dan keluhuran perlembagaan.

Berdasar prinsip ini adalah amat penting untuk kita memperhalusi undang-undang bagi situasi ketika Yang di-Pertuan Agong tidak berada di dalam Persekutuan.

Perkara 33 Perlembagaan Persekutuan menyatakan tugas dan hal fungsi Timbalan Ketua Utama Negara bagi Persekutuan yakni Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

Yang jelas adalah apabila Yang di-Pertuan Agong berada di luar Persekutuan selama lebih dari lima belas hari, maka tugas menjalankan fungsi dan menggalas keistimewaan Yang di-Pertuan Agong adalah Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

Perkara 33 juga jelas menyatakan ketika Timbalan Yang di-Pertuan Agong boleh juga jika Baginda "is satisfied" (berpuas hati), "it is necessary or expedient” (adalah perlu atau suai manfaat) untuk menjalankan fungsi Yang di-Pertuan Agong bagi tempoh yang lebih pendek dari 15 hari yang dinayatakan sebelum ini.

Jelas perkara ini penting untuk difahami semua pihak.

Keperluan makin menekan

Malaysia kita sedia maklum mengamalkan sistem kerajaan perlu memaklum serta menasihatkan isu-isu pelbagai kepada Yang di-Pertuan Agong.

Setiap hari Rabu (Jumaat sekiranya Parlimen bersidang), Ketua Eksekutif/Perdana Menteri akan mengadap Yang di-Pertuan Agong untuk memberi ringkasan isu-isu berkaitan pentadbiran, ekonomi, sosial serta perkara-perkara penting.

Keperluan ini akan makin menekan dalam keadaan timbulnya pelbagai isu hari ini. Ekonomi yang tidak menentu, kesan harga barangan yang naik, aliran keluar bersih dana asing dari Bursa Malaysia buat minggu ke-17 berturut-turut, beras putih yang menjadi bualan hangat, isu membabitkan Islam dan orang Melayu, pilihan KWSP untuk menjual saham-saham MAHB pada harga rendah dan membeli balik pada harga tinggi yang membabitkan hampir 16.1 juta pencarum, tender-tender bagi perolehan kerajaan yang didakwa tidak memenuhi tatakelola, tarif elektrik yang didakwa hanya babitkan sektor perindustrian dan mahakaya, selain keadaan rakyat yang masih cuba menahan kesan kenaikan diesel dan pelbagai perkara lagi.
Selain itu, perlu diingatkan bahawa pelbagai pelantikan bagi jawatan-jawatan penting perlu diisi yang mana nasihat perdana menteri dan/atau perundingan Majlis Raja-Raja perlu dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Dalam jangka masa beberapa bulan ini, jawatan-jawatan penting dalam badan kehakiman serta pasukan polis perlu diisi segera. Ia penting agar badan-badan yang bertindak selaku benteng kepada rakyat dapat berfungsi selaras undang-undang.

Tugas kerajaan persekutuan adalah untuk mentadbir secara betul dan menurut lunas undang-undang. Ini termasuk menasihatkan institusi Yang di-Pertuan Agong mengenai fungsi di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Majlis Raja-Raja Melayu juga berhak menerima taklimat dengan maklumat yang sahih dari pihak-pihak yang berkenaan mengenai keadaan negara. Disebabkan itulah apabila Majlis Raja-Raja bersidang, Peguam Negara, Ketua Polis Negara, dan Panglima Angkatan Tentera akan hadir bagi menghuraikan apa sahaja persoalan.

Ia amat penting untuk difahamkan bahawa setiap pihak mempunyai hak di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Ini termasuk rakyat.

Beri gambaran yang betul


Rakyat mesti diperjelaskan mengenai saranan atau teguran atau pemberitahuan dari Majlis Raja-Raja setiap kali adanya persidangan.

Ini adalah untuk memastikan ketelusan dari semua pihak.

Tanpa perkara ini berlaku, mana-mana Kerajaan Persekutuan akan melakukan apa sahaja untuk kelihatan baik, walaupun keadaan sebenarnya tidak sedemikian rupa.

Sehingga kini Istana Negara mahupun Majlis Raja-Raja belum membuat apa-apa pemakluman sama ada isu-isu yang dibangkitkan atau dibincangkan serta dirasai oleh rakyat ini disembah maklum oleh kerajaan persekutuan.

Kerajaan persekutuan pula seharusnya memainkan peranan memberi nasihat dan gambaran yang betul.

Jika tidak, maka kerajaan persekutuan gagal mengurus negara dengan baik dan wajar diberi amaran.

Di media sosial nampaknya kerajaan banyak dikritik. Ini tidak salah kerana lagi sekali undang-undang membenarkannya selagi mana menurut batasan.

Rakyat menanti kerana kerajaan ini, indah khabar dari rupa.

RAFIQUE RASHID merupakan ketua penerangan Pejuang.

-Wak Labu Farm

Penjualan MAHB selesai dan kini hanya tinggal sejarah

 *MAHB Kini Sejarah*‼️

1. Kepada penyokong dan penentangan penyusunan semula pemilikan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), perbalahan mereka sudah berakhir. 

2. Pihak-pihak yang menentang kalah. Duit punya hal, penyusunan pemilikan MAHB berjaya dilaksanakan. 

3. Pada 5 Februari, konsortium yang membuat tawaran umum wajib (MGO) ke atas MAHB iaitu Gateway Development Alliance (GDA) berjaya memperoleh 1.61 bilion atau 96.74 peratus saham MAHB. MGO ke atas baki 3.26 peratus saham syarikat itu masih terbuka hingga 12 Februari ini. 

4. Dengan itu, MAHB kini dimiliki bersama oleh Khazanah Nasional Berhad (40 peratus), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja(30 peratus), BlackRock Incorporated, Amerika Syarikat (25 peratus) dan Abu Dhabi Investment Authority (5 peratus). 

5. *Dengan itu juga, kedudukan MAHB sebagai syarikat awam yang tersenarai di Bursa Malaysia akan ditamatkan. Sekali gus nilai pasaran (market capitalisation) di Bursa Malaysia akan merosot kira-kira RM18.25 bilion.*‼️

6. *Antara sebab penyusunan semula pemilikan MAHB ini menjadi kontroversi adalah kerana ia dilakukan secara tiba-tiba sehingga KWSP seolah-olah terperangkap.*

7. *Nampak seolah-olah ia dirancang oleh Khazanah dan dua pelabur asing tanpa pengetahuan atau penyertaan KWSP.*‼️

8. *Kalau KWSP tahu, ia tentu tidak menjual 140 juta saham MAHB antara 31 Mac 2022 dan 29 Mac 2024 pada harga yang lebih rendah daripada harga MGO*❓

9. *Walaupun Khazanah dan KWSP kedua-duanya di bawah Kementerian Kewangan yang menterinya adalah Anwar Ibrahim, tetapi Khazanah lebih rapat dengan Perdana Menteri oleh kerana beliau adalah juga Pengerusi Khazanah.*‼️

10. *Adalah mustahil Anwar sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan tidak tahu atau tidak terlibat dengan skim ini, apatah lagi apabila ia melibatkan BlackRock yang diketahui umum menyokong Israel.*

11. Apatah lagi Anwar sendiri meletakkan dirinya sebagai pembela ulung Palestin.

Rabu, 12 Februari 2025

KHUSUS UNTUK PARA LELAKI WAJIB MAKLUM DAN TERUS MENGAMALKANNYA

 Peringatan untuk saya sendiri Dan semua kaum lelaki Muslim

Nasihat khas utk lelaki yang suka sgt ber solat fardhu dirumah. Mohon pelahan lahan baca sehingga habis...dibwh ini ada  kelebihan dan jugak ada amaran ancaman nabi saw....

KHUSUS UNTUK PARA LELAKI WAJIB MAKLUM DAN TERUS MENGAMALKANNYA

___

Sudah tahukah  KAUM LELAKI bahwa Rasulullah tdk pernah meninggalkan solat berjamaah, sejak solat diwajibkan malam isra mi'raj hingga solat terakhir dalam hidup beliau?

 Tahukah   KAUM LELAKI bahwa banyak di antara para ulama yg seumur hidupnya tidak pernah solat fardhu sendirian dan selalu berjamaah sampai akhir hayat mereka?

 Tahukah  KAUM LELAKI bahwa diantara mereka ada yg rela walaupun harus membayar orang demi menemani solat berjamaah?

 Tahukah   KAUM LELAKI  bahwa ada sebagian ulama yg pernah menangis selama 40 hari krn merasa rugi yg amat mendalam sebab tertinggal satu solat fardhu berjamaah saja?

 Tahukah  KAUM LELAKI bahwa bila anda solat berjamaah maka solat anda dapat dipastikan diterima oleh اَللّهُ ?

 Tahukah   KAUM LELAKI bahwa khusus utk solat isya dan subuh berjamaah berpahala seperti solat setengah malam dan semalam suntuk?

 Tahukah    KAUM LELAKI bahwa orang yg solat subuh berjamaah,  maka dihari itu kehidupannya dibawah perlindungan اَللّهُ ? Artinya, bila ada orang yg mengusiknya maka dia berurusan langsung dgn اَللّهُ ?

Tahukah   KAUM LELAKI bahwa karena begitu beratnya hukum solat berjamaah sehingga dalam madzhab hanafi difatwakan bahwa hukum solat berjamaah adalah wajib?

 Tahukah   KAUM LELAKI bahwa dalam madzhab kita asysyafi'i solat berjamaah hukumnya fardhu kifayah sehingga bila dalam sebuah perkampungan penduduknya, tdk ada yg solat berjamaah, maka sekampung itu, berdosa semua karena meninggalkan berjamaah dan bukan karena meninggalkan solat?

 Tahukah  KAUM LELAKI bahwa syaitan akan berleluasa berkuasa di sebuah perkampungan, bila penghuninya tdk ada yg solat berjamaah?

Tahukah   KAUM LELAKI bahwa dalam suatu hadith, Rasulullah SAW sempat mengancam bahkan Rasulullah SAW mengancam kepada orang yg meninggalkan solat berjamaah hingga berkeinginan membakar rumah mereka?

Tahukah  KAUM LELAKI bahwa sahabat Ibnu Mas'ud RA, pernah mengatakan "kami saksikan saat Nabi Muhammad SAW masih hidup tidak seorangpun, ada yg  meninggalkan solat berjamaah kecuali hanya orang2 munafik tulen"?

 Tahukah  anda bahwa bila anda menyebar info ini maka anda tdk akan rugi atau menjadi hina, malahan, insya اَللّهُ  akan berpotensi mendapat kebaikan yg tak terhingga? Semoga mendapat hidayah bersama. 

آمين يا رب العالمين. ...

Semoga Bermanfaat..

BARAKALLAHU Fiikum..

Khamis, 6 Februari 2025

MUNCULNYA SEMULA ‘OTHMAN WOK’ PENGKHIANAT BANGSA MELAYU DAN AGAMA ISLAM

 [SEBAR | TULAR | VIRAL]

MUNCULNYA SEMULA ‘OTHMAN WOK’ PENGKHIANAT BANGSA MELAYU DAN AGAMA ISLAM

1. Peranan Othman Wok dalam Pemisahan Singapura dari Malaysia

Moga tidak mati hina. Kerana kuasa politik orang Cinalah Singapura terpaksa dipisahkan dari Malaysia. Othman Wok lah yang paling banyak membantu mempengaruhi orang Melayu Singapura yang kemudiannya dijadikan menteri dalam kerajaan Lee Kuan Yew sebagai ganjaran.

2. Pengaruh Othman Wok dalam Kekalahan UMNO di Singapura

UMNO tewas ke semua kerusi di Singapura. Peranan Othman Wok mirip Anwar Ibrahim, Zahid  Hamidi mahupun Mat Sabu yang terus memperdayakan Melayu agar memberi undi kepada sekutu kuasa politik orang Cina.

3. Singapura sebagai Pengajaran kepada Orang Melayu

Singapura wujud sehingga kini sebagai pengajaran kepada orang Melayu agar ia tidak berulang lagi. Namun sayang hanya sebilangan saja yang mahu mengambil pelajaran. Ini bukan soal rasuah dan kronisme, tetapi soal mempertahankan legasi nenek moyang kita.

4. Cadangan Pembakaran Jenazah Orang Islam di Singapura

Pada awal 70-an, Lee Kuan Yew telah mencadangkan agar semua jenazah orang Islam Singapura dibakar kerana kawasan kuburan sangat terhad. Othman Wok, yang juga menteri mewakili orang Melayu, membuktikan ketaatannya dengan menyokong pendirian Lee Kuan Yew itu sehingga mencetuskan bantahan MUIS dan seluruh masyarakat Islam.

5. Persamaan Othman Wok dengan Pemimpin Melayu dalam Pakatan PH-BN-DAP

Sikap yang ditunjukkan Othman Wok saling tak tumpah dengan sebilangan pemimpin Melayu di Pakatan PH-BN-DAP yang didominasi  DAP sebagai kata pemutus muktamad. ADAKAH KITA MASIH LAGI BOLEH DIPERBODOHKAN DAN MENERIMA MELAYU SEPERTI OTHMAN WOK SEBAGAI PEMIMPIN KITA?

Manusia Yang Bernama Othman Wok

1. Latar Belakang dan Kerjaya Awal

Othman Wok adalah bekas Menteri Sosial dan ahli parlimen PAP yang mewakili kawasan Pasir Panjang antara tahun 1963 dan 1977. Di awal kerjayanya, dia adalah seorang tokoh wartawan Bahasa Melayu yang kemudiannya menjadi timbalan editor akhbar berbahasa Melayu, Utusan Melayu Singapura.

2. Penyertaan dalam PAP dan Sokongan kepada Dasar Multirasial

Beliau menyertai PAP beberapa hari selepas penubuhannya pada tahun 1954. Ketika itu, beliau percaya pada hak samarata dan dasar multi-perkauman serta menentang institusi raja-raja Melayu (seperti perjuangan PKR sekarang). Beliau banyak membantu melalui penulisan mengenai negara multi-perkauman dan hak samarata dalam akhbar Petir, surat khabar berbahasa Melayu keluaran Parti PAP.

3. Pengaruh dalam PAP dan Penentangan terhadap Hak Istimewa Melayu

Selepas itu, beliau dipilih sebagai ahli dewan editorial buletin Petir dan dijemput menjadi ketua cawangan PAP Geylang Serai / Tampines pada tahun 1959. 

Gara-gara ‘gila jawatan’ dan ‘ketagih kuasa’, Othman Wok adalah penyokong kuat Lee Kuan Yew dan sering menentang perlaksanaan hak-hak keistimewaan orang Melayu. 

Beliau sanggup berulang kali menyatakan bahawa hak-hak istimewa orang Melayu dan raja-raja Melayu hanyalah retorik dan agenda politik Tunku Abdul Rahman.  Hasilnya, Melayu tiada tempat dan merempat di Singapura.

4. Dakwaan terhadap UMNO dan Peranan dalam Pemisahan Singapura

Beliau mendakwa bahawa rusuhan kaum pada Julai 1964 telah dirancang oleh UMNO dan Tunku Abdul Rahman. Beliau turut dikaitkan dengan penulisan skrip temu ramah BBC dengan Lee Kuan Yew ketika pemisahan Singapura dari Malaysia, di mana Kuan Yew berpura-pura menangis untuk meraih simpati orang Melayu dan memburukkan Tunku.

5. Pengharaman UMNO Singapura dan Hasutan terhadap Orang Melayu

Othman Wok dikatakan menjadi punca utama Lee Kuan Yew mengharamkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura (PKMS yakni, UMNO Singapura). Bersama pemimpin Melayu lain dalam PAP, seperti Ishak Rahim, Ariff Suradi, dan Mahmud Awang, beliau turun ke kampung-kampung Melayu untuk menghasut orang Melayu agar membenci UMNO dan Tunku.

6. Kekalahan dalam Pilihan Raya dan Kemarahan Penduduk Kampung

Pada tahun 1959, beliau bertanding sebagai calon PAP di kawasan Majlis Bandaran Kampung Kembangan tetapi tewas kepada calon UMNO. Malu dengan kekalahan itu, beliau menuduh UMNO mengugut pengundi. Akibatnya, penduduk kampung beramai-ramai berkumpul di pejabatnya di Tampines, menghalau dan memaki hamunnya sebagai pengkhianat bangsa Melayu.

7. Kemenangan di Pasir Panjang dengan Sokongan Lee Kuan Yew

Kemudian, beliau bertanding di parlimen Pasir Panjang dan menang atas bantuan serta sokongan dana dari Lee Kuan Yew.

8. Dilantik sebagai Menteri Tanpa Kuasa

Selepas pemisahan Singapura dari Malaysia pada tahun 1963, beliau dilantik oleh Lee Kuan Yew sebagai Menteri Hal Ehwal Sosial. Namun, jawatan itu tidak mempunyai sebarang fungsi sebenar kerana Kuan Yew telah melantik seorang menteri Cina untuk menguruskan hal ehwal sosial dan meletakkannya di bawah jabatan Perdana Menteri.

9. Pengakhiran Kerjaya Politik dan Kehidupan Sebagai Penulis Cerita Seram

Setelah 14 tahun menjadi menteri tanpa kuasa, pada tahun 1978, beliau tidak lagi berada dalam kabinet Kuan Yew. Di akhir hayat, beliau dikenali sebagai salah seorang penulis cerita seram paling terkenal di Singapura seiring dengan  kecenderungan Melayu menonton cerita hantu, kerana beliau tahu Melayu sangat mudah ditakuti.

10. Kesimpulan : Pengkhianat Melayu dalam Sejarah Moden

Othman Wok masih dianggap sebagai pengkhianat Melayu oleh kebanyakan orang Melayu Singapura. Disebabkan hasutan beliaulah, UMNO Singapura diharamkan, dan orang Melayu di Singapura kehilangan kuasa politik dan mengemis di tanah air sendiri. Jalan cerita Othman Wok ini sangat mirip dengan apa yang sedang berlaku di Malaysia sekarang.

Takkan kita orang Melayu di sini ingin jadi seperti orang Melayu di Singapura?

Ibarat melukut di tepi gantang, merempat di bumi sendiri.

Jangan sampai petualang Melayu seperti Othman Wok hidup membiak di dalam negara kita.

Mari kita senaraikan para pemimpin Melayu mana yang mirip Othman Wok.

Rabu, 5 Februari 2025

Lembaga Penyedut Duit Rumah Puaka

 Lembaga Penyedut Duit Rumah Puaka

Mungkin benda ni berlaku pada korang 👇

Bayangkan hari-hari kau tengok kawan kau termenung makan maggi, hujung minggu duduk dalam bilik je. Kejap okay, kejap murung. Sentiasa kerja overtime macam takde hari esok. Itulah cerita Fikri, kawan aku yang pernah tersalah langkah besar.

(Dia minta aku sebar cerita ni untuk jadi pengajaran semua)

1.  Cerita dia berlaku tahun 2010. Dia ni jenis semangat tinggi nak beli rumah, umur baru 28 dah sibuk cari property. “Kau tengok, kalau aku tak mula sekarang, bila lagi nak ada aset?” Aku pun angguklah, kagum dengan cita-cita dia.

2.    Dia jumpa satu rumah, harga hampir RM400K. Sales agen  promote habis-habisan. Katanya, “Dekat dengan MRT, kawasan tengah naik, boleh buat sewa lagi!” 

3. Lepas tu diumpan pula dengan lefall fee Dan spa fee free dan rebate Cashback 25k bagai. Fikri pun rasa macam jackpot. Tanpa fikir panjang, dia terus angkat.

4. Mula-mula nampak macam okey je. Tapi bila dah sign S&P, baru dia sedar. “Weh, aku punya loan RM2K sebulan, tapi bila tengok kadar sewa area ni, maksimum pun RM1K je orang sanggup bayar!”

5. Dia cuba naikkan sewa. Tapi siapa nak sewa mahal kalau rumah lain lagi murah? Penyewa pun bijak sekarang. Akhirnya, dia kena turunkan sewa ke RM1K, tak ada pilihan.

6 Setiap bulan, Fikri kena top up RM1K dari gaji untuk bayar baki loan. “Weh, duit gaji aku habis macam tu je, ghaib tiap bulan kat rumah puaka” 

7. Dia mula rasa stress. Bila duit gaji separuh kena bayar rumah, dia struggle nak cukupkan perbelanjaan lain. Belanja makan pun dah kena potong.

8. Satu hari dia luah: “Weh, aku rasa kena tipu dengan agen tu. Dia kata investment, tapi aku rasa macam sponsor tenant aku je sekarang.” Aku tak tahu nak jawab apa. Betul juga dia cakap.

9. Dia cuba cari penyelesaian. Tapi nak jual rumah bukan senang. Harga pasaran tak naik pun, malah ada risiko jatuh lagi sebab kawasan tu tak cukup demand.

10. Aku tanya dia: “Weh, kenapa kau beli terus dulu? Tak fikir panjang ke?” Dia balas, “Aku fikir ni pelaburan, aku ingat untung. Tapi aku lupa nak kaji dulu kadar sewa, kos tambahan, semua tu.”

11. Masa tu baru aku sedar, ramai kawan-kawan muda macam Fikri tersilap langkah. Sebab apa? Sebab ikut hype. Sebab ikut kawan-kawan.  Beli rumah sebab orang lain beli, tak buat kira-kira betul.

12. Fikri cakap agen banyak janji manis. Siap tunjuk graf naik harga kawasan tu. Tapi graf tak bayar loan, bro! Duit gaji kau yang kena cover.

13. Dia tak semak lokasi betul-betul. Walaupun ada MRT, kawasan tu belum matang lagi. Tak ramai orang nak tinggal situ. Hasilnya, kadar sewa rendah.

14. Aku pun cakap dengan dia: “Kalau kau buat research lebih sikit, mesti kau nampak benda ni awal-awal.” Dia angguk, menyesal.

15. Aku cerita balik pengalaman senior aku aka mentor aku. Dia cakap, “Pelaburan rumah kena ada ROI yang jelas. Kalau loan tinggi, sewa rendah, jangan sentuh.”

16. Aku bagi nasihat untuk elakkan benda ni. Sebelum beli, kaji dulu kadar sewa kawasan. Tengok rumah lain sekitar. Jangan percaya agen bulat-bulat.

17. Fikri tanya aku, “Kalau aku tak beli rumah ni, aku nak buat apa dengan duit tu?” Aku jawab, “Simpan. Kalau cukup simpanan, kau boleh cari rumah yang betul-betul berbaloi.”

18. Jangan beli rumah sebab nak berlumba dengan orang. Rumah ni tanggungjawab jangka panjang, bukan aset untuk suka-suka.

19. “Kenapa kau tak pernah beli rumah?” Fikri tanya. Aku balas, “Aku beli rumah yang below market je. Aku pastikan simpanan cukup, ada emergency fund, lokasi betul, dan aku tak nak bayar lebih dari apa aku mampu.”

20. Terus dia terdiam. “Weh, aku rasa ni pelajaran paling mahal dalam hidup aku,” dia kata.

21. “Kau kena jadikan pengalaman ni panduan. Jangan ulang kesilapan ni lagi. Kau pun boleh ajar orang lain lepas ni.”

22. Sebelum balik, aku sempat pesan “Bukan semua rumah tu pelaburan. Ada rumah yang jadi beban kalau tak pandai pilih.” Ibarat lembaga penyedut duit.

23. Dia mula nampak hikmah. “Lepas ni aku kena lebih berhati-hati. Buat research lebih sebelum buat keputusan besar.”

24. Aku cakap dengan dia “Kita semua belajar dari kesilapan. Tapi jangan biarkan kesilapan ni hancurkan kewangan kau.”

25. Dia mula rancang semula kewangan. Buat bajet, cari cara nak kurangkan beban loan, dan mula bina simpanan baru.

26. Aku harap kita semua belajar dari sini. Beli rumah ni kena ada ilmu. Kalau tak, duit gaji kau yang jadi mangsa.

27. Aku kongsi cerita dia kat kawan-kawan lain. Aku nak semua orang tahu, jangan buat keputusan besar tanpa kajian mendalam.

28. Mesej aku jelas. Rumah bukan perlumbaan. Jangan terburu-buru ikut orang lain.

29. Aku tambah lagi, “Kalau kau tak pasti, tanya pakar. Dapatkan nasihat sebelum sign apa-apa.”

30. Moral cerita Fikri ni, jangan biar agen atau hype media sosial, ikutan kawan-kawan kawal keputusan kewangan kau.

31. Aku tutup cerita dengan nasihat terakhir

32. Pelaburan yang sebenar ialah pelaburan dalam ilmu. Fahamkan betul-betul sebelum kau serahkan gaji kau kepada ‘lembaga penyedut duit’ macam ni.

33. Ada ke yang pernah tersilap percaturan?

Sumber 

Sabtu, 1 Februari 2025

AKIBAT TERUK DIKECAM, AKHIRNYA MUFTI PERLIS PADAM STATUS FITNAH

 AKIBAT TERUK DIKECAM, AKHIRNYA MUFTI PERLIS PADAM STATUS FITNAH 

1. Mufti Perlis dengan angkuhnya menuduh Ashairah Maturidiah sebagai aliran yang hasad dengki, kaki kfir orang, pembhong, cerita dongeng, puja kubur, khurafat, fikiran sempit dan pelbagai tuduhan keji dan busuk keluar dari tulisannya. 

2. Jika masyarakat Melayu yang terkenal dengan cermat, adab sopan dan budi bahasa yang tinggi, serta disulami dengan ajaran agama yang mengajar supaya menjauhi fitnah dan kata-kata nista, maka jelas betapa jauhnya jurang antara perangai Mufti Perlis konon ‘penegak sunnah’ ini dengan adab dan akhlak para habaib dan ulama sufi yang sentiasa menjaga lisan daripada kekotoran dan permusuhan sesama manusia, apatah lagi umat Islam. 

3. Tulisan pensyarah USM itu memperlihatkan seorang yang penuh dendam kesumat, menyimpan kebencian yang sudah lama membusuk dalam dadanya, menghamburkan sumpah seranah terhadap aliran haq — ASWJ Ashairah dan Maturidiah. 

4. Akibat tulisan celuparnya terhadap Ashairah Maturidiah, beliau teruk menerima kecaman daripada rakyat. Rata-rata mereka tercengang kerana tulisan buruk itu seolah-olah tidak mencerminkan akhlak seorang mufti yang sepatutnya memilik sifat samahah. Umpama kulitnya nampak baik, isinya belum tentu kerana rambut sama hitam, hati lain-lain. 

5. Keadaan ini memaksa beliau untuk ‘menelan semula ludahnya’, dan akhirnya tulisannya itu dipadam daripada Facebook. Mujurlah. Jika fitnah itu tidak dipadam, keadaan akan menjadi semakin parah. Segerombolan pengkagum dan pentaksub beliau yang mengangkat diri sendiri sebagai ‘pejuang sunnah’ akan bulat-bulat mengutip semua fitnah tersebut dan menyebarluaskan lagi tanpa menggunakan akal.

6. Inilah lumrah; fitnah tidak akan kekal, kebenaran pasti akan muncul. Perbuatan fitnah dan kata-kata nista daripada Mufti itu tidak dapat bertahan lama apatah lagi ia tidak pernah dicontohi oleh Nabi, Sahabat dan salafussoleh. Tiada sebarang dalil dalam Sahih Bukhari pun untuk memuja perbuatan beliau.

7. Kita doakan semoga Allah menyelamatkan masyarakat kita daripada dijangkiti pemikiran ekstr3m yang biadap dan tidak bertamadun itu. Amin

Source 

Jumaat, 31 Januari 2025

RORA menghina Sheikh Nuruddin Al Banjari?

 (Admin)

Jawapan balas Ahlussunnah Wal Jamaah Research Group - Johor kepada RoRa ToRa Al Wahabi Dr. Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith 

*[Jawapan Balas Buat Rozaimi: Pertanyaan Kadang Menunjukkan Tahap Kecerdasan Seseorang]*

1. Dalam artikel panjang lebar Rozaimi kepada ARG Johor Rozaimi mewajibkan ARG Johor menjawab 5 soalan dari beliau. Pertanyaan Memang Kadang Boleh Menunjukkan Tahap Kecerdasan Seseorang sama ada cerdik, sederhana atau bodoh. Untuk hal ini, kami serahkan kepada para pembaca menilai tahap soalan-soalan "kritikal" Rozaimi. Bagi meraikan kewajipan yang Rozaimi telah tetapkan kepada ARG, ARG akan menjawabnya.

2. *Pertanyaan 1 dari Rozaimi*: “Jika benar semua pandangan mujtahid ada hadithnya, mengapa perlu muhaddithin menilai semua hadith-hadith dalam kitab fikih?”

Jawapan: 

Sebelum menjawab pertanyaan ini, kami perlu jawab dua syubhat Rozaimi yang lain tentang isu ini.


3. Pertama:

Untuk membuktikan bahwa pandangan mujtahid tidak selalu ada hadithnya, Rozaimi cuba menukil ucapan Imam Abu Yusuf, murid Imam Abu Hanifah berikut ini:

لو رَأَى صَاحِبِي كما رَأَيْت لَرَجَعَ كما رَجَعْت

“Andai shahibku (Abu Hanifah) melihat seperti yang aku lihat, maka dia pasti rujuk sebagaimana aku rujuk”.

Ini nukilan yang tidak pada tempatnya (salah alamat), kerana nukilan di atas adalah dalam isu kadar sha’, iaitu telah terjadi ijma’ ahli Madinah yang derjatnya seperti hadith daripada Rasulullah.

Dan berikut teks lengkapnya dalam al-Bahr al-Muhith (III/531) karangan az-Zarkasyi: 

فَالْمَرَاتِبُ أَرْبَعَةٌ إحْدَاهَا ما يَجْرِي مَجْرَى النَّقْلِ عن النبي صلى اللَّهُ عليه وسلم كَنَقْلِهِمْ لِمِقْدَارِ الصَّاعِ وَالْمُدِّ فَهَذَا حُجَّةٌ بِالِاتِّفَاقِ وَلِهَذَا رَجَعَ أبو يُوسُفَ إلَى مَالِكٍ فيه وقال لو رَأَى صَاحِبِي كما رَأَيْت لَرَجَعَ كما رَجَعْت

Maksudnya, ada hujjah ijma’ dari penduduk Madinah yang tidak diketahui oleh Imam Abu Hanifah menurut Imam Abu Yusuf. Oleh kerana itu, ucapan Rozaimi: *“Ini membuktikan bahawa pandangan Abu Hanifah tidak bersandarkan hadith  yang shahih”* adalah *TAHRIF* yang memalukan dan sangat tidak patut dilakukan ustadz yang bergelar duktur. 

Ini, kerana az-Zarkasyi yang dinukil Rozaimi bukan sedang membicarakan hadith yang tidak diketahui Imam Abu Hanifah, tetapi tentang kesepakatan ulama Madinah.

Penilaian “inshaf” terhadap Abu Yusuf dari Ibn Katsir adalah inshaf dengan dalil atau hujjah, bukan dalam rangka menyalahkan ijtihad Imam Abu Hanifah.

Dalil tidak hanya hadith sahaja. Tetapi pandangan mujtahid pasti ada hujjahnya, baik itu qiyas dari hadith atau yang lain. Tentu sahaja tidak mungkin mujtahid semberono dalam memberi fatwa .Jika diandaikan ada qiyas yang dilakukan oleh Imam Abu Hanifah dan bercanggah dengan hadith, tentu hadith yang harus di ambil. Demikian itu setelah mengetahui fatwa Imam Abu Hanifah di dasarkan atas qiyas.

4. Imam Muhaddith at-Tahanawi dalam Qawaid fi Ulum al-Hadith (mukasurat 456) berkata:

فلم يبق والحمد لله في مذهبنا قول خلاف حديث الا وعندنا حديث أخر يؤيدنا والذي خالفناه ظاهرا فله عندنا تأويل لا نخالفه  

“Maka tidak tersisa (alhamdulillah) dalam mazhab kami (Hanafiyyah) ucapan yang bercanggah dengan hadith kecuali kami ada hadith lain yang menguatkannya. Yang kami selisihi secara zhahir, maka itu kami memiliki ta’wil yang kami tidak menyelisihi”.

5.Baiklah, ARG akan beri contoh ucapan Imam Abu Yusuf yang pernah mengatakan, bahawa andai Imam Abu Hanifah tahu hadithnya, pasti beliau akan rujuk. Sebagaimana maklum, Imam Abu Hanifah adalah ulama yang memperbolehkan menjual barang waqaf, tetapi Imam Abu Yusuf anak muridnya berpandangan sebagaimana jumhur, bahawa menjual waqaf adalah tidak boleh. Hujjah beliau adalah hadith shahih riwayat Umar bahwa Rasulullah bersabda: 

إِنْ شِئْتَ حَبَسْتَ أَصْلَهَا وَتَصَدَّقْتَ بِهَا قَالَ فَتَصَدَّقَ بِهَا عُمَرُ أَنَّهُ لَا يُبَاعُ وَلَا يُوهَبُ وَلَا يُورَثُ

Dari hadith ini, Imam Abu Yusuf berkata, andai Imam Abu Hanifah tahu hadith ini tentu beliau akan merujuk pendapatnya. Tetapi ucapan Imam Abu Yusuf ini dibantah oleh Imam Ibn Hajar (nukilan dalam kitab I’anah Thalibin). Beliau berkata:

وقال أبو يوسف لو بلغ هذا الخبر أبا حنيفة لقال به أي بما تضمنه من عدم صحة بيع الوقف قال في التحفة بعده إنما يتجه الرد به على أبي حنيفة إن كان يقول ببيعه أي الإستبدال به وإن شرط الواقف عدمه اه قال سم أي لأن عمر رضي الله عنه شرط عدم البيع فهو إنما يدل على عدم البيع عند شرطه لا عند عدمه

Ucapan ini menunjukkan, bahawa ada keberangkalian Abu Hanifah sudah mengetahui hadith tersebut, tetapi beliau tetap memperbolehkan menjual barang waqaf kerana dalam hadith Nabi disebutkan “ketika ada wasiat tidak dijual, dihibahkan, dan diwariskan”. Dan perbezaan pandangan dalam hal hadith adalah hal biasa.

6. Kami akan bagi contoh lagi tentang memaknai hadith Rasulullah:

الْبَيِّعَانِ بِالْخِيَارِ مَا لَمْ يَتَفَرَّقَا

“Penjual dan pembeli mempunyai hak khiyar selama belum berpisah”(HR. Bukhari, Muslim, dll)

Imam Ahmad bin Hanbal dan Imam Muhammad bin Abdurrrahman memaknai berpisah pada hadits diatas adalah dengan badan dan bukan dengan ucapan. Manakala Imam Malik bin Anas dan Imam Abu Hanifah memaknai pisah tersebut dengan berpisah dengan ucapan yang zhahirnya menyelisihi zhahir matan. 

Ketika Imam Malik bin Anas mendapat kritikan Imam Muhammad bin Abdurrahman tentang pendapatnya, Imam Ahmad bin Hanbal membela dengan mengatakan bahwa Imam Malik tidak menolak hadits tersebut, tetapi beliau mempunyai ta’wil lain yang berbeza dengan yang lain. Oleh kerana itu kita tidak boleh tergesa-gesa menyalahkan fatwa atau ijtihad ulama muktabar apatah lagi yang bertaraf mujtahid. 

7. Kedua:

Rozaimi membawakan dalil lagi tentang ucapan Imam Syafi’i dalam al Umm:

( قال الشَّافِعِيُّ ) أخبرنا إبْرَاهِيمُ بن مُحَمَّدٍ عن صَدَقَةَ بن عبد اللَّهِ عن أبي الزُّبَيْرِ عن جَابِرِ بن عبد اللَّهِ أَنَّ عُمَرَ كان يَكْرَهُ الِاغْتِسَالَ بِالْمَاءِ الْمُشَمَّسِ وقال إنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ

Kemudian Rozaimi menukilkan ucapan Imam Nawawi dalam al-Majmu’ yang dianggapnya membantah Imam Syafi’i:

وقد روى الشافعي في الامام باسناده عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه أنه كان يكره الاغتسال بالماء المشمس وقال انه يورث البرص وهذا ضعيف أيضا باتفاق المحدثين فانه من رواية ابراهيم بن محمد بن أبي يحيى وقد اتفقوا على تضعيفه وجرحوه وبينوا أسباب الجرح الا الشافعي رحمه الله فانه وثقه

Ini adalah bentuk ketidak jujuran Rozaimi. Imam Nawawi dalam hal ini memiliki ikhtiyarat yang berbeza dengan madzhab dan itu hal yang biasa dalam fikih-fikih Islam. Jika Rozaimi terlatih membaca kitab fikih Syafi’iyyah pasti dia tahu tentang ini. Dan nukilan Rozaimi dari al-Umm dan al-Majmu’ juga tidak berkaitan dengan ketiadaan dalil ijtihad bagi Imam Syafi’i. Imam Syafi’i membawakan dalil yang dinilai lemah oleh banyak ahli hadith.

8. Imam Ibn Hajar dalam Fatawa Kubra menukilkan ucapan az-Zarkasyi yang menolak pendapat an-Nawawi di atas: 

في شَرْحِ الْعُبَابِ بِمَا حَاصِلُهُ أَنَّهُ جاء في الْخَبَرِ الصَّحِيحِ دَعْ ما يَرِيبُكَ إلَى ما لَا يَرِيبُكَ وَلَا شَكَّ أَنَّ اسْتِعْمَالَهُ مُرِيبٌ وقد رَدَّ الزَّرْكَشِيُّ وَغَيْرُهُ دَعْوَى النَّوَوِيِّ أَنَّ الْمُوَافِقَ لِلدَّلِيلِ عَدَمُ الْكَرَاهَةِ بِأَنَّهُ صَحَّ عن عُمَرَ أَنَّهُ كَرِهَهُ وقال أنه يُورِثُ الْبَرَصَ ولم يُنْقَلْ عن أَحَدٍ من الصَّحَابَةِ مُخَالَفَتُهُ فَكَانَ إجْمَاعًا ثُمَّ الظَّاهِرُ أَنَّهُ قال تَوْقِيفًا إذْ لَا مَجَالَ لِلِاجْتِهَادِ فيه وَيُؤَيِّدُهُ الْخَبَرُ الضَّعِيفُ خِلَافًا لِمَنْ زَعَمَ وَضْعَهُ عن عَائِشَةَ رضي اللَّهُ عنها سَخَّنْتُ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم مَاءً في الشَّمْسِ فقال لَا تَفْعَلِي يا حُمَيْرَاءُ فإنه يُورِثُ الْبَرَصَ وَقَوْلُ النَّوَوِيِّ لم يَثْبُتْ عن الْأَطِبَّاءِ فيه شَيْءٌ شَهَادَةُ نَفْيٍ وَكَفَى في إثْبَاتِهِ إخْبَارُ السَّيِّدِ عُمَرَ رضي اللَّهُ عنه الذي هو أَعْرَفُ بِالطِّبِّ من غَيْرِهِ وقد تَمَسَّكَ بِهِ الشَّافِعِيُّ من حَيْثُ أنه خَبَرٌ لَا تَقْلِيدٌ فَهُوَ وَقَوْلُ جَمْعٍ آخَرِينَ لم يَذْهَبْ أَحَدٌ من الْأَطِبَّاءِ إلَى أَنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ يَرُدُّ بِذَلِكَ أَيْضًا قال الزَّرْكَشِيُّ وَلَقَدْ أَحْسَنَ الْإِمَامُ عَلَاءُ الدِّينِ بن النَّفِيسِ في شَرْحِهِ على التَّنْبِيهِ وَبَيَّنَ هذا أَيْ أَنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ لَكِنْ على نُدُورٍ وهو عُمْدَةٌ في ذلك لِجَلَالَتِهِ فيه ا ه

Dari ucapan ini menunjukkan, bahawa Imam Syafi’i mempunyai hujjah yang kuat.

Sila baca komentar Ibn Mulaqqin dalam Tuhfatul Muhtaj berikut ini:

وَعَن إِسْمَاعِيل بن عَيَّاش حَدثنِي صَفْوَان بن عَمْرو وَعَن حسان بن أَزْهَر عَن عمر بن الْخطاب رَضِيَ اللَّهُ عَنْه قَالَ لَا تغتسلوا بِالْمَاءِ المشمس فَإِنَّهُ يُورث البرص رَوَاهُ الدَّار قطني وَهَذَا إِسْنَاد صَحِيح فَإِنَّهُ من رِوَايَة إِسْمَاعِيل عَن الشاميين وَتَابعه الْمُغيرَة بن عبد القدوس عَن صَفْوَان فَذكره رَوَاهُ ابْن حبَان فِي ثقاته وهما عاضدان لرِوَايَة إِبْرَاهِيم بن يَحْيَى عَن صَدَقَة بن عبد الله عَن أبي ا لزبير عَن جَابر عَن عمر أَنه كَانَ يكره الإغتسال بِالْمَاءِ المشمس وَقَالَ أَنه يُورث البرص وَقد وثق إِبْرَاهِيم هَذَا الشَّافِعِي وَابْن جريج وَابْن عدي وَغَيرهم

Ternyata hujjah Imam Syafi’i juga kuat dan Rozaimi pun tidak mengetahuinya. Dan ternyata yang menshahihkan atsar Umar tidak hanya Imam Syafi’i tetapi masih banyak lagi ulama hadith. Apakah Rozaimi sedar hal ini? 

9. Pandangan mujtahid terhadap hukum pasti ada dasarnya (mashadirul ahkam/referensi), bisa nash hadith, qiyas, ijma’, istihsan, ijma’ ahli Madinah, istishab, dan lain-lain. Dasar hukum mujtahid tidak hanya nash. Ini sangat maklum bagi siapa pun yang pernah belajar ilmu ushul fikih sekalipun di peringkat asas. 

Tetapi jika mujtahid mengatakan bahawa dasar hukum fatwanya adalah hadith, maka dipastikan hadith tersebut ada dan shahih menurutnya. Kerana orang yang menghafal hujjah lebih menang daripada yang tidak menghafal hujjah. Dalam kaedah disebutkan:

من عرف حجة على من لم يعرف و من حفظ حجة على من لم يحفظ

“Orang yang mengetahui hujjah dimenangkan atas orang yang tidak mengetahuinya. Orang menghafal hujjah dimenangkan atas orang yang tidak menghafalnya”.

Dan dalam kaedah-kaedah juga disebutkan bahawa hadith yang diguna oleh mujtahid sebagai hujjah pasti itu shahih menurutnya. Artinya, jika kemudian hadith tersebut dinilai lemah oleh ulama lain, maka ini masuk kategori khilafiyyah. Wajar sahaja dalam ilmu hadith, kerana ilmu jarh wa ta’dil adalah zhanniyyah dan ijtihadiyyah!

Ucapan Rozaimi bahawa *“kitab mujtahid perlu ada penilaian hadith dari muhaddithin”* adalah syubhat batil !

10. Syaikh Muhaddith Abdul Fattah Abu Ghuddah berkata: 

ان المحدثين يعرفون اسانيد الحديث وألفاظه كذا الفقهاء يعرفون معانيه وهم أعرف بها من المحدثين فلا يجوز لمحدث ان ينازع الفقيه في المعاني كما لا يجوز له ان ينازع المحدث في الاسناد وسياق الحديث اللهم الا أن يكونا جامعين للحديث والفقه كالأئمة الاربعة وأصحابهم المقتدى بهم في الاسلام

“Para muhaddith mengetahui sanad-sanad hadith dan lafazhnya, begitu juga fuqaha mengetahui makna-makna hadith, mereka lebih mengetahui makna daripada muhaddith, maka tidak boleh bagi muhaddith menentang faqih dalam makna-makna sebagaimana faqih tidak boleh menentang muhaddith dalam sanad dan siyaq hadith, kecuali faqih atau muhaddith tersebut mampu menghimpun hadith dan fikih seperti imam madzhab yang empat dan ashhab mereka yang diikuti dalam Islam”. (Ta’liq Qawaid fi Ulumil Hadith mukasurat 457)

11. Ketika al-Hafizh Ibn Hajar mentakhrij al-Wajiz misalnya, ini bukan bermakna ar-Rafi’i bukan pakar hadith. Ada ulama (al-Hafzih al-Munawi salah satunya) yang menganggap kepakaran hadith Imam ar Rafi’i masih di atas Imam an-Nawawi. Andai kita ikuti method pemikiran Rozaimi, maka kitab fikih muncul dengan ijtihad asal-asalan sehingga setelah ijtihad muncul baru diuji hujjah hadithnya. 

12. Syaikh Muhaddith at-Tahanawi dalam Qawaid fi Ulumil Hadith (mukasurat 117) menulis:

اذا وجدنا في كتب الفقه قولا يوافقه حديث أخرجه أحد من أئمة الفن غلب على الظن أنه قد بلغ أئمتنا ولعلهم اطلعوا له على سند يصلح للاحتجاج به وعدم اطلاعنا عليه لا يستلزم ضعفه ولارده لقصور نظرنا وقلة عدتنا  

“Ketika kita menemukan dalam kitab fikih sebuah ucapan yang selari dengan hadith yang dikeluarkan oleh imam-imam fan (hadith), maka dalam prasangka kuat hadith tersebut telah sampai kepada imam-imam kita, dan keberangkalian mereka melihat hadith tersebut memiliki sanad yang sah dibuat hujjah. Kita tidak melihatnya sanadnya tidak melazimkan kedhaifannya atau tertolaknya, kerana pendeknya pandangannya dan sedikitnya ilmu kita”.

13. Rozaimi berpendapat bahawa ARG mengabaikan kenyataan ulama hadith yang menilai hadith-hadith dalam kitab madzhab, misalnya Imam Ibn Hajar menilai hadith kitab Imam ar-Rafi’i, az-Zailai menilai kitab al-Hidayah dan lain-lain. Kemudian Rozaimi juga menyimpulkan bahawa ARG mempunyai penilaian, setiap pendapat mujtahid ada hadithnya. Bagi kami, syubhat Rozaimi ini muncul dari kejahilan beliau tentang usaha takhrij hadith. Mungkin menurut Rozaimi, ulama mujtahid adalah ulama yang bodoh ilmu hadith sehingga hujjah-hujjah mereka masih memerlukan takhrij dari ulama setelahnya. Andai Rozaimi membaca artikel ARG yang pertama dengan tenang dan saksama, sebenarnya di sana sudah ada jawaban syubhat beliau.

14. Kami akan beri contoh, dalam kitab Imam Ibn Hajar yang mentakhrij kitab al-Adzkar an-Nawawi (Nataij al-Afkar), beliau menilai lemah hadith-hadith mengusap muka selepas salam shalat. Sehingga dapat disimpulkan, hadith tersebut tidak dapat dibuat hujjah. Namun, dalam Bulugh al-Maram, Imam Ibn Hajar setelah menyampaikan hadith mengusap muka, mengatakan hadithnya hasan (lighairih) yang pastinya boleh dibuat hujjah.

حَدِيثُ اِبْنِ عَبَّاسٍ: عَنْ أَبِي دَاوُدَ وَمَجْمُوعُهَا يَقْتَضِي أَنَّهُ حَدِيثٌ حَسَنٌ

Dan alhamdulillah kami pernah menemukan beberapa riwayat penguat hadith mengusap muka selepas shalat selain yang dibawakan oleh Imam Ibn Hajar dalam Nataij Afkar.

15. Contoh ini menunjukkan, takhrij ulama hadith memang perlu, kerana tidak setiap hadith yang digunakan hujjah oleh ulama fikih pasti shahih dari Rasulullah. Akan tetapi juga tidak setiap takhrij mereka pasti benar. Ada yang tidak mereka ketahui. Contoh ulama fikih berhujjah dengan hadith lemah menurut muhaddith, tetapi ternyata menurut faqih, hadith tersebut mempunyai penguat dari dari ijma’ atau dari nash al-Qur’an. 

Contoh:

وأما القرض بشرط جر نفع لمقرض ففاسد لخبر كل قرض جر منفعة فهو ربا وجبر ضعفه مجيء معناه عن جمع من الصحابة

Hadith ini adalah lemah menurut majoriti ulama hadith. Tetapi kenapa hadith ini dibuat hujjah oleh fuqaha sebagai pelarangan riba qardh? Jawabnya adalah kerana ada penguat dari ijma’ shahabat. 

16. Maka tidak salah jika Imam Abdullah bin Wahb rahimahullah pernah berkata:

كُلُّ صَاحِبِ حَدِيْثٍ لَيْسَ لَهُ اِمَامٌ فِي الفِقْهِ فَهُوَ ضَالٌّ وَلَوْلاَ اِنَّ اللهَ اَنْقَدَنَا بِمَالِكٍ وَاللَّيْثِ لَضَلَلْنَا

“Setiap ahli hadits yang tidak mempunyai panutan dibidang fiqih maka ia tersesat. Andai bukan kerana Allah menyelamatkan aku melalui Imam Malik dan Imam Laits nescaya aku sudah tersesat”.

Dalam sebuah riwayat Imam Ibnu Asakir dalam Tarikh Damasq (XXXXX/359), Imam Ibnu Rajab dalam Syarah al-Ilal (I/413), Imam al-Mizzi dalam Tahdzib al Kamal (XXIIV/270) dan lain-lain, Imam Abdullah bin Wahb berkata: 

لَوْلاَ مَالِكٌ بنُ أَنَسٍ وَاللَّيْثُ بنُ سَعْدٍ لَهَلَكْتُ، كُنْتُ أَظُنُّ أَنَّ كُلَّ مَا جَاءَ عَنِ النَّبِيّ صَلّى الله عليه وسلم يُفْعَلُ بِهِ

“Andai bukan kerana Imam Malik bin Anas dan Imam Laits bin Sa’d nescaya aku sudah hancur. Aku mempunyai prasangka bahawa setiap yang datang dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pasti diamalkan” 

Kami akan mengambil lagi contoh ucapan Imam Syafi’i, “setiap ada hadith yang shahih itulah madzhabku”. Bagi Wahabi inilah dalil yang kukuh untuk menolak ucapan-ucapan ulama fikih, termasuk ijtihad Imam Syafi’i, yang menurutnya bertentangan dengan hadith yang shahih. Dan itu telah dibuktikan oleh Rozaimi.

17. Imam an-Nawawi dalam al-Majmu’ memberikan huraian: 

وهذا الذى قاله الشافعي ليس معناه ان كل أحد رأى حديثا صحيحا قال هذا مذهب الشافعي وعمل بظاهره: وانما هذا فيمن له رتبة الاجتهاد في المذهب على ما تقدم من صفته أو قريب منه: وشرطه أن يغلب على ظنه أن الشافعي رحمه الله لم يقف على هذا الحديث أو لم يعلم صحته: وهذا انما يكون بعد مطالعة كتب الشافعي كلها ونحوها من كتب أصحابه الآخذين عنه وما أشبهها وهذا شرط صعب قل من ينصف به

“Apa yang dikatakan oleh as-Syafi’i ini maksudnya bukan setiap orang yang melihat hadits shahih, maka itulah madzhab as-Syafi’i dan mengamalkan isi kandungan zahiriah. Tetapi ucapan tersebut diperuntukkan orang yang mempunyai kemampuan berijtihad dalam madzhab sesuai dengan kriteria yang sudah dijelaskan. Syaratnya adalah ada penyangkaan kuat jika Imam as-Syafi’i tidak mengetahui hadits tersebut atau beliau tidak mengetahui tingkat keshahihannya. Dan ini dapat dipastikan setelah ia membaca semua kitab-kitab as-Syafi’i, kitab-kitab ashhabnya yang mengambil ilmu dari beliau, dan juga kitab-kitab yang semisalnya. Syarat ini sangat sulit serta *sedikit yang mampu memenuhinya*"

Orang yang selevel Imam Nawawi mengatakan syarat ini sangat sulit dan Imam Nawawi mengakui hanya sedikit yang mampu, tetapi kenapa zaman moden ini semakin ramai yang dakwa mereka mampu? musibah. 

18. Maka tidak salah jika ulama mengatakan: 

الحَدِيْثُ مَضِلَّةٌ اِلاَّ لِلْفُقَهَاءِ

“Hadits boleh menyesatkan kecuali bagi ahli fiqih” (Al-Jami’ karangan al-Qairuwani mukasuraat 118)

Imam adz-Dzahabi dalam kitabnya Siyar A’lam an-Nubala (XVI/405) ketika menolak ucapan orang yang berkata: *“Mengambil hadits lebih baik daripada mengambil ucapan Imam as-Syafi’i dan Imam Abu Hanifah”*, berkata: 

قُلْتُ: هَذَا جَيِّدٌ لَكِنْ بِشَرْطِ أَنْ يَكُوْنَ قَدْ قَالَ بِذَلِكَ الحَدِيْثِ إِمَامٌ مِنْ نُظَرَاءِ هَذَيْنِ الاِمَامَيْنِ مِثْلَ مَالِكٍ، أَوْ سُفْيَانٍ أَوِ الاَوْزَاعِيّ وَبِأَنْ يَكُوْنَ الحَدِيْثُ ثَابِتًا سَالِمًا مِنْ عِلَّةٍ وَبِأَنْ لاَ يَكُوْنَ حُجَّةُ أَبِيْ حَنِيْفَةَ وَالشَّافِعِيِّ حَدِيْثًا صَحِيْحًا مُعَارِضًا لِلآخَرِ

“Aku berkata: “Ini bagus *tetapi dengan syarat orang yang berbicara hadits tersebut adalah imam yang sedarjat dengan kedua imam tersebut*, seperti Imam Malik, atau Sufyan, atau al-Auzai, dan juga haditsnya ditetapkan dan selamat dari illat (cacat yang melemahkan hadits), serta hujjahnya Imam Abu Hanifah dan Imam asy-Syafi’i bukan hadits shahih yang menentang hadits lain”.

Takhrij huffazh hadith terhadap kitab fikih, misalnya hadith-hadith dalam al-Wajiz karangan Imam Rafi’i, hadith yang dibawakan oleh Imam Ar Rafi’i belum tentu hujjah yang digunakan oleh Imam Syafi’i. Lebih jauh masalah ini telah dibahas oleh Syaikh Muhaddith Muhammad Awwamah dalam kitabnya, Atsar al-Hadith asy-Syarif fi Ikhtilaf al-Fuqaha. 

19. *Pertanyaan 2 dari Rozaimi*: “Adakah tidak bersetuju bermaksud menghina? Jika SBN tidak bersetuju dengan Maliki, adakah SBN menghina Imam Malik?”

Jawapan ARG: 

Jika tidak bersetuju dalam dengan berhujah mengatakan Imam Malik tidak tahu dalil, Imam Malik tidak tahu kesahihan Hadith, pendapat Imam Malik jauh dari sunnah dan yg sewaktu dengannya tambah pula yang mengatakan begini pula orang yang langsung bukan mujtahid malah jauh sekali dari darjat mujtahid, maka ia termasuk satu penghinaan, apakah Rozaimi termasuk dalam konteks ini?jika tidak termasuk dalam konteks ini kenapa terlalu emosi? kalau tidak makan cili mana boleh kita rasa pedasnya?

Namun, berbeza pendapat dalam masalah furu’, misalnya lebih memilih pendapat ulama yang tidak mensunahkan melafalkan niat shalat atau puasa adalah boleh. Yang tidak boleh adalah berbeza pendapat dengan mengatakan bahawa pendapatnya lebih tepat dan lebih sesuai dengan sunnah dan pendapat yang tidak dia pilih dianggap tidak faham sunnah dan bidaah sesat. Apatah lagi dengan sombong ikut mentarjih pendapat fuqaha padahal dia hanya pelajar hadith yang ilmunya tidak wajar untuk disejajarkan dengan ulama. 

20. *Pertanyaan 3 dari Rozaimi*: “Jika semua pandangan mujtahid ada hadithnya walau tidak ditulis langsung dalam kitab, bagaimana mahu kita tarjihkan khilaf mereka? Kita mahu ikut siapa kerana mereka semua ada hadith? Bagaimana jika Syiah kata mereka juga ada hadith tetapi tidak ditulis dalam kitab? Wajibkah menerimanya?

Jawapan ARG:

Yang dimaksudkan dengan “kita tarjihkan” ini siapa? Rozaimi kah? Apakah anda telah mampu mentarjih aqwal mujtahidin? Jika tidak mampu kenapa terlintas soalan seperti ini? Hebat sekali jika demikian! 

21. Ibnu Qayyim dalam I’lam al-Muawaqqi’in (I/44) mengutip ucapan Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah, berkata: 

إِذَا كاَنَ عِنْدَ الرَّجُلِ الكُتُبُ المُصَنَّفَةُ فِيْهَا قَوْلُ رَسُوْلِ اللهِ صلى الله عليه وسلم  وَاخْتِلاَفُ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ فَلاَ يَجُوْزُ أَنْ يَعْمَلَ بِمَا شَاءَ وَيَتَخَيَّرُ فَيَقْضِي بِهِ وَيَعْمَلُ بِهِ حَتَّى يَسْأَلَ أَهْلَ العِلْمِ مَا يُؤْخَذُ بِهِ فَيَكُوْنُ يَعْمَلُ عَلَى أَمْرٍ صَحِيْحٍ

“Jika seseorang mempunyai beberapa kitab karangan yang disana terdapat sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, khilafiyyah para shahabat dan tabi’in, maka ia tidak boleh sekehendaknya mengamalkan, memilih dan kemudian memberikan putusan dengan itu semua, sampai ia mahu bertanya kepada ahli ilmu; mana yang boleh diambil. Jika demikian ia telah menjalankan sesuatu yang benar”. 

22. Pertanyaan Rozaimi *“Kita mahu ikut siapa kerana mereka semua ada hadith?”* menunjukkan indikasi tahap pertanyaan bahawa Rozaimi tidak mengetahui manhaj istinbath ulama mujtahidin. Taqlid boleh kepada siapa pun mujtahid dan mereka pasti memiliki hujjah masing-masing, baik daripada al-Qur’an atau sama-sama ada hadithnya. Dan itu tidak menghalangi hukum taqlid.

Kami akan bagi contoh: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam kepada shahabat Ammar bin Yasir radhiyallahu ‘anhu ketika junub dan tidak menemukan air:

إِنَّمَا كاَنَ يَكْفِيْكَ أنْ تَقُوْلَ هَكَذَا وَضَرَبَ بِيَدَيْهِ الأَرْضَ فَنَفَضَ يَدَيْه ِفَمَسَحَ وَجْهَهُ وَكَفَيْهِ

“Cukup bagimu melakukan ini, kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menepukkan kedua telapak tangannya ke tanah, lalu meniupnya, kemudian mengusapkan ke wajah dan kedua telapak tangan” (HR. Bukhari Muslim)

23. Imam an-Nawawi dalam Syarah Muslim (IV/61) setelah mengutip hadits Ammar radhiyallahu ‘anhu diatas berkata: 

فِيْهِ دَلاَلَةٌ لِمَذْهَبِ مَنْ يَقُوْلُ يَكْفِي ضَرْبَةٌ وَاحِدِةٌ لِلْوَجْهِ وَالكَفَّيْنِ جَمْيْعًا وَلِلاَخَرِيْنَ أَنْ يُجِيْبُوا عَنْهُ بِأَنَّ المُرَادَ هُنَا صُوْرَةُ الضَّرْبِ لِلتَّعْلِيْمِ وَلَيْسَ المُرَادُ بَيَانُ جَمِيْعِ مَا يَحْصُلُ بِهِ التَّيَمُّمُ وَقَدْ أَوْجَبَ اللهُ تَعَالىَ غُسْلَ اليَدَيْنِ إِلىَ الْمِرْفَقَيْنِ فِي الوُضُوْءِ ثُمَّ قَالَ تَعَالىَ فِيْ التَّيَمُّمِ فَامْسُحُوْا بِوُجُوْهِكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ وَالظَّاهِرُ أَنَّ الْيَدَ المُطْلَقَةُ هُنَا هِيَ الْمُقَيَّدَةُ فِيْ الوُضُوءِ فِي أَوَّلِ الآيَةِ فَلاَ يُتْرَكُ هَذَا الظَّاهِرِ اِلاَّ بِصَرِيْحٍ

“Hadits ini menunjukkan dukungan terhadap madzhabnya orang yang mengatakan cukup dengan satu tepukan untuk wajah dan kedua telapak tangan. Dan ulama yang lain menjawab bahawa tayammum yang dicontohkan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah sekadar contoh ta’lim,dan bukan penjelasan praktikal tayammum yang sebenarnya. Allah mewajibkan membasuh kedua tangan sampai kedua siku dalam wudhu, kemudian berfirman dalam tayammum (artinya): “sapulah mukamu dan tanganmu”. Dan lahiriyyahnya tangan (yang diucapkan) yang mutlak disini dikehendaki tangan yang diqayidi (sampai siku, pent.) dalam wudhu diawal ayat. Dan lahiriyyah ini tidak ditinggalkan kecuali dengan sesuatu yang jelas”.

24. Beliau dalam al-Majmu’ syarah al-Muhadzdzab (II/221) berkata, bahawa madzhab asy-Syafi’i memutuskan wajib tayammum sampai siku adalah terdapat banyak dalilnya. Dan yang paling dekat dengan pemahaman adalah ayat:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ

“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan shalat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai siku..... lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik, sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah” (QS. Al-Maidah: 6)

25. Penjelasannya, ayat awal menunjukkan praktik wudhu yang wajib membasuh kedua tangan sampai siku (dalam ushul fiqih disebut muqayyad). Ayat selanjutnya menerangkan praktik tayammum yang mesti mengusap wajah dan kedua tangan, tanpa menjelaskan sampai batas manakah yang diusap (dalam ilmu ushul disebut muthlaq). Dan sebagaimana telah maklum dalam kaedah ushul, jika lafazh yang bersifat muthlaq harus dimaksudkan yang muqayyad ketika keduanya terhimpun. Apa lagi itu semua termaktub dalam satu ayat. Dengan begitu, usapan tangan pada ayat tayammum adalah sama ketentuannya dengan usapan tangan pada ayat wudhu’ yang mesti sampai siku.

26. Dalam al-Badr al-Munir (II/643), Ibnu Mulaqqin mengutip dari al-Baihaqi dalam al-Ma’rifah, berkata bahwa Imam asy-Syafi’i rahimahullah berkata:

اِنَّمَا مَنَعَنَا اَنْ نَأْخُذَ بِرِوَايَةِ عَمَّارٍ فِيْ الوَجْهِ وَالكَفَّيْنِ ثُبُوْتُ الحَدِيْثِ عَنِ النَّبِيّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ انَّهُ مَسَحَ وَجْهَهُ وَذِرَاعَيْهِ وَاَنَّ هَذَا أَشْبَهُ بِالقُرْآنِ وَالقِيَاسِ وَفِى اَنّ البَدَلَ مِنَ الشَّيئْ يَكُوْنُ

“Kenapa kami tidak mengambil hadits Ammar bin Yasir yang mengusap wajah dan kedua tapak tangan, kerana terdapat hadits Rasulallah shallallahu ‘alaihi wasallam bahawa beliau mengusap wajah dan kedua lengannya. Dan ini lebih serupa kepada al-Qur’an dan qiyas yakni yang mengganti (tayammum) mesti sama dengan yang diganti (wudhu)”.

Kemudian al-Baihaqi berkata, bahawa hadits Ammar lebih shahih (tsubut) dari hadits tentang mengusap dua lengan, akan tetapi hadits mengusap dua lengan adalah hadits bagus kerana beberapa syahid penguat.

Imam asy-Syafi’i rahimahullahdan al-Hafizh al-Baihaqi berkata: “Kami mengambil hadits mengusap dua lengan kerana lebih selari dengan zahiriah al-Qur’an dan qiyas yang lebih hati-hati”.

27. Pertanyaan Rozaimi *“Bagaimana jika Syiah kata mereka juga ada hadith tetapi tidak ditulis dalam kitab? Wajibkah menerimanya?”* Innalillah.. bagaimana mungkin Syiah Rafidhah di samakan dengan imam mujtahid yang tsiqah dan pembawa agama ini? Soalan tahap apa ini?

Rasulullah bersabda:

يحمل هذا العلم من كل خلف عدوله ، ينفون عنه تحريف الغالين ، وانتحال المبطلين ، وتأويل الجاهلين

Sebagaimana artikel sebelumnya, kami nukil kembali ucapan al-Baihaqi dalam Manaqib asy-Syafi’i (II/154). Beliau bercerita:

قال أبو أيوب حميد بن أحمد البصري، قال: كنت عند أحمد بن حنبل نتذاكر في مسألة، فقال رجل لأحمد: يا أبا عبد الله لا يصح فيه حديث، فقال: أن لم يصح فيه حديث ففيه قول الشافعي، وحجته أثبت شيء، ثم قال: قلت للشافعي: ما تقول في مسألة كذا وكذا ؟ قال: فأجاب فيها، فقلت: من أين قلت ؟ هل فيه حديث أو كتاب ؟ قال: بلى، فنزع في ذلك حديثًا للنبي - صلى الله عليه وسلم - وهو حديث نص

Imam Ahmad bin Hanbal pun tidak tahu hujjah Imam Syafi’i dan beliau mengikutinya dan percaya. Walaupun Rozaimi berusaha bersungguh-sunnguh mengaburkan maksudnya.

28. *Pertanyaan 4 dari Rozaimi*: “Mengapa SBN begitu emosi bila orang ikut madzhab lain dalam beberapa isu?” 

Jawapan:

Mungkin beliau marah kerana ada seorang yang baru mempunyai sedikit pengetahuan hadith tetapi sudah *berani mentarjih* dan menganggap “tidak sunnah” ulama lain yang tidak selari. Bukan masalah khilafiyyahnya tapi sikap dan perilakunya. Bukankah Ahlussunnah lah yang menganggap khilafiyyah sebagai rahmat, bukan sebagaimana kaum Wahabi?

29. *Pertanyaan 5 dari Rozaimi*: “Jika pandangan mujtahid ada hadithnya yang kita tidak tahu, mengapa Imam Syafi’i mengkritik gurunya, Imam Malik yang juga mujtahid?”

Jawapan:

Ini pertanyaan orang yang tidak mengetahui methodologi istinbath para imam mujtahid. Perbezaan mujtahid terhadap satu pandangan hukum kadangkala berbeza analisis. Misalnya mujtahid pertama menggunakan hadith yang shahih menurutnya, tetapi mujtahid lain mengganggap hadithnya mansukh, dhaif, dan lain-lain. Jadi kritikan ilmiyyah atau fatwa istinbath adalah hal biasa. Juga baca kenyataan Imam Az Zahabi yang kami telah lampirkan pada point nombor 18. Baca berulang kali dengan perlahan kemudian lihat cermin.

30. Setelah membaca soalan-soalan Rozaimi dan jawapan ARG, pembaca pasti tahu kenapa kami letakkan tajuk artikel kali ini dengan tajuk "Pertanyaan Kadang Menunjukkan Tahap Kecerdasan Seseorang"

Disediakan Oleh:

Pertubuhan Penyelidikan Ahlussunnah Wal Jamaah

Johor Bahru, Johor (ARG Johor)


Link FB: https://www.facebook.com/ARG.johor/posts/1591866850844219

Rabu, 29 Januari 2025

RASUAH DALAM DBKL LIBATKAN ORANG KUAT PKR?

 RASUAH DALAM DBKL LIBATKAN ORANG KUAT PKR?

28/01/2025

SUARA TV menyiarkan, "Pengakuan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Maimunah Mohd Sharif bahawa terdapat asas dakwaan media sosial mengenai salah laku seorang ahli lembaga penasihat yang dikaitkan dengan pemberian projek bernilai RM4 juta menimbulkan persoalan mengenai tadbir urus Pihak Berkuasa Tempatan tersebut.

Dalam kenyataannya kepada The New Straits Time Press, Maimunah mendakwa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kini melakukan siasatan dalaman pelanggaran proses tadbir urus berkaitan perolehan projek kerja penerbitan bahan kreatif untuk DBKL bernilai RM4 juta, yang didakwa tidak diberikan melalui tender terbuka."

Telegram EDISI SIASAT pula menyiarkan, 

"Assalamu'alaikum Tuan ES

Perkara: Aduan Mengenai Salah Laku Ahli Lembaga Penasihat Bandaraya DBKL, Dato' Hj Afdlin Shauki Aksan, dalam Perolehan Projek Kerja Penerbitan Bahan Kreatif untuk DBKL

Kami, kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), ingin mengemukakan satu aduan rasmi mengenai salah laku yang melibatkan Ahli Lembaga Penasihat Bandaraya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Dato' Hj Afdlin Shauki Aksan yang juga Pengerusi YWP Media Sdn Bhd, berhubung perolehan runding terus bagi kerja-kerja penerbitan bahan kreatif untuk DBKL semasa pentadbiran Datuk Seri Kamarulzaman Mat Salleh sebagai Datuk Bandar Kuala Lumpur.

Antara perkara yang menjadi kebimbangan kami adalah:

1. Penggunaan Kelab Sukan dan Kebajikan Yayasan Wilayah Persekutuan (KSKYWP) bagi Projek Bernilai RM4 Juta:

Projek penerbitan bahan kreatif yang sepatutnya melalui proses tender terbuka, telah disalurkan kepada KSKYWP yang kemudiannya memberi projek tersebut kepada syarikat milik kroni Dato' Afdlin Shauki. Nilai projek tersebut adalah RM4 juta. Tindakan ini jelas menyalahi prosedur tatakelola yang betul kerana ia mengelakkan perolehan yang sepatutnya melalui proses tender yang telus.

2. Penerbitan Video atas Nama Akaun TikTok Friends of DBKL dengan Usaha Sama Selebriti Caprice: 

Satu lagi isu yang sangat merisaukan adalah penerbitan video di atas nama akaun TikTok "Friends of DBKL" yang melibatkan selebriti Caprice. Kerja-kerja penerbitan ini dilakukan tanpa melalui proses tender yang sah dan melibatkan kos yang besar. Tambahan lagi, Caprice masih berhutang sebanyak 120 buah video dengan DBKL yang belum diselesaikan. Hal ini menunjukkan kegagalan pihak berkepentingan dalam menguruskan kontrak dan kewajipan yang perlu dipenuhi.

3. Pembinaan Studio dan Konti 

Radio DBKL Bernilai RM7 Juta:

Selain itu, terdapat juga projek yang berkaitan pembinaan studio dan konti radio milik DBKL yang berjumlah RM7 juta. Projek ini kini dihentikan atas arahan Datuk Bandar, Datuk Seri Maimunah Mohd Sharif, kerana kos yang tinggi serta banyak pelanggaran tata kelola yang berlaku.

Sebelum ini, projek tersebut turut didedahkan oleh pegawai DBKL melalui Akaun Telegram Edisi Siasat yang turut

menyebut mengenai isu salah urus kewangan dan ketidakpatuhan prosedur. 

4. Mengaitkan VVIP dalam memohon proses kelulusan secara pantas:

Dato' Afdlin Shauki selalu menyatakan bahawa projek-projek yang dipohon adalah didalam pengetahuan PMX dan Setiausaha Politik PMX, Dato' Azman Abidin.

Dato' Afdlin pernah meyebut yang projek Studio dan Konti Radio adalah atas arahan PMX dan Dato' Azman.

Pengarah DBKL terpaksa melayan permintaannya kerana tidak mahu berdepan dengan masalah.

5. Jumlah Perolehan yang Mungkin Melebihi RM10 Juta: 

Berdasarkan pemerhatian kami, jumlah keseluruhan perolehan yang diterima yang dikendalikan oleh Dato' Hj Afdlin Shauki mungkin melebihi RM10 juta. Tindakan ini bukan sahaja melibatkan penggunaan dana awam yang tidaksepatutnya, tetapi juga merosakkan integriti sistem perolehan DBKL yang sepatutnya berasaskan kepada ketelusan dan keadilan.

Kesimpulan: Berdasarkan perkara-perkara di atas, kami memohon ES untuk membongkarkan segala salah laku yang dilakukan oleh Datuk Hj Afdlin Shauki Aksan serta pihak-pihak yang terlibat dalam proses perolehan yang meragukan ini. 

Sekian, terima kasih."

Sumber:Fb Tun Faisal Ismail Aziz












Selasa, 28 Januari 2025

Pesawah berhimpun di Putrajaya bantah harga lantai padi, beri kerajaan 2 minggu

 Mereka turut membantah percubaan memperkenalkan suatu Akta Kualiti Benih Tanaman.

Kira-kira 500 pesawah dan petani berkumpul membantah harga lantai padi dan RUU kawalan benih di luar Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan hari ini.


Kira-kira 500 petani dan pesawah dari seluruh Semenanjung Malaysia hari ini berhimpun di Putrajaya mendesak pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim menaikkan harga lantai padi daripada RM1,300 per tan kepada RM1,800, di samping membantah usaha memperkenal undang-undang benih yang merugikan mereka.

"Walaupun kami balik tanpa tiada satu keputusan lagi, tapi kita harapkan dengan kehadiran besar pesawah ini ada perkara yang besar," kata Pengerusi Pesawah, Abdul Rashid Yob kepada MalaysiaNow, selepas menyerahkan memorandum kepada Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu, di pejabat kementeriannya.

Himpunan serupa pernah diadakan sebelum ini di beberapa negeri. Bagaimanapun, himpunan pagi tadi merupakan kali pertama pesawah beramai-ramai berhimpun di Putrajaya.

Perhimpunan yang asalnya dirancang di luar Pejabat Perdana Menteri berpindah ke pejabat Mohamad Sabu selepas Anwar berkata ia bakal mengganggu majlis lawatan rasmi Presiden Indonesia, Prabowo Subianto.

Menurut Rashid, komuniti pesawah tidak lagi mampu mengimbangi harga semasa lantai padi.

Menurutnya, musim menuai padi hampir tiba dan penetapan baru harga lantai padi amat dinanti-nantikan petani bagi memastikan industri itu mampu bertahan.

Petani turut membantah terhadap rang undang-undang (RUU) Kualiti Benih Tanaman yang cuba dibentang Mohamad Sabu.  

Rashid berkata RUU itu akan menyekat aktiviti tradisi petani termasuklah amalan menyimpan, berkongsi dan menjual benih padi kerana memerlukan lesen. 

Menurutnya, Akta Kawalan Padi dan Beras yang sedia ada melibatkan perlesenan dan kebebasan petani. 

"Sekarang (mahu) ditambah pula akta baru. Kami sepenuhnya menentang dan membantah kerana akan beri kesan dan masalah," katanya.

Sebelum ini, MalaysiaNow melaporkan keluhan pesawah yang dibelenggu kos operasi yang tidak menentu sehingga sanggup berhutang kos modal dengan pengilang. 

Selain itu, kos sewa jentera padi seperti traktor dan harga benih turut meningkat. 

Harga sewa traktor yang sebelum ini RM220 dinaikkan kepada RM380 bagi satu relung, manakala harga benih padi naik dari RM45 kepada RM58 di pintu kilang.

Ramai juga yang terpaksa menanggung kos lebih tinggi akibat tanaman musnah apabila dilanda banjir.

Mereka berkata harga lantai ketika ini terlalu rendah lebih-lebih lagi selepas penghapusan subsidi pukal untuk diesel pada Jun tahun lalu, yang menyaksikan kos operasi meningkat. 

Pertubuhan Persaudaraan Pesawah Malaysia (Pesawah) berkata ia memberikan tempoh dua minggu bermula hari ini kepada Anwar untuk mengadakan perbincangan dan memberikan keputusan berhubung tuntutan tersebut.

-MalaysiaNow