Rasa dah servis semua benda tapi kereta tetap kuat makan minyak?
Oxygen sensor ni duduk dalam ekzos, tapi kerja dia bantu kawal campuran minyak dengan udara. Bila sensor ni jalan elok, enjin pun boleh jalan lancar dan jimat minyak. Tapi kalau sensor ni problem, campuran tu jadi tak betul. Minyak pun jadi banyak terbakar, tapi kuasa tak seberapa.
Sensor ni kecik je tapi dia main peranan besar. Dia bagi signal kat ECU supaya tahu bila nak tambah atau kurang minyak. Kalau bacaan salah, ECU pun bagi arahan salah. Tu yang kereta jadi semput bila tekan atau kuat minum bila bawa jauh.
Satu lagi, sensor ni tolong kawal asap dari ekzos. Bila campuran tak betul, pembakaran pun tak sempurna. Asap pun keluar lebih gelap dan berbau. Lama-lama boleh jadi masalah kat catalytic converter pulak. Tu yang leceh skit kalau abaikan benda ni.
Tanda sensor ni mula problem selalunya senyap-senyap. Minyak cepat habis, enjin lemah skit, lepas tu tiba-tiba lampu check engine menyala. Korang ingat benda besar problem, rupanya sensor je. Tapi sebab tak check awal, makin lama makin teruk.
Sensor ni memang tahan lama, tapi dia terdedah dengan haba kuat dan kotoran dari ekzos. Bila dah lama sangat, dia boleh jadi kurang tepat. Nak senang, check sensor bila buat servis major. Tak mahal sangat pun kalau nak tukar terus.
Kalau korang nak jimat minyak, nak enjin rasa sedap dan kereta kurang keluarkan asap, pastikan oxygen sensor ni dalam keadaan ok. Jangan tunggu dah parah baru nak check. Tukar awal, enjin pun senyum sepanjang jalan.
0 comments:
Catat Ulasan