"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Sabtu, 19 Februari 2022

“Fattah sepupu Syamsul?” – Ini Barisan Selebriti Yang Rupa-rupanya Bersaudara!

 


Lately ni mesti korang selalu tengok gelagat comel penyanyi terkenal tanah air, Ernie Zakri dengan suaminya Syamel kan? Tambah pula, Ernie ni merupakan anak saudara kepada Ziana Zain dan Anuar Zain.

Takpun, korang mesti tahu juga yang Nelydia dan juga Uqasha merupakan adik beradik yang aktif dalam bidang lakonan. Bukan tu je, sepupu-sepupu diorang yang lain pun turut aktif dalam bidang yang sama.

Nelydia

Haa, tahu tak siapa lagi yang ada pertalian darah sebagai keluarga dalam kalangan selebriti kat negara kita ni? Jangan terkejut plak okay.. Meh, min listkan satu-satu. Korang baca tau…

1. Jasmin Hamid & Aleza Shahdan (Sepupu)

Kita mulakan dengan Jasmin Hamid dan juga Aleza Shahdan. Siapa je tak kenal dua-dua pelakon wanita hebat yang selau bawa watak mak-mak ni kan? Kalau jadi mak yang jahat tu, memang menjadi betul! Haa rupa-rupanya diorang berdua ni merupakan sepupu.

Jasmin Hamid
Sumber: Gambar Hiasan

Jasmin Hamid dilahirkan pada 15 September 1974 manakala Aleza Shahdan pula dilahirkan pada 21 November 1975. Mereka berdua sangat sinonim dengan watak dalam drama-drama Melayu. Teringin juga min nak tengok dua sepupu ni berlakon sekali! 

Siapa yang rindu nak tengok dua-dua pelakon ni, korang geng dengan min!

2. Rosyam Nor & Faizal Hussein (Sepupu)

Siapa sangka rupanya hero remaja yang pernah menjadi pujaan orang ramai iaitu Datuk Rosyam dan Faizal Hussein juga merupakan sepupu! Difahamkan, Rosyam Nor melangkah ke dalam dunia seni terlebih dahulu dan kemudiannya baru diikuti oleh Faizal Hussein.

Mereka yang menjadi kegilaan orang ramai selepas kemunculan bersama dalam filem ‘Gila-Gila Remaja’ yang mana Faizal Hussein memegang watak utama dan ianya ditayangkan pada 1985!

Faizal
Sumber: Portal

Ohh yaa, kalau korang nak tahu juga… penyanyi Datuk Khadijah Ibrahim juga merupakan sepupu kepada Faizal Hussein tau!

3. Fattah Amin & Syamsul Yusof (Sepupu)

Pengarah dan juga penerbit terkenal tanah air, Datuk Yusof Haslam yang juga bapa kepada pelakon serta pengarah Syamsul Yusof merupakan bapa saudara kepada pelakon Fattah Amin!

Ini menjadikan Fattah Amin sepupu kepada Syamsul Yusof. Ternyata Fattah Amin pernah menjadi kru penggambaran untuk Syamsul dan juga Datuk Yusof Haslam sebelum menyertai program Hero Remaja.

Fattah
Sumber: Portal

Fattah dan Syamsul rupanya pernah berlakon bersama dalam filem ‘KL Special Force’ yang pernah ditayangkan pada tahun 2018.

Bukan tu je, pelakon wanita Sabrina Ali juga merupakan sepupu kepada Syamsul… Kalau korang perasan, diorang berdua pun pernah berlakon sama-sama dalam filem ‘Munafik’…

4. Ella & Kaka Azraff (Ibu-anak saudara)

Ratu rock Malaysia Ella merupakan ibu saudara kepada penyanyi yang juga bersuara serak iaitu Kaka Azraff!

Kaka
Sumber: mStar

Buat sesiapa yang tak tahu, Kaka sendiri mendedahkan bahawa Ella sememangnya bersikap manja seperti yang sering ditunjuk pada orang awam. Bukan itu sahaja, Ella juga dikatakan sangat akrab dengan anak-anak saudaranya yang lain.

Dengar cerita Kaka sampai jadikan Ella sebagai inspirasi untuk mulakan langkah sebagai penyanyi sebelum ni…

5. Sherry Al-Hadad & Sharifah Shahirah (Ibu-anak saudara)

Kalau korang rajin tengok TV, mesti akan familiar dengan pengacara yang selalu menghiasi program-program TV, Sherry Al-Hadad.

Korang jangan terkejut pula kalau Sherry Al-Hadad atau nama sebenarnya Shariffah Mariam Syed Abdullah Al-Hadad ni merupakan ibu saudara kepada pelakon dan juga pengacara iaitu Sharifah Shahirah!

Shery
Sumber: Portal

Walaupun Sherry lebih muda dari Sharifah Shahirah, namun Sherry sangat dihormati oleh anak buahnya itu. Malah, Sharifah Shahirah pernah mendedahkan bahawa sebelum Sherry mula dikenali, dia mengalami kesukaran bersama keluarganya.

Haaa, sekarang korang dah tahu kan? Terkejut tak? Kalau min, paling terkejut yang Fattah dengan Syamsul tu! Rupanya selama ni pusing-pusing situ juga family diorang ni…

Sumber: TikTokPortal Murai

Kredit:Lobak Merah

Jumaat, 18 Februari 2022

Ali Puteh diperintah bayar RM60,000 kepada kakak ipar

 Ali Puteh diperintah bayar RM60,000 kepada kakak ipar

Mahkamah perintahkan Ali Puteh (kiri) membayar RM60,000 kepada isteri Allahyarham Abam Bocey, Siti Nor Hidayah Mohd Ali (kanan) kerana mengeluarkan kata-kata mengaibkan dua tahun lalu. -Foto Sinar Harian

KUALA LUMPUR: Mahkamah Sesyen di sini pada Jumaat perintahkan Ali Puteh membayar RM60,000 kepada isteri Allahyarham Abam Bocey, Siti Nor Hidayah Mohd Ali kerana mengeluarkan kata-kata mengaibkan, di Instagram dua tahun lalu.

Hakim, Zulqarnain Hassan memerintahkan demikian selepas membenarkan tuntutan balas yang dikemukakan Siti Nor Hidayah selaku plaintif terhadap Ali Puteh atau nama sebenarnya Syed Ali Mubarak Syed Mohd Ridzuan selaku defendan.
Ia berhubung hantaran ‘Bile balu arwah abam berhati binatang!!!’, pada dua tahun lalu.
Pada Mei 2020, Siti Nor Hidayah, 30, telah memfailkan saman fitnah terhadap Ali Puteh, 34, berhubung kenyataan yang dibuat pelawak itu di akaun Instagramnya yang antara lain menggambarkan dirinya seorang yang tidak bertanggungjawab.
Wanita terbabit memohon ganti rugi am, teladan atau punitif dan teruk yang tidak dinyatakan jumlahnya.
Dia juga memohon satu perintah injunksi bagi menghalang adik iparnya menyiarkan sebarang kenyataan berbaur fitnah terhadap dirinya, kod dan relif-relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
Sementara itu dalam prosiding sama, mahkamah menolak saman fitnah yang dikemukakan Ali Puteh dan tiga ahli keluarganya lain terhadap Siti Nor Hidayah dan usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri dengan kos sebanyak RM13,000.
Selepas prosiding selesai, Siti Nor Hidayah dilihat menangis dan sujud syukur di galeri awam.
Dalam prosiding hari ini, Ali Puteh diwakili peguam, Noorazmir Zakaria manakala Nor Hidayah diwakili peguam Mohamed Ibrahim Mohamad manakala Alif Syukri diwakili peguam, Hasshahari Johari Mawi.
Kemelut antara kedua-dua individu itu tercetus selepas kematian Abam Bocey atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan pada 10 Februari 2020 akibat demam panas.
-AstroAwani

Khamis, 17 Februari 2022

Covid19:Perubahan SOP kontak rapat diumum minggu depan

 

PUTRAJAYA: Pemansuhan prosedur pengasingan bagi mana-mana individu yang didapati menjadi kontak rapat akan diumumkan pada minggu depan.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, berkata keputusan untuk memansuhkan prosedur pengasingan bagi kontak rapat itu ketika ini sudah dilaksanakan dalam sektor perkhidmatan kesihatan awam.

Katanya, ia susulan pekeliling yang diedarkan kepada semua petugas kesihatan bertarikh 15 Februari lalu.

"Satu pekeliling sudah dikeluarkan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah untuk pekerja kesihatan mengenai satu protokol baharu.

"Protokol itu merujuk kepada mereka yang disahkan kontak rapat, kini tidak lagi perlu menjalani isolasi sekiranya tiada gejala.

"Sebaliknya, mereka hanya perlu membuat ujian saringan pada hari tertentu dan protokol sama akan kita laksanakan untuk orang ramai apabila tiba masanya.

"Pengumuman mengenai perkara ini akan dibuat minggu depan," katanya pada sidang media, di sini hari ini.

Berdasarkan prosedur sebelum ini, individu yang didapati menjadi kontak rapat dan belum lengkap vaksinasi, termasuk tiada suntikan dos penggalak diarahkan menjalani isolasi atau pengasingan untuk tempoh tujuh hari.

Bagi individu yang sudah menerima suntikan dos penggalak, mereka hanya perlu menjalani pengasingan selama lima hari sekiranya didapati menjadi kontak rapat kes positif COVID-19.

Mengemukakan rasional di sebalik keputusan sedemikian yang berkemungkinan dilihat sebahagian daripada usaha peralihan ke fasa endemik, Khairy berkata ia bagi menghindari 'tempias' terhadap faktor ekonomi dan sektor pekerjaan.

"Sekarang ini disebabkan peningkatan kes yang mencecah angka tertinggi semalam, terlalu kerap kita dengar orang dikategorikan sebagai kontak rapat.

"Kadang-kadang ia bukan disengajakan, tetapi mereka ini terkontak rapat, sekali gus berupaya menjejaskan aspek kehidupan seharian.

"Justeru, untuk elakkan gangguan kepada ekonomi dan pengurusan pekerjaan yang sangat ketara apabila mereka terpaksa diasingkan atau menjalani kuarantin seandainya menjadi kontak rapat, kita buat perubahan ini," katanya.

-BH Online

Elak 'fear factor': Tiada lagi pengumuman kes harian Covid 19 bermula esok - Khairy

 Elak 'fear factor': Tiada lagi pengumuman kes harian bermula esok - Khairy

Jelas Khairy, perincian matrik dan data dapat membantu rakyat memahami keadaan sebenar mengenai situasi COVID-19. - Gambar fail

PUTRAJAYA: Bermula esok, Kementerian Kesihatan (KKM) tidak lagi akan mengumumkan bilangan kes harian COVID-19.

Sebaliknya, Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata perkembangan kes COVID-19 negara akan dimaklumkan pada jam 10 pagi, hari berikutnya.
Langkah tersebut, jelas Khairy untuk memastikan keseluruhan data dapat diperincikan dengan lebih menyeluruh.
Ia akan dimaklumkan bersama data-data yang lain pada pukul 10 pagi keesokan hari.
"Ini adalah supaya dapat baca data kes harian bersama dengan data-data lain seperti kemasukan kes hospital dan sebagainya.
"Ini untuk kita mengurangkan 'fear factor' kes harian dan ia perubahan budaya. Berhenti melihat kepada (kes harian), tetapi kita melihat bersama dengan semua data," katanya dalam sidang media, di sini pada Khamis.
Jelas Khairy, perincian matrik dan data dapat membantu rakyat memahami keadaan sebenar mengenai situasi COVID-19.
Beliau berkata demikian dalam sidang media KKM di sini, pada Khamis. Sidang media itu turut dihadiri Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dan Pengarah Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Dr Roshayati Mohd Sani.
-AstroAwani

Ustazah Terkenal ini Sarankan lsteri yg DipvkuI Suami Jgn Drhaka Ceritakan Pada Orang Ramai Tmasuk Mtua

 

Perkongsian video pendakwah bebas terkenal di laman TikToknya telah mengundang kecaman wargamaya.

Ia berikutan kenyataan yang dikeluarkan olehnya tidak dapat diterima oleh kebanyakkan pengikutnya.

Rakaman Video ada di Bawah Sekali

“Si ibu tanya kepada si anak kenapa dengan kamu? Kenapa kamu nangis mata sampai sembab begitu kenapa?

Si anak menjelaskan ibu ayah Ya Allah saya tadi berdoa kepada Allah.

Saya rindu kepada ibu ayah dan sudah lama tidak berjumpa. Saya menangis kerana rindu kepada ibu ayah.

Lalu Allah makbulkan doa saya dan terharu lalu menangis.”

Si suami dari jauh ketika itu ‘terkejut’ dengan respon yang diberikan oleh isterinya.

Sedangkan wanita berkenaan boleh mengadu kepada kedua ibu bapanya tentang apa yang terjadi namun mengambil keputusan sebaliknya.

Di akhir video tersebut, Ustazah Oki Setiana Dewi memberikan pesanan supaya tidak menceritakan apa yang telah terjadi.

Dan perkara tersebut secara tidak langsung akan memburuk-burukkan pasangan sendiri.

“Menyimpan aib sendiri ya Allah luar biasa makin sayang dan cintalah suami tersebut.

Jadi tak perlu cerita-cerita, sekiranya membuat kita memburuk-burukkan pasangan kita sendiri.”

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen dikatakan kurang bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ustazah Oki Setiana Dewi.

Dan menjelaskan keganasan yang berlaku perlu dilaporkan kepada pihak berkuasa.

Bukan itu sahaja, mereka turut akui ‘terkejut’ dengan kenyataan tersebut dan mempersoalkan kredibiliti Oki selaku pendakwah yang disegani ramai.

Sumber: Oki Setiana Dewi

Rabu, 16 Februari 2022

Akaun Telegram, WhatsApp Zahid Hamidi digodam untuk minta wang

 Akaun Telegram, WhatsApp Zahid Hamidi digodam untuk minta wang

Jelas bekas Timbalan Perdana Menteri itu lagi, beliau ketika ini ndalam proses mendapatkan semula akaun tersebut. - Foto Twitter/Ahmad Zahid Hamidi

KUALA LUMPUR: Akuan media sosial Telegram dan WhatsApp Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan telah digodam oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Perkara itu dimaklumkan oleh Ahmad Zahid, yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk dalam kemas kini di laman Twitter hari ini.

Jelas bekas Timbalan Perdana Menteri itu lagi, beliau ketika ini dalam proses mendapatkan semula akaun tersebut.
“Akaun Telegram dan WhatsApp saya telah digodam. Kepada rakan dan kenalan yang menerima mesej tidak berkaitan sila abaikan,” demikian tulisnya.
Dalam entri tersebut, Ahmad Zahid turut memuat naik dua tangkap layar daripada individu yang dipercayai menggodam aplikasi sosial miliknya.
Menerusi perbualan tersebut, individu berkenaan dilihat menggunakan identiti Ahmad Zahid untuk meminta wang.
-AstroAwani

Surat terbuka Dr Mahathir kepada pengundi Johor


 SURAT l Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh salam sejahtera.

Besarlah harapan saya sekalian dalam keadaan baik dan sihat serta mendapat kerahmatan sentiasa.

Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk berkongsi beberapa pandangan berkaitan dengan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor.

Undi saudara dan saudari akan menentu parti mana yang akan menerajui kerajaan negeri Johor dan adalah amatlah penting pilihan yang dibuat, selain memberi kebaikan kepada rakyat, tidak akan merugikan bangsa, agama dan tanah air.

Saya sedar wujud di kalangan saudara dan saudari perasaan bahawa PRN Johor tidak akan memberi kesan apa-apa tidak kira siapa yang berjaya menerajui negeri.

Di sini ingin saya memberi pandangan bahawa kesan PRN Johor ini kepada pilihan raya umum amat besar dan tidak boleh diambil ringan.

PRN telah dirancang oleh kumpulan yang dikenali sebagai kluster mahkamah dan kleptokrat dari Umno. Tujuan mereka ialah untuk memperkukuhkan kedudukan mereka di negeri-negeri sebagai langkah awal sebelum pilihan raya umum ke-15.

Perancangan mereka ialah apabila menang di pilihan raya umum nanti, mereka akan dapat mengguna kedudukan untuk menyelesai kes-kes salahguna kuasa, pencurian wang dan harta rakyat.

Ada pengundi yang berkata bahawa kumpulan kluster mahkamah dan kleptokrat tidak bertanding di dalam PRN Johor. Memang benar tetapi mereka yang bertanding di atas tiket Umno dan Barisan Nasional akan memberi kekuatan kepada kluster mahkamah dan kleptokrat.

Saudara dan saudari,

Rakyat Johor telah menolak calon-calon Umno dan BN dalam pilihan raya umum ke-14 pada tahun 2018 kerana mereka tidak mahu bertindak dan mendesak Najib Razak untuk melepas jawatan dan sebaliknya terus mempertahankannya.

Kali ini mereka masih mempertahankan kleptokrat. Kerana itu, parti saya Parti Pejuang Tanahair (Pejuang) menyertai PRN Johor dan akan berusaha menyekat dan kleptokrat dan kluster mahkamah mencapai perancangan mereka.

Saya pasti pengundi Johor akan bersama Pejuang untuk menyekat perancangan mereka.

Saya akan menulis lagi kepada saudara dan saudari, Insya-Allah.

Semoga saudara dan saudari akan terus mendapat keberkatan.

Sekian. Terima kasih.


DR MAHATHIR MOHAMAD adalah pengerusi Pejuang.

-malaysiakini

Trauma terkandas lapan jam di Langkawi

 

PENGALAMAN terkandas berjam-jam di Langkawi membuatkan pelancong serik untuk kembali bercuti di pulau peranginan itu. GAMBAR HIASAN

PULAU Langkawi sememang­nya menjadi lokasi pelancongan dalam negara yang menjadi antara pilihan utama rakyat negara ini untuk bercuti sambil menikmati keindahan alam semula jadi.

Namun, di sebalik keindahan dan tawaran keseronokan bercuti yang menggamit pelancong untuk berkunjung ke pulau itu, ramai yang kecewa kerana per­khidmatan operasi feri dari Terminal Feri Kuala Perlis di Perlis ke Terminal Feri Penumpang Kuah di Langkawi kerap tergendala.

Ia berikutan masalah air cetek dan berselut di alur pelayaran terutama sekitar kawasan terminal feri di Kuala Perlis yang semakin serius sejak kebelakangan ini.

Dalam kejadian terbaharu pada 2 Februari lalu, seramai 423 penumpang feri terkandas hampir lapan jam selepas pengangkutan itu rosak dan memerlukan masa untuk dibaiki seterusnya tidak dapat berlayar kerana air telah surut di Kuala Perlis.

Tidak dapat dibayangkan perasaan penumpang terutama yang membawa anak kecil sambil membawa troli dipenuhi bara­ngan terpaksa bersesak bersama 400 penumpang lain di terminal feri di Kuah.

Rentetan insiden itu, Kementerian Pengangkutan menerusi Jabatan Laut Malaysia (JLM) mengarahkan kerja-kerja pengerukan kecemasan dilakukan segera bagi mendalamkan alur pelayaran cetek.

Namun begitu, langkah mendalamkan kawasan terminal feri dan alur pelayaran feri di Kuala Perlis hanya memberi kesan sementara kerana lokasi sama akan kembali cetek dan berselut dalam masa kurang setahun.

Pengurus Operasi Konsortium Ferry Line Ventures Sdn. Bhd., Kapten Baharin Baharom berkata, pihaknya terpaksa mengehadkan perjalanan feri dari Kuala Perlis mengikut keadaan air laut.

“Penumpang mungkin terpaksa menunggu selama lapan jam jika feri terlewat daripada ja­dual ditetapkan. Justeru, kita sentiasa mengingatkan penumpang untuk datang awal agar masalah kelewatan feri keluar dari jeti dapat dielakkan,” katanya.

Menurutnya, masalah operasi feri disebabkan isu air cetek itu memberi kesan buruk kepada Langkawi sebagai lokasi pelancongan bertaraf dunia.

Pengangkutan feri masih menjadi pilihan ramai kerana kos lebih murah berbanding menaiki kapal terbang. Kebanyakan pelancong juga memilih untuk menaiki feri dari Kuala Perlis kerana tempoh masa perjalanan lebih singkat iaitu kira-kira sejam berbanding hampir dua jam dari Terminal Feri Kuala Kedah di Alor Setar, Kedah.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pelancongan Langkawi, Zainuddin Kadir berkata, insiden penumpang terkandas selama hampir lapan jam itu tidak boleh di­terima kerana ia bukan sahaja menyusahkan pelancong, malah menjejaskan nama Langkawi.

“Kerja-kerja pengerukan perlu dilakukan cepat dan berkesan bagi membolehkan operasi feri kembali lancar,” ujarnya.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Perlis, Nor Azam Karap pula mencadangkan pembinaan struktur tambahan iaitu jambatan pejalan kaki dari terminal utama ke tengah muara sungai dengan kemudahan pontun terapung.

“Kawasan di tengah muara Sungai Perlis masih dalam dan tak mengganggu pergerakan keluar masuk bot di muara sungai.

“Pembinaan struktur tambahan itu lebih praktikal berban­ding membina jeti feri penum­pang di kawasan lain,” katanya.

Sehubungan itu, pelaksanaan jangka panjang kepada masalah yang semakin memburuk sejak lima tahun lalu itu perlu dilaksanakan segera demi keselesaan dan keselamatan penumpang.

-Kosmo

Isnin, 14 Februari 2022

UAI:Orang Jahil Berfatwa

 فتاوى معاصي اللسان والجوارح

Fatwa Sekelian Maksiat Lisan & Anggota


فصل في معاصي اللسان

Fasal Pada Menerangkan Segala Maksiat Lisan


ORANG JAHIL BERFATWA


السؤال:  تكلم عن الفتوى بغير علم 


Terangkan tentang memberi fatwa dengan ketiadaan ilmu.


الجواب:  يحرم الفتوى بغير علم ولو أصابت ، لورود الحديث : " من قال في القرءان برأيه فقد أخطأ ولو أصاب " رواه الترمذي ، وحديث : " من أفتى بغير علم لعنته ملائكة السماء والأرض " رواه ابن عساكر .


Haram memberi fatwa dengan ketiadaan ilmu sekalipun perkataannya itu betul kerana datang hadith : Barangsiapa berkata pada Quran dengan pendapatnya maka sungguh dia telah salah walau pun betul. Telah meriwayatkannya oleh At-Tirmizi. Dan hadith : Barangsiapa berfatwa dengan ketiadaan ilmu maka telah melaknatnya oleh malaikat di segala langit dan bumi. Telah meriwayatkannya oleh Ibnu Asakir.


KETERANGAN


ARTI FATWA


Tersebut pada kitab Mustalahat Fiqhiyah makna fatwa ialah :


الحكم الشرعي الذي يبينه الفقيه لمن سأله عنه


Artinya : “Hukum syarak yang menerangkannya oleh seorang faqih bagi orang yang bertanya daripadanya.”


Dan tersebut pada kitab Lisan Al-Arab arti fatwa ialah :


ما أفتى به الفقيه 


Artinya : “Hukum yang menfatwakannya oleh seorang faqih.”


Dan pada kitab Syarah Al-Muntaha :


الْفَتْوَى فِي الاِصْطِلاَحِ: تَبْيِينُ الْحُكْمِ الشَّرْعِيِّ عَنْ دَلِيلٍ لِمَنْ سَأَل عَنْهُ


Artinya : “Bermula arti fatwa  pada istilah ialah menerangkan hukum syarak daripada dalil bagi mereka yang bertanya daripadanya.”


HUKUM MEMBERI FATWA


Bermula hukum mengeluarkan fatwa adalah fardu kifayah pada ketika hukum tersebut diperlukan oleh orang Islam.


Tersebut pada Kitab Al-Mausu’atul Fiqhiyah :


الْفَتْوَى فَرْضٌ عَلَى الْكِفَايَةِ، إِذْ لاَ بُدَّ لِلْمُسْلِمِينَ مِمَّنْ يُبَيِّنُ لَهُمْ أَحْكَامَ دِينِهِمْ فِيمَا يَقَعُ لَهُمْ، وَلاَ يُحْسِنُ ذَلِكَ كُل أَحَدٍ، فَوَجَبَ أَنْ يَقُومَ بِهِ مَنْ لَدَيْهِ الْقُدْرَةُ  


Artinya : “Bermula fatwa itu fardu kifayah kerana orang Islam memerlukan seorang yang akan menerangkan bagi mereka itu segala hukum agama mereka pada masalah yang berlaku diantara mereka. Oleh kerana bukan semua orang Islam yang berkelayakkan mengeluarkan fatwa maka wajiblah bahawa memikul tugas ini oleh mereka yang mempunyai kemampuan.”


Dan adalah orang yang mengeluarkan fatwa ini disebut sebagai mufti dan syarat menjadi seorang mufti ini ialah mestilah dia seorang faqih yaitu yang memahami segala jenis  ilmu agama dan selok belok hukum agama dan mampu berijtihad.


Dan sungguhnya untuk menjadi seorang itu layak memberi fatwa adalah terlalu ketat syaratnya bukan sekadar tahu hukum agama atau sekadar mendapat sijil dari pusat pengajian tinggi.


Diriwayatkan daripada Imam Malik adalah beliau berkata :


مَا أفتيتُ حَتَّى شهد لي سَبْعُونَ أَنِّي أهل لذَلِك


Artinya : “Tiada aku mengeluarkan fatwa sehingga telah bersaksi bagiku oleh tujuh puluh orang alim bahawasanya aku ahli bagi fatwa.” (Kitab Adab Al-Fatwa Wal Mufti)


Maka apabila orang Islam memerlukan satu keputusan hukum pada masalah yang mereka hadapi wajib hukumnya atas mereka yang berkelayakan untuk mengeluarkan keputusan hukum tersebut dan keputusan hukum itulah yang disebut sebagai fatwa.


Kerana itulah wajib atas setiap negeri umat Islam melantik seseorang sebagi mufti kerana mendirikan perintah fardu kifayah ini.


Maka jika berlaku satu masalah berkaitan agama ke atas umat Islam dan mereka perlukan satu keputusan hukum bagi perkara tersebut dan diam oleh mufti yang telah dilantik oleh pemerintah umat Islam maka berdosalah mufti tersebut sekalipun dia tidak ditanya tentang  perkara tersebut.


Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata :


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ عَلِمَهُ ثُمَّ كَتَمَهُ أُلْجِمَ يَوْمَ القِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ


Artinya : “Telah bersabda oleh Rasulullah sollallahu alaihi wasallam : Barangsiapa ditanya tentang satu ilmu yang dia mengetahuinya kemudian dia menyembunyikannya nescaya akan dipakaikan padanya pada hari kiamat dengan besi kekang daripada api neraka.” (Hadith riwayat At-Tirmizi)


Dan pada riwayat Al-Hakim :


مَنْ كَتَمَ عِلْمًا أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ


Artinya : “Barangsiapa menyembunyikan satu ilmu maka akan dipakaikannya oleh Allah pada hari kiamat dengan besi kekang daripada api neraka.”


Yang dimaskudkan dengan satu ilmu pada hadith-hadith ini yaitu suatu hukum agama yang dijahilkan oleh orang ramai yang jika tidak diberitahu hukumnya akan mendatangkan  kemudaratan.


Dan yang dimaksudkan dengan besi kekang itu ialah besi yang biasa diletakkan pada mulut kuda dan dan ikat padanya tali supaya mudah mengendalikan kuda tersebut ketika berjalan atau berlari.


SYARAT WAJIB MEMBERI FATWA


Para fuqahak mensyaratkan tiga syarat bagi wajibnya atas seorang mufti mengeluarkan fatwa yaitu :


Pertama : Tidak ada lagi di negeri itu orang yang selainnya yang boleh memberikan fatwa atau menjawab akan persoalan yang timbul itu. 


Maka jika ada lagi orang lain yang alim yang boleh berfatwa dan menjawab persoalan tersebut maka tidaklah wajib atas orang yang pertama.


Kedua : Adalah orang yang ditanya dan diminta daripadanya fatwa itu ialah orang yang alim dengan hukum tersebut.


Maka jika orang yang ditanya itu adalah orang awam maka tidak wajib atasnya berfatwa bahkan haram dia mengeluarkan fatwa.


Ketiga : Hendaklah pertanyaan itu berkenaan masalah yang telah berlaku dan memberi menafaat kepada orang yang bertanya.


Maka jika ditanyakan masalah yang belum berlaku atau yang mustahil maka tidak wajib atasnya memberikan fatwa dan jawapannya.


Sebagaimana telah terdahulu sebutnya hukum memberi fatwa itu adalah fardu ain jika ditempat itu hanya dia seorang sahaja yang boleh mengeluarkan fatwa maka jika ada lagi orang yang lain yang boleh memberi fatwa maka hukum memberi fatwa ketika itu adalah fardu kifayah.


Berkata Imam Nawawi :


متى لم يكن في الموضع إلا واحد يصلح للفتوى تعين عليه أن يفتي، وإن كان هناك غيره، فهو من فروض الكفايات


Artinya : “Apabila tidak terdapat pada tempat itu melainkan seorang sahaja yang layak memberi fatwa maka tertentulah atasnya kewajipan memberi fatwa dan jika ada di sana orang lain sepertinya maka hukum memberi fatwa adalah fardu kifayah.” (Kitab Raudhah At-Talibin)


HUKUM ORANG JAHIL BERFATWA


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata : Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bersabda :


مَنْ أَفْتَى بِغَيْرِ عِلْمٍ كَانَ إِثْمُهُ عَلَى مَنْ أَفْتَاهُ


Artinya : “Barangsiapa berfatwa dengan ketiadaan ilmu adalah dosanya atas siapa yang menfatwakannya.” (Hadith riwayat Abu Daud)


Dan pada riwayat Al-Hakim :


من أفتى الناس بغير علم


Aretinya : “Siapa memberi fatwa akan manusia dengan ketiadaan ilmu.”


Dan diriwayatkan daripada Ali bin Abi Talib r.a. : Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bersabda :


مَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ لَعَنَتْهُ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَمَلَائِكَةُ الْأَرْضِ

 

Artinya : “Barangsiapa memberi fatwa akan manusia dengan ketiadaan ilmu maka akan melaknatnya oleh malaikat di segala langit dan bumi.” (Riwayat Ibnu Asakir)


Sungguhnya berfatwa dan mengeluarkan hukum agama dalam keadaan jahil adalah dosa besar dan pelakunya itu mendapat laknat.


Berkata Imam As-Son’ani :


من أفتى بغير علم لعنته ملائكة السماء والأرض لأنه قال على الله غير الحق ويقول ما ليس له به علم ولأنه صادر عن الكبرياء وأن لا يقر بأنه لا يعلم فاستحق هذا العقاب الشديد وهذا يدل على أنه كبيرة


Artinya : “Barangsiapa meberi fatwa dengan tidak ada ilmu maka akan melaknatnya oleh malaikat di segala langit dan bumi kerana sungguhnya dia telah berkata atas Allah dengan ketiadaan sebenar dan berkata akan suatu yang dia tidak mempunyai pengetahuan dengannya dan kerana sungguhnya ia terbit dari kesombongan dan dia tidak sedar bahawa dia jahil maka mustahaklah mendapat azab yang bersangatan dan ini menunjukkan bahawa perbuatan berfatwa tanpa ilmu ini adalah dosa yang besar.” (Kitab At-Tanwir)


Dan perkara yang disebut di dalam hadith ini sudah berlaku pada zaman kita ini dimana orang-orang jahil berlumba mengeluarkan hukum menunjuk pandai dan setengah mereka itu mendakwa mereka lebih faham daripada para ulamak tiada sedar diri mereka itu hanyalah seorang jahil yang haram memutuskan hukum agama.


Bahkan jika dia seorang mufti sekalipun tetapi fasiq tidak boleh diambil akan fatwa daripadanya.


Berkata Imam Nawawi :


وَاتَّفَقُوا على أَن الْفَاسِق لَا تصح فتواه وَنقل الْخَطِيب فِيهِ إِجْمَاع الْمُسلمين


Artinya : “Ulamak telah sepakat atas bahawa orang fasiq tidak sah fatwanya dan menaqal oleh Al-Khatib pada perkara ini telah berlaku ijmak oleh sekelian orang Isalm.” (Kitab Adab Al-Fatwa Wal Mufti)


Menyebut oleh Syeikh Ahmad Al-‘Aal Huraidi bekas Mufti Negeri Mesir :


الإفتاء من غير علم حرام يتهاون فيه كثير من طلاب الشهرة والرياسة، فمن أقدم على ما ليس له أهلًا- من إفتاء، أو قضاء، أو تدريس - أثِم، فإن أكثرمنه وأصر واستمر فسق، ولم يحل قبول قوله ولا فتياه ولا قضاؤه.


Artinya : “Memberi fatwa dengan ketiadaan ilmu itu haram yang telah bermudah-mudah dengannya oleh ramai dari orang-orang yang mencari kemasyuran dan ingin di lihat  berada didepan. Barangsiapa yang mendahulukan atas barang yang dia bukan ahlinya seperti memberi fatwa atau berhukum atau mengajar maka dia telah berdosa dan jika dia mengekali perbuatan tersebut maka dia telah menjadi fasiq dan tiada halal menerima perkataannya dan fatwanya dan hukum daripadanya.” (Daul Ifta Mesir)


FATWA ORANG AWAM ADALAH MENYESATKAN


Haram hukumnya orang awam yang bukan faqih dan bukan dari kalangan ulamak mengeluarkan hukum-hukum agama dan memandai-mandai memberikan fatwa maka siapa yang melakukannya maka dia telah menjadi sesat dan dia akan menyesatkan pula sekelian orang yang lain.


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr bin Al-‘Aas r.a. sungguhnya Nabi sollallahu alaihi wasallam bersabda :


إِنَّ اللَّهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا ، يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِبَادِ ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ ، حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالاً فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا


Artinya : “Sungguhnya Allah tidak akan mencabut ilmu pengetahuan dengan sekali sentap yang Dia cabut daripada manusia akan tetapi Allah akan mencabut akan ilmu dengan mematikan para ulamak sehingga apabila tidak ada lagi orang yang alim maka orang ramai akan melantik pemimpin mereka dari kalangan orang jahil lalau ditanya kepadanya akan suatu hukum maka dia akan berfatwa dengan ketiadaan ilmu maka dia telah menjadi sesat dan dia telah menyesatkan orang lain.” (Hadith riwayat Bukhari & Muslim)


Berkata Imam Nawawi :


ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻳﺒﻴﻦ ﺃﻥ ﺍﻟﻤﺮﺍﺩ ﺑﻘﺒﺾ ﺍﻟﻌﻠﻢ ﻓﻲ ﺍﻷﺣﺎﺩﻳﺚ ﺍﻟﺴﺎﺑﻘﺔ ﺍﻟﻤﻄﻠﻘﺔ ﻟﻴﺲ ﻫﻮ ﻣﺤﻮﻩ ﻣﻦ ﺻﺪﻭﺭ ﺣﻔﺎﻇﻪ ، ﻭﻟﻜﻦ ﻣﻌﻨﺎﻩ ﺃﻧﻪ ﻳﻤﻮﺕ ﺣﻤﻠﺘﻪ ، ﻭﻳﺘﺨﺬ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺟﻬﺎﻻ ﻳﺤﻜﻤﻮﻥ ﺑﺠﻬﺎﻻﺗﻬﻢ ﻓﻴﻀﻠﻮﻥ ﻭﻳﻀﻠﻮﻥ .


Artinya : “Hadith ini menjelaskan bahawa yang dikehendaki dengan dicabut akan ilmu pada hadith-hadith yang lepas secara mutlak bukanlah bermakna menghapuskannya dari dada para penghafalnya akan tetapi maknanya Allah akan mematikan empunya ilmu dan orang ramai akan mengambil orang-orang jahil untuk mengeluarkan hukum dengan kejahilah mereka maka mereka akan jadi sesat dan akan menyesatkan pula orang yang lain.” (Kitab Syarah Sahih Muslim)


Dan sungguhnya orang jahil yang mengeluarkan hukum agama itu ialah orang yang berbohong atas Allah dan Rasul-Nya.


Tersebut pada Kitab Al-Mausu’atul Fiqhiyah :


الإفتاء بغير علم حرام , لأنه يتضمن الكذب على الله تعالى ورسوله , ويتضمن إضلال الناس , وهو من الكبائر

ثم إن فَعَل المستفتي بناءً على الفتوى أمراً محرماً أو أَدَّى العبادة المفروضة على وجه فاسد , حمل المفتي بغير علم إثمَه


Artinya : “Berfatwa dengan ketiadaan ilmu adalah haram kerana terkandung padanya berbohong atas Allah Taala dan Rasul-Nya dan ada padanya menyesatkan manusia dan yaitu dosa besar.

Dan jika yang memberikan fatwa itu berkenaan perkara yang haram atau tentang menunaikan ibadah yang wajib atas rupa yang salah maka yang memberikan fatwa itu akan menanggung dosanya.”


Pada zaman sekarang sangat banyak berlaku orang jahil yang memberikan fatwa tentang hukum agama samada hal yang berkaitan aqidah dan fiqah dan hadith dan tasawwuf dan lainnya.


Contoh fatwa yang menyesatkan tentang aqidah ialah seperti dikatakannya bahawa Allah itu tempatnya di atas langit atau Allah itu mempunyai kaki dan tangan dan mata dan jari maka fatwa ini adalah sesat yang membawa kepada jadi kafir orang yang memberi fatwa dan orang ramai yang mempercayainya.


Contoh fatwa yang batil dan menyesatkan pada fiqah itu seperti dikatakannya perempuan boleh menikah tanpa wali dan haram berzikir selepas solat fardu dan haram berjabat salam selepas solat dan haram berselawat ketika solat tarawih dan haram menyebut amin ketika khatib berdoa pada khutbah jumaat dan harus melacur ketika darurat dan membaca doa ketika makan adalah ajaran Kristian dan seumpamanya maka fatwa seperti ini adalah batil dan menyesatkan tiada seorang pun dari ulamak yang muktabar ada berfatwa seperti itu.


Dan contoh fatwa yang batil pada hadith pula ia dikatakannya tidak wajib beramal dengan hadith hanya wajib beramal dengan Quran dan hadith dhaif adalah sama dengan hadith palsu dan hanya hadith sahih boleh diamalkan dan seumpamanya.


Dan contoh fatwa yang menyesatkan tentang tasawwuf pula ialah dikatakannya bila hati sentiasa berzikir kepada Allah maka tidak wajib lagi solat lima waktu atau dikatakannya ilmu tasawwuf adalah sesat dan ilmu tasawwuf bukan bersumberkan Al-Quran dan hadith dan seumpamanya.


Maka wajiblah atas pemerintah umat Islam melarang orang-orang jahil dan orang-orang yang bukan faqih daripada mengeluarkan sebarang fatwa dan keputusan hukum dan jika mereka berdegil maka hendaklah dikenakan atas mereka itu hukuman.


Syeikh Ahmad Al-‘Aal Huraidi :


والمفتي الجاهل يستحق الحجر عليه، بمنعه من الإفتاء


Artinya : “Dan mufti yang jahil itu mustahak dikenakan tahanan atasnya bagi menghalangnya dari mengeluarkan fatwa.” (Darul Ifta Mesir)


Berkata Rabiah’ bin Abdurrahman :


ولَبعضُ من يفتي ها هنا أحق بالسجن من السراق


Artinya : “Dan sebahagian dari mereka (orang-orang jahil) yang berfatwa itu lebih mustahak dipenjarakan daripada seorang pencuri.”


Dan berkata Ibnu Al-Jauzi :


يلزم ولي الأمر منعهم، كما فعل بنو أمية


Artinya : “Lazimlah atas pemerintah menghalang mereka sebagaimana telah berbuat oleh pemerintah Bani Umayyah.”


PERINGATAN


Berkata ulamak jika orang yang ditanya itu seorang  yang faqih akan tetapi dia memberikan fatwa dengan tidak berhati-hati sehingga difatwakannya akan hukum yang salah maka dia akan menanggung dosanya.


Berkata Syeikh Ali Mulla Al-Qari :


كُلُّ جَاهِلٍ سَأَلَ عَالِمًا عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَفْتَاهُ الْعَالِمُ بِجَوَابٍ بَاطِلٍ، فَعَمِلَ السَّائِلُ بِهَا وَلَمْ يَعْلَمْ بُطْلَانَهُ فَإِثْمُهُ عَلَى الْمُفْتِي إِنْ قَصَّرَ فِي اجْتِهَادِهِ


Artinya : “Sekelian orang yang jahil yang bertanya akan orang yang alim akan satu masalah lalu difatwakannya dengan jawapan yang batil lalu beramal oleh orang yang jahil itu dan dia tidak mengetahui tentang kebatilan amalannya itu maka dosanya itu atas yang memberi fatwa jika dia cuai ketika berijtihadnya.” (Kitab Mirqatul Mafatih)


Apabila seorang yang jahil bertanyakan satu masalah kepada orang yang bukan faqih lalu dijawabnya dengan jawapan yang batil maka orang yang bertanya itu juga menanggung dosanya kerana dia telah bertanya kepada bukan ahlinya.


Berkata At-Tibi :


كان إثمه على من استفتاه؛ فإنه جعله في معرض الإفتاء بغير علم


Artinya : “Adalah dosanya atas orang yang meminta fatwa itu kerana sungguhnya dia telah meletakkan orang yang bukan ahli pada kedudukan memberi fatwa tanpa ilmu.” (Kitab Syarah Al-Misykah)


Apabila seorang awam telah diberikan keputusan hukum oleh seorang faqih atau mendengar mufti memberikan fatwa maka hendaklah dia menerimanya dan tiada patut  baginya menanyakan pula akan dalilnya begitu dan begini.


Berkata Imam Nawawi :


وَيَنْبَغِي للعامي أَن لَا يُطَالب الْمُفْتِي بِالدَّلِيلِ وَلَا يقل: لم قلتَ ؟ فَإِن أحبَّ أَن تسكن نَفسه بِسَمَاع الْحجَّة : طلبَهَا فِي مجْلِس آخر ، أَو فِي ذَلِك الْمجْلس بعد قبُول الْفَتْوَى مُجَرّدَة


Artinya : “Dan sepatutnya bagi orang awam bahawa dia tidak menuntut akan daripada mufti akan dalil dan janganlah dia berkata : Kerana apa kamu berkata begitu? Maka bahawasanya yang lebih elok ialah mendiamkan dirinya dengan mendengar akan hujjah dan dia boleh menuntut akan dalil pada majlis yang lain atau pada majlis yang sama selepas dia menerima akan fatwa itu dahulu.” (Kitab Adab Al-Fatwa Wal Mufti)


wallahua’lam 

ustaz azhar idrus