"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Isnin, 8 November 2021

Usahawan kongsi pengalaman nyaris ‘terkena’ hidangan ikan siakap

 

MAZLINA KAMARUDIN

LANGKAWI: Seorang usahawan terkenal di negeri ini berkongsi pengalaman ke restoran hidangan ikan siakap bertaraf  ‘kayangan’ bagi mengelak ‘terkena’ dengan harga ribuan ringgit setelah menjamu selera. 

Individu berkenaan, Mazlina Kamarudin, 54, yang juga usahawan industri ayam berkata, beliau dan sekumpulan pengurusan syarikat yang bermesyuarat di pulau berkenaan turut berkunjung ke restoran berkenaan sebelum isu berkenaan viral.

“Sebenarnya Mommy dan team ke Langkawi dan menyertai aktiviti menyelusuri hutan bakau di sekitar pusat ternakan terapung itu yang ada restoran.

“Maka, Haji (suami) pun ke kaunter. Tengok menu. Memanglah hajat di hati. Mahu belanja team. Makan ikan hidup… Segala bil boleh saja claim (tuntut) daripada syarikat kerana kami ada business trip,” tulis beliau dalam hantaran Facebook miliknya, Mazlina Kamarudin MK. 

Tulisnya, suaminya, Jaffri Ahmad, 57, kemudian ke kaunter untuk bertanyakan harga makanan terutama siakap yang popular di restoran itu namun kembali ke meja dengan perasaan berbaur.

“Lama Haji di kaunter. Dia lihat-lihat menu. Mommy turuti. Dan Mommy lihat. 100 gram adalah RM16 dan ada  yang 100 gram RM18. 

“Wow. Sekilo dah RM180. Tak kan kita berlapan nak makan sekilo saja. Jom lah abang. Mahal,” katanya yang kemudian memilih untuk beredar dari premis berkenaan tanpa menjamah apa-apa.

Jelasnya, semua pengunjung perlu bersikap bijak apabila berkunjung ke restoran seumpama itu bagi mengelak rasa tertipu.

“Itu stail Mommy. Nak makan. Tanya kalau harga tak ditulis. Kira. Memang tak makan kalau mahal. Barang dia. Duit kita.

“Cuma… tuan kedai pun tak boleh tricky sangat. Maklumkan dulu. Harga seekor ikan ni selepas masa RM1,200 ya. Tuan ok ka?” jelasnya.

Beliau tidak menafikan bukan semua pelanggan akan teliti dan mengambil sikap bertanya dahulu namun pemilik restoran juga perlu bersikap lebih bertanggungjawab.

“Tak semua telitikan harga RM18/100 gram. Lagipun cara kedai itu orang tak sangka pun boleh keluar bil ribu riban kecuali makan di hotel. Atau tempat mewah. Itu orang dah ready (bersedia)

“Nak kata Mommy kedekut. Ya juga. Tapi Mommy sanggup bagi makan untuk 400 orang sehari. Nasi berlaukkan ayam. Nilainya lebih kurang RM2,000 setiap hari,” kata pengasas Rumah Makan Percuma ini. -UTUSAN ONLINE

“Pemilik kedai Da.kwa Tak Pernah Paksa” Sekali Pelanggan Yang Mula Tularkan Siakap Mahal Ddah Cerita Sebenar


Pemilik Restoran Terapung Sas Rimba di sini, Norasyikin Musa terkilan selepas pelanggan menularkan harga ikan siakap di restorannya yang did.akwa terlampau mahal.

Beliau turut mempersoalkan tujuan sebenar pelanggan terbabit menyebarkan perkara itu selepas bersetuju membayar harga dikenakan pada hari keja.dian.

“Saya betul-betul tak sangka sedangkan dia sendiri yang pilih ikan segar dalam sangkar untuk dimasak. Ketika ambil pesanan, saya ulang banyak kali bahawa ikan itu besar, sambil saya tunjuk dengan isyarat tangan anggaran saiz ikan,” katanya ketika ditemui di restorannya di Kilim Geoforest Park, di sini semalam.

Mena.fikan sekeras-kerasnya memaksa pelanggan memilih ikan bersaiz besar bagi mendapat keuntungan berganda selepas perniagaan terjejas t.eruk a.kibat p.endemik C0VID 19, Norasyikin berkata, beliau dan pekerjanya tidak pernah berbuat demikian sepanjang lapan tahun mengusahakan restoran itu.

“Ketika ambil pesanan, pelanggan akan diberitahu berat ikan dikira dalam sukatan gram dan setiap menu lengkap tertera harga dengan jelas. Dalam k.es yang tular itu, selepas selesai makan, kumpulan sembilan pelancong terbabit tidak datang pun berjumpa saya untuk bertanya mengenai harga yang dikenakan.

“Ketika melangkah meninggalkan restoran pun, mereka tidak cakap apa-apa mengenai harga dikenakan ke atas ikan siakap dimasak menu tiga rasa dan stim limau itu. Sebenarnya, ikan siakap yang mereka pilih itu seberat 7.48 kilogram, berusia 11 tahun dan dipelihara untuk dipertontonkan sebagai tarikan kepada pengunjung restoran,” katanya.

Penjelasan Dari Abang Yang Mula-Mula Tularkan Siakap

Saya ingin memaklumkan kembali bahawa tujuan asal posting di Facebook peribadi saya yang dibuat pada 4 November adalah sekadar perkongsian dan peringatan.

Ianya bukanlah untuk menga.ib dan menjatuhkan mana-mana pihak dan bukanlah juga untuk mencari mana-mana perhatian dan publisiti.

Ada beberapa perkara yang perlu difahami oleh semua


Perkara utama kepada apa yang ditimbulkan ialah berat ikan yang disediakan kepada kami adalah sangat tidak wajar dan jauh daripada kebiasaan. Kami tempah ikan siakap untuk 7 orang makan. Yang kami terima ialah ikan yang sangat besar seberat 7.48 KG.

Kami sedia maklum bahawa harga makanan di kedai tersebut agak mahal daripada kebiasaan.

Ini pula beberapa perkara yang pihak kami ingin menafikan daripada apa yang did.akwa oleh pihak kedai di media.

Tiada makluman langsung kepada pihak kami, apatah lagi berulang kali bahawa ikan tersebut adalah ikan pameran dan selalunya dia tidak menjual kepada pelanggan. Begitu juga dengan makluman tentang ikan tersebut yang sudah berusia 11 tahun.

Tiada makluman kepada kami tentang berat ikan tersebut sebanyak 7.00 kilogram. Tiada makluman juga kepada pihak kami bahawa ikan tersebut bersaiz mega.


Size ikan yang ditunjukkan kepada kami dengan anggaran tangan sewaktu memaklumkan besar ikan tersebut amatlah berbeza dengan sewaktu dia tunjukkan kepada media.

Tiada ajakan daripada mereka untuk menangkap dan melihat ikan yang telah dinyatakan itu. Pihak kami juga ingin menafikan d.akwaan yang menyatakan bahawa pihak kami yang bersungguh-sungguh mahukan ikan tersebut juga.

Pihak kami berpandangan bahawa perkara ini telah mengelirukan pihak kami. Hasil pemerhatian pihak kami daripada perkongsian-perkongsian para pelanggan yang lain juga telah berlaku perkara yang hampir sama bahkan mungkin sama.

Pihak kami telah pun membuat aduan kepada pihak KPDNKHEP dan bersedia sekiranya perlu memberikan penjelasan tambahan ataupun kepada pihak berwajib yang lain. Pihak kami akan terus berkerjasama dengan pihak yang berkaitan sehingga k.es ini diselesaikan.

Pihak kami berharap agar penjelasan ini sedikit sebanyak dapat merungkai apa yang telah berlegar-legar di media sosial dan media massa yang lain sehingga telah menimbulkan kec.aman, ke.jian, pengh.inaan, c.aci dan m.aki kepada pihak kami.

Untuk makluman semua, perkara ini bukan sahaja telah terjadi kepada pihak kami. Namun telah terjadi kepada ramai pelanggan yang lain, yang turut hadir pada hari yang sama dengan pihak kami bahkan yang telah hadir sebelum-sebelum ini lagi.

Ramai pelanggan yang lain telah turut berkongsi pengalaman dan situasi mereka berserta resit mereka di media sosial dan di platform media yang lain.

Kami berharap agar perkara yang terjadi ini dapat diambil pengajaran oleh pihak kami khususnya dan kepada masyarakat yang lain amnya. Kami juga berharap agar pihak yang berwajib dapat menyelesaikan perkara ini dengan baik dan berhemah.

Kami ingin ucapkan terima kasih kepada semua yang telah membantu secara langsung dan tidak langsung khususnya pada pihak berwajib dan juga para media serta orang awam.

Akhir sekali kami ingin menyarankan agar kita semua dapat berhenti daripada memberikan komen yang berlebihan. Biarlah pihak yang berwajib menjalankan tugas mereka dan menjalankan siasatan mereka dengan teliti.

 Terima kasih sekali lagi kepada semua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung.

Sumber:citermaya.pw

Nurul Izzah diusik ‘belanja’ gambar santai pandu kereta

 

Perkongsian Nurul Izzah yang mendapat perhatian pengguna Facebook.

PETALING JAYA – Pemakaian batik dalam kalangan rakyat tempatan bukanlah sesuatu yang baru, malah sudah menjadi kebiasaan apabila melihat pelbagai kaum di Malaysia mengenakan busana yang kebanyakannya bermotifkan flora itu.

Bagaimanapun, pengguna media sosial hari ini seakan-akan terpesona apabila Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar berkongsikan gambarnya mengenakan batik sambil memandu kereta di laman Facebook.

Perkongsian anak sulung kepada pasangan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail itu yang disertai dengan kapsyen ringkas ‘Selamat hari minggu’ dengan tanda pagar #BatikMalaysia mendapat pelbagai reaksi termasuk gurauan nakal netizen yang rata-ratanya memuji kejelitaan wanita itu.

“YB sangat cantik hari ini, sudah seperti wanita Melayu terakhir lah,” kata Juda Tanru.

“Orang cantik pakai purdah pun cantik, orang cantik ni tengok mata, kalau mata cantik rupa pun cantik. Nurul Izzah ni memang cantik asli, cantik dan cerdik,” ujar Aunty Nab.

“Lawa batik YB. Terus beri sokongan kepada industri batin tempatan ya YB,” pesan Mzsapendi AlKelantenii.

Dalam pada itu, ada juga segelintir netizen yang meninggalkan komen nakal di perkongsian tersebut sehingga mengundang pelbagai balasan daripada pengguna Facebook.

“Bila YB nak akhirkan zaman bujang, saya kan ada,” usik Zack Rambo yang kemudiannya dibalas oleh seorang lagi pengguna yang mengugut mahu ‘tag’ akaun Facebook isterinya. – K! ONLINE

Ahad, 7 November 2021

PRN Melaka: Rakyat perlu berani buat pembaharuan pilih PN - Hadi Awang

PRN Melaka: Rakyat perlu berani buat pembaharuan pilih PN - Hadi Awang

Abdul Hadi berkata, PN menampilkan calon yang mampu menunaikan tanggungjawab dengan baik sekiranya dipilih pada PRN itu nanti. - Gambar/ FB Abdul Hadi Awang

KUALA LUMPUR: Rakyat Melaka perlu berani membuat perubahan memilih Perikatan Nasional (PN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, PN menampilkan calon yang mampu menunaikan tanggungjawab dengan baik sekiranya dipilih pada PRN itu nanti.
"Pas tidak boleh bersendirian dan membuat perubahan. Kita perlu bergabung dan gabungan yang dipilih mestilah besar, kuat serta mampu membuat pembaharuan.
"Justeru, Pas memilih bersama PN. Saya menyeru kepada rakyat Melaka untuk mengundi simbol PN dalam PRN Melaka. Inilah simbol kami bersama dengan parti Bersatu dan parti lain yang bergabung dengan kita.
"Kita mengharapkan rakyat Melaka menunjukkan sikap yang berani untuk membuat pembaharuan memilih PN," katanya dalam satu video di laman Facebook pada Ahad.
Menurutnya, bagi penganut Islam, politik adalah sebahagian daripada Islam dan menjadi satu tanggungjawab untuk memilih pemimpin yang baik.
"Rakyat perlu memilih pemimpin yang dipercayai dan mampu melaksanakan tanggungjawab dengan sebaiknya. Pilihan raya juga adalah penentu masa depan kita termasuk PRN Melaka.
"PRN bukan perkara yang boleh diambil sambil lewa, pilihan raya adalah satu langkah untuk menyelamatkan negeri dan rakyat," ujarnya.
-AstroAwani

Restoran jual siakap 'kayangan' dikunjungi pelanggan seperti biasa

 Pelanggan masih ramai mengunjungi Restoran Terapung Sas Rimba di Kilim Geoforest Park, walaupun tular harga siakap dijual di situ mencecah RM1,196.80 seekor. FOTO HAMZAH OSMAN

Pelanggan masih ramai mengunjungi Restoran Terapung Sas Rimba di Kilim Geoforest Park, walaupun tular harga siakap dijual di situ mencecah RM1,196.80 seekor. FOTO HAMZAH OSMAN

Langkawi: Restoran Terapung Sas Rimba, Kilim Geoforest Park, di sini yang tular selepas menu ikan siakap yang didakwa berharga 'kayangan', masih beroperasi seperti biasa dan dikunjungi pelanggan.

Tinjauan hari ini mendapati pengunjung yang melakukan aktiviti jelajah hutan paya bakau di kawasan berhampiran memilih untuk singgah dan menjamu selera di restoran terapung itu.

Untuk ke restoran itu, pengunjung perlu menaiki bot dari Jeti Kilim dengan masa perjalanan 10 minit.

Pemilik restoran Norasyikin Musa berkata, dia bersyukur perniagaannya tidak terjejas selepas insiden tular terbabit, bahkan bisnes itu dan ikan sangkar adalah sumber rezeki keluarganya dan pekerja restoran sejak lapan tahun lalu.

"Alhamdulillah, saya bersyukur dan percaya rezeki Allah SWT. Saya nak ucap terima kasih pada orang yang tular pun (sukar juga) sebab saya terkilan dengan sikap dia.

"Saya menghormati semua pelanggan, sebab itu saya berulang kali tanya ketika menerima pesanan kerana tidak mahu pelanggan kecewa selepas makan di sini," katanya ketika ditemui di restorannya.

Norasyikin mengakui sebagai manusia dia tidak sempurna, namun menghargai sokongan berterusan orang ramai terhadap perniagaannya walaupun teruk dikecam di media sosial.

Sementara itu, beberapa pengunjung yang ditemui mengakui mengetahui isu siakap mahal di restoran itu tetapi ia bukanlah isu kepada mereka.

Nadirah Mohd Radoan, 31, dari Seri Kembangan, Selangor berkata, menjadi kebiasaannya untuk melihat menu dan harga makanan serta minuman sebelum membuat pesanan.

"Pemandu bot memberitahu saya mengenai isu tular babitkan restoran itu tapi bagi saya, kita sebagai pelanggan boleh memesan makanan yang kita tahu tahap kemampuan kita," katanya yang hanya memesan minuman sementara berehat selepas mengikuti pakej lawatan paya bakau.

Seorang lagi pengunjung dari Batu Gajah, Perak, Norhafidza Idayu Azman, 29 berkata, dia hanya menyedari bahawa restoran yang dikunjunginya itu adalah restoran yang tular semasa memesan makanan.

"Ada harga diletakkan bagi setiap jenis makanan di dalam menu yang disediakan, jadi saya memesan makanan mengikut kemampuan saya.

"Harga makanan laut adalah bagi setiap 100 gram (g). Kalau tidak berhati-hati mungkin ada pelanggan menganggap harga tersebut adalah bagi satu kilogram (kg) dan akan terkejut semasa membayar," katanya yang hadir bersama keluarganya.

-myMetro

“tengah mencari kepah katanya biIa di soal” pasangn di cekvp aktiviti peIncongan dicemari aktiviti mksiat


Parit Buntar – Ban Pecah terletak di Tanjung Piandang, Perak yang terkenal sebagai kawasan rekreasi dan aktiviti pelancongan dic.emari aktiviti m.aksiat.

Begitulah luahan seorang pengguna facebook Mohd Shahril Mat Saad berkongsi status dilaman beliau hari ini.

“Assalamualaikum dan selamat pagi. Larian ku di ban pecah diakhiri dengan pemandangan yang menc.emarkan m.aruah Ban Pecah. Pihak yang berkenaan terutama Jabatan Agama Islam Parit Buntar Perak mohon ambil t.indakan sewajarnya.

Saya sempat bertanya lelaki tersebut isteri dia ke? Dia mengaku tidak dan saya beri nasihat sedikit walaupun tidak berhemah.

Reaksi Orang Ramai

Kita think p.ositif je..pagi td diorg mancing dpt pari besor sgt dh xsabor sgt depa pn terjun dgn plan nak gagau ngan tangan tnpa disangka pari tu mngelak msuk dlm sluar si gadis pari tlepas mata kail plk tsangkut kt area tu..xkan nk biar..abg her0 dtng mmberi bntuan dgn tangan..bnda mmng amk masa tara nk tlepas..ttiba abg joging tegur.

Kat situ pejabat agama dah letak signb.oard dah sbg usaha utk menc.egah perbuatan yg mcm ni. Tak kan 24 jam pegawai dr pejabat agama nak terpacak kat situ.


Natizen yg dok ada di situ x kan nak tengok saja, tlg la b.antu apa yg patut.. mec.egah kemu.ngkaran ni adalah tgg jwb bersama.

Maksudnya: “Barangsiapa di antara kamu yang melihat kem.ungkaran, hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Apabila dia tidak mampu, maka dengan lisannya. Dan apabila dia tidak mampu lagi, maka dengan hatinya. Sesungguhnya itu adalah selemah-lemah iman.” [Riwayat Muslim (78)].

Berangapan baik.mungkin mereka org susah.jd mereka nk cari kepah…rezeki tk dtg berg.olek.kena usaha.

Pggl pej agama boleh… tp setakat depa tu sepasang, kite pon boleh tegur. Jerkah je dr jauh, m.aki kow2 skit. Tkde nye deme b.erani lawan. Ingat, sbg masyrkt, kte pon ade tggjwb utk cegah m.aksiat.

Jangn kata nak mndi, nk m.ain ayaq kat situ pun takut ampai weii. klu kena blh la nk menggaru.


Biasanya kalau aku bawak ank anak buah aku bjalan & mandi, nampak bukan² gini, aku tegur d.irect je. Xmalu ke budak budak pandang.? Org ramai pandang.. mana sebenarnya l.evel muka & harga diri ko sebagai Islam?? Org org gini lah yg buatkan b.angsa lain pandang serong & remeh pd usaha p.ejuang I.slam contoh skuad badar memba.nteras keg.iatan ni.. dh laa u.ndang u.ndang bab ni lemah, wujud pulakk jenis ni.. memang h.ina, & xde h.ormat lah bangsa lain pd Agama Islam.. kalau jumpa org macam ni, p.ijak je dulu.. nk panggil Jab.Agama pn lambat.. dorang cari s.ajat pn xjumpa lagi.. lagi k.es gini celah gigi je pd dorang.. tu yg sampai laa xjumpa.

Sumber : MohdShahrilMatSaad / OM / fuh

Credit:belumbalik.com

“Di sini Indo, di sana Malay” – Sorakan Penyokong Indonesia Untuk Lee Zii Jia Bikin Sebak


 Malam semalam, pemain badminton perseorangan lelaki negara Lee Zii Jia berjaya mara ke perlawanan akhir kedua tahun ini selepas kemenangan 21-19, 22-20 ke atas pemain India, K.Srikanth.

Lee Zii Jia berpeluang untuk melunaskan dendamnya ke atas Loh Kean Yew dari Singapura, apabila mereka akan membuat perhitungan dalam aksi final Terbuka Hylo di Jerman pagi esok.

Penyokong Indonesia bersorak untuk Lee Zii Jia?

Selain daripada kemenangan Lee Zii Jia yang menggembirakan rakyat Malaysia semalam, terdapat satu insiden unik yang berlaku semasa perlawanan separuh akhir tersebut.

Meskipun perlawanan tersebut melibatkan pemain Malaysia dan India, penyokong Indonesia kelihatan bersorak untuk Lee Zii Jia dengan sorakan yang begitu harmoni dan menyentuh hati.

“Di sini Indo, di sana Malay, di mana-mana kita saudara”, sorak penyokong Indonesia

Sorakan ini mendapat perhatian warganet Malaysia yang rata-ratanya menghargai sokongan dan kerharmonian dari negara jiran itu.

C 1

D 1

Ramai rupa-rupanya penyokong Indonesia minat Lee Zii Jia!

Meninjau di ruangan komen, ternyata ramai penyokong Indonesia yang meminati pemain badminton persorangan negara, Lee Zii Jia.


B 1

 

Ada juga penyokong Indonesia yang gemarkan permainan Lee Zii Jia yang cukup konsisten dan beranggapan beliau bakal menyambung legasi Datuk Lee Chong Wei.

A 1

 

Terima kasih penyokong Indonesia!

-lobakmerah.com

Tidak amanah:Jiranku 'sapu' RM26,000!

 GAMBAR hiasan. FOTO Arkib NSTP

GAMBAR hiasan. FOTO Arkib NSTP

Kuantan: Tindakan seorang warga emas yang mempercayai jirannya dengan menyerahkan kad pengeluaran wang automatik (ATM) membawa padah apabila wang simpanannya berjumlah RM26,060 dikeluarkan tanpa kebenaran.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Superintendan Mohd Wazir Mohd Yusof berkata, mangsa seorang peneroka berusia 80 tahun mendakwa menyerahkan kad ATM kepada suspek wanita itu pada pertengahan Februari lalu.

"Lelaki itu mendakwa tujuannya menyerahkan kad itu supaya suspek dapat membantu menyemak baki akaun, memandangkan dia sukar keluar ke bandar kerana tiada ahli keluarga yang tinggal berhampiran.

"Mangsa mahu menyemak baki akaunnya selepas anak saudara lelakinya memaklumkan wang pampasan daripada projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) sudah dimasukkan ke akaun," katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Mohd Wazir berkata, mangsa mendakwa suspek tidak memulangkan kad ATM miliknya selepas itu dan sering memberikan pelbagai alasan apabila ditanya mengenai status wang pampasan.

Mangsa mendakwa mengetahui baki akaun banknya berkurangan apabila anak saudaranya pulang ke kampung hujung Julai lalu dan semakan di bank mendapati terdapat 23 transaksi pengeluaran wang dibuat melalui kad ATM itu.

"Anak saudara mangsa cuba berbincang dengan suspek untuk memulangkan semula wang itu, namun suspek dikatakan berkeras menyatakan semua wang yang dikeluarkannya sudah diserahkan kepada mangsa," katanya.

Menurut Mohd Wazir mangsa akhirnya membuat laporan di Balai Polis Jaya Gading di sini, semalam, selepas mendakwa suspek enggan memulangkan wang itu walaupun memberikan tempoh secukupnya.

Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 4(1) Akta Jenayah Komputer 1997 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM150,000 atau penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

-myMetro

“Peniaga tak saIah,yang saIah pelanggan”.Konsep dia mudah je. Mari baca pandangan dari Ust Izhar Ariff

 


Jika harga dinyatakan awal, peniaga tak salah

Kuala Lumpur: Tidak timbul isu harga mahal atau tidak kerana lazimnya, matlamat jual beli tercapai jika kedua-dua pihak meredai (al-taradi) harga yang sudah dipersetujui lebih awal.

Pensyarah Fiqh Makanan Semasa, Pusat Kajian Syariah Fakulti Pengajian IsIam Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Datuk Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim berkata, apa yang menjadi kesaIahan dalam IsIam jika tiada harga dinyatakan atau tidak dibincang atau dimaklumkan lebih awal.

“Kebiasaannya mana-mana restoran makanan laut segar tidak kira pemiliknya IsIam atau bukan IsIam akan maklumkan dulu kepada pelanggan anggaran harga untuk berapa gram (gm) atau kilogram (kg) atau sama ada dinyatakan dalam buku menu.

Kalau itu berlaku, pihak peniaga tidak salah kerana pemakluman harga sudah berlaku lebih awal dan kita sebagai pelanggan reda untuk mengambil ikan bersama berat pilihan kita dan dalam hal ini jual beli berlaku secara al-taradi iaitu reda antara dua pihak.

“Sepatutnya kita sebagai pelanggan yang hendak makan perlu mengira k0s keseluruhan sebelum menerima atau meminta pihak peniaga memasak ikan itu. Jangan bila sudah keluar bil kita terperanjat,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Beliau berkata demikian bagi mengulas isu penularan resit harga ikan siakap seberat 7.48 kg yang mencecah RM1,196.80 di restoran terapung di Langkawi, Kedah.

Mengulas lanjut isu itu katanya, perbuatan menyebarkan perkara yang tidak benar ditegah IsIam berikutan boleh mendatangkan fitnah apatah lagi menjatvhkan periuk nasi pihak lain.

Apa yang berlaku hari ini ada niat tak baik jika pihak yang menyebarkan ini dia faham dan mengetahui harga ikan itu lebih awal ketika ditimbang maka tidak bagus dia menyebarkan perkara tidak sepatutnya kerana ia akan memburukkan nama pihak peniaga.

“Jadi janganlah kita menampakkan yang kita ini tidak tahu haIal har4m serta tidak menjaga sensitiviti orang lain hingga menjatvhkan periuk nasi mereka.

Kalau kita hendak makan, buat cara hendak makan jangan sampai kita mendedahkan atau sebarkan benda yang tidak sepatutnya itupun boleh jatvh fitnah,” katanya.

menu

Baru-baru ini, seorang pelanggan memuat naik resit dengan jumlah bil keseluruhan makanan dan minuman mencecah RM1,759.50 termasuk perincian harga dan berat ikan siakap berkenaan.

Dalam hantaran di Facebook, pelanggan itu memaklumkan dia menyampaikan teguran dan nasihat kerana tidak berpu4s hati dengan harga serta berat ikan itu yang dirasakannya tidak sepadan untuk tujuh orang makan.

Bagaimanapun, pemilik restoran terbabit pula mendakwa, harga berkenaan sudah dinyatakan dalam menu iaitu RM16 setiap 100 gm serta mencadangkan pelanggan itu memilih ikan lain yang lebih sesuai sebelum dimasak, namun dia tidak berbuat demikian.

komen


Sumber :karipapangin.pw

KPDNHEP Lancar Ops Menu, Peniaga Siakap Bakal Didenda RM40,000 & Pnjara 3 Tahun Sekiranya Didapati Menipu

Beberapa hari ini, kecoh mengenai harga seekor ikan siakap yang dijual dengan harga melebihi RM1,000 untuk saiz seberat 7kg di Langkawi.

Susulan kejadian tersebut, premis berkenaan sudah pun menerima kunjungan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) bagi menyiasat isu berkenaan.


Di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011, Ketua Pegawai Penguat Kuasa KPDNHEP Langkawi, Abdul Rafar Wahid memberitahu pelanggan perlulah menyemak menu yang disediakan.

Dan memastikan harga sebelum membuat pesanan bagi mengelakkan perkara ini berlaku.




 Satu operasi Ops Menu telah dilancarkan bagi memeriksa semua premis makanan di seluruh negara yang melibatkan tanda harga dan alat penimbang dalam usaha mengelakkan penipuan harga oleh peniaga.

Resit yang menjadi tular di media sosial kini.

Memberi fokus pada semua premis yang menyediakan makanan siap masak termasuklah restoran, kedai makanan Melayu, Cina, India, India Muslim, medan selera, restoran makanan laut dan sebagainya.

Sasaran pemeriksaan adalah pada tanda harga serta alat timbang yang digunakan premis.

Mana-mana pemilik restoran yang gagal mematuhi perundangan di bawah Perintah Kawalan Harga dan Anti Pencatutan, Akta Timbang dan Sukat (ATS) 1972, peniaga boleh didenda tidak melebihi RM40,000 atau pnjara tidak melebihi tiga tahun.

-lamanmaya.pw