"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Ahad, 11 Mei 2025

Info Penerbangan:Tahukah anda helmet jet pejuang F35 bernilai Rm1.7 juta

 


Helmet juruterbang yang paling mahal adalah helmet jet pejuang "F35". Ia digelar Green Glow dan dihasilkan oleh Lockheed Martin. 

Helmet jet pejuang F35 milik Amerika ini bernilai $400,000 atau kira-kira 1.7 juta ringgit. 

Helmet ini dilengkapi dengan pelbagai sensor dan membolehkan mereka melihat 360 darjah tanpa halangan kerana disambung oleh setiap kamera pada badan jet.

Sistem canggih pada helmet ini juga mempunyai Head Up Display yang membantu juruterbang mengenal pasti objek dalam keadaan gelap malah boleh ditukar untuk melihat dalam 'Thermal View'.

Antara sebab harganya tinggi: 

1) Terdapat enam kamera inframerah yang dipasang pada keseluruhan helmet F-35 dan imej tersebut akan dipaparkan pada 'visor' juruterbang dalam ciri gambar. 

Ini memberikan juruterbang keupayaan untuk memantau persekitaran pesawat sehingga 360 darjah, termasuk bahagian bawah.

2) Pilot tidak perlu memusingkan leher sampai teleng, 😅just see at his visor only. All information is there.

3) Memaparkan koordinat, amaran kelajuan, sasaran dan ketinggian.

4) Paling canggih, helmet ini mempunyai keupayaan untuk sinar-x menembusi jet pejuang musuh menggunakan pengimejan Distributed Aperture System (DAS).

Berat helmet adalah sekitar 3 kg. Setiap helmet dibuat khas untuk setiap pilot dengan saiz kepala yang berbeza-beza agar ianya sesuai dengan pilot. 

Ini bermaksud, setiap pilot F-35 memiliki helmetnya sendiri. Jika pilot itu mati, US Airforce perlu menempah helmet baru untuk pilot lainnya.

Sumber: USA Today

Mesti ada yang fikir begini, oh untunglah... Bila pilot tu mati atau pencen boleh la helmet tu buat harta kenang-kenangan.

Jawapannya ialah tidak. Benda yang 'Classified' camni akan dilupuskan sebaik sahaja pemiliknya tidak lagi menggunakannya.

Sebab itu hanya negara² tertentu sahaja yang dibenarkan memiliki jet pejuang F35 ini.

Begitulah kehebatan teknologi jet pejuang generasi ke-5 buatan USA ni? China juga sedang cuba menyaingi teknologi tersebut dengan pesawat J-35

US buat Raptor F-22, China balas dengan J-20. Amerika cipta F-35, China buat pula J-35.

Russia pula berbangga dengan SU-57 dan kini sedang mencipta jet pejuang generasi ke-6.

Kalau nak bandingkan apa yang kita ada sekarang dengan negara² jiran pun dah agak ketinggalan, inikan pula nak bersaing dengan China yang cuba merampas beberapa kedudukan penting di Laut China Selatan termasuklah Beting Patinggi Ali di Sarawak.

Jadi sudah sampai masanya pemodenan aset ketenteraan khususnya Tentera Udara itu dipertingkatkan.

Cukup-cukuplah beli barang lapok dan secondhand yang orang dah tak pakai tu. Nampak saja cam dapat banyak sebab ianya murah tapi jadi barang target nak buat apa?

Baik beli yang baru, walau pun mungkin jet yang mampu dibeli cuma "sedikit" sebab kita tak mampu tapi ianya berkualiti tinggi. Ada duit nanti kita tambah la sikit²... Tak gitu?

Dalam gambar di bawah, jet pejuang J-35 buatan China adalah yang di atas manakala jet pejuang F-35 buatan US adalah di sebelah bawah.

Nampak cam samakan...😎

#MERZ

FB : Mohd Ezairol Rezan Zainol

Khamis, 8 Mei 2025

Pemurah:Kurang 36 jam, Masjid Jamek Ar-Ridzuan terima sumbangan hampir RM2 juta

 YUSUF. Gambar belakang, Masjid Jamek Ar-Ridzuan, Alor Pongsu. FOTO Shaiful Shahrin Ahmad Pauzi

YUSUF. Gambar belakang, Masjid Jamek Ar-Ridzuan, Alor Pongsu. FOTO Shaiful Shahrin Ahmad Pauzi

Bagan Serai: Hanya dalam tempoh kurang 36 jam selepas kisah Masjid Jamek Ar-Ridzuan, Alor Pongsu disiarkan, pengurusan masjid berjaya mengumpulkan dana hampir RM2 juta sekali gus mencukupi untuk menebus kembali tanah wakaf yang sudah dimiliki individu bukan Islam itu.

Pengerusi masjid itu, Yusuf Majid berkata, sebanyak RM1,977,482.20 berjaya dikumpul setakat 8 malam tadi, melebihi jumlah RM1.8 juta yang ditetapkan pemilik tanah untuk urusan jual beli.

Susulan itu, katanya, pihaknya menutup kutipan sumbangan secara rasmi pada 8.30 malam dan sudah memaklumkan perkara itu kepada semua pihak yang terbabit, termasuk badan bukan kerajaan (NGO) dan individu membantu menjayakan kutipan ini.

"Laporan mengenai penutupan sumbangan seperti yang ditularkan itu benar. Esok selepas solat Maghrib kita akan buat sesi penutupan memaklumkan kepada semua yang dana kita mencukupi menebus tanah itu untuk masjid ini," katanya ketika dihubungi, malam tadi.

Yusuf berkata, pengurusan masjid menzahirkan penghargaan atas sokongan orang ramai serta pelbagai pihak yang memainkan peranan penting dalam menjayakan kutipan dana bagi menyelamatkan masjid itu.

Malah, beliau berkata, pihaknya tidak menyangka kutipan dana itu dapat diselesaikan dalam masa yang begitu singkat, jauh lebih awal daripada tempoh dua minggu seperti yang digariskan dalam pekeliling Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk).

Katanya, kini pengurusan masjid hanya menunggu arahan lanjut daripada JAIPk untuk proses selanjutnya dalam penebusan semula tanah berkeluasan 0.61 hektar itu, yang turut menempatkan lebih 30 pusara.

Terdahulu, Harian Metro melaporkan tanah wakaf masjid itu berpindah milik tanpa pengetahuan pengurusan masjid dan kini dimiliki individu bukan Islam yang menetap di Kuala Lumpur.

Pemilik tanah memberi dua pilihan kepada pihak masjid iaitu membeli semula tanah terbabit atau merobohkan semua struktur sedia ada di atasnya.

-myMetro 

Rabu, 30 April 2025

Belasungkawa:Tuan Guru Baba Hj Abd Rahman Hj Nuh-Pondok Sungai Limau Baling

 


انا لله وانا اليه راجعون

اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهَ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ اْلأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَس وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجٙا خَيْرًا مِنْ زَوْجٙهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَفِتْنَتِهِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ. 

Telah kembali ke rahmatullah, ulama' tertua bumi Kedah Darul Aman, Tuan Guru Baba Haji Abdul Rahman Bin Haji Nuh dalam usia lebih kurang 95 tahun di Sungai Limau, Baling.

Beliau merupakan antara murid terakhir al-Muhaqqiq Pak Da Eil Mekah di Kedah.

Moga Allah Taala menerima segala amal kebajikan, jasa baktinya terhadap agama dan penat lelah Allahyarham dalam mendidik masyarakat. Moga Allah Taala menempatkan Allahyarham di kalangan mereka yang mendapat Syurga ilahi. Amin

Manaqib ringkas beliau :

Tuan Guru Baba Bedol, Sungai Limau ( 1929 - 2025 )

Oleh : Tengku Yusuff 

Nama penuh Allahyarham Tuan Guru Baba Haji Abdul Rahman Bin Haji Nuh dan beliau dilahirkan di Kampung Rambong, Betong, Thailand pada tanggal 4 Oktober 1929 seperti mana tertera di dalam Kad Pengenalan beliau, namun Baba pernah menyebut bahawa beliau lahir awal 30an. Beliau lebih mahsyur dengan panggilan Baba Man Betong atau Baba Bedol oleh sahabat dan anak-anak murid.

Ketika berusia 13 tahun, Tuan Guru Baba memasuki pondok di Betong, Yala, Thailand iaitu di dalam Masjid Betong dibawah tarbiyah Tuan Guru Qadhi Haji Derani selama 6 tahun. Pada tahun 1955 beliau meneruskan pengajian di Pondok Mokgol, Patani berguru dengan Tok Mokgol selama beberapa tahun.

Di antara sahabatnya ketika menuntut ilmu di Pondok Mokgol ialah : 

1. Tuan Guru Haji Isa Bin Haji Yahya, Gerik 

2. Tuan Guru Haji Abdul Rashid Wara' - Carak Kerian, Teluban

3. Tuan Guru Haji Abdul Rahman Tendung - (masih hidup dan tinggal di Batu 18, Betong, Thailand)

4. Tuan Guru Haji Awang Tendung (tenaga pengajar di Pondok Tok Mokgol)

5  Tuan Guru Haji Yusof Tok Jong (masih hidup dan menetap di Mekah)

Pada tahun 1964 ketika berumur 35 tahun beliau melanjutkan pengajiannya ke Mekah. Pada mulanya Baba Man belajar di Madrasah Indonesia sehingga tamat kelas 4 yang melayakkan untuk menyambung pengajian ke Universiti al-Azhar, Mesir. Kerana tidak ada kemampuan kewangan dan pembiayaan beliau terpaksa melepaskan hasratnya untuk ke Mesir dengan menyambung pengajian di Madrasah Darul Ulum al-Diniyyah, Mekah yang pada waktu itu dibawah kelolaan Syeikh Muhammad Yasin al-Fadani, selain itu beliau juga turut bertalaqqi di halaqah ilmu sekitar Masjidil Haram selama 13 tahun. 

Di antara guru-gurunya ialah :

1. Tuan Guru Qadhi Haji Derani Betong

2. Tuan Guru Haji Hassan Mokgol 

3. Syeikh Abdul Qadir al-Mandili

4. Syeikh Muhammad Yasin Bin Isa al-Fadani

5. Syeikh Sayyid Muhammad Alwi al-Maliki

6. Baba Li Chaiya 

7. Baba Malik Lubuk Sawa

8. Baba Pak Man Cang

9. Syeikh Engku Abdul Jalil al-Maqdisi

10. Pak Da Eil Mekah

Antara sahabat-sahabat beliau di Madrasah Indonesia pula ialah :

1. Tuan Guru Baba Haji Abdullah Bin Masud, Kampung Tok Faqeh, Yala

2. Tuan Guru Baba Haji Ghazali Bin Abdul Wahab, Kampung Tok Faqeh, Yala

3. Tuan Guru Haji Yaakob Bin Abdul Rashis @ Ayah Su, Pohon Mace

4. Syeikh Wan Mustafa Bin Wan Ibrahim, Gajah Mati, Pendang

Pada tahun 1970, setelah 6 tahun berada di Mekah, beliau telah berkahwin dengan Hajah Aisyah Binti Haji Yahya (adik bongsu Tuan Guru Haji Isa Gerik). 

Pada akhir tahun 1977, beliau bersama dua sahabatnya iaitu Tuan Guru Haji Isa Bin Haji Yahya dan Tuan Guru Baba Haji Abdul Karim Bin Haji Yahya telah mengasaskan sebuah pondok pengajian yang diberi nama Madrasah Darus Saadah di Betong, Thailand. Namun aktiviti pengajarannya di pondok terpaksa dihentikan pada tahun 1980 akibat pergolakan politik di Thailand ketika itu yang sangat meruncing.

Akhirnya pada tahun 1980, Baba Bedol berhijrah ke Malaysia dan menetap di Kampung Kuak Hulu, Pengkalan Hulu, Perak. Setelah itu beliau membuka pula Madrasah an-Najah di Kampung Sungai Limau, Baling, Kedah.

Di antara jawatan yang pernah disandang Tuan Guru Baba Haji Abdul Rahman ialah :

1. Mudir Madrasah Darus Saadah, Betong, Thailand (1977 hingga 1980)

2. Mudir Madrasah an-Najah, Sungai Limau, Baling (1981 hingga 1997)

3. Guru di Sekolah Agama an-Najah pada sebelah pagi (1981 hingga 1997)

4. Mengajar masyarakat sekitar kawasan Baling (1981 hingga 1997)

5. Penasihat Madrasah Darus Saadah Kampung Sungai Limau, Baling, Kedah (2004 sehingga sekarang )

Antara amalan beliau adalah :

1. Tarekat Syatariyyah yang di ambil dari guru beliau secara bersanad iaitu Syeikh Soleh di Mekah

2. Lum’atul Aurad yang di ambil dari gurunya Tuan Guru Haji Hassan Bin Muhammad Amin @ Tok Mokgol

Berikut merupakan sahabat seperjuangannya di Kedah :

1. Tuan Guru Haji Omar Zuhdi, Pondok Lanai

2. Tuan Guru Haji Abu Bakar Wara', Pondok Parit Panjang

3. Tuan Guru Haji Abu Bakar Ibrahim, Pondok Bandar Hilir

4. Tuan Guru Haji Salleh Musa, Pondok Sik

Allahyarham Tuan Guru Baba telah kembali ke rahmatullah pada pukul 1.00 pagi, 30 April 2025 dalam usia 95 tahun.

Moga Allah Taala merahmati roh auliaNya. Amin 

*Sumber - Temubual penulis dengan Ustaz Moru Ju - Anakanda Tuan Guru Baba Haji Abdul Rahman

#WafatnyaUlamak

Sumber: WhatsApp 

Sabtu, 26 April 2025

DALAM PERUT MESIN YANG LAJU: APA YANG SEBENARNYA DILALUI PEMANDU FORMULA 1

 DALAM PERUT MESIN YANG  LAJU: APA YANG SEBENARNYA DILALUI PEMANDU FORMULA 1

Kita selalu tengok kereta Formula 1 meluncur laju di litar, mencelah selekoh dengan penuh gaya — tapi jarang kita fikir, macam mana rupa sebenar kedudukan pemandu di dalam jentera berkuasa tinggi itu. Gambar dibawah menunjukkan satu realiti sebanar: pemandu F1 sebenarnya “berbaring” hampir sepenuhnya, dengan kaki diangkat lebih tinggi daripada pinggang. Bukannya duduk seperti kita dalam kereta biasa.

Kenapa? Sebab dalam F1, setiap milimeter dan setiap gram sangat berharga. Kedudukan itu direka untuk dua sebab utama: aerodinamik dan kestabilan. Semakin rendah pusat graviti, semakin stabil kereta ketika membelok pada kelajuan tinggi. Dan semakin rendah badan pemandu, semakin kurang rintangan udara — jadi kereta boleh meluncur lebih laju dengan lebih cekap.

Tapi kedudukan ekstrem ini bukan hanya pelik, ia juga sangat mencabar fizikal. Bayangkan perlu bertahan sehingga 6.5 kali g-force ketika membelok — itu lebih kuat daripada tekanan ketika kapal terbang pejuang membelok tajam. Ketika membrek pula, pemandu hadap 5 hingga 6 g, seolah-olah seluruh organ dalam badan cuba keluar dari dada. Badan mereka tertekan, tetapi mereka tetap perlu kekal fokus, tepat, dan tenang dalam setiap milisaat.

Top speed kereta F1 boleh cecah 375 km/j, dan purata sepanjang perlumbaan sekitar 200 km/j. Dengan jarak tanah hanya 30 mm, kereta F1 hampir melekap di atas litar — menjadikan setiap kesilapan kecil boleh membawa padah. Di sinilah teknologi suspensi, downforce, dan kejuruteraan tayar memainkan peranan.

Apa yang kita nampak mungkin cuma perlumbaan — tapi di sebaliknya, ia adalah simfoni antara biologi, fizik, dan teknologi. Setiap selekoh yang dilenjan, setiap brek yang ditekan, dan setiap saat yang direbut atas litar… semua itu ditanggung oleh tubuh manusia yang dilatih seperti atlet olimpik — dalam posisi duduk paling tak masuk akal.

Dan itu baru permulaan cerita di balik kokpit. Belum lagi tentang latihan fizikal pemandu F1, sistem penyejukan, dan helmet berteknologi tinggi yang mereka pakai? MasyaAllah, Maha berkuasa Allah yang berikan manusia akan akal fikiran untuk belajar dan berkembang. 

__

Bayangkan bila sains, kejuruteraan dan daya tahan manusia bersatu — bukan saja di litar F1, tapi juga di langit dan angkasa. Buku The Patriots - Angkasa Raya bawa anda jelajahi dunia relativiti, lohong hitam, dan teknologi masa depan, semuanya ditulis dalam gaya yang hidup dan membangkitkan minat..

Source 

Khamis, 24 April 2025

Info Auto:Enjin kereta ni adalah gabungan pelbagai komponen yang bekerjasama untuk memastikan kereta boleh bergerak dengan lancar.

 


Enjin kereta ni adalah gabungan pelbagai komponen yang bekerjasama untuk memastikan kereta boleh bergerak dengan lancar. Setiap komponen dalam enjin memainkan peranan penting, dari pembakaran bahan api hingga pergerakan roda. Berikut adalah penerangan mengenai beberapa komponen utama dalam enjin dan fungsinya:

Rocker Arm Cover

Penutup injap yang melindungi bahagian enjin yang bergerak di bahagian atas dan mencegah kebocoran minyak.

Rocker Cover Gasket

Gasket yang menutup sambungan antara rocker cover dan enjin untuk mengelakkan kebocoran minyak.

Rocker Arm

Mekanisme yang menyampaikan pergerakan dari camshaft ke valve stem untuk mengendalikan injap.

Valve Spring

Spring gegelung yang memastikan injap tertutup apabila tidak digunakan, mengekalkan masa dan tekanan yang tepat.

Cylinder Head

Menutup ruang pembakaran di atas enjin dan mengandungi komponen seperti injap dan palam pencucuh.

Head Gasket

Menyediakan seal antara kepala silinder dan engine block, mencegah campuran minyak dan coolant.

Cylinder

Ruang pembakaran di mana campuran udara dan bahan api dibakar untuk menghasilkan tenaga.

Valves

Mengawal kemasukan udara dan bahan api serta pengeluaran gas ekzos dalam kitaran enjin.

Spark Plug

Mencucuh campuran udara dan bahan api dalam ruang pembakaran untuk memulakan dan mengekalkan operasi enjin.

Cylinder Block (Engine Block)

Struktur utama enjin yang menempatkan silinder, piston, dan crankshaft, memberi asas kepada enjin.

Ignition Distributor

Mendistribusikan elektrik bertekanan tinggi dari koil pencucuh ke setiap palam pencucuh pada masa yang tepat.

Fuel Pump

Memindahkan bahan api dari tangki ke enjin dengan tekanan yang betul untuk aliran yang konsisten.

Piston

Bahagian berbentuk silinder yang bergerak naik turun dalam silinder untuk menukar tenaga pembakaran kepada pergerakan mekanikal.

Timing Cover

Melindungi komponen pemasa seperti tali sawat atau rantai dari kotoran dan serpihan untuk memastikan penyelarasan yang tepat.

Connecting Rod (Con Rod)

Menyambungkan piston kepada crankshaft dan memindahkan pergerakan untuk memutar crankshaft.

Ring Gear

Gear bertanda gigi pada flywheel yang berfungsi dengan motor starter untuk memulakan enjin.

Camshaft

Memutar untuk membuka dan menutup injap enjin pada selang waktu yang tepat, mengawal kitaran masuk dan keluar.

Flywheel

Disk berputar berat yang menyimpan tenaga kinetik, menstabilkan putaran enjin dan membantu kereta mula dengan lancar.

Crankshaft

Menukar pergerakan naik turun piston kepada pergerakan putaran untuk menggerakkan roda.

Crankcase Gasket

Seal yang menghalang kebocoran minyak antara crankcase dan komponen enjin lain.

Distribution Chain (Timing Chain)

Menghubungkan camshaft dan crankshaft untuk memastikan keduanya berputar dengan selaras untuk masa injap yang tepat.

Oil Pump

Mengepam minyak dengan tekanan di seluruh enjin untuk pelinciran, pembersihan, dan penyejukan komponen bergerak.

Oil Pan

Diletakkan di bahagian bawah enjin untuk menyimpan minyak enjin sebelum ia dipam ke seluruh sistem.

Oil Pump Strainer

Penapis mesh yang menghalang kotoran dan serpihan memasuki pam minyak, melindungi enjin dari pencemaran.

Setiap komponen ni berfungsi dengan cara yang saling berkaitan untuk memastikan enjin berjalan lancar dan tahan lama.

Source 

Isnin, 21 April 2025

TRUMP TEMBAK KAKI SENDIRI: TARIF 125% BUAT AMERIKA GELABAH

 TRUMP TEMBAK KAKI SENDIRI: TARIF 125% BUAT AMERIKA GELABAH

Dalam keghairahan nak ‘ajar’ China, pentadbiran Trump akhirnya memakan diri sendiri. Terbaru, dalam usaha mengetatkan kawalan ke atas bahan strategik, Amerika Syarikat mengenakan tarif sehingga 125% terhadap beberapa kategori bahan mineral kritikal — termasuk produk berkaitan unsur nadir bumi. Tapi langkah ini mula menunjukkan kesan pelik: sabotaj ekonomi sendiri.

Satu-satunya lombong nadir bumi besar di Amerika, MP Materials di Mojave Desert, kini berdepan dilema pelik. Berdasarkan laporan kewangan mereka, kos melombong nadir bumi di Amerika sekitar $4,400 satu tan. Namun disebabkan kekurangan fasiliti pemprosesan dalam negara, bahan mentah ini terpaksa dihantar ke China untuk diproses — menambah lagi kos.

Dengan tarif baru ini, bahan yang diproses kemudian dihantar balik ke AS boleh melonjak harga mencecah lebih $10,000 satu tan. Ini adalah mimpi ngeri dalam dunia perniagaan. Apabila bahan sama boleh diperoleh dari negara lain dengan harga lebih murah, syarikat-syarikat teknologi Amerika sendiri terpaksa cari alternatif — bukan lagi sokong produk tempatan.

Ironinya, langkah ‘America First’ ini sebenarnya membunuh peluang industri domestik untuk berkembang. MP Materials misalnya, kini terpaksa menahan sebahagian besar hasil kerana tidak mampu bersaing tanpa fasiliti pemprosesan sendiri. Sedangkan untuk membina kilang pemprosesan baru, kos dan masa yang diperlukan bukan sedikit.

Dalam masa sama, China pula mengambil langkah balas dengan mengenakan sekatan eksport terhadap bahan strategik penting seperti gallium dan germanium — bahan asas untuk cip semikonduktor, bateri EV, dan sistem pertahanan moden. Ini menggandakan lagi tekanan ke atas industri Amerika.

Kalau nak gambarkan situasi ini, bayangkan seperti petani yang tanam padi, tapi terpaksa hantar beras ke kilang negara lain — dan bila nak beli balik, kena bayar cukai mahal. Siapa yang rugi? Tentulah petani itu sendiri.

Penganalisis menggambarkan ini sebagai “bila emosi politik mengalahkan logik ekonomi”. Dalam dunia sebenar, tarif berlebihan menaikkan kos, menakutkan pelabur, dan akhirnya pengguna biasa juga yang terpaksa membayar harga lebih mahal.

Pada skala global, kegagalan AS mengurus nadir bumi ini membuka ruang kepada negara lain — termasuk China, Malaysia, dan Australia — untuk memperkukuh kedudukan mereka dalam rantaian bekalan bahan kritikal dunia.

Jika perang tarif diteruskan tanpa pelan strategik jangka panjang, bukan sahaja ekonomi AS yang tergugat, bahkan kredibiliti mereka sebagai kuasa industri moden juga akan merudum.

MasyaAllah, beginilah bila politik mendahului akal. Dalam dunia penuh cabaran ini, negara yang berjaya bukan sekadar kuat bersuara, tetapi yang mampu membaca masa depan, merancang dengan bijak, dan bertindak dengan tenang.

___

Source 

Jumaat, 18 April 2025

PM SINGAPURA SERU ASEAN BUKA 100% TARIF: IMPIAN BESAR, RISIKO LEBIH BESAR UNTUK MALAYSIA?

 LAWRENCE WONG SERU ASEAN BUKA 100% TARIF: IMPIAN BESAR, RISIKO LEBIH BESAR UNTUK MALAYSIA?

Perdana Menteri Singapura, Lawrence Wong, tampil dengan cadangan berani — membuang semua tarif perdagangan antara negara ASEAN, hingga menjadi benar-benar "zero tariff". Bagi Wong, ini bukan sahaja soal ekonomi. Ini soal survival, soal memperkukuhkan kekuatan rantau Asia Tenggara dalam menghadapi tekanan luaran, khususnya daripada kuasa besar seperti Amerika Syarikat.

Seruan ini datang ketika dunia sedang bergegar dengan perang tarif yang dilancarkan oleh Donald Trump. Dengan tarif agresif terhadap produk dari Asia, Wong melihat peluang emas: kalau ASEAN bersatu, lancarkan perdagangan bebas dalam kalangan sendiri, kita boleh membina benteng ekonomi sendiri — tak perlu tunduk pada tekanan Washington.

Dari kaca mata Singapura, idea ini memang masuk akal. Negara kecil ini hidup dan bernafas melalui perdagangan. Tiada hasil bumi besar, tiada sumber asli yang melimpah. Semua kekuatan datang dari perdagangan terbuka, perkapalan, dan perkhidmatan. Maka, lagi bebas lalu lintas dagangan, lagi untunglah Singapura.

Tetapi bagi Malaysia, ia bukanlah sekadar soal buka sempadan dan terus kaya. Sektor makanan, tekstil, automotif — semuanya masih bergantung kepada perlindungan dasar tarif untuk bertahan. Jika kita setuju dengan "zero tariff" tanpa strategi jangka panjang, produk murah dari Vietnam, Thailand, bahkan Kemboja boleh membanjiri pasar kita. Kilang-kilang kecil di Johor, Selangor, Kedah — mungkin bergelut atau tutup terus.

Persoalannya, adakah kita cukup bersedia? Adakah sektor-sektor ini sudah cukup kompetitif untuk bertarung tanpa pelindung di pentas terbuka? Atau kita hanya akan menjadi pasaran pengguna — tempat lambakan produk luar yang akhirnya menghancurkan industri dalam negeri kita sendiri?

Lawrence Wong turut menekankan kepentingan projek ASEAN Power Grid — satu usaha menyambung grid tenaga rentas negara. Dalam dunia di mana tenaga bersih dan keselamatan tenaga semakin kritikal, idea ini memang cerdik. Bayangkan lebihan elektrik dari solar farm Malaysia boleh dijual terus ke Singapura atau Thailand. Sumber tenaga hijau mengalir merentas sempadan tanpa sekatan, dan setiap negara dapat manfaat ekonomi dan keselamatan bekalan.

Tetapi di sini juga wujud cabaran. Infrastruktur mahal. Keselarasan polisi setiap negara rumit. Tambahan pula, soal siapa kawal apa, siapa bayar berapa — semua ini boleh jadi batu penghalang besar kalau tak diurus dengan bijak dan adil.

Sementara itu, tekanan dari luar tetap meningkat. Dengan Trump memperkenalkan tarif setinggi 245% untuk produk tertentu dari China, dan melebarkan kempen proteksionisme, ASEAN memang tiada pilihan kecuali memperkukuhkan dirinya. Tetapi pengukuhan bukan semata-mata dengan membuang tarif. Ia perlu datang bersama strategi sokongan — pelaburan dalam R&D, peningkatan kemahiran tenaga kerja, dan dasar pro-perusahaan tempatan.

Dari satu sudut, seruan Lawrence Wong ialah peluang untuk ASEAN menjadi lebih matang, lebih kuat dan lebih berdikari. Tapi dari satu sudut lain, jika kita tersilap langkah, kita hanya akan membuka pagar luas-luas untuk dibanjiri tanpa persiapan.

Bagi Malaysia, langkah paling bijak adalah pendekatan berhati-hati. Kita boleh menyokong integrasi ekonomi ASEAN, tetapi dalam masa sama, memperjuangkan tempoh peralihan, perlindungan tertentu untuk industri strategik, dan perjanjian yang fleksibel — bukan sekadar tandatangan kosong atas kertas.

MasyaAllah, dunia ini bergerak dengan laju — dan hanya yang bersedia dengan ilmu, hikmah, dan perancangan bijaksana akan mampu terus berdiri dalam ribut perubahan yang sedang melanda.

---

Source 

Rabu, 16 April 2025

TRUMP CAKAP LAWATAN PRESIDEN CHINA KE MALAYSIA, VIETNAM DAN KEMBOJA SEBAGAI RANCANGAN NAK KENAKAN AS

 TRUMP CAKAP LAWATAN PRESIDEN CHINA KE MALAYSIA, VIETNAM DAN KEMBOJA SEBAGAI RANCANGAN NAK KENAKAN AS PASTU

Presiden China, Xi Jinping, kini dalam lawatan rasmi ke Asia Tenggara, meliputi Vietnam, Malaysia, dan Kemboja. Lawatan ini berlaku di tengah-tengah ketegangan perdagangan antara Amerika Syarikat dan China, dengan Presiden Donald Trump mengenakan tarif tinggi ke atas barangan import dari China dan beberapa negara lain di rantau ini.

Dalam pertemuan dengan pemimpin Vietnam, Xi menekankan kepentingan menentang “penindasan unilateral” dan menyokong sistem perdagangan bebas global. Kedua-dua negara menandatangani 45 perjanjian kerjasama, termasuk dalam bidang rantaian bekalan dan pembangunan rel kereta api.

Di Malaysia, Xi dijangka membincangkan perjanjian perdagangan bebas antara China dan ASEAN, dengan Malaysia sebagai pengerusi blok tersebut tahun ini. Lawatan ini juga bertujuan untuk mengukuhkan hubungan strategik antara China dan Malaysia, yang merupakan rakan dagang terbesar China di ASEAN.

Presiden Trump menyatakan bahawa lawatan Xi ke negara-negara Asia Tenggara ini bertujuan untuk “menyusahkan” Amerika Syarikat. Beliau berkata, "Itu pertemuan yang indah... seperti cuba memikirkan, bagaimana kita boleh menyusahkan Amerika Syarikat."

Lawatan Xi ini dilihat sebagai usaha untuk mengukuhkan pengaruh China di rantau Asia Tenggara dan mempersembahkan China sebagai rakan dagang yang lebih stabil berbanding Amerika Syarikat, terutamanya selepas pengenaan tarif oleh Trump yang menjejaskan ekonomi global.

Dalam perkembangan terkini, China telah mengarahkan syarikat penerbangannya untuk menghentikan pengambilan pesawat Boeing sebagai tindak balas terhadap peningkatan tarif oleh Amerika Syarikat. Langkah ini memberi tekanan besar kepada Boeing, yang sudah menghadapi pelbagai isu termasuk masalah kualiti dan kerugian kewangan yang besar.

Presiden Trump telah menaikkan tarif ke atas import dari China sehingga 245% sebagai tindak balas terhadap tindakan balas China dalam perang perdagangan yang sedang berlangsung. Langkah ini bertujuan untuk menekan ekonomi China, tetapi juga berisiko menjejaskan pengguna dan syarikat di Amerika Syarikat.

Pada masa yang sama, China aktif menjalin hubungan dengan negara-negara lain, termasuk lawatan Presiden Xi Jinping ke Malaysia, Vietnam, dan Kemboja. Langkah ini dilihat sebagai usaha untuk memperkukuh hubungan perdagangan dan diplomatik, serta mengurangkan kebergantungan kepada Amerika Syarikat.

ByteDance telah melancarkan model sumber terbuka bernama UNO, yang merupakan kaedah penyesuaian universal untuk penjanaan imej. Model ini meningkatkan keupayaan penyesuaian dalam model penjanaan imej, menunjukkan kemajuan teknologi China dalam bidang kecerdasan buatan.

Secara keseluruhan, tindakan China dan Amerika Syarikat dalam perang perdagangan ini menunjukkan persaingan yang semakin sengit antara dua kuasa besar ekonomi dunia. Langkah-langkah yang diambil oleh kedua-dua negara bukan sahaja memberi kesan kepada mereka sendiri, tetapi juga kepada ekonomi global secara keseluruhan.

Dalam konteks ini, negara-negara Asia Tenggara perlu menilai semula hubungan mereka dengan kuasa besar dunia, memastikan bahawa kepentingan nasional dan kestabilan serantau terus terpelihara.

MasyaAllah, dunia ini penuh dengan percaturan dan strategi yang kompleks. Sebagai rakyat Malaysia, kita perlu sentiasa peka dan bijak dalam menilai perkembangan geopolitik yang berlaku di sekeliling kita.

___

Source 

Selasa, 15 April 2025

Raub:Tempat bekas sarang komunis kini jadi rebutan.Apa agenda disebaliknya?

 Camne dr tempt PKM terus jd ladang musang king?? Memang ada agenda mereka, cuma kita tidak ambil tahu :

===============

“Kenapa Mereka Rakus Mahukan Tanah Raub? Jawapannya Ada Pada Jalur Emas Ini.”

1. Apa Ada Di Bawah Tanah Raub?

Ramai hanya nampak pokok durian, kebun, dan rumah kampung. Tapi tak ramai tahu — Raub terletak betul-betul atas “Gold Belt 2”, antara jalur emas terpenting di Asia Tenggara.

Bukan satu, bukan dua — tapi empat kawasan emas aktif (Raub, Penjom, Buffalo Reef, Selinsing) berada dalam jalur ini. Semua ini berpunca dari satu garis geologi utama: Raub-Bentong Suture.

2. Ini Bukan Kebetulan —> Ini Strategi.

Raub-Bentong Suture bukan sekadar nama pelik dalam buku Geologi. Ia ialah sempadan dua kerak bumi yang dahulu pernah bertembung jutaan tahun lalu.

Dan di sinilah emas terbentuk dan terkumpul. Siapa kawal tanah atas jalur ini, dia kawal potensi kekayaan yang luar biasa.

Tak hairan kalau ada yang buat apa saja --> termasuk langgar undang-undang demi dapatkan tanah ini.

3. Kenapa Mereka Tiba-tiba ‘Sayang’ Raub?

Bila penguatkuasa robohkan struktur haram atas tanah kerajaan, mulalah keluar naratif simpati:

“Dah duduk sini 40 tahun...”

“Tanam durian, bagi sumbangan ekonomi...”

“Kami peladang kecil...”

Tapi hakikatnya, yang rakus itu bukan peladang kecil.

Di belakang mereka ada syarikat, sindiket, dan orang berkepentingan. Mereka tahu — Raub bukan sekadar kampung. Raub adalah emas.

4. Adakah Rakyat Dapat Hasil?

Soal besar yang perlu ditanya:

Siapa dapat konsesi?

Berapa hasil emas masuk kepada negeri atau negara?

Berapa banyak disalurkan semula kepada masyarakat Raub?

Jika tidak dikawal, jalur emas ini akan menjadi jalur kehilangan. Kekayaan bumi tergadai, rakyat hanya jadi penonton.

Siapa sangka di bawah ladang durian, ada emas yang disimpan bumi sejak jutaan tahun. Tapi sekarang, kita lihat sendiri —> kerakusan dan manipulasi muncul atas nama 'hak' dan 'warisan'.

Jangan tertipu dengan naratif. Fahami geopolitik emas.

Siapa kawal tanah Raub, dialah sedang genggam masa depan.

DISCLAIMER

Peta bertajuk “Peninsular Malaysia Gold Belts” yang digunakan ini adalah berdasarkan kajian oleh Yeap, E.B. (1993) dalam artikel "Tin and Gold Mineralizations in Peninsular Malaysia and Their Relationships to the Tectonic Development" yang diterbitkan dalam Journal of Southeast Asian Earth Sciences.

Sumber:Whatsapp

Ahad, 13 April 2025

BILIONAIR ARAB SAUDI KEMBALI DALAM SENARAI FORBES SELEPAS 8 TAHUN: APA YANG BERUBAH?

 BILIONAIR ARAB SAUDI KEMBALI DALAM SENARAI FORBES SELEPAS 8 TAHUN: APA YANG BERUBAH?

Pada pagi musim luruh 2017, beberapa nama paling berkuasa di Arab Saudi tiba-tiba hilang dari radar. Mereka bukan lari. Mereka disuruh diam. Lokasinya? Hotel Ritz-Carlton di Riyadh. Tapi hari itu hotel lima bintang itu bukan lagi tempat untuk makan bufet dan bermesyuarat korporat—ia jadi tempat tahanan mewah, lengkap dengan kawalan ketat dan perunding kerajaan. Dalam sekelip mata, hartawan-hartawan yang selama ini dianggap untouchable diseret masuk ke dalam kempen “pembersihan rasuah” oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman, atau MBS, yang ketika itu sedang mengukuhkan tapak sebagai penguasa sebenar negara.

Operasi itu mengejutkan dunia, tapi bukan kerana kejutannya semata-mata—lebih kepada mesejnya. MBS bukan saja nak bersihkan kerajaan, dia nak tunjuk siapa bos. Beberapa daripada mereka ‘dibebaskan’ selepas dikatakan bersetuju menyerahkan sebahagian harta. Berapa jumlahnya? Tiada siapa tahu. Tapi satu perkara jelas—sejak hari itu, kekayaan peribadi di Arab Saudi bukan lagi milik yang bebas. Ia milik yang diluluskan. Forbes, yang setiap tahun menyenaraikan orang terkaya dunia, terus keluarkan semua bilionair Saudi dari senarai mereka. Bukannya kerana mereka dah bankrap, tapi kerana nilai sebenar kekayaan mereka tidak lagi boleh disahkan. Dunia tak tahu apa yang tinggal, atau apa yang sudah dirampas.

Lima, enam, tujuh tahun berlalu. Arab Saudi mula buka lembaran baru. Visi 2030 dicanang sebagai pelan besar negara: mahu lari dari kebergantungan terhadap minyak, mahu buka negara kepada pelabur, mahu jadi kuasa moden. Mereka bina NEOM—sebuah bandar masa depan di tengah padang pasir. Mereka buka pawagam, penganjurkan konsert, dan jemput pelabur masuk melalui pintu depan. Dalam diam, ekonomi yang dahulu dikawal ketat mula diringankan sedikit cengkamannya. Dan pada 2025, Forbes buat keputusan besar: nama-nama dari Arab Saudi kini kembali layak masuk senarai bilionair dunia. Tujuh tahun selepas dikeluarkan, para hartawan ini akhirnya muncul semula—bukan kerana mereka baru kaya, tapi kerana sistem akhirnya benarkan dunia menilai mereka semula.

Antara nama yang kembali ialah Putera Alwaleed bin Talal. Kalau dalam dunia pelaburan, dia antara nama yang sudah lama disebut—pemegang saham dalam Citigroup, Apple, Twitter, dan banyak lagi. Dulu dia hilang. Sekarang dia kembali. Tapi bukan dengan nada bermegah, sebaliknya dengan isyarat senyap: "aku masih ada." Lonjakan penyenaraian syarikat-syarikat Saudi di pasaran saham (Tadawul) juga bantu buka jalan. Bila syarikat mula terbuka, nilai kekayaan pemilik pun jadi lebih telus. Tak perlu lagi teka berapa bilion mereka ada. Sekarang boleh kira terus dari harga saham.

Yang menjadikan semua ini lebih menarik adalah konteks yang lebih besar. Arab Saudi bukan sekadar mahu naikkan bilionair, mereka sedang buat rebranding negara. Daripada negara konservatif tertutup, kepada kuasa ekonomi baharu yang berani bersaing di pentas dunia. Mereka tak mahu lagi hanya dikenali sebagai pengeksport minyak, tapi sebagai pelabur global. Tengok sahaja pelaburan Saudi dalam syarikat teknologi, bola sepak Eropah, dan bandar masa depan—semuanya isyarat bahawa mereka sedang bangun semula dengan watak baru. Lebih moden, lebih terbuka, dan lebih berhati-hati.

Tapi persoalan tetap wujud. Adakah transformasi ini benar-benar ikhlas? Atau sekadar topeng untuk sistem lama yang sudah dikilatkan semula? Dalam negara di mana kuasa masih dipegang kemas oleh satu keluarga diraja, dan di mana reformasi terlalu rapat dengan kempen promosi, sukar nak tentukan mana satu perubahan tulen dan mana satu persembahan pentas. Tapi dalam dunia hari ini, di mana imej kadang-kadang lebih penting dari realiti, usaha untuk kelihatan moden pun sudah cukup untuk tarik pelaburan.

MasyaAllah, dunia yang kita hidup hari ini penuh dengan perubahan yang tidak terjangka. Siapa sangka negara yang dulu dilihat statik kini sedang memecut ke hadapan. Dan siapa sangka, bilionair yang pernah disorok dari senarai kekayaan dunia kini kembali dengan wajah yang lebih bersih, lebih rasmi, lebih global. Ia bukan sekadar kisah tentang wang. Ia kisah tentang kuasa, tentang persepsi, dan tentang betapa cepatnya dunia ini boleh berubah—jika ada kehendak, dan jika mereka yang di atas sanggup ubah permainan.

Source