"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Jumaat, 31 Januari 2025

RORA menghina Sheikh Nuruddin Al Banjari?

 (Admin)

Jawapan balas Ahlussunnah Wal Jamaah Research Group - Johor kepada RoRa ToRa Al Wahabi Dr. Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith 

*[Jawapan Balas Buat Rozaimi: Pertanyaan Kadang Menunjukkan Tahap Kecerdasan Seseorang]*

1. Dalam artikel panjang lebar Rozaimi kepada ARG Johor Rozaimi mewajibkan ARG Johor menjawab 5 soalan dari beliau. Pertanyaan Memang Kadang Boleh Menunjukkan Tahap Kecerdasan Seseorang sama ada cerdik, sederhana atau bodoh. Untuk hal ini, kami serahkan kepada para pembaca menilai tahap soalan-soalan "kritikal" Rozaimi. Bagi meraikan kewajipan yang Rozaimi telah tetapkan kepada ARG, ARG akan menjawabnya.

2. *Pertanyaan 1 dari Rozaimi*: “Jika benar semua pandangan mujtahid ada hadithnya, mengapa perlu muhaddithin menilai semua hadith-hadith dalam kitab fikih?”

Jawapan: 

Sebelum menjawab pertanyaan ini, kami perlu jawab dua syubhat Rozaimi yang lain tentang isu ini.


3. Pertama:

Untuk membuktikan bahwa pandangan mujtahid tidak selalu ada hadithnya, Rozaimi cuba menukil ucapan Imam Abu Yusuf, murid Imam Abu Hanifah berikut ini:

لو رَأَى صَاحِبِي كما رَأَيْت لَرَجَعَ كما رَجَعْت

“Andai shahibku (Abu Hanifah) melihat seperti yang aku lihat, maka dia pasti rujuk sebagaimana aku rujuk”.

Ini nukilan yang tidak pada tempatnya (salah alamat), kerana nukilan di atas adalah dalam isu kadar sha’, iaitu telah terjadi ijma’ ahli Madinah yang derjatnya seperti hadith daripada Rasulullah.

Dan berikut teks lengkapnya dalam al-Bahr al-Muhith (III/531) karangan az-Zarkasyi: 

فَالْمَرَاتِبُ أَرْبَعَةٌ إحْدَاهَا ما يَجْرِي مَجْرَى النَّقْلِ عن النبي صلى اللَّهُ عليه وسلم كَنَقْلِهِمْ لِمِقْدَارِ الصَّاعِ وَالْمُدِّ فَهَذَا حُجَّةٌ بِالِاتِّفَاقِ وَلِهَذَا رَجَعَ أبو يُوسُفَ إلَى مَالِكٍ فيه وقال لو رَأَى صَاحِبِي كما رَأَيْت لَرَجَعَ كما رَجَعْت

Maksudnya, ada hujjah ijma’ dari penduduk Madinah yang tidak diketahui oleh Imam Abu Hanifah menurut Imam Abu Yusuf. Oleh kerana itu, ucapan Rozaimi: *“Ini membuktikan bahawa pandangan Abu Hanifah tidak bersandarkan hadith  yang shahih”* adalah *TAHRIF* yang memalukan dan sangat tidak patut dilakukan ustadz yang bergelar duktur. 

Ini, kerana az-Zarkasyi yang dinukil Rozaimi bukan sedang membicarakan hadith yang tidak diketahui Imam Abu Hanifah, tetapi tentang kesepakatan ulama Madinah.

Penilaian “inshaf” terhadap Abu Yusuf dari Ibn Katsir adalah inshaf dengan dalil atau hujjah, bukan dalam rangka menyalahkan ijtihad Imam Abu Hanifah.

Dalil tidak hanya hadith sahaja. Tetapi pandangan mujtahid pasti ada hujjahnya, baik itu qiyas dari hadith atau yang lain. Tentu sahaja tidak mungkin mujtahid semberono dalam memberi fatwa .Jika diandaikan ada qiyas yang dilakukan oleh Imam Abu Hanifah dan bercanggah dengan hadith, tentu hadith yang harus di ambil. Demikian itu setelah mengetahui fatwa Imam Abu Hanifah di dasarkan atas qiyas.

4. Imam Muhaddith at-Tahanawi dalam Qawaid fi Ulum al-Hadith (mukasurat 456) berkata:

فلم يبق والحمد لله في مذهبنا قول خلاف حديث الا وعندنا حديث أخر يؤيدنا والذي خالفناه ظاهرا فله عندنا تأويل لا نخالفه  

“Maka tidak tersisa (alhamdulillah) dalam mazhab kami (Hanafiyyah) ucapan yang bercanggah dengan hadith kecuali kami ada hadith lain yang menguatkannya. Yang kami selisihi secara zhahir, maka itu kami memiliki ta’wil yang kami tidak menyelisihi”.

5.Baiklah, ARG akan beri contoh ucapan Imam Abu Yusuf yang pernah mengatakan, bahawa andai Imam Abu Hanifah tahu hadithnya, pasti beliau akan rujuk. Sebagaimana maklum, Imam Abu Hanifah adalah ulama yang memperbolehkan menjual barang waqaf, tetapi Imam Abu Yusuf anak muridnya berpandangan sebagaimana jumhur, bahawa menjual waqaf adalah tidak boleh. Hujjah beliau adalah hadith shahih riwayat Umar bahwa Rasulullah bersabda: 

إِنْ شِئْتَ حَبَسْتَ أَصْلَهَا وَتَصَدَّقْتَ بِهَا قَالَ فَتَصَدَّقَ بِهَا عُمَرُ أَنَّهُ لَا يُبَاعُ وَلَا يُوهَبُ وَلَا يُورَثُ

Dari hadith ini, Imam Abu Yusuf berkata, andai Imam Abu Hanifah tahu hadith ini tentu beliau akan merujuk pendapatnya. Tetapi ucapan Imam Abu Yusuf ini dibantah oleh Imam Ibn Hajar (nukilan dalam kitab I’anah Thalibin). Beliau berkata:

وقال أبو يوسف لو بلغ هذا الخبر أبا حنيفة لقال به أي بما تضمنه من عدم صحة بيع الوقف قال في التحفة بعده إنما يتجه الرد به على أبي حنيفة إن كان يقول ببيعه أي الإستبدال به وإن شرط الواقف عدمه اه قال سم أي لأن عمر رضي الله عنه شرط عدم البيع فهو إنما يدل على عدم البيع عند شرطه لا عند عدمه

Ucapan ini menunjukkan, bahawa ada keberangkalian Abu Hanifah sudah mengetahui hadith tersebut, tetapi beliau tetap memperbolehkan menjual barang waqaf kerana dalam hadith Nabi disebutkan “ketika ada wasiat tidak dijual, dihibahkan, dan diwariskan”. Dan perbezaan pandangan dalam hal hadith adalah hal biasa.

6. Kami akan bagi contoh lagi tentang memaknai hadith Rasulullah:

الْبَيِّعَانِ بِالْخِيَارِ مَا لَمْ يَتَفَرَّقَا

“Penjual dan pembeli mempunyai hak khiyar selama belum berpisah”(HR. Bukhari, Muslim, dll)

Imam Ahmad bin Hanbal dan Imam Muhammad bin Abdurrrahman memaknai berpisah pada hadits diatas adalah dengan badan dan bukan dengan ucapan. Manakala Imam Malik bin Anas dan Imam Abu Hanifah memaknai pisah tersebut dengan berpisah dengan ucapan yang zhahirnya menyelisihi zhahir matan. 

Ketika Imam Malik bin Anas mendapat kritikan Imam Muhammad bin Abdurrahman tentang pendapatnya, Imam Ahmad bin Hanbal membela dengan mengatakan bahwa Imam Malik tidak menolak hadits tersebut, tetapi beliau mempunyai ta’wil lain yang berbeza dengan yang lain. Oleh kerana itu kita tidak boleh tergesa-gesa menyalahkan fatwa atau ijtihad ulama muktabar apatah lagi yang bertaraf mujtahid. 

7. Kedua:

Rozaimi membawakan dalil lagi tentang ucapan Imam Syafi’i dalam al Umm:

( قال الشَّافِعِيُّ ) أخبرنا إبْرَاهِيمُ بن مُحَمَّدٍ عن صَدَقَةَ بن عبد اللَّهِ عن أبي الزُّبَيْرِ عن جَابِرِ بن عبد اللَّهِ أَنَّ عُمَرَ كان يَكْرَهُ الِاغْتِسَالَ بِالْمَاءِ الْمُشَمَّسِ وقال إنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ

Kemudian Rozaimi menukilkan ucapan Imam Nawawi dalam al-Majmu’ yang dianggapnya membantah Imam Syafi’i:

وقد روى الشافعي في الامام باسناده عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه أنه كان يكره الاغتسال بالماء المشمس وقال انه يورث البرص وهذا ضعيف أيضا باتفاق المحدثين فانه من رواية ابراهيم بن محمد بن أبي يحيى وقد اتفقوا على تضعيفه وجرحوه وبينوا أسباب الجرح الا الشافعي رحمه الله فانه وثقه

Ini adalah bentuk ketidak jujuran Rozaimi. Imam Nawawi dalam hal ini memiliki ikhtiyarat yang berbeza dengan madzhab dan itu hal yang biasa dalam fikih-fikih Islam. Jika Rozaimi terlatih membaca kitab fikih Syafi’iyyah pasti dia tahu tentang ini. Dan nukilan Rozaimi dari al-Umm dan al-Majmu’ juga tidak berkaitan dengan ketiadaan dalil ijtihad bagi Imam Syafi’i. Imam Syafi’i membawakan dalil yang dinilai lemah oleh banyak ahli hadith.

8. Imam Ibn Hajar dalam Fatawa Kubra menukilkan ucapan az-Zarkasyi yang menolak pendapat an-Nawawi di atas: 

في شَرْحِ الْعُبَابِ بِمَا حَاصِلُهُ أَنَّهُ جاء في الْخَبَرِ الصَّحِيحِ دَعْ ما يَرِيبُكَ إلَى ما لَا يَرِيبُكَ وَلَا شَكَّ أَنَّ اسْتِعْمَالَهُ مُرِيبٌ وقد رَدَّ الزَّرْكَشِيُّ وَغَيْرُهُ دَعْوَى النَّوَوِيِّ أَنَّ الْمُوَافِقَ لِلدَّلِيلِ عَدَمُ الْكَرَاهَةِ بِأَنَّهُ صَحَّ عن عُمَرَ أَنَّهُ كَرِهَهُ وقال أنه يُورِثُ الْبَرَصَ ولم يُنْقَلْ عن أَحَدٍ من الصَّحَابَةِ مُخَالَفَتُهُ فَكَانَ إجْمَاعًا ثُمَّ الظَّاهِرُ أَنَّهُ قال تَوْقِيفًا إذْ لَا مَجَالَ لِلِاجْتِهَادِ فيه وَيُؤَيِّدُهُ الْخَبَرُ الضَّعِيفُ خِلَافًا لِمَنْ زَعَمَ وَضْعَهُ عن عَائِشَةَ رضي اللَّهُ عنها سَخَّنْتُ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم مَاءً في الشَّمْسِ فقال لَا تَفْعَلِي يا حُمَيْرَاءُ فإنه يُورِثُ الْبَرَصَ وَقَوْلُ النَّوَوِيِّ لم يَثْبُتْ عن الْأَطِبَّاءِ فيه شَيْءٌ شَهَادَةُ نَفْيٍ وَكَفَى في إثْبَاتِهِ إخْبَارُ السَّيِّدِ عُمَرَ رضي اللَّهُ عنه الذي هو أَعْرَفُ بِالطِّبِّ من غَيْرِهِ وقد تَمَسَّكَ بِهِ الشَّافِعِيُّ من حَيْثُ أنه خَبَرٌ لَا تَقْلِيدٌ فَهُوَ وَقَوْلُ جَمْعٍ آخَرِينَ لم يَذْهَبْ أَحَدٌ من الْأَطِبَّاءِ إلَى أَنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ يَرُدُّ بِذَلِكَ أَيْضًا قال الزَّرْكَشِيُّ وَلَقَدْ أَحْسَنَ الْإِمَامُ عَلَاءُ الدِّينِ بن النَّفِيسِ في شَرْحِهِ على التَّنْبِيهِ وَبَيَّنَ هذا أَيْ أَنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ لَكِنْ على نُدُورٍ وهو عُمْدَةٌ في ذلك لِجَلَالَتِهِ فيه ا ه

Dari ucapan ini menunjukkan, bahawa Imam Syafi’i mempunyai hujjah yang kuat.

Sila baca komentar Ibn Mulaqqin dalam Tuhfatul Muhtaj berikut ini:

وَعَن إِسْمَاعِيل بن عَيَّاش حَدثنِي صَفْوَان بن عَمْرو وَعَن حسان بن أَزْهَر عَن عمر بن الْخطاب رَضِيَ اللَّهُ عَنْه قَالَ لَا تغتسلوا بِالْمَاءِ المشمس فَإِنَّهُ يُورث البرص رَوَاهُ الدَّار قطني وَهَذَا إِسْنَاد صَحِيح فَإِنَّهُ من رِوَايَة إِسْمَاعِيل عَن الشاميين وَتَابعه الْمُغيرَة بن عبد القدوس عَن صَفْوَان فَذكره رَوَاهُ ابْن حبَان فِي ثقاته وهما عاضدان لرِوَايَة إِبْرَاهِيم بن يَحْيَى عَن صَدَقَة بن عبد الله عَن أبي ا لزبير عَن جَابر عَن عمر أَنه كَانَ يكره الإغتسال بِالْمَاءِ المشمس وَقَالَ أَنه يُورث البرص وَقد وثق إِبْرَاهِيم هَذَا الشَّافِعِي وَابْن جريج وَابْن عدي وَغَيرهم

Ternyata hujjah Imam Syafi’i juga kuat dan Rozaimi pun tidak mengetahuinya. Dan ternyata yang menshahihkan atsar Umar tidak hanya Imam Syafi’i tetapi masih banyak lagi ulama hadith. Apakah Rozaimi sedar hal ini? 

9. Pandangan mujtahid terhadap hukum pasti ada dasarnya (mashadirul ahkam/referensi), bisa nash hadith, qiyas, ijma’, istihsan, ijma’ ahli Madinah, istishab, dan lain-lain. Dasar hukum mujtahid tidak hanya nash. Ini sangat maklum bagi siapa pun yang pernah belajar ilmu ushul fikih sekalipun di peringkat asas. 

Tetapi jika mujtahid mengatakan bahawa dasar hukum fatwanya adalah hadith, maka dipastikan hadith tersebut ada dan shahih menurutnya. Kerana orang yang menghafal hujjah lebih menang daripada yang tidak menghafal hujjah. Dalam kaedah disebutkan:

من عرف حجة على من لم يعرف و من حفظ حجة على من لم يحفظ

“Orang yang mengetahui hujjah dimenangkan atas orang yang tidak mengetahuinya. Orang menghafal hujjah dimenangkan atas orang yang tidak menghafalnya”.

Dan dalam kaedah-kaedah juga disebutkan bahawa hadith yang diguna oleh mujtahid sebagai hujjah pasti itu shahih menurutnya. Artinya, jika kemudian hadith tersebut dinilai lemah oleh ulama lain, maka ini masuk kategori khilafiyyah. Wajar sahaja dalam ilmu hadith, kerana ilmu jarh wa ta’dil adalah zhanniyyah dan ijtihadiyyah!

Ucapan Rozaimi bahawa *“kitab mujtahid perlu ada penilaian hadith dari muhaddithin”* adalah syubhat batil !

10. Syaikh Muhaddith Abdul Fattah Abu Ghuddah berkata: 

ان المحدثين يعرفون اسانيد الحديث وألفاظه كذا الفقهاء يعرفون معانيه وهم أعرف بها من المحدثين فلا يجوز لمحدث ان ينازع الفقيه في المعاني كما لا يجوز له ان ينازع المحدث في الاسناد وسياق الحديث اللهم الا أن يكونا جامعين للحديث والفقه كالأئمة الاربعة وأصحابهم المقتدى بهم في الاسلام

“Para muhaddith mengetahui sanad-sanad hadith dan lafazhnya, begitu juga fuqaha mengetahui makna-makna hadith, mereka lebih mengetahui makna daripada muhaddith, maka tidak boleh bagi muhaddith menentang faqih dalam makna-makna sebagaimana faqih tidak boleh menentang muhaddith dalam sanad dan siyaq hadith, kecuali faqih atau muhaddith tersebut mampu menghimpun hadith dan fikih seperti imam madzhab yang empat dan ashhab mereka yang diikuti dalam Islam”. (Ta’liq Qawaid fi Ulumil Hadith mukasurat 457)

11. Ketika al-Hafizh Ibn Hajar mentakhrij al-Wajiz misalnya, ini bukan bermakna ar-Rafi’i bukan pakar hadith. Ada ulama (al-Hafzih al-Munawi salah satunya) yang menganggap kepakaran hadith Imam ar Rafi’i masih di atas Imam an-Nawawi. Andai kita ikuti method pemikiran Rozaimi, maka kitab fikih muncul dengan ijtihad asal-asalan sehingga setelah ijtihad muncul baru diuji hujjah hadithnya. 

12. Syaikh Muhaddith at-Tahanawi dalam Qawaid fi Ulumil Hadith (mukasurat 117) menulis:

اذا وجدنا في كتب الفقه قولا يوافقه حديث أخرجه أحد من أئمة الفن غلب على الظن أنه قد بلغ أئمتنا ولعلهم اطلعوا له على سند يصلح للاحتجاج به وعدم اطلاعنا عليه لا يستلزم ضعفه ولارده لقصور نظرنا وقلة عدتنا  

“Ketika kita menemukan dalam kitab fikih sebuah ucapan yang selari dengan hadith yang dikeluarkan oleh imam-imam fan (hadith), maka dalam prasangka kuat hadith tersebut telah sampai kepada imam-imam kita, dan keberangkalian mereka melihat hadith tersebut memiliki sanad yang sah dibuat hujjah. Kita tidak melihatnya sanadnya tidak melazimkan kedhaifannya atau tertolaknya, kerana pendeknya pandangannya dan sedikitnya ilmu kita”.

13. Rozaimi berpendapat bahawa ARG mengabaikan kenyataan ulama hadith yang menilai hadith-hadith dalam kitab madzhab, misalnya Imam Ibn Hajar menilai hadith kitab Imam ar-Rafi’i, az-Zailai menilai kitab al-Hidayah dan lain-lain. Kemudian Rozaimi juga menyimpulkan bahawa ARG mempunyai penilaian, setiap pendapat mujtahid ada hadithnya. Bagi kami, syubhat Rozaimi ini muncul dari kejahilan beliau tentang usaha takhrij hadith. Mungkin menurut Rozaimi, ulama mujtahid adalah ulama yang bodoh ilmu hadith sehingga hujjah-hujjah mereka masih memerlukan takhrij dari ulama setelahnya. Andai Rozaimi membaca artikel ARG yang pertama dengan tenang dan saksama, sebenarnya di sana sudah ada jawaban syubhat beliau.

14. Kami akan beri contoh, dalam kitab Imam Ibn Hajar yang mentakhrij kitab al-Adzkar an-Nawawi (Nataij al-Afkar), beliau menilai lemah hadith-hadith mengusap muka selepas salam shalat. Sehingga dapat disimpulkan, hadith tersebut tidak dapat dibuat hujjah. Namun, dalam Bulugh al-Maram, Imam Ibn Hajar setelah menyampaikan hadith mengusap muka, mengatakan hadithnya hasan (lighairih) yang pastinya boleh dibuat hujjah.

حَدِيثُ اِبْنِ عَبَّاسٍ: عَنْ أَبِي دَاوُدَ وَمَجْمُوعُهَا يَقْتَضِي أَنَّهُ حَدِيثٌ حَسَنٌ

Dan alhamdulillah kami pernah menemukan beberapa riwayat penguat hadith mengusap muka selepas shalat selain yang dibawakan oleh Imam Ibn Hajar dalam Nataij Afkar.

15. Contoh ini menunjukkan, takhrij ulama hadith memang perlu, kerana tidak setiap hadith yang digunakan hujjah oleh ulama fikih pasti shahih dari Rasulullah. Akan tetapi juga tidak setiap takhrij mereka pasti benar. Ada yang tidak mereka ketahui. Contoh ulama fikih berhujjah dengan hadith lemah menurut muhaddith, tetapi ternyata menurut faqih, hadith tersebut mempunyai penguat dari dari ijma’ atau dari nash al-Qur’an. 

Contoh:

وأما القرض بشرط جر نفع لمقرض ففاسد لخبر كل قرض جر منفعة فهو ربا وجبر ضعفه مجيء معناه عن جمع من الصحابة

Hadith ini adalah lemah menurut majoriti ulama hadith. Tetapi kenapa hadith ini dibuat hujjah oleh fuqaha sebagai pelarangan riba qardh? Jawabnya adalah kerana ada penguat dari ijma’ shahabat. 

16. Maka tidak salah jika Imam Abdullah bin Wahb rahimahullah pernah berkata:

كُلُّ صَاحِبِ حَدِيْثٍ لَيْسَ لَهُ اِمَامٌ فِي الفِقْهِ فَهُوَ ضَالٌّ وَلَوْلاَ اِنَّ اللهَ اَنْقَدَنَا بِمَالِكٍ وَاللَّيْثِ لَضَلَلْنَا

“Setiap ahli hadits yang tidak mempunyai panutan dibidang fiqih maka ia tersesat. Andai bukan kerana Allah menyelamatkan aku melalui Imam Malik dan Imam Laits nescaya aku sudah tersesat”.

Dalam sebuah riwayat Imam Ibnu Asakir dalam Tarikh Damasq (XXXXX/359), Imam Ibnu Rajab dalam Syarah al-Ilal (I/413), Imam al-Mizzi dalam Tahdzib al Kamal (XXIIV/270) dan lain-lain, Imam Abdullah bin Wahb berkata: 

لَوْلاَ مَالِكٌ بنُ أَنَسٍ وَاللَّيْثُ بنُ سَعْدٍ لَهَلَكْتُ، كُنْتُ أَظُنُّ أَنَّ كُلَّ مَا جَاءَ عَنِ النَّبِيّ صَلّى الله عليه وسلم يُفْعَلُ بِهِ

“Andai bukan kerana Imam Malik bin Anas dan Imam Laits bin Sa’d nescaya aku sudah hancur. Aku mempunyai prasangka bahawa setiap yang datang dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pasti diamalkan” 

Kami akan mengambil lagi contoh ucapan Imam Syafi’i, “setiap ada hadith yang shahih itulah madzhabku”. Bagi Wahabi inilah dalil yang kukuh untuk menolak ucapan-ucapan ulama fikih, termasuk ijtihad Imam Syafi’i, yang menurutnya bertentangan dengan hadith yang shahih. Dan itu telah dibuktikan oleh Rozaimi.

17. Imam an-Nawawi dalam al-Majmu’ memberikan huraian: 

وهذا الذى قاله الشافعي ليس معناه ان كل أحد رأى حديثا صحيحا قال هذا مذهب الشافعي وعمل بظاهره: وانما هذا فيمن له رتبة الاجتهاد في المذهب على ما تقدم من صفته أو قريب منه: وشرطه أن يغلب على ظنه أن الشافعي رحمه الله لم يقف على هذا الحديث أو لم يعلم صحته: وهذا انما يكون بعد مطالعة كتب الشافعي كلها ونحوها من كتب أصحابه الآخذين عنه وما أشبهها وهذا شرط صعب قل من ينصف به

“Apa yang dikatakan oleh as-Syafi’i ini maksudnya bukan setiap orang yang melihat hadits shahih, maka itulah madzhab as-Syafi’i dan mengamalkan isi kandungan zahiriah. Tetapi ucapan tersebut diperuntukkan orang yang mempunyai kemampuan berijtihad dalam madzhab sesuai dengan kriteria yang sudah dijelaskan. Syaratnya adalah ada penyangkaan kuat jika Imam as-Syafi’i tidak mengetahui hadits tersebut atau beliau tidak mengetahui tingkat keshahihannya. Dan ini dapat dipastikan setelah ia membaca semua kitab-kitab as-Syafi’i, kitab-kitab ashhabnya yang mengambil ilmu dari beliau, dan juga kitab-kitab yang semisalnya. Syarat ini sangat sulit serta *sedikit yang mampu memenuhinya*"

Orang yang selevel Imam Nawawi mengatakan syarat ini sangat sulit dan Imam Nawawi mengakui hanya sedikit yang mampu, tetapi kenapa zaman moden ini semakin ramai yang dakwa mereka mampu? musibah. 

18. Maka tidak salah jika ulama mengatakan: 

الحَدِيْثُ مَضِلَّةٌ اِلاَّ لِلْفُقَهَاءِ

“Hadits boleh menyesatkan kecuali bagi ahli fiqih” (Al-Jami’ karangan al-Qairuwani mukasuraat 118)

Imam adz-Dzahabi dalam kitabnya Siyar A’lam an-Nubala (XVI/405) ketika menolak ucapan orang yang berkata: *“Mengambil hadits lebih baik daripada mengambil ucapan Imam as-Syafi’i dan Imam Abu Hanifah”*, berkata: 

قُلْتُ: هَذَا جَيِّدٌ لَكِنْ بِشَرْطِ أَنْ يَكُوْنَ قَدْ قَالَ بِذَلِكَ الحَدِيْثِ إِمَامٌ مِنْ نُظَرَاءِ هَذَيْنِ الاِمَامَيْنِ مِثْلَ مَالِكٍ، أَوْ سُفْيَانٍ أَوِ الاَوْزَاعِيّ وَبِأَنْ يَكُوْنَ الحَدِيْثُ ثَابِتًا سَالِمًا مِنْ عِلَّةٍ وَبِأَنْ لاَ يَكُوْنَ حُجَّةُ أَبِيْ حَنِيْفَةَ وَالشَّافِعِيِّ حَدِيْثًا صَحِيْحًا مُعَارِضًا لِلآخَرِ

“Aku berkata: “Ini bagus *tetapi dengan syarat orang yang berbicara hadits tersebut adalah imam yang sedarjat dengan kedua imam tersebut*, seperti Imam Malik, atau Sufyan, atau al-Auzai, dan juga haditsnya ditetapkan dan selamat dari illat (cacat yang melemahkan hadits), serta hujjahnya Imam Abu Hanifah dan Imam asy-Syafi’i bukan hadits shahih yang menentang hadits lain”.

Takhrij huffazh hadith terhadap kitab fikih, misalnya hadith-hadith dalam al-Wajiz karangan Imam Rafi’i, hadith yang dibawakan oleh Imam Ar Rafi’i belum tentu hujjah yang digunakan oleh Imam Syafi’i. Lebih jauh masalah ini telah dibahas oleh Syaikh Muhaddith Muhammad Awwamah dalam kitabnya, Atsar al-Hadith asy-Syarif fi Ikhtilaf al-Fuqaha. 

19. *Pertanyaan 2 dari Rozaimi*: “Adakah tidak bersetuju bermaksud menghina? Jika SBN tidak bersetuju dengan Maliki, adakah SBN menghina Imam Malik?”

Jawapan ARG: 

Jika tidak bersetuju dalam dengan berhujah mengatakan Imam Malik tidak tahu dalil, Imam Malik tidak tahu kesahihan Hadith, pendapat Imam Malik jauh dari sunnah dan yg sewaktu dengannya tambah pula yang mengatakan begini pula orang yang langsung bukan mujtahid malah jauh sekali dari darjat mujtahid, maka ia termasuk satu penghinaan, apakah Rozaimi termasuk dalam konteks ini?jika tidak termasuk dalam konteks ini kenapa terlalu emosi? kalau tidak makan cili mana boleh kita rasa pedasnya?

Namun, berbeza pendapat dalam masalah furu’, misalnya lebih memilih pendapat ulama yang tidak mensunahkan melafalkan niat shalat atau puasa adalah boleh. Yang tidak boleh adalah berbeza pendapat dengan mengatakan bahawa pendapatnya lebih tepat dan lebih sesuai dengan sunnah dan pendapat yang tidak dia pilih dianggap tidak faham sunnah dan bidaah sesat. Apatah lagi dengan sombong ikut mentarjih pendapat fuqaha padahal dia hanya pelajar hadith yang ilmunya tidak wajar untuk disejajarkan dengan ulama. 

20. *Pertanyaan 3 dari Rozaimi*: “Jika semua pandangan mujtahid ada hadithnya walau tidak ditulis langsung dalam kitab, bagaimana mahu kita tarjihkan khilaf mereka? Kita mahu ikut siapa kerana mereka semua ada hadith? Bagaimana jika Syiah kata mereka juga ada hadith tetapi tidak ditulis dalam kitab? Wajibkah menerimanya?

Jawapan ARG:

Yang dimaksudkan dengan “kita tarjihkan” ini siapa? Rozaimi kah? Apakah anda telah mampu mentarjih aqwal mujtahidin? Jika tidak mampu kenapa terlintas soalan seperti ini? Hebat sekali jika demikian! 

21. Ibnu Qayyim dalam I’lam al-Muawaqqi’in (I/44) mengutip ucapan Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah, berkata: 

إِذَا كاَنَ عِنْدَ الرَّجُلِ الكُتُبُ المُصَنَّفَةُ فِيْهَا قَوْلُ رَسُوْلِ اللهِ صلى الله عليه وسلم  وَاخْتِلاَفُ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ فَلاَ يَجُوْزُ أَنْ يَعْمَلَ بِمَا شَاءَ وَيَتَخَيَّرُ فَيَقْضِي بِهِ وَيَعْمَلُ بِهِ حَتَّى يَسْأَلَ أَهْلَ العِلْمِ مَا يُؤْخَذُ بِهِ فَيَكُوْنُ يَعْمَلُ عَلَى أَمْرٍ صَحِيْحٍ

“Jika seseorang mempunyai beberapa kitab karangan yang disana terdapat sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, khilafiyyah para shahabat dan tabi’in, maka ia tidak boleh sekehendaknya mengamalkan, memilih dan kemudian memberikan putusan dengan itu semua, sampai ia mahu bertanya kepada ahli ilmu; mana yang boleh diambil. Jika demikian ia telah menjalankan sesuatu yang benar”. 

22. Pertanyaan Rozaimi *“Kita mahu ikut siapa kerana mereka semua ada hadith?”* menunjukkan indikasi tahap pertanyaan bahawa Rozaimi tidak mengetahui manhaj istinbath ulama mujtahidin. Taqlid boleh kepada siapa pun mujtahid dan mereka pasti memiliki hujjah masing-masing, baik daripada al-Qur’an atau sama-sama ada hadithnya. Dan itu tidak menghalangi hukum taqlid.

Kami akan bagi contoh: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam kepada shahabat Ammar bin Yasir radhiyallahu ‘anhu ketika junub dan tidak menemukan air:

إِنَّمَا كاَنَ يَكْفِيْكَ أنْ تَقُوْلَ هَكَذَا وَضَرَبَ بِيَدَيْهِ الأَرْضَ فَنَفَضَ يَدَيْه ِفَمَسَحَ وَجْهَهُ وَكَفَيْهِ

“Cukup bagimu melakukan ini, kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menepukkan kedua telapak tangannya ke tanah, lalu meniupnya, kemudian mengusapkan ke wajah dan kedua telapak tangan” (HR. Bukhari Muslim)

23. Imam an-Nawawi dalam Syarah Muslim (IV/61) setelah mengutip hadits Ammar radhiyallahu ‘anhu diatas berkata: 

فِيْهِ دَلاَلَةٌ لِمَذْهَبِ مَنْ يَقُوْلُ يَكْفِي ضَرْبَةٌ وَاحِدِةٌ لِلْوَجْهِ وَالكَفَّيْنِ جَمْيْعًا وَلِلاَخَرِيْنَ أَنْ يُجِيْبُوا عَنْهُ بِأَنَّ المُرَادَ هُنَا صُوْرَةُ الضَّرْبِ لِلتَّعْلِيْمِ وَلَيْسَ المُرَادُ بَيَانُ جَمِيْعِ مَا يَحْصُلُ بِهِ التَّيَمُّمُ وَقَدْ أَوْجَبَ اللهُ تَعَالىَ غُسْلَ اليَدَيْنِ إِلىَ الْمِرْفَقَيْنِ فِي الوُضُوْءِ ثُمَّ قَالَ تَعَالىَ فِيْ التَّيَمُّمِ فَامْسُحُوْا بِوُجُوْهِكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ وَالظَّاهِرُ أَنَّ الْيَدَ المُطْلَقَةُ هُنَا هِيَ الْمُقَيَّدَةُ فِيْ الوُضُوءِ فِي أَوَّلِ الآيَةِ فَلاَ يُتْرَكُ هَذَا الظَّاهِرِ اِلاَّ بِصَرِيْحٍ

“Hadits ini menunjukkan dukungan terhadap madzhabnya orang yang mengatakan cukup dengan satu tepukan untuk wajah dan kedua telapak tangan. Dan ulama yang lain menjawab bahawa tayammum yang dicontohkan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah sekadar contoh ta’lim,dan bukan penjelasan praktikal tayammum yang sebenarnya. Allah mewajibkan membasuh kedua tangan sampai kedua siku dalam wudhu, kemudian berfirman dalam tayammum (artinya): “sapulah mukamu dan tanganmu”. Dan lahiriyyahnya tangan (yang diucapkan) yang mutlak disini dikehendaki tangan yang diqayidi (sampai siku, pent.) dalam wudhu diawal ayat. Dan lahiriyyah ini tidak ditinggalkan kecuali dengan sesuatu yang jelas”.

24. Beliau dalam al-Majmu’ syarah al-Muhadzdzab (II/221) berkata, bahawa madzhab asy-Syafi’i memutuskan wajib tayammum sampai siku adalah terdapat banyak dalilnya. Dan yang paling dekat dengan pemahaman adalah ayat:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ

“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan shalat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai siku..... lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik, sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah” (QS. Al-Maidah: 6)

25. Penjelasannya, ayat awal menunjukkan praktik wudhu yang wajib membasuh kedua tangan sampai siku (dalam ushul fiqih disebut muqayyad). Ayat selanjutnya menerangkan praktik tayammum yang mesti mengusap wajah dan kedua tangan, tanpa menjelaskan sampai batas manakah yang diusap (dalam ilmu ushul disebut muthlaq). Dan sebagaimana telah maklum dalam kaedah ushul, jika lafazh yang bersifat muthlaq harus dimaksudkan yang muqayyad ketika keduanya terhimpun. Apa lagi itu semua termaktub dalam satu ayat. Dengan begitu, usapan tangan pada ayat tayammum adalah sama ketentuannya dengan usapan tangan pada ayat wudhu’ yang mesti sampai siku.

26. Dalam al-Badr al-Munir (II/643), Ibnu Mulaqqin mengutip dari al-Baihaqi dalam al-Ma’rifah, berkata bahwa Imam asy-Syafi’i rahimahullah berkata:

اِنَّمَا مَنَعَنَا اَنْ نَأْخُذَ بِرِوَايَةِ عَمَّارٍ فِيْ الوَجْهِ وَالكَفَّيْنِ ثُبُوْتُ الحَدِيْثِ عَنِ النَّبِيّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ انَّهُ مَسَحَ وَجْهَهُ وَذِرَاعَيْهِ وَاَنَّ هَذَا أَشْبَهُ بِالقُرْآنِ وَالقِيَاسِ وَفِى اَنّ البَدَلَ مِنَ الشَّيئْ يَكُوْنُ

“Kenapa kami tidak mengambil hadits Ammar bin Yasir yang mengusap wajah dan kedua tapak tangan, kerana terdapat hadits Rasulallah shallallahu ‘alaihi wasallam bahawa beliau mengusap wajah dan kedua lengannya. Dan ini lebih serupa kepada al-Qur’an dan qiyas yakni yang mengganti (tayammum) mesti sama dengan yang diganti (wudhu)”.

Kemudian al-Baihaqi berkata, bahawa hadits Ammar lebih shahih (tsubut) dari hadits tentang mengusap dua lengan, akan tetapi hadits mengusap dua lengan adalah hadits bagus kerana beberapa syahid penguat.

Imam asy-Syafi’i rahimahullahdan al-Hafizh al-Baihaqi berkata: “Kami mengambil hadits mengusap dua lengan kerana lebih selari dengan zahiriah al-Qur’an dan qiyas yang lebih hati-hati”.

27. Pertanyaan Rozaimi *“Bagaimana jika Syiah kata mereka juga ada hadith tetapi tidak ditulis dalam kitab? Wajibkah menerimanya?”* Innalillah.. bagaimana mungkin Syiah Rafidhah di samakan dengan imam mujtahid yang tsiqah dan pembawa agama ini? Soalan tahap apa ini?

Rasulullah bersabda:

يحمل هذا العلم من كل خلف عدوله ، ينفون عنه تحريف الغالين ، وانتحال المبطلين ، وتأويل الجاهلين

Sebagaimana artikel sebelumnya, kami nukil kembali ucapan al-Baihaqi dalam Manaqib asy-Syafi’i (II/154). Beliau bercerita:

قال أبو أيوب حميد بن أحمد البصري، قال: كنت عند أحمد بن حنبل نتذاكر في مسألة، فقال رجل لأحمد: يا أبا عبد الله لا يصح فيه حديث، فقال: أن لم يصح فيه حديث ففيه قول الشافعي، وحجته أثبت شيء، ثم قال: قلت للشافعي: ما تقول في مسألة كذا وكذا ؟ قال: فأجاب فيها، فقلت: من أين قلت ؟ هل فيه حديث أو كتاب ؟ قال: بلى، فنزع في ذلك حديثًا للنبي - صلى الله عليه وسلم - وهو حديث نص

Imam Ahmad bin Hanbal pun tidak tahu hujjah Imam Syafi’i dan beliau mengikutinya dan percaya. Walaupun Rozaimi berusaha bersungguh-sunnguh mengaburkan maksudnya.

28. *Pertanyaan 4 dari Rozaimi*: “Mengapa SBN begitu emosi bila orang ikut madzhab lain dalam beberapa isu?” 

Jawapan:

Mungkin beliau marah kerana ada seorang yang baru mempunyai sedikit pengetahuan hadith tetapi sudah *berani mentarjih* dan menganggap “tidak sunnah” ulama lain yang tidak selari. Bukan masalah khilafiyyahnya tapi sikap dan perilakunya. Bukankah Ahlussunnah lah yang menganggap khilafiyyah sebagai rahmat, bukan sebagaimana kaum Wahabi?

29. *Pertanyaan 5 dari Rozaimi*: “Jika pandangan mujtahid ada hadithnya yang kita tidak tahu, mengapa Imam Syafi’i mengkritik gurunya, Imam Malik yang juga mujtahid?”

Jawapan:

Ini pertanyaan orang yang tidak mengetahui methodologi istinbath para imam mujtahid. Perbezaan mujtahid terhadap satu pandangan hukum kadangkala berbeza analisis. Misalnya mujtahid pertama menggunakan hadith yang shahih menurutnya, tetapi mujtahid lain mengganggap hadithnya mansukh, dhaif, dan lain-lain. Jadi kritikan ilmiyyah atau fatwa istinbath adalah hal biasa. Juga baca kenyataan Imam Az Zahabi yang kami telah lampirkan pada point nombor 18. Baca berulang kali dengan perlahan kemudian lihat cermin.

30. Setelah membaca soalan-soalan Rozaimi dan jawapan ARG, pembaca pasti tahu kenapa kami letakkan tajuk artikel kali ini dengan tajuk "Pertanyaan Kadang Menunjukkan Tahap Kecerdasan Seseorang"

Disediakan Oleh:

Pertubuhan Penyelidikan Ahlussunnah Wal Jamaah

Johor Bahru, Johor (ARG Johor)


Link FB: https://www.facebook.com/ARG.johor/posts/1591866850844219

Rabu, 29 Januari 2025

RASUAH DALAM DBKL LIBATKAN ORANG KUAT PKR?

 RASUAH DALAM DBKL LIBATKAN ORANG KUAT PKR?

28/01/2025

SUARA TV menyiarkan, "Pengakuan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Maimunah Mohd Sharif bahawa terdapat asas dakwaan media sosial mengenai salah laku seorang ahli lembaga penasihat yang dikaitkan dengan pemberian projek bernilai RM4 juta menimbulkan persoalan mengenai tadbir urus Pihak Berkuasa Tempatan tersebut.

Dalam kenyataannya kepada The New Straits Time Press, Maimunah mendakwa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kini melakukan siasatan dalaman pelanggaran proses tadbir urus berkaitan perolehan projek kerja penerbitan bahan kreatif untuk DBKL bernilai RM4 juta, yang didakwa tidak diberikan melalui tender terbuka."

Telegram EDISI SIASAT pula menyiarkan, 

"Assalamu'alaikum Tuan ES

Perkara: Aduan Mengenai Salah Laku Ahli Lembaga Penasihat Bandaraya DBKL, Dato' Hj Afdlin Shauki Aksan, dalam Perolehan Projek Kerja Penerbitan Bahan Kreatif untuk DBKL

Kami, kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), ingin mengemukakan satu aduan rasmi mengenai salah laku yang melibatkan Ahli Lembaga Penasihat Bandaraya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Dato' Hj Afdlin Shauki Aksan yang juga Pengerusi YWP Media Sdn Bhd, berhubung perolehan runding terus bagi kerja-kerja penerbitan bahan kreatif untuk DBKL semasa pentadbiran Datuk Seri Kamarulzaman Mat Salleh sebagai Datuk Bandar Kuala Lumpur.

Antara perkara yang menjadi kebimbangan kami adalah:

1. Penggunaan Kelab Sukan dan Kebajikan Yayasan Wilayah Persekutuan (KSKYWP) bagi Projek Bernilai RM4 Juta:

Projek penerbitan bahan kreatif yang sepatutnya melalui proses tender terbuka, telah disalurkan kepada KSKYWP yang kemudiannya memberi projek tersebut kepada syarikat milik kroni Dato' Afdlin Shauki. Nilai projek tersebut adalah RM4 juta. Tindakan ini jelas menyalahi prosedur tatakelola yang betul kerana ia mengelakkan perolehan yang sepatutnya melalui proses tender yang telus.

2. Penerbitan Video atas Nama Akaun TikTok Friends of DBKL dengan Usaha Sama Selebriti Caprice: 

Satu lagi isu yang sangat merisaukan adalah penerbitan video di atas nama akaun TikTok "Friends of DBKL" yang melibatkan selebriti Caprice. Kerja-kerja penerbitan ini dilakukan tanpa melalui proses tender yang sah dan melibatkan kos yang besar. Tambahan lagi, Caprice masih berhutang sebanyak 120 buah video dengan DBKL yang belum diselesaikan. Hal ini menunjukkan kegagalan pihak berkepentingan dalam menguruskan kontrak dan kewajipan yang perlu dipenuhi.

3. Pembinaan Studio dan Konti 

Radio DBKL Bernilai RM7 Juta:

Selain itu, terdapat juga projek yang berkaitan pembinaan studio dan konti radio milik DBKL yang berjumlah RM7 juta. Projek ini kini dihentikan atas arahan Datuk Bandar, Datuk Seri Maimunah Mohd Sharif, kerana kos yang tinggi serta banyak pelanggaran tata kelola yang berlaku.

Sebelum ini, projek tersebut turut didedahkan oleh pegawai DBKL melalui Akaun Telegram Edisi Siasat yang turut

menyebut mengenai isu salah urus kewangan dan ketidakpatuhan prosedur. 

4. Mengaitkan VVIP dalam memohon proses kelulusan secara pantas:

Dato' Afdlin Shauki selalu menyatakan bahawa projek-projek yang dipohon adalah didalam pengetahuan PMX dan Setiausaha Politik PMX, Dato' Azman Abidin.

Dato' Afdlin pernah meyebut yang projek Studio dan Konti Radio adalah atas arahan PMX dan Dato' Azman.

Pengarah DBKL terpaksa melayan permintaannya kerana tidak mahu berdepan dengan masalah.

5. Jumlah Perolehan yang Mungkin Melebihi RM10 Juta: 

Berdasarkan pemerhatian kami, jumlah keseluruhan perolehan yang diterima yang dikendalikan oleh Dato' Hj Afdlin Shauki mungkin melebihi RM10 juta. Tindakan ini bukan sahaja melibatkan penggunaan dana awam yang tidaksepatutnya, tetapi juga merosakkan integriti sistem perolehan DBKL yang sepatutnya berasaskan kepada ketelusan dan keadilan.

Kesimpulan: Berdasarkan perkara-perkara di atas, kami memohon ES untuk membongkarkan segala salah laku yang dilakukan oleh Datuk Hj Afdlin Shauki Aksan serta pihak-pihak yang terlibat dalam proses perolehan yang meragukan ini. 

Sekian, terima kasih."

Sumber:Fb Tun Faisal Ismail Aziz












Selasa, 28 Januari 2025

Pesawah berhimpun di Putrajaya bantah harga lantai padi, beri kerajaan 2 minggu

 Mereka turut membantah percubaan memperkenalkan suatu Akta Kualiti Benih Tanaman.

Kira-kira 500 pesawah dan petani berkumpul membantah harga lantai padi dan RUU kawalan benih di luar Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan hari ini.


Kira-kira 500 petani dan pesawah dari seluruh Semenanjung Malaysia hari ini berhimpun di Putrajaya mendesak pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim menaikkan harga lantai padi daripada RM1,300 per tan kepada RM1,800, di samping membantah usaha memperkenal undang-undang benih yang merugikan mereka.

"Walaupun kami balik tanpa tiada satu keputusan lagi, tapi kita harapkan dengan kehadiran besar pesawah ini ada perkara yang besar," kata Pengerusi Pesawah, Abdul Rashid Yob kepada MalaysiaNow, selepas menyerahkan memorandum kepada Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu, di pejabat kementeriannya.

Himpunan serupa pernah diadakan sebelum ini di beberapa negeri. Bagaimanapun, himpunan pagi tadi merupakan kali pertama pesawah beramai-ramai berhimpun di Putrajaya.

Perhimpunan yang asalnya dirancang di luar Pejabat Perdana Menteri berpindah ke pejabat Mohamad Sabu selepas Anwar berkata ia bakal mengganggu majlis lawatan rasmi Presiden Indonesia, Prabowo Subianto.

Menurut Rashid, komuniti pesawah tidak lagi mampu mengimbangi harga semasa lantai padi.

Menurutnya, musim menuai padi hampir tiba dan penetapan baru harga lantai padi amat dinanti-nantikan petani bagi memastikan industri itu mampu bertahan.

Petani turut membantah terhadap rang undang-undang (RUU) Kualiti Benih Tanaman yang cuba dibentang Mohamad Sabu.  

Rashid berkata RUU itu akan menyekat aktiviti tradisi petani termasuklah amalan menyimpan, berkongsi dan menjual benih padi kerana memerlukan lesen. 

Menurutnya, Akta Kawalan Padi dan Beras yang sedia ada melibatkan perlesenan dan kebebasan petani. 

"Sekarang (mahu) ditambah pula akta baru. Kami sepenuhnya menentang dan membantah kerana akan beri kesan dan masalah," katanya.

Sebelum ini, MalaysiaNow melaporkan keluhan pesawah yang dibelenggu kos operasi yang tidak menentu sehingga sanggup berhutang kos modal dengan pengilang. 

Selain itu, kos sewa jentera padi seperti traktor dan harga benih turut meningkat. 

Harga sewa traktor yang sebelum ini RM220 dinaikkan kepada RM380 bagi satu relung, manakala harga benih padi naik dari RM45 kepada RM58 di pintu kilang.

Ramai juga yang terpaksa menanggung kos lebih tinggi akibat tanaman musnah apabila dilanda banjir.

Mereka berkata harga lantai ketika ini terlalu rendah lebih-lebih lagi selepas penghapusan subsidi pukal untuk diesel pada Jun tahun lalu, yang menyaksikan kos operasi meningkat. 

Pertubuhan Persaudaraan Pesawah Malaysia (Pesawah) berkata ia memberikan tempoh dua minggu bermula hari ini kepada Anwar untuk mengadakan perbincangan dan memberikan keputusan berhubung tuntutan tersebut.

-MalaysiaNow

Ahad, 26 Januari 2025

Pengguna jalan raya gerun lihat ‘air terjun api’

 KOSMO

Tangkap layar menunjukkan ‘air terjun api’ di wilayah Zhejiang, China pada 12 Januari lalu. - TikTok

BEIJING – Satu klip video tular di media sosial memaparkan detik ngeri sebuah lori yang terbabas menumpahkan minyak masak di jalan raya sehingga mencetuskan ‘air terjun api’, lapor portal berita Liputan 6 semalam. 

Kejadian berlaku di wilayah Zhejiang, China pada 12 Januari lalu. 

Rakaman dimuat naik di platform TikTok oleh akaun @n.mas memaparkan lori terbakar itu menumpahkan minyak masak dari lebuh raya bertingkat ke sebatang jalan di bawahnya.

Minyak yang tumpah mengakibatkan kebakaran luar biasa berupa air terjun api atau lahar memancut keluar dari gunung berapi. 

Situasi bertambah cemas apabila api semakin marak dan mengeluarkan asap tebal ke ruang udara. 

Bomba dan polis bergegas ke tempat kejadian untuk memadamkan kebakaran. – AGENSI

Jumaat, 24 Januari 2025

Kefardhuan Solat:Kenapa Nabi Musa Yang Tanya?

 Kenapa Nabi Musa Yang Tanya?

Oleh:Dr Ahmad Sanusi Azmi

1. Setelah difardukan solat sebanyak 50 waktu, Rasulullah turun ke langit dunia dan berselisish dengan Nabi Musa. Nabi Musa menasihatkan agar Rasulullah mohon keringanan terhadap solat 50 waktu tersebut. Persoalan timbul di sini, mengapa Nabi Musa yang tanya? 

2. Mengapa bukan Nabi Ibrahim yang tanya kerana Baginda sepatutnya melalui Nabi Ibrhaim dahulu pada langit yang ke 7 sedangkan Nabi Musa di langit yang ke 6? Apakah hikmah daripada pertanyaan Nabi Musa ini?

3. Al-Hafiz Ibn Hajar menukilkan pandangan sebahagian masyaikh yang menyatakan bahawa pertanyaan dan cadangan yang disuarakan oleh Nabi Musa itu adalah kerana Nabi Musa pernah memohon agar diberikan ruang untuk melihat Allah. Namun beliau pengsan saat insiden itu berlaku, ini direkodkan di dalam surah al-A’raf: 143.

4. Namun kemuliaan bertamu ini diberikan kepada Nabi Muhammad. Baginda bukan sekadar dikurniakan solat secara “direct”, malah berulang kali diberikan peluang sedemikian. Kata Ibn Hajar:

حِكْمَةً لِاخْتِيَارِ مُوسَى تَكْرِيرَ تَرْدَادِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَمَّا كَانَ مُوسَى قَدْ سَأَلَ الرُّؤْيَةَ فَمُنِعَ وَعَرَفَ أَنَّهَا حَصَلَتْ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَصَدَ بِتَكْرِيرِ رُجُوعِهِ تَكْرِيرَ رُؤْيَتِهِ 

“Hikmat pemilihan Nabi Musa (sebagai orang yang menasihati Rasulullah) agar berulang alik menghadap Allah ialah kerana ketika mana Nabi Musa memohon agar dikurniakan kelebihan untuk melihat Allah, permohonannya itu terhalang. Dan ketika dia tahu yang peluang ini diperolehi oleh Nabi Muhammad, maka dia (menasihatkannya sedemikian) dengan tujuan agar berulang-kali Rasulullah itu berulang-alik dan mempunyai peluang untuk menghadapNya.”

Source 

Rabu, 22 Januari 2025

Jabal Malaikat atau Bukit Malaikat:Lokasi berlaku Perang Badar

 Jabal Malaikat atau Bukit Malaikat

Jabal Malaikat adalah bukit yang terdapat di kawasan Badar tempat turunnya ribuan malaikat untuk membantu pasukan Rasulullah SAW yang berjumlah 313 orang bagi  menghadapi pasukan Quraisy yang berjumlah sekitar 1000 orang dalam Perang Badar antara tentera Islam dengan tentera Quraisy yang berlaku pada 17 Ramadhan 2 Hijriah.

Kemenangan berpihak kepada tentera Islam. Pihak tentera Quraisy telah kehilangan nyawa seramai 70 orang termasuk ketua tenteranya Abu Jahal manakala seramai 14 orang tentera Islam telah syahid dan dikebumikan di perkuburan syuhada Badar.

Berikut adalah nama² tentera Islam yang syahid di Perang Badar:

1. Haritha bin Suraqa al-Khazraji r.a

2. Dhush-shimaalayn ibn ‘Abdi ‘Amr al-Muhajiri r.a

3. Rafi’ bin al-Mu’alla al-Khazraji r.a

4. Sa’d bin Khaythama al-Awsi r.a

5. Safwan bin Wahb al-Muhajiri r.a

6. Aaqil bin al-Bukayr al-Muhajiri r.a

7. Ubayda bin al-Harith al-Muhajiri r.a

8. Umayr bin al-Humam al-Khazraji r.a

9. Umayr bin Abi Waqqas al-Muhajiri r.a

10.Auf bin al-Harith al-Khazraji r.a

11.Mubashshir bin ‘Abdi’l Mundhir al-Awsi r.a

12.Mu’awwidh bin al-Harith al-Khazraji r.a

13.Mahja’ bin Salih al-Muhajiri r.a

14.Yazid bin al-Harith bin Fus.hum al-Khazraji r.a

Al Fatihah untuk para 14 syuhada Badar ini. Semoga Allah mengurniakan sebaik-baik ganjaran ke atas mereka..Aamiin 🤲🏼

Source 

Isnin, 20 Januari 2025

Sirah Nabi:Tingkap Saiyyidatina Hafsah R.A.

Tingkap Saiyyidatina Hafsah R.A.

Apabila kita hadir untuk melawat Rasulullah, sering antara kita terlepas pandang akan sebuah tingkap yang berada di kiri kita. InshaAllah pada penulisan kali ini kita akan menghayati sirah berkaitan tingkap tersebut. 

Sirah Penuh Berkaitan Tingkap Sayyidatina Hafsah (R.A.)

Sayyidatina Hafsah binti Umar (R.A.) adalah salah seorang isteri Rasulullah ﷺ yang sangat mulia dan dihormati. Beliau juga merupakan salah seorang daripada Ibu-ibu Orang Mukminin. Kisah tentang tingkap Sayyidatina Hafsah sering dikaitkan dengan peristiwa sejarah yang sangat berharga dalam kehidupan beliau. Berikut adalah cerita ringkas berkaitan tingkap Sayyidatina Hafsah dan beberapa peristiwa penting dalam hidup beliau.

1. Latar Belakang Sayyidatina Hafsah

Sayyidatina Hafsah adalah anak kepada Umar ibn al-Khattab (R.A.), salah seorang sahabat terkemuka Rasulullah ﷺ dan khalifah kedua dalam sejarah Islam. Hafsah dilahirkan di Makkah dan beliau memeluk Islam pada awal kewujudan agama ini, berikutan pengaruh besar ayahnya.

2. Perkahwinan dengan Rasulullah

Sebelum berkahwin dengan Rasulullah ﷺ, Hafsah telah menjadi balu selepas suaminya, Khunais ibn Hudhafa meninggal dunia semasa dalam peperangan. Setelah peristiwa ini, Sayyidatina Hafsah melalui proses kesedihan yang panjang.

Pada suatu hari, Umar ibn al-Khattab merasa sangat bimbang kerana anak perempuannya, Hafsah, masih belum berkahwin lagi. Umar bertemu dengan Abu Bakr as-Siddiq (R.A.) dan Uthman ibn Affan (R.A.), untuk menawarkan Hafsah sebagai isteri mereka. Namun, kedua-duanya menolak kerana alasan tertentu.

Kemudian, Rasulullah ﷺ mendekati Umar dan menawarkan untuk menikahi Hafsah. Perkahwinan ini sangat signifikan kerana ia tidak hanya mempererat hubungan antara Rasulullah ﷺ dengan sahabat-sahabat besar, tetapi juga menandakan pengiktirafan terhadap status keperibadian Hafsah yang sangat mulia.

3. Peristiwa Tingkap Sayyidatina Hafsah

Peristiwa tingkap Hafsah ini berlaku dalam konteks kehidupan seharian Nabi Muhammad ﷺ dan para isterinya. Tingkap Hafsah merujuk kepada sebuah kejadian yang berlaku selepas peristiwa di mana Rasulullah ﷺ menerima wahyu daripada Allah.

Hafsah, pada suatu ketika, sangat menghargai kedudukan dan statusnya sebagai isteri Rasulullah ﷺ. Beliau memiliki satu tingkap di rumahnya, yang menjadi simbol kepentingannya. Peristiwa yang berkaitan dengan tingkap ini berlaku apabila terdapat beberapa sahabat yang berbincang mengenai urusan dalam rumah tangga Nabi Muhammad ﷺ. Kejadian ini turut melibatkan isu hak isteri-isteri Nabi yang sering kali diperdebatkan, dan menjadi bahan perbincangan dalam kalangan beberapa pihak.

Kisah ini menjadi terkenal kerana ia membawa kesedaran kepada orang ramai tentang pentingnya keadilan dan penghormatan terhadap isteri-isteri Nabi. Sayyidatina Hafsah dikenali sebagai seorang yang berpegang teguh pada prinsip-prinsip Islam, dan beliau juga sering memberi nasihat serta pandangan yang bernas dalam pelbagai perkara yang berkaitan dengan keluarga Nabi ﷺ.

Source 

Khamis, 16 Januari 2025

“Big Wind”: Jentera Pemadam Api Terkuat Dunia Dilengkapi Enjin Jet MiG-21

 “Big Wind”: Jentera Pemadam Api Terkuat Dunia Dilengkapi Enjin Jet MiG-21

MasyaAllah, segala puji bagi Allah yang menciptakan alam ini dengan penuh keajaiban dan mengurniakan akal fikiran kepada manusia untuk menghasilkan teknologi luar biasa. Antara hasil ciptaan yang mengagumkan ialah sebuah jentera yang dinamakan “Big Wind”. Jentera pemadam api ini bukan sekadar jentera biasa yang digunakan untuk memadamkan kebakaran bangunan atau hutan. Sebaliknya, ia adalah hasil gabungan teknologi ketenteraan dan kejuruteraan yang direka untuk menghadapi kebakaran besar yang hampir mustahil dikawal dengan kaedah biasa.

“Big Wind” dihasilkan oleh jurutera dari Hungary yang berjaya menggabungkan kereta kebal Soviet era Perang Dunia Kedua, T-34, dengan dua enjin jet MiG-21. Enjin ini, yang dahulunya digunakan dalam pesawat tempur, kini memainkan peranan baru sebagai pemadam api. Dengan menggantikan turet senjata pada kereta kebal tersebut dengan enjin jet dan enam muncung air, mereka mencipta sebuah mesin yang luar biasa. Bayangkan, dua enjin jet dengan daya tujahan ribuan kilogram digunakan bukan untuk menerbangkan pesawat, tetapi untuk memancutkan air pada kelajuan tinggi, menghasilkan semburan air yang cukup kuat untuk memadamkan kebakaran besar dalam masa singkat.

"Big Wind" asalnya guna casis kereta kebal T-34. Lepas tu, ia dinaik taraf guna casis T-55 untuk lebih kestabilan dan keupayaan.  Jadi, kedua-dua model ni pernah digunakan dalam pembangunan "Big Wind".

Kehebatan “Big Wind” pertama kali terbukti semasa Perang Teluk pada tahun 1991. Ketika tentera Iraq berundur dari Kuwait, lebih daripada 700 telaga minyak dibakar, menyebabkan kebakaran besar yang menghasilkan asap tebal mencemarkan udara. Keadaan ini menjadi cabaran besar kepada pasukan pemadam api konvensional kerana kebakaran tersebut bukan sahaja besar, tetapi juga berlaku di kawasan yang sukar diakses. Di sinilah “Big Wind” memainkan peranannya. Dengan keupayaan menyembur sehingga 830 liter air per saat, jentera ini berjaya memadamkan kebakaran telaga minyak yang sebelumnya dianggap mustahil untuk dikawal. Kejayaan ini merupakan bukti keupayaan teknologi manusia dalam menghadapi situasi bencana besar.

Teknologi yang digunakan oleh “Big Wind” amat menakjubkan. Dengan gabungan air dan tekanan tinggi daripada enjin jet MiG-21, jentera ini mampu mencipta semburan yang cukup kuat untuk memutuskan oksigen dari sumber api, sekaligus memadamkannya. Namun, keupayaan luar biasa ini juga menjadikan ia tidak sesuai digunakan untuk kebakaran biasa seperti kebakaran rumah atau bangunan. Semburannya yang sangat kuat boleh menyebabkan kerosakan besar, termasuk meruntuhkan dinding rumah. Oleh itu, “Big Wind” dikhususkan untuk kebakaran berskala besar seperti kebakaran telaga minyak atau kebakaran industri lain yang tidak dapat dikawal oleh kaedah konvensional.

Reka bentuk fizikalnya juga sangat unik. Kereta kebal T-34 yang menjadi asas kepada “Big Wind” memberikan kestabilan pada permukaan yang tidak rata. Ini penting kerana kebakaran telaga minyak biasanya berlaku di kawasan yang mencabar. Enjin jet MiG-21 pula menggantikan turet senjata asal, menjadikan jentera ini kelihatan seperti gabungan teknologi masa depan dan masa lalu. Gabungan ini bukan sahaja praktikal, malah simbol kepada keupayaan manusia mengadaptasi teknologi untuk tujuan yang lebih baik.

Penciptaan seperti ini mengingatkan kita kepada kehebatan manusia yang dianugerahkan Allah dengan akal fikiran. Dengan ilmu dan kreativiti, teknologi yang dahulunya digunakan untuk peperangan kini dimanfaatkan untuk menyelamatkan nyawa dan alam sekitar. Kebakaran telaga minyak bukan sahaja memusnahkan sumber alam, tetapi juga menyebabkan pencemaran udara yang merosakkan ekosistem. “Big Wind” adalah bukti bahawa apabila ilmu digunakan dengan niat yang baik, ia mampu memberi impak positif yang besar kepada dunia.

Dalam pada kita kagum dengan teknologi seperti ini, jangan dilupakan bahawa segala keajaiban ini adalah hasil kurniaan Allah yang Maha Berkuasa. Dialah yang memberikan manusia kebolehan untuk mencipta dan menyelesaikan cabaran besar. MasyaAllah, segala puji bagi Allah yang menciptakan dunia ini sebagai tempat untuk kita belajar, mencipta, dan menghargai kebesaran-Nya.

“Big Wind” bukan sekadar sebuah mesin. Ia adalah simbol keupayaan manusia apabila ilmu dan teknologi digunakan untuk tujuan yang betul. Semoga ciptaan seperti ini terus memberikan manfaat kepada dunia, menjadi inspirasi kepada generasi akan datang, dan peringatan kepada kita semua tentang kebesaran Allah yang Maha Esa.

Source 


Skrol Laut Merah:Pembina atau artifak piramid terjawab sudah

 PEMBINA ATAU ARKITEK PIRAMID TERJAWAB SUDAH -

 Pakar menegaskan bahawa Skrol Laut Merah berusia 4,500 tahun memberikan pandangan yang belum pernah terjadi sebelumnya tentang piramid — menjawab siapa yang mungkin membina keajaiban purba yang misterius ini dan bagaimana.

 Pada 2013, penemuan terobosan di Wadi al-Jarf di pantai Laut Merah Mesir mendedahkan khazanah papirus, yang tertua diketahui oleh manusia. 

 Antara dokumen purba ini, yang digelar Skrol Laut Merah, adalah diari seorang lelaki bernama Merer, seorang pemeriksa yang mengetuai sepasukan 200 pekerja semasa pembinaan Piramid Besar Firaun Khufu sekitar 4,500 tahun dahulu.

 Diari ini menawarkan gambaran yang unik dan jelas tentang usaha sehari-hari yang menyumbang kepada salah satu keajaiban seni bina terbesar di dunia.

 Rekod Merer memperincikan proses teliti mengangkut blok batu kapur besar-besaran dari kuari di Tura ke Giza melalui Sungai Nil.

 Pasukan Merer bekerja tanpa jemu, usaha mereka didorong oleh catuan roti, daging, bir dan kurma - petunjuk bahawa pekerja ini adalah buruh mahir, bukan individu yang diperhambakan seperti yang dicadangkan oleh beberapa teori sebelum ini.

 Papirus itu juga menyebut Ankhhaf, saudara tiri Khufu dan ketua arkitek piramid, akhirnya mengaitkan nama dengan pencipta projek monumental ini.

 Dokumen itu juga menekankan kepentingan Wadi al-Jarf sebagai pelabuhan yang sibuk yang membekalkan peralatan tembaga dan bahan lain yang penting untuk pembinaan piramid.  Penemuan ini bukan sahaja membentuk semula pemahaman kita tentang cara piramid dibina tetapi juga menawarkan gambaran yang jarang berlaku tentang orang yang membolehkannya.

Credit 

Rabu, 15 Januari 2025

Imej Gunung Bokty di Kazakhstan yang menakjubkan

 


Jurugambar IMMORTALLIS merakam imej Gunung BOKTY di Kazakhstan yang menakjubkan

 Gunung Bokty, puncak batu kapur yang menakjubkan di tengah-tengah wilayah Mangystau di Kazakhstan. Terpesona dengan keindahan yang nyata dibentuk oleh masa yang lama  angin dan hakisan. Ia dianggap sebagai arca semula jadi.

 Pada waktu subuh dan senja Permukaan gunung bercahaya emas dan ambar. Mengubah landskap tandus menjadi kanvas cahaya dan bayang yang terang, batu-batu itu berkilauan dengan pantulan berapi-api.

 Destinasi pelancongan yang menarik untuk mereka yang mencari keajaiban alam semula jadi

 Pangkal gunung diliputi jalur putih, kuning, karang dan coklat, kelihatan seperti kek berlapis kerana mendapan tanah liat, batu pasir dan logam yang pelbagai warna.

 Asal-usul geologi wilayah Mangystau bermula berjuta tahun dahulu. Semasa di bahagian Lautan Tethys selepas air beransur-ansur Kering selama beribu-ribu tahun. Mencipta landskap pelik yang kita lihat hari in. Ia terdiri daripada pelbagai bentuk yang cantik dan menakjubkan.

 Pada masa lalu, Jalan Sutera sekunder juga melalui kawasan padang pasir ini.

Credit