"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Isnin, 14 Februari 2022

UAI:Orang Jahil Berfatwa

 فتاوى معاصي اللسان والجوارح

Fatwa Sekelian Maksiat Lisan & Anggota


فصل في معاصي اللسان

Fasal Pada Menerangkan Segala Maksiat Lisan


ORANG JAHIL BERFATWA


السؤال:  تكلم عن الفتوى بغير علم 


Terangkan tentang memberi fatwa dengan ketiadaan ilmu.


الجواب:  يحرم الفتوى بغير علم ولو أصابت ، لورود الحديث : " من قال في القرءان برأيه فقد أخطأ ولو أصاب " رواه الترمذي ، وحديث : " من أفتى بغير علم لعنته ملائكة السماء والأرض " رواه ابن عساكر .


Haram memberi fatwa dengan ketiadaan ilmu sekalipun perkataannya itu betul kerana datang hadith : Barangsiapa berkata pada Quran dengan pendapatnya maka sungguh dia telah salah walau pun betul. Telah meriwayatkannya oleh At-Tirmizi. Dan hadith : Barangsiapa berfatwa dengan ketiadaan ilmu maka telah melaknatnya oleh malaikat di segala langit dan bumi. Telah meriwayatkannya oleh Ibnu Asakir.


KETERANGAN


ARTI FATWA


Tersebut pada kitab Mustalahat Fiqhiyah makna fatwa ialah :


الحكم الشرعي الذي يبينه الفقيه لمن سأله عنه


Artinya : “Hukum syarak yang menerangkannya oleh seorang faqih bagi orang yang bertanya daripadanya.”


Dan tersebut pada kitab Lisan Al-Arab arti fatwa ialah :


ما أفتى به الفقيه 


Artinya : “Hukum yang menfatwakannya oleh seorang faqih.”


Dan pada kitab Syarah Al-Muntaha :


الْفَتْوَى فِي الاِصْطِلاَحِ: تَبْيِينُ الْحُكْمِ الشَّرْعِيِّ عَنْ دَلِيلٍ لِمَنْ سَأَل عَنْهُ


Artinya : “Bermula arti fatwa  pada istilah ialah menerangkan hukum syarak daripada dalil bagi mereka yang bertanya daripadanya.”


HUKUM MEMBERI FATWA


Bermula hukum mengeluarkan fatwa adalah fardu kifayah pada ketika hukum tersebut diperlukan oleh orang Islam.


Tersebut pada Kitab Al-Mausu’atul Fiqhiyah :


الْفَتْوَى فَرْضٌ عَلَى الْكِفَايَةِ، إِذْ لاَ بُدَّ لِلْمُسْلِمِينَ مِمَّنْ يُبَيِّنُ لَهُمْ أَحْكَامَ دِينِهِمْ فِيمَا يَقَعُ لَهُمْ، وَلاَ يُحْسِنُ ذَلِكَ كُل أَحَدٍ، فَوَجَبَ أَنْ يَقُومَ بِهِ مَنْ لَدَيْهِ الْقُدْرَةُ  


Artinya : “Bermula fatwa itu fardu kifayah kerana orang Islam memerlukan seorang yang akan menerangkan bagi mereka itu segala hukum agama mereka pada masalah yang berlaku diantara mereka. Oleh kerana bukan semua orang Islam yang berkelayakkan mengeluarkan fatwa maka wajiblah bahawa memikul tugas ini oleh mereka yang mempunyai kemampuan.”


Dan adalah orang yang mengeluarkan fatwa ini disebut sebagai mufti dan syarat menjadi seorang mufti ini ialah mestilah dia seorang faqih yaitu yang memahami segala jenis  ilmu agama dan selok belok hukum agama dan mampu berijtihad.


Dan sungguhnya untuk menjadi seorang itu layak memberi fatwa adalah terlalu ketat syaratnya bukan sekadar tahu hukum agama atau sekadar mendapat sijil dari pusat pengajian tinggi.


Diriwayatkan daripada Imam Malik adalah beliau berkata :


مَا أفتيتُ حَتَّى شهد لي سَبْعُونَ أَنِّي أهل لذَلِك


Artinya : “Tiada aku mengeluarkan fatwa sehingga telah bersaksi bagiku oleh tujuh puluh orang alim bahawasanya aku ahli bagi fatwa.” (Kitab Adab Al-Fatwa Wal Mufti)


Maka apabila orang Islam memerlukan satu keputusan hukum pada masalah yang mereka hadapi wajib hukumnya atas mereka yang berkelayakan untuk mengeluarkan keputusan hukum tersebut dan keputusan hukum itulah yang disebut sebagai fatwa.


Kerana itulah wajib atas setiap negeri umat Islam melantik seseorang sebagi mufti kerana mendirikan perintah fardu kifayah ini.


Maka jika berlaku satu masalah berkaitan agama ke atas umat Islam dan mereka perlukan satu keputusan hukum bagi perkara tersebut dan diam oleh mufti yang telah dilantik oleh pemerintah umat Islam maka berdosalah mufti tersebut sekalipun dia tidak ditanya tentang  perkara tersebut.


Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata :


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ عَلِمَهُ ثُمَّ كَتَمَهُ أُلْجِمَ يَوْمَ القِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ


Artinya : “Telah bersabda oleh Rasulullah sollallahu alaihi wasallam : Barangsiapa ditanya tentang satu ilmu yang dia mengetahuinya kemudian dia menyembunyikannya nescaya akan dipakaikan padanya pada hari kiamat dengan besi kekang daripada api neraka.” (Hadith riwayat At-Tirmizi)


Dan pada riwayat Al-Hakim :


مَنْ كَتَمَ عِلْمًا أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ


Artinya : “Barangsiapa menyembunyikan satu ilmu maka akan dipakaikannya oleh Allah pada hari kiamat dengan besi kekang daripada api neraka.”


Yang dimaskudkan dengan satu ilmu pada hadith-hadith ini yaitu suatu hukum agama yang dijahilkan oleh orang ramai yang jika tidak diberitahu hukumnya akan mendatangkan  kemudaratan.


Dan yang dimaksudkan dengan besi kekang itu ialah besi yang biasa diletakkan pada mulut kuda dan dan ikat padanya tali supaya mudah mengendalikan kuda tersebut ketika berjalan atau berlari.


SYARAT WAJIB MEMBERI FATWA


Para fuqahak mensyaratkan tiga syarat bagi wajibnya atas seorang mufti mengeluarkan fatwa yaitu :


Pertama : Tidak ada lagi di negeri itu orang yang selainnya yang boleh memberikan fatwa atau menjawab akan persoalan yang timbul itu. 


Maka jika ada lagi orang lain yang alim yang boleh berfatwa dan menjawab persoalan tersebut maka tidaklah wajib atas orang yang pertama.


Kedua : Adalah orang yang ditanya dan diminta daripadanya fatwa itu ialah orang yang alim dengan hukum tersebut.


Maka jika orang yang ditanya itu adalah orang awam maka tidak wajib atasnya berfatwa bahkan haram dia mengeluarkan fatwa.


Ketiga : Hendaklah pertanyaan itu berkenaan masalah yang telah berlaku dan memberi menafaat kepada orang yang bertanya.


Maka jika ditanyakan masalah yang belum berlaku atau yang mustahil maka tidak wajib atasnya memberikan fatwa dan jawapannya.


Sebagaimana telah terdahulu sebutnya hukum memberi fatwa itu adalah fardu ain jika ditempat itu hanya dia seorang sahaja yang boleh mengeluarkan fatwa maka jika ada lagi orang yang lain yang boleh memberi fatwa maka hukum memberi fatwa ketika itu adalah fardu kifayah.


Berkata Imam Nawawi :


متى لم يكن في الموضع إلا واحد يصلح للفتوى تعين عليه أن يفتي، وإن كان هناك غيره، فهو من فروض الكفايات


Artinya : “Apabila tidak terdapat pada tempat itu melainkan seorang sahaja yang layak memberi fatwa maka tertentulah atasnya kewajipan memberi fatwa dan jika ada di sana orang lain sepertinya maka hukum memberi fatwa adalah fardu kifayah.” (Kitab Raudhah At-Talibin)


HUKUM ORANG JAHIL BERFATWA


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata : Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bersabda :


مَنْ أَفْتَى بِغَيْرِ عِلْمٍ كَانَ إِثْمُهُ عَلَى مَنْ أَفْتَاهُ


Artinya : “Barangsiapa berfatwa dengan ketiadaan ilmu adalah dosanya atas siapa yang menfatwakannya.” (Hadith riwayat Abu Daud)


Dan pada riwayat Al-Hakim :


من أفتى الناس بغير علم


Aretinya : “Siapa memberi fatwa akan manusia dengan ketiadaan ilmu.”


Dan diriwayatkan daripada Ali bin Abi Talib r.a. : Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bersabda :


مَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ لَعَنَتْهُ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَمَلَائِكَةُ الْأَرْضِ

 

Artinya : “Barangsiapa memberi fatwa akan manusia dengan ketiadaan ilmu maka akan melaknatnya oleh malaikat di segala langit dan bumi.” (Riwayat Ibnu Asakir)


Sungguhnya berfatwa dan mengeluarkan hukum agama dalam keadaan jahil adalah dosa besar dan pelakunya itu mendapat laknat.


Berkata Imam As-Son’ani :


من أفتى بغير علم لعنته ملائكة السماء والأرض لأنه قال على الله غير الحق ويقول ما ليس له به علم ولأنه صادر عن الكبرياء وأن لا يقر بأنه لا يعلم فاستحق هذا العقاب الشديد وهذا يدل على أنه كبيرة


Artinya : “Barangsiapa meberi fatwa dengan tidak ada ilmu maka akan melaknatnya oleh malaikat di segala langit dan bumi kerana sungguhnya dia telah berkata atas Allah dengan ketiadaan sebenar dan berkata akan suatu yang dia tidak mempunyai pengetahuan dengannya dan kerana sungguhnya ia terbit dari kesombongan dan dia tidak sedar bahawa dia jahil maka mustahaklah mendapat azab yang bersangatan dan ini menunjukkan bahawa perbuatan berfatwa tanpa ilmu ini adalah dosa yang besar.” (Kitab At-Tanwir)


Dan perkara yang disebut di dalam hadith ini sudah berlaku pada zaman kita ini dimana orang-orang jahil berlumba mengeluarkan hukum menunjuk pandai dan setengah mereka itu mendakwa mereka lebih faham daripada para ulamak tiada sedar diri mereka itu hanyalah seorang jahil yang haram memutuskan hukum agama.


Bahkan jika dia seorang mufti sekalipun tetapi fasiq tidak boleh diambil akan fatwa daripadanya.


Berkata Imam Nawawi :


وَاتَّفَقُوا على أَن الْفَاسِق لَا تصح فتواه وَنقل الْخَطِيب فِيهِ إِجْمَاع الْمُسلمين


Artinya : “Ulamak telah sepakat atas bahawa orang fasiq tidak sah fatwanya dan menaqal oleh Al-Khatib pada perkara ini telah berlaku ijmak oleh sekelian orang Isalm.” (Kitab Adab Al-Fatwa Wal Mufti)


Menyebut oleh Syeikh Ahmad Al-‘Aal Huraidi bekas Mufti Negeri Mesir :


الإفتاء من غير علم حرام يتهاون فيه كثير من طلاب الشهرة والرياسة، فمن أقدم على ما ليس له أهلًا- من إفتاء، أو قضاء، أو تدريس - أثِم، فإن أكثرمنه وأصر واستمر فسق، ولم يحل قبول قوله ولا فتياه ولا قضاؤه.


Artinya : “Memberi fatwa dengan ketiadaan ilmu itu haram yang telah bermudah-mudah dengannya oleh ramai dari orang-orang yang mencari kemasyuran dan ingin di lihat  berada didepan. Barangsiapa yang mendahulukan atas barang yang dia bukan ahlinya seperti memberi fatwa atau berhukum atau mengajar maka dia telah berdosa dan jika dia mengekali perbuatan tersebut maka dia telah menjadi fasiq dan tiada halal menerima perkataannya dan fatwanya dan hukum daripadanya.” (Daul Ifta Mesir)


FATWA ORANG AWAM ADALAH MENYESATKAN


Haram hukumnya orang awam yang bukan faqih dan bukan dari kalangan ulamak mengeluarkan hukum-hukum agama dan memandai-mandai memberikan fatwa maka siapa yang melakukannya maka dia telah menjadi sesat dan dia akan menyesatkan pula sekelian orang yang lain.


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr bin Al-‘Aas r.a. sungguhnya Nabi sollallahu alaihi wasallam bersabda :


إِنَّ اللَّهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا ، يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِبَادِ ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ ، حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالاً فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا


Artinya : “Sungguhnya Allah tidak akan mencabut ilmu pengetahuan dengan sekali sentap yang Dia cabut daripada manusia akan tetapi Allah akan mencabut akan ilmu dengan mematikan para ulamak sehingga apabila tidak ada lagi orang yang alim maka orang ramai akan melantik pemimpin mereka dari kalangan orang jahil lalau ditanya kepadanya akan suatu hukum maka dia akan berfatwa dengan ketiadaan ilmu maka dia telah menjadi sesat dan dia telah menyesatkan orang lain.” (Hadith riwayat Bukhari & Muslim)


Berkata Imam Nawawi :


ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻳﺒﻴﻦ ﺃﻥ ﺍﻟﻤﺮﺍﺩ ﺑﻘﺒﺾ ﺍﻟﻌﻠﻢ ﻓﻲ ﺍﻷﺣﺎﺩﻳﺚ ﺍﻟﺴﺎﺑﻘﺔ ﺍﻟﻤﻄﻠﻘﺔ ﻟﻴﺲ ﻫﻮ ﻣﺤﻮﻩ ﻣﻦ ﺻﺪﻭﺭ ﺣﻔﺎﻇﻪ ، ﻭﻟﻜﻦ ﻣﻌﻨﺎﻩ ﺃﻧﻪ ﻳﻤﻮﺕ ﺣﻤﻠﺘﻪ ، ﻭﻳﺘﺨﺬ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺟﻬﺎﻻ ﻳﺤﻜﻤﻮﻥ ﺑﺠﻬﺎﻻﺗﻬﻢ ﻓﻴﻀﻠﻮﻥ ﻭﻳﻀﻠﻮﻥ .


Artinya : “Hadith ini menjelaskan bahawa yang dikehendaki dengan dicabut akan ilmu pada hadith-hadith yang lepas secara mutlak bukanlah bermakna menghapuskannya dari dada para penghafalnya akan tetapi maknanya Allah akan mematikan empunya ilmu dan orang ramai akan mengambil orang-orang jahil untuk mengeluarkan hukum dengan kejahilah mereka maka mereka akan jadi sesat dan akan menyesatkan pula orang yang lain.” (Kitab Syarah Sahih Muslim)


Dan sungguhnya orang jahil yang mengeluarkan hukum agama itu ialah orang yang berbohong atas Allah dan Rasul-Nya.


Tersebut pada Kitab Al-Mausu’atul Fiqhiyah :


الإفتاء بغير علم حرام , لأنه يتضمن الكذب على الله تعالى ورسوله , ويتضمن إضلال الناس , وهو من الكبائر

ثم إن فَعَل المستفتي بناءً على الفتوى أمراً محرماً أو أَدَّى العبادة المفروضة على وجه فاسد , حمل المفتي بغير علم إثمَه


Artinya : “Berfatwa dengan ketiadaan ilmu adalah haram kerana terkandung padanya berbohong atas Allah Taala dan Rasul-Nya dan ada padanya menyesatkan manusia dan yaitu dosa besar.

Dan jika yang memberikan fatwa itu berkenaan perkara yang haram atau tentang menunaikan ibadah yang wajib atas rupa yang salah maka yang memberikan fatwa itu akan menanggung dosanya.”


Pada zaman sekarang sangat banyak berlaku orang jahil yang memberikan fatwa tentang hukum agama samada hal yang berkaitan aqidah dan fiqah dan hadith dan tasawwuf dan lainnya.


Contoh fatwa yang menyesatkan tentang aqidah ialah seperti dikatakannya bahawa Allah itu tempatnya di atas langit atau Allah itu mempunyai kaki dan tangan dan mata dan jari maka fatwa ini adalah sesat yang membawa kepada jadi kafir orang yang memberi fatwa dan orang ramai yang mempercayainya.


Contoh fatwa yang batil dan menyesatkan pada fiqah itu seperti dikatakannya perempuan boleh menikah tanpa wali dan haram berzikir selepas solat fardu dan haram berjabat salam selepas solat dan haram berselawat ketika solat tarawih dan haram menyebut amin ketika khatib berdoa pada khutbah jumaat dan harus melacur ketika darurat dan membaca doa ketika makan adalah ajaran Kristian dan seumpamanya maka fatwa seperti ini adalah batil dan menyesatkan tiada seorang pun dari ulamak yang muktabar ada berfatwa seperti itu.


Dan contoh fatwa yang batil pada hadith pula ia dikatakannya tidak wajib beramal dengan hadith hanya wajib beramal dengan Quran dan hadith dhaif adalah sama dengan hadith palsu dan hanya hadith sahih boleh diamalkan dan seumpamanya.


Dan contoh fatwa yang menyesatkan tentang tasawwuf pula ialah dikatakannya bila hati sentiasa berzikir kepada Allah maka tidak wajib lagi solat lima waktu atau dikatakannya ilmu tasawwuf adalah sesat dan ilmu tasawwuf bukan bersumberkan Al-Quran dan hadith dan seumpamanya.


Maka wajiblah atas pemerintah umat Islam melarang orang-orang jahil dan orang-orang yang bukan faqih daripada mengeluarkan sebarang fatwa dan keputusan hukum dan jika mereka berdegil maka hendaklah dikenakan atas mereka itu hukuman.


Syeikh Ahmad Al-‘Aal Huraidi :


والمفتي الجاهل يستحق الحجر عليه، بمنعه من الإفتاء


Artinya : “Dan mufti yang jahil itu mustahak dikenakan tahanan atasnya bagi menghalangnya dari mengeluarkan fatwa.” (Darul Ifta Mesir)


Berkata Rabiah’ bin Abdurrahman :


ولَبعضُ من يفتي ها هنا أحق بالسجن من السراق


Artinya : “Dan sebahagian dari mereka (orang-orang jahil) yang berfatwa itu lebih mustahak dipenjarakan daripada seorang pencuri.”


Dan berkata Ibnu Al-Jauzi :


يلزم ولي الأمر منعهم، كما فعل بنو أمية


Artinya : “Lazimlah atas pemerintah menghalang mereka sebagaimana telah berbuat oleh pemerintah Bani Umayyah.”


PERINGATAN


Berkata ulamak jika orang yang ditanya itu seorang  yang faqih akan tetapi dia memberikan fatwa dengan tidak berhati-hati sehingga difatwakannya akan hukum yang salah maka dia akan menanggung dosanya.


Berkata Syeikh Ali Mulla Al-Qari :


كُلُّ جَاهِلٍ سَأَلَ عَالِمًا عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَفْتَاهُ الْعَالِمُ بِجَوَابٍ بَاطِلٍ، فَعَمِلَ السَّائِلُ بِهَا وَلَمْ يَعْلَمْ بُطْلَانَهُ فَإِثْمُهُ عَلَى الْمُفْتِي إِنْ قَصَّرَ فِي اجْتِهَادِهِ


Artinya : “Sekelian orang yang jahil yang bertanya akan orang yang alim akan satu masalah lalu difatwakannya dengan jawapan yang batil lalu beramal oleh orang yang jahil itu dan dia tidak mengetahui tentang kebatilan amalannya itu maka dosanya itu atas yang memberi fatwa jika dia cuai ketika berijtihadnya.” (Kitab Mirqatul Mafatih)


Apabila seorang yang jahil bertanyakan satu masalah kepada orang yang bukan faqih lalu dijawabnya dengan jawapan yang batil maka orang yang bertanya itu juga menanggung dosanya kerana dia telah bertanya kepada bukan ahlinya.


Berkata At-Tibi :


كان إثمه على من استفتاه؛ فإنه جعله في معرض الإفتاء بغير علم


Artinya : “Adalah dosanya atas orang yang meminta fatwa itu kerana sungguhnya dia telah meletakkan orang yang bukan ahli pada kedudukan memberi fatwa tanpa ilmu.” (Kitab Syarah Al-Misykah)


Apabila seorang awam telah diberikan keputusan hukum oleh seorang faqih atau mendengar mufti memberikan fatwa maka hendaklah dia menerimanya dan tiada patut  baginya menanyakan pula akan dalilnya begitu dan begini.


Berkata Imam Nawawi :


وَيَنْبَغِي للعامي أَن لَا يُطَالب الْمُفْتِي بِالدَّلِيلِ وَلَا يقل: لم قلتَ ؟ فَإِن أحبَّ أَن تسكن نَفسه بِسَمَاع الْحجَّة : طلبَهَا فِي مجْلِس آخر ، أَو فِي ذَلِك الْمجْلس بعد قبُول الْفَتْوَى مُجَرّدَة


Artinya : “Dan sepatutnya bagi orang awam bahawa dia tidak menuntut akan daripada mufti akan dalil dan janganlah dia berkata : Kerana apa kamu berkata begitu? Maka bahawasanya yang lebih elok ialah mendiamkan dirinya dengan mendengar akan hujjah dan dia boleh menuntut akan dalil pada majlis yang lain atau pada majlis yang sama selepas dia menerima akan fatwa itu dahulu.” (Kitab Adab Al-Fatwa Wal Mufti)


wallahua’lam 

ustaz azhar idrus

Ahad, 13 Februari 2022

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu

 

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu. Cara Keluarkan Duit ASB Secara Online Dengan Mudah.

Dah tak perlu beratur dan ambil giliran pun untuk membuat pengeluaran wang ASB.

Anda boleh buat pengeluaran secara online sahaja melalui myASNB dalam beberapa minit sahaja urusan selesai!

Duit ASB dah boleh keluar secara ONLINE menerusi portal myASNB sahaja.

Jom kami kongsikan caranya.

Pengeluaran myASNB Secara Dalam Talian

Kemudahan pengeluaran dalam talian ini ditawarkan selaras saranan kerajaan supaya institusi kewangan mengaplikasikan kemudahan urus niaga digital serta untuk memenuhi permintaan pemegang unit yang inginkan fleksibiliti dalam pengurusan pelaburan mereka.

Pemegang unit bagaimanapun dinasihatkan supaya menggunakan kemudahan pengeluaran ini dengan bijak dan berhemah serta hanya mengeluarkan wang sekiranya benar-benar memerlukan.

Pelaburan dalam unit amanah sebaiknya dilakukan untuk jangka masa sederhana dan panjang supaya wang yang dilaburkan boleh menikmati kuasa faedah kompaun dan terus berkembang.

Bagi yang belum ada akaun ASB, anda juga boleh membuka akaun secara online tau!

Sila rujuk:

Cara Buka Akaun ASB Online Melalui Apps myASNB, Tak Perlu Ke Kaunter

Cara Keluarkan Duit ASB Online

Untuk buat pengeluaran ASB secara online, pastikan anda mempunyai akaun myASNB.

Jika belum ada, bolehlah daftar terlebih dahulu. Sila rujuk panduan mendaftar di sini: MyASNB Login: Pendaftaran ASB Online & Semakan Baki / Dividen

Bagi yang dah ada akaun, sila rujuk panduan pengeluaran (jualan balik) ASB mengikut langkah berikut:

  1. Log in ke aplikasi myASNB atau portal MyASNB di pautan https://www.asnb.com.my
  2. Pergi ke menu “Portfolio”. Pilih dana yang ingin dikeluarkan.
  3. Tekan “Transaksi”. Pilih “Jualan Balik”.
  4. Pilih “Seterusnya”.
  5. Akan keluar maklumat akaun bank yang kita daftarkan dalam portal.
  6. Isikan maklumat dan buat pengesahan untuk pengeluaran.
  7. Duit akan dimasukkan ke akaun simpanan kita dalam masa 1 hari bekerja.
  8. Lepas tu bolehlah login online banking untuk semak wang yang dipindahkan dari ASB.

*Rujuk panduan bergambar di bawah:

CARA KELUARKAN DUIT ASB ONLINE

LANGKAH 1

Log masuk ke akaun myASNB : https://www.myasnb.com.my/

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu

LANGKAH 2

Klik Portfolio > Transaksi > Jualan Balik

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu

LANGKAH 3

Semak maklumat bank untuk pemindahan dana.

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu

LANGKAH 4

Tandakan kotak kecil dan klik Seterusnya.

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu

LANGKAH 5

Pilih amaun > Klik Seterusnya

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu

LANGKAH 6

Semak semula butiran bank dan klik Teruskan.

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu
LANGKAH 7

Klik Permintaan TAC > Seterusnya

Ini cara transfer duit ASB ke bank lain secara online yang ramai tak tahu

SELESAI!

HAD MAKSIMUM PENGELUARAN ASB ONLINE

  • Had pengeluaran secara dalam talian ialah RM1000 sebulan dari mana-mana akaun unit amanah ASNB anda.
  • Namun, tiada had jualan balik sekiranya urus niaga tersebut dilaksanakan di kaunter cawangan atau ejen ASNB.
  • Pengeluaran boleh dibuat maksima 3 kali setiap bulan.
  • Jumlah minimum setiap pengeluaran RM100.
  • Anda boleh menjual balik berulang kali dalam talian pada hari yang sama tetapi tertakluk kepada jumlah had maksimum dan had bilangan urus niaga yang dibenarkan.

Tempoh Transfer Duit ASB Masuk Bank

Sekiranya anda menerima notifikasi transaksi berjaya melalui SMS, permohonan anda telahpun diterima oleh ASNB untuk proses pengkreditan.

Wang hasil jualan balik unit amanah ASNB anda akan dikreditkan ke dalam akaun bank yang didaftarkan dengan ASNB pada hari bekerja berikutnya.

Namun begitu, jika wang masih belum dikreditkan dalam tempoh yang ditetapkan, ianya mungkin disebabkan oleh perkara berikut:

  1. Maklumat akaun bank tidak sah/ tepat.
  2. Mengunakan akaun yang tidak dibenarkan (contoh: akaun pihak ketiga/ akaun bersama/ akaun e-wallet).
  3. Maklumat peribadi di ASNB berbeza dengan rekod di bank (contoh: nama/ kad pengenalan).
  4. Akaun bank tidak wujud atau tidak aktif.

Sila pastikan maklumat akaun yang diberikan adalah tepat dan memenuhi syarat yang ditetapkan bagi megelakkan sebarang kelewatan penerimaan wang anda.

Sekiranya pengkreditan pembayaran tidak berjaya, unit akan dikembalikan ke dalam akaun tabung unit amanah anda dalam tempoh 10 hari bekerja.

Maklumat Lanjut

Untuk maklumat lanjut, sila rujuk Soalan Lazim berkenaan Pengeluaran / Jualan Balik unit myASNB di pautan berikut: https://www.asnb.com.my/onlineredemption.php

Facebook: Amanah Saham Nasional Berhad
Hotline ASNB: 03-7730 8899

-mhdaily.net

Hukum Memakan Ulat Sagu — Ulat Mulong

 Soalan:         

Assalamualaikum w.b.t. Apakah hukum makan ulat sagu, yang dikenali juga sebagai ulat mulong? Terima Kasih.


Jawapan:

Waalaikumussalam w.b.t.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor — atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain daripada Allah.’[1]

Begitu juga firman Allah SWT:

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ ۖ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ

Maksudnya: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): ‘Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?’ Bagi menjawabnya, katakanlah: ‘Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik.’[2]

Ayat di atas menunjukkan secara umumnya Allah ‘Azza wa Jalla telah menghalalkan buat kita makanan yang baik-baik. Justeru, semua yang baik-baik itu adalah diharuskan untuk memakannya, manakala semua yang buruk dan jijik pula adalah diharamkan daripada memakannya. Penentuan sama ada makanan itu baik atau jijik — jika tiada nas mengenainya — adalah berdasarkan perasaan dan naluri orang Arab kerana al-Quran turun kepada mereka — yakni dalam bahasa mereka.[3]

Definisi ulat sagu

Ulat sagu merupakan larva yang berasal daripada sejenis kumbang yang hidup di dalam batang sagu, pohon rumbia, pokok mulong atau pokok pantu yang reput. Ia biasanya berada dalam batang phon tersebut yang tua atau yang sudah tumbang dan membusuk. Ketika di bahagian dalam pohon yang membusuk, akan ada larva yang berasal daripada telur kumbang itu. Lalu larva itu nantinya akan berubah menjadi anak ulat dan tumbuh menjadi ulat dewasa. Bahagian pohon sagu itu dipenuhi dengan zat tepung yang menjadi makanan ulat sagu. Ulat sagu memiliki ciri tubuh berwarna putih dan kepala berwarna coklat. Tubuh ulat sagu tampak gemuk dan gemuk. Biasanya ukurannya mencapai tiga hingga empat centimeter. Ulat mulong atau sagu ini dikenali dengan pelbagai gelaran mengikut kaum di Sarawak. Kaum Melanau memanggilnya dengan gelaran Si’et, kaum Iban pula memanggilnya dengan nama Tinduh manakala ulat mulong digelar sebagai Sikot dalam kalangan masyarakat Bidayuh.[4]

Nama saintifik ulat ini ialah Rhynchophorus ferrugineus atau dikenali juga dengan nama red palm weevil.[5] Ia biasanya dimakan mentah setelah dibersihkan atau dimasak mengikut cara setempat. Masyarakat Kadazan Dusun menggoreng ulat ini sehingga garing dan dihidangkan dengan nasi panas mahupun dijadikan makanan cekut dalam upacara keramaian. Manakala Orang-orang Maluku dan Kamoro di Papua pula membakar ulat-ulat ini seperti sate.[6]

Menurut penelitian yang dilakukan oleh Nirmala IR, MSc, dan rakannya, ulat sagu mengandungi protein, karbohidrat, asid lemak omega 3, 6, dan 9, serta asid amino. Meskipun belum ada penelitian yang lebih mendalam mengenai manfaat ulat sagu, namun berdasarkan nutrisinya ada beberapa manfaat yang mungkin boleh didapatkan, antaranya:

  • Membina otot. Hal ini kerana ulat sagu mengandungi protein yang tinggi. Protein adalah komponen penting yang berperanan dalam membina sekaligus memperbaiki sel dan jaringan tubuh, seperti tulang, otot, dan kulit.
  • Mencegah pelbagai penyakit. Ulat sagu mengandungi pelbagai asid lemak baik, seperti asid oleik, omega 3, omega 6, dan omega 9. Kandungan asid lemak dipercayai dapat mengurangkan keradangan dalam badan, seterusnya mengurangkan risiko penyakit Alzheimer, kemurungan, asma, dan reumatik. Asid lemak juga digunakan secara meluas sebagai makanan tambahan untuk mengurangkan tahap trigliserida tinggi yang menyebabkan penyakit jantung.
  • Meningkatkan mood dan prestasi sukan. Ulat sagu mengandungi pelbagai jenis asid amino, seperti isoleucine, leucine, histidine, dan phenylalanine. Asid amino ini membantu menghasilkan serotonin, bahan kimia otak yang boleh meningkatkan mood dan kitaran tidur anda. Selain itu, asid lemak ini juga boleh memulihkan otot yang rosak dengan lebih cepat dan mengurangkan kesakitan otot selepas bersenam.[7]

Hukum makan ulat sagu

Ulat sagu tergolong dalam jenis ulat. Justeru, bagi menjawab persoalan ini, kami datangkan pendapat para ulama berkenaan hukum memakan ulat.

Pada asasnya, dalam mazhab Syafi‘i, hukum memakan ulat adalah diharamkan melainkan ulat yang berada dalam keju, cuka, kacang hijau, buah-buahan dan seumpamanya yang terdiri daripada makanan, yang mana ulat-ulat berkenaan lahir daripada bahan-bahan suci tersebut. Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa terdapat tiga pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i berkenaan kehalalan ulat ini iaitu pendapat pertama, ia adalah halal untuk dimakan. Pendapat kedua pula, ia adalah haram untuk dimakan. Manakala pendapat ketiga, ia halal dimakan bersama makanan yang ia lahir daripadanya, bukan secara terasing kerana haram memakannya secara terasing.[8]

Selain itu, al-Khatib al-Syirbini juga ada menyebutkan bahawa mengikut pendapat yang kuat dalam mazhab Syafi‘i, dihalalkan untuk memakan ulat yang dilahirkan daripada makanan seperti cuka, keju dan buah-buahan, hanya jika ia dimakan secara bersama. Begitu juga hukumnya apabila ia mati — dalam makanan itu — yakni halal untuk dimakan mengikut pendapat yang kuat. Hal ini kerana kesukaran untuk mengasingkannya. Sebahagian ulama terkemudian menyandarkan hukum daging yang berulat dengan hukum buah-buahan — yang mengandungi ulat. Berdasarkan kepada ‘illah ini, maka jika ia mampu atau mudah untuk diasingkan seperti ulat yang berada dalam epal, maka haram untuk memakannya secara bersama. Ibn Syahbah berkata bahawa itulah pendapat yang zahir, yakni apabila tidak kesukaran untuk membezakannya.

Di samping itu, terkeluar daripada lafaz “مَعَهُ” (yakni memakan ulat secara bersama dengan makanan itu), bagi kes memakan ulat secara berasingan. Hal ini kerana hukumnya adalah haram disebabkan oleh kenajisan bangkainya dan juga kejijikannya. Begitulah juga — yakni haram hukumnya — jika ulat itu diangkat ke tempat yang lain sebagaimana disebutkan oleh al-Bulqini, atau ulat itu pergi dengan sendiri ke tempat lain, kemudian ia kembali semula ke sarangnya (dalam buah itu) selepas ia dapat dipelihara daripadanya seperti mana yang dibahaskan oleh sebahagian ulama terkemudian. Pendapat kedua pula mengatakan halal secara mutlak, kerana ulat itu dianggap sebahagian daripada buah. Manakala pendapat ketiga mengatakan haram secara mutlak kerana ulat itu dikira sebagai bangkai.[9]

Di sampin itu, Jabatan Mufti Negeri Sarawak (JMNS) juga ada menyatakan bahawa memakan ulat sagu (mulong) adalah haram dan dilarang dalam Islam kerana ia dianggap jijik. Dalam mengkategorikan sesuatu itu jijik fuqaha menentukannya berdasarkan uruf masyarakat setempat. Oleh kerana masyarakat Islam Malaysia mengkategorikan bahawa ulat adalah daripada haiwan yang menjijikkan (khabis) dan kotor termasuklah juga Ulat Mulong.[10]

Kesimpulannya

Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa ulat sagu (mulong) haram dimakan kerana ia dianggap jijik sebagaimana pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafi‘i. Pendapat ini juga adalah selari dengan keputusan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Sarawak, bertarikh: 20 November 2014.

Islam menganjurkan umatnya untuk memakan makanan yang halal lagi baik berdasarkan firman Allah SWT:

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

Maksudnya: “Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk.[11]

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Ameen.

Wallahua‘lam.

Bertarikh: 13 Februari 2022 bersamaan11 Rejab 1443H

[1] Surah al-An‘am: 145

[2] Surah Ma’idah: 4

[3] Lihat https://aliftaa.jo/Research.aspx?ResearchId=16#_edn18.

[4] Lihat https://food.detik.com/info-kuliner/d-5230291/5-fakta-ulat-sagu-kuliner-ekstrem-yang-kaya-nutrisi. Lihat juga https://www.iloveborneo.my/cerita-menarik-dari-borneo/benarkah-makanan-eksotik-borneo-ulat-mulong-haram-dimakan/. Diakses pada 10 Februari 2022.

[5] Lihat https://hellosehat.com/sehat/informasi-kesehatan/manfaat-makan-ulat-sagu/. Diakses pada 10 Februari 2022.

[6] Lihat https://ms.wikipedia.org/wiki/Ulat_rumbia. Diakses pada 10 Februari 2022.

[7] Lihat artikel yang ditulis oleh Aprinda Puji dan disemak oleh Dr. Yusra Firdaus. https://hellosehat.com/sehat/informasi-kesehatan/manfaat-makan-ulat-sagu/. Diakses pada 10 Februari 2022.

[8] Lihat Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/15.

[9] Lihat Mughni al-Muhtaj, 6/99.

[10] Lihat https://muftinegeri.sarawak.gov.my/modules/web/pages.php?mod=news&sub=news_view&nid=156. Diakses pada 10 Februari 2022.

[11] Surah al-A‘raf: 157

-maktabahalbakri.com

'Perangai BN, makan semeja satu lauk tapi tikam belakang'

 


PRN JOHOR | Kestabilan politik hanya boleh dicapai jika Umno dan BN disekat kemaraannya untuk kembali memerintah, kata Pengarah Pilihan Raya PAS Muhammad Sanusi Md Nor.

Ini kerana Umno-BN selepas mendapat kuasa mempunyai kecenderungan untuk mencetuskan pilihan raya negeri, katanya.

“Formulanya Umno tiada, kita boleh ada kestabilan. Mana-mana negeri yang Umno mempunyai kerusi lebih sikit mesti PRN. Macam di Melaka, orang dia sendiri jatuhkan Ketua Mnteri. Johor pun begitu kerana kerusi mereka lebih.

“Kita tengok negeri lain bila mereka (Umno) kerusi sikit, sikapnya lain. Seperti di Kedah kita tidak mengalami masalah, jadi syarat dia senang, kerusi dia (BN) sikit, jadi penting kita tentukan BN jangan menang banyak,” katanya, petik Sinar Harian.

Menteri besar Kedah itu dilaporkan merasmikan Majlis Himpunan Petugas Pilihan Raya Perikatan Nasional (PN) Kawasan Pulai di Johor, semalam.

‘Zahid ikut formula Anwar’

Menurut Sanusi, BN khususnya Umno dilihat terus menjadi pihak yang mencetuskan perbalahan sehingga sukar mencapai kesepakatan dengan PAS.

“Dia macam kita duduk satu rumah, makan satu meja masak satu lauk, tetapi dia tikam belakang kita, inilah lah perangai BN. Kita kalau nak hidup aman, lidah dengan hati mesti sama.

“Mereka (Umno) sudah menerima macam-macam tetapi tetap tamak kerana mereka kalau boleh mahu semua.

"Tengok apa yang mereka tidak dapat, jika bukan jawatan menteri mesti pengerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC),” dakwa Sanusi.

Sementara itu, Sanusi juga mendakwa Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menggunakan formula Presiden PKR, Anwar Ibrahim yang mahu menunjukkan parti mereka sudah kembali diterima rakyat dengan menuntut mengadakan beberapa PRN.

“Ini strategi digunakan Anwar dan diikut pula oleh Zahid yang juga anak muridnya. Mereka (Umno) mahu tunjuk yang konon mereka sudah mendapat keyakinan kembali, itu sebab mereka buat PRN demi PRN.

“Beza sikit daripada Anwar, kalau boleh lihat berapa beliau (Anwar) berjaya buat Pilihan Raya Kecil (PRK) pada tahun 2008 hingga 2013 tetapi tidak boleh buat PRN kerana ketika itu tiada negeri yang goyah, Zahid berjaya lakukan,” katanya lagi.

Di Melaka, wakil rakyat Umno yang berpaling tadah membawa kepada pilihan raya mengejut, manakala di Johor, Umno mewajarkan perlunya pilihan raya negeri baru kerana pemerintahan dengan majoriti tipis satu kerusi.

Mengulas kenyataan Sanusi, Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan berkata parti lain yang menyebabkan ketidakstabilan.

Tanpa menyebut nama, dia memetik insiden sebuah parti menjatuhkan kerajaannya sendiri selepas 22 bulan, menukar menteri besar kurang setahun selepas dia memegang jawatan, menukar ketua parti negeri, dan mengancam pilihan raya mengejut yang memaksa PRN Johor.

Ini rujukan jelas kepada Bersatu, yang merupakan rakan pilihan PAS selepas sebahagian besarnya meninggalkan Umno.

"Kestabilan politik adalah sinonim dengan Umno," kata Shahril.

-malaysiakini