"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Khamis, 4 Julai 2024

Jual melalui e-dagang:'Beras Super Siam' auta

 ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

Putrajaya: Kaut keuntungan mudah melalui kaedah menjual beras seludup dan tanpa lesen di platrform e-dagang terkenal.

-ADVERTISEMENT-
Ads by 

Taktik itu bagaimanapun terbongkar apabila sebanyak 94 iklan berkaitan penjualan beras secara dalam talian sudah diturunkan oleh penyedia platform e-dagang sejak 1 Oktober tahun lalu hingga 31 Mei lalu.

Semakan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) melalui Kawalselia Padi dan Beras (KPB) mendapati penjual beras secara dalam talian itu tidak mempunyai lesen runcit yang dikeluarkan oleh KPB dan beras yang dijual dipercayai diperoleh dari sumber tidak sah.

KPKM dalam kenyataannya semalam memaklumkan, padi dan beras adalah barang kawalan di bawah Akta Kawalan Padi dan Beras 1994 [Akta 522] dan peraturan-peraturan di bawahnya.


"Sebarang urus niaga membabitkan barang kawalan di peringkat kilang, borong dan runcit termasuk jualan secara dalam talian memerlukan lesen dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Kawalselia Padi dan Beras.

"Ketiadaan lesen barang kawalan beras adalah kesalahan di bawah Peraturan 3, Peraturan-Peraturan Kawalan Padi dan Beras (Pelesenan Pemborong dan Peruncit) 1996," katanya.

ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.
ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

Tambahnya, di samping itu, beras yang dijual kepada pengguna dalam talian disyaki adalah beras yang dibawa masuk ke dalam negara tanpa mendapat kelulusan Kerajaan.

"Perbuatan ini adalah satu kesalahan mengikut Peraturan 10(1)(a) Peraturan Peraturan Kawalan Padi dan Beras (Pelesenan Pemborong dan Peruncit) 1996.

"Penjual barang kawalan beras yang menggunakan platform e-dagang adalah terikat dengan perundangan yang berkuatkuasa iaitu Akta 522 dan peraturan-peraturan di bawahnya.

"Justeru, pihak KPB sentiasa memantau aktiviti penjualan beras menggunakan platform dalam talian dengan kerjasama penyedia platform e-dagang berkenaan bagi membendung aktiviti berkenaan terus berleluasa," katanya.

KPB juga ingin mengingatkan kepada peniaga bahawa penjualan secara dalam talian barangan kawalan padi dan beras perlu mematuhi mana-mana perundangan yang sedang berkuatkuasa.

"Sekiranya didapati bersalah, pihak terbabit boleh didenda sehingga RM25,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya," katanya.

Harga 'runtuh' dakwa kononnya beras import Siam

Aktif menjual beras putih tanpa jenama pada harga 'runtuh' di laman e-dagang dengan mendakwa ia adalah beras import Siam.

Itu antara taktik sindiket yang mampu meraih pendapatan lumayan susulan kenaikan harga semasa beras di pasaran selain kesukaran pengguna mendapatkan beras tempatan ketika ini.

Berdasarkan pemerhatian wartawan, terdapat pelbagai iklan jualan beras tanpa jenama berlegar di media sosial dan laman jual beli dalam talian.

Rata-rata beras didakwa sebagai beras Thailand ini ditawarkan pada harga semurah RM4 sekilogram.

Tinjauan turut mendapati beras tanpa jenama ini dikesan dijual di laman e-dagang dengan menggunakan pelbagai nama samaran antaranya beras putih Siam, beras putih super Siam atau beras wangi super Siam.

Tiada nama syarikat beras diletakkan pada iklan jualan di laman e-dagang itu sebaliknya 'penjual' hanya mendakwa beroperasi di Perak, Kedah dan Kelantan.

Ini sekali gus menimbulkan rasa curiga terhadap 'identiti' beras berkenaan sama ada ia adalah beras import ataupun tempatan.

Selain itu, tiada nombor telefon untuk dihubungi pelanggan, sekali gus memungkinkan penipuan berlaku termasuk mencampurkan beras tempatan bersama beras import yang memiliki kualiti rendah.

ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.
ANTARA iklan penjualan beras Siam tanpa jenama di laman e-dagang yang menimbulkan tanda tanya pengguna.

Pengguna, Azlan Mat Hassan, 40, berkata, penjualan beras tanpa diketahui 'asal usul' pengilang memungkinkan penipuan mencampurkan beras gred rendah bersama beras import.

Menurutnya, pelanggan biasa sepertinya sukar untuk membezakan antara beras tempatan gred tinggi dan beras Siam.

"Beras tempatan dijual pada harga RM26 untuk beg 10 kilogram (kg) hampir mustahil ditemui kini. Akibatnya pengguna berusaha mencari alternatif lain termasuk membeli beras di laman sosial.

"Malah, ramai yang tertarik dengan iklan di media sosial berikutan harga beras putih import kini tidak jauh bezanya dengan harga beras tempatan.

"Sebaiknya beli beras yang mempunyai jenama dikenali di pasaran bagi mengelak ditipu baik dari segi kuantiti, kandungan gred dan jenis beras itu sendiri. Agak menyedihkan apabila beras didakwa gred tinggi ini dicampur dengan beras hancur," katanya.

-myMetro 

Noh Omar sah sertai Bersatu

 

Noh Omar
Noh Omar

SHAH ALAM - Bekas Pengerusi UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar mengesahkan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) berkuat kuasa serta-merta.

Noh berkata, permohonan itu dibuat secara terus dalam talian tanpa diketahui sesiapa pada Khamis.

Menurut bekas Ahli Parlimen Tanjong Karang itu, keputusan berkenaan dibuat berikutan kecewa dengan nasib menimpa bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang tidak berjaya mencabar Titah Adendum di mahkamah.

"Saya amat sedih dengan nasib 'Bossku' (Najib) dan semalam (Rabu) pihak beliau gagal mencabar titah supaya menjalani baki hukuman penjara di rumah," katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Khamis.

Sehubungan itu, Noh memaklumkan, keputusan itu mendorong beliau mengubah fikiran untuk menjadi ahli Bersatu dan sudah mendapat sijil keahliannya.

Noh turut mendedahkan beliau sebelum ini beberapa kali menemui Najib di mahkamah yang berpesan supaya bersabar dan tidak memasuki mana-mana parti politik.

"Saya menghormati pandangan Bossku yang disifatkan sebagai pemimpin berjiwa rakyat dan berhati besar.

"Apabila dihadapkan ke mahkamah, beliau tidak mempergunakan UMNO dan sanggup meletak jawatan sebagai Presiden parti bagi menghadapi kes beliau secara peribadi.

Noh dalam satu video mengesahkan menyertai Bersatu pada Khamis.
Noh dalam satu video mengesahkan menyertai Bersatu pada Khamis.

"Namun, keputusan (mahkamah) ini sudah diramal berlaku dan nasib menimpa beliau amat mengecewakan saya hingga membuat keputusan untuk sertai Bersatu," ujarnya.

Tambah beliau, hanya Perikatan Nasional (PN) dan Bersatu boleh menggantikan Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

"Saya lihat UMNO kini macam hidup mati segan tak mahu dan sudah terlalu jauh lari daripada perjuangan asal.

"Jiwa saya masih UMNO tetapi bukan UMDAP (UMNO dan DAP).

"Saya pilih Bersatu untuk terus berjuang dalam politik dan marilah kita menaiki kapal baharu PN demi agama, bangsa dan negara," ujarnya lagi.

Pada Rabu, permohonan Najib untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman mencabar kewujudan Titah Adendum Yang di-Pertuan Agong ke-16 bagi membolehkan beliau menjalani tempoh pemenjaraan selama enam tahun di rumah ditolak Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Hakim Datuk Amarjeet Singh membuat keputusan itu selepas mendapati semua afidavit yang difailkan untuk menyokong permohonan itu termasuk oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Naib Presidennya, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail adalah dengar cakap.

Pada Januari tahun lalu, Noh dan bekas Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin sah dipecat UMNO berikutan pelanggaran disiplin pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

-SH Online 

'Keberanian' KidDin berbaloi dalam 'Gemuruh'

 'Keberanian' KidDin berbaloi dalam 'Gemuruh'

Konsert yang menelan masa sekitar tiga jam itu penuh dengan tenaga dan alunan muzik Search yang sebenar. - Gambar/ Big Stage Entertaiment
SEBENARNYA tidak ramai yang meletakkan keyakinan dan harapan tinggi apabila Kid dan Din memberi peluang kepada Amir Masdi untuk berdiri di hadapan, melantunkan lagu-lagu Search pada konsert Gemuruh malam minggu lalu.
Bukan sahaja mutu vokal yang mencetus rasa skeptikal peminat, tetapi juga 'roh' kumpulan rock tersohor tanah air itu yang mungkin akan pincang andai vokalis tidak selari dengan bawaan muzik dan alunan suara seperti yang biasa didengari selama ini.
Apatah lagi, KidDin telah meletakkan standard tinggi apabila tampil bersama Denden yang cemerlang sebagai vokalis dan diterima ramai peminat Search, dalam konsert pertama mereka selepas berpecah.
Namun, malam minggu lalu KidDin sekali lagi membuktikan vokalis pilihan yang ditampilkan tidaklah dibuat secara semberono.
Bahkan Amir tampil dengan gaya dan mutu persembahannya yang tersendiri dan dalam masa yang sama memperagakan kualiti serta stamina yang agak luar biasa.
Tidak perlu untuk membandingkan dengan mana-mana susuk penyanyi lain termasuk Denden, Amir nyata mampu memuaskan hati semua peminat Search KidDin yang hadir di mana persembahan mereka malam itu cukup menghiburkan.
Semestinya tidak akan sama antara watak seorang penyanyi dengan penyanyi yang lain, tetapi apa yang peminat Search inginkan adalah jiwa, bunyi serta mutu Search yang mampu mengembalikan nostalgia kehebatan kumpulan itu seperti satu ketika dahulu.
Maka tidak hairan andai boleh dikatakan semua yang hadir di Zepp KL dalam konsert tersebut memberikan respons yang sangat positif sejurus persembahan mereka selesai.
Konsert yang menelan masa sekitar tiga jam itu penuh dengan tenaga dan alunan muzik Search yang sebenar.
Nyata peminat yang dahagakan jeritan gitar Kid dan Din tidak hanya puas mendengarnya bahkan ditambah dengan kualiti vokal serta persembahan pentas yang hebat dari Amir.
Jika ada terkurang sedikit mungkin hanya dari sisi fitrah kebiasaan Din yang biasanya rancak ke hulu dan ke hilir di atas pentas dengan gaya gila-gila seperti sebelumnya, tidak kelihatan pada persembahan 'Gemuruh.'
Bagaimanapun rata-rata memuji aksi Amir pada malam itu yang penuh bertenaga dan tak pancit walau sedikitpun.
"Best, lama tak tengok dia orang main... memang padu.
"Penyanyi pun memang sesuailah dengan Search. Lagu slow sedap lagu tinggi pun sedap," kata pemain gitar utama Cromok, Karl, yang turut hadir menyaksikan konsert tersebut.
Pendapat Karl itu sebenarnya adalah rata-rata pujian yang diberikan kepada persembahan Search KidDin pada malam tersebut.
Apa pun, pertaruhan KidDin bersama Amir nampaknya memang berbaloi dan menjadi pada konsert kali ini.
Namun pasti kita akan tertanya-tanya, apakah Amir akan terus bersama mereka dalam konsert seterusnya atau sebaliknya?
Itu adalah satu perkara yang hanya Kid dan Din mengetahui!
-AstroAwani 

Jutawan tak kenal jantina

 KETIKA masih menuntut Norhidayah fokus untuk mengembangkan kerjaya.

KETIKA masih menuntut Norhidayah fokus untuk mengembangkan kerjaya.

"KETIKA saya melanjutkan pengajian di dalam bidang ini, ada yang katakan saya tiada masa depan di dalam kerjaya," luah kontraktor elektrik wanita berusia 32 tahun itu kepada penulis.

Ternyata kata-kata itu sebenarnya tidak menjadi kudis buat ibu kepada seorang cahaya mata ini, malah dia terus berusaha gigih bergelar usahawan berstatus jutawan.

Norhidayah Samad tidak menafikan bidang elektrik yang sinonim dengan tugas lelaki dan dilihat satu kerjaya yang mencabar serta lasak kadang-kala menimbulkan stigma dalam masyarakat apabila wanita menceburinya.

Namun, kewujudan wanita di dalam bidang itu sebenarnya membuktikan kerjaya berkenaan tidak boleh disempadankan dengan kasta jantina tetapi ia perlu dinilai dari segi kemampuan dan kualiti ketika bekerja.

Katanya, sebaik sahaja tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dia sememangnya bercadang untuk melanjutkan pengajian di dalam bidang kemahiran automotif. Namun, peluang itu tidak memihak kepadanya tetapi dipilih dalam bidang elektrik.

"Apabila saya melanjutkan pengajian kemahiran di dalam bidang pendawaian elektrik sebenarnya sesuatu yang menarik untuk dilakukan dan saya mula serius bagi mendalami ilmu ini.

"Sehinggalah saya melanjutkan pengajian ke peringkat diploma dalam bidang diploma tekno usahawan di Institut Kemahiran Mara dan mempunyai sijil penjaga jentera elektrik A1 di Giatmara. Pada masa sama saya praktikkan kemahiran ini melalui kerja sampingan dengan orang lain untuk mengasah kemahiran," katanya.

Akhirnya pada 2011 dia mula memberanikan diri membuka syarikat. Kini, anak sulung daripada sembilan beradik itu bergelar kontraktor kelas C di dalam bidang pendawaian elektrik.

BERMULA dari bawah menjadikan Norhidayah sebagai kontraktor elektrik berjaya.
BERMULA dari bawah menjadikan Norhidayah sebagai kontraktor elektrik berjaya.

Mengimbau pengalaman di awal pembabitan akuinya, kerjaya sebagai kontraktor pendawaian elektrik mempunyai cabaran tersendiri terutama perlu mempunyai jiwa lasak dan berani.

"Terkena elektrik, berada di tempat tinggi atau berpanas itu sudah menjadi perkara biasa ketika bekerja tetapi ia bukan sesuatu yang mematahkan semangat untuk terus berada di dalam bidang ini.

"Kadang-kala saya perlu berada lama dalam siling rumah yang memang diketahui umum agak panas di dalamnya tetapi ia adalah tugas yang perlu dilaksanakan supaya masalah pendawaian elektrik boleh diselesaikan," katanya.

Katanya, sebagai wanita yang berada di dalam bidang itu cabaran sebenarnya bukan sahaja apabila sudah bergelar usahawan tetapi ketika masih melanjutkan pengajian lagi.

"Saya masih ingat ketika ingin membuat latihan industri, bukan senang majikan ingin menerima pelajar praktikal wanita untuk melakukan kerja-kerja pendawaian elektrik.

"Tetapi saya buktikan bahawa meskipun saya seorang wanita tapi saya boleh memberikan kualiti kerja yang sama dengan lelaki," katanya.

ANTARA cabaran ketika berkerja yang perlu dihadapi Norhidayah.
ANTARA cabaran ketika berkerja yang perlu dihadapi Norhidayah.

Katanya, apabila bergelar usahawan pula, dia juga berdepan dengan stigma kontraktor elektrik wanita mungkin tidak boleh memberikan hasil yang baik di dalam tugasan menyelesaikan masalah pendawaian elektrik.

"Sekali pelanggan memberikan kepercayaan kepada saya, syukur mereka menjadi pelanggan tetap untuk saya memberikan perkhidmatan kerja-kerja pendawaian elektrik seperti pemasangan pendingin hawa, memasang kamera litar tertutup (CCTV) dan sebagainya," katanya.

Katanya, kehadiran wanita yang mempunyai kerjaya sebagai kontraktor elektrik sebenarnya banyak memberi keselesaan kepada pelanggan wanita apabila datang untuk memberikan perkhidmatan di rumah.

"Kadang-kala pelanggan wanita tinggal seorang di rumah dan suami mereka bekerja dan apabila dia mengetahui saya yang akan melakukan tugasan masalah pendawaian elektrik, mereka lebih selesa kerana saya adalah wanita yang datang ke rumah mereka," katanya.

Selain memberikan perkhidmatan di dalam kerja-kerja pendawaian elektrik, Norhidayah juga menjadi pembekal barangan elektrik untuk pembinaan yang digunakan kontraktor elektrik.

Katanya, sebagai seorang yang pernah melalui cabaran di dalam kerjaya kontraktor elektrik dan ketika belajar, dia ingin membantu lebih ramai golongan wanita terutama pelajar wanita yang ingin menjalankan latihan industri di syarikatnya.

"Bagi saya ini adalah tanggungjawab untuk membantu lebih ramai wanita terbabit di dalam bidang elektrik kerana saya sudah melalui fasa kesukaran itu dan melihat golongan wanita sebenarnya mampu melakukan kerja berkualiti di dalam bidang ini," katanya.

-myMetro 

Rabu, 3 Julai 2024

15% Kenaikan Gaji Penjawat Awam – B40 & M40.Baca Ini Sekarang!

 

15% Kenaikan Gaji Penjawat Awam Mulai Hari Ini

Rasmi : 15% Kenaikan Gaji Penjawat Awam Mulai Disember 2024. Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, kerajaan mengumumkan beberapa berita gembira kepada penjawat awam dan pesara pada tahun 2024, di mana salah satu antaranya adalah berkaitan kenaikan gaji.

YAB Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim, Perdana Menteri mengumumkan penambahbaikan gaji, termasuk usaha meningkatkan kadar pendapatan bersih penjawat awam pada Perhimpunan Hari Pekerja lalu.

Ini adalah hasil daripada Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA).

Sebelum ini dalam Bajet 2023, Kerajaan terdahulu mengumumkan untuk memberikan Kenaikan Gaji Tambahan Khas 2023 sebanyak RM100 kepada semua penjawat awam Gred 11 hingga 56 dengan implikasi kewangan RM1.5 bilion.

Berikut dikongsikan laporan penuh berkaitan kenaikkan gaji yang bakal diumumkan pihak kerajaan bagi tahun 2024.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengumumkan berita gembira buat penjawat awam yang bakal menikmati kenaikan gaji sebanyak 15 peratus iaitu kadar tertinggi dalam sejarah perkhidmatan awam negara, mulai 1 Disember 2024.

Sebelum ini jumlah paling tinggi kenaikan gaji ini adalah pada kadar 13 peratus.

Oleh itu, Kerajaan MADANI akan memastikan kadar kenaikan kali ini lebih tinggi daripada itu dan akan membabitkan peruntukan mencecah lebih RM10 bilion.

Tambah beliau lagi, ia kenaikan paling baik dalam negara.

Kewangan akan diteliti bagi melihat bagaimana ia boleh menampung tetapi pada masa sama hutang negara tidak lebih daripada sepatutnya.

Pada 7 Julai lepas, Perdana Menteri berkata, keputusan untuk mengkaji semula skim gaji penjawat awam dibuat berikutan tiada kenaikan dalam tempoh yang agak lama dan kali terakhir ia disemak ialah pada 2013.

Anwar turut memberi jaminan akan menawarkan apa jua perkara yang munasabah dan adil untuk penjawat awam di negara ini.

Beliau berkata, selain itu, persepsi kononnya bilangan penjawat awam di negara ini sudah ramai perlu diperbetul kerana mereka tidak sepatutnya disekalikan dengan anggota penguat kuasa.

Sementara itu, Kerajaan bersetuju memberikan Bayaran Insentif Awal Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) kepada penjawat awam dan pesara sementara menunggu Kajian SSPA yang dijangka dimuktamadkan pada penghujung tahun hadapan.

Bayaran insentif ini telahpun dibuat pada Februari lalu bagi meringankan beban persediaan persekolahan serta persiapan menjelang bulan Ramadan dan Syawal.

Kenaikan RM300, Bonus Minimum 1 Bulan Setengah (Kenaikkan Gaji Penjawat Awam 2024)

Antara cadangan CUEPACS ialah menaikkan gaji penjawat awam sebanyak RM300, bonus minimum satu bulan setengah yang kali terakhir diterima pada 2012 dan selepas itu hanya diberikan bantuan khas kewangan.

Diskaun sekurang-kurangnya 30 peratus bagi pembayaran cukai pendapatan kepada semua penjawat awam dan meningkatkan jumlah pengiraan pencen kepada jumlah tahun perkhidmatan hingga 35 tahun bagi memaksimumkan pencen bakal diterima penjawat awam.

Ini antara permohonan sangat wajar bagi membantu penjawat awam menghadapi peningkatan kos sara hidup semasa.

Diharap Perdana Menteri juga dapat mengambil peluang ketika pembentangan belanjawan untuk menoktahkan polemik cadangan pemansuhan pencen penjawat awam sama ada membabitkan penjawat awam sedia ada mahupun baru dilantik.

Kerajaan perlu mengumumkan secara terbuka pendirian dan keputusan terhadap isu ini.

Ini penting kerana masyarakat dan ahli politik hangat membahaskan isu ini hingga menimbulkan keresahan serta ketidakselesaan penjawat awam dan rakyat yang berminat menyertai perkhidmatan awam.

Bolasepak:‘Dari junior sampai senior lemau’, fans Penang tarik ‘handbrake’, mula seru nama YB

 

Keputusan yang dicatatkan ke semua peringkat umur Penang FC baru-baru ini.

PENYOKONG Penang FC tampak tidak dapat menahan daripada meluahkan kekecewaan mereka selepas skuad MFL tewas kepada Perak FC II dengan keputusan 0-2 di Stadium Bandaraya Pulau Pinang pada Selasa.

Kekecewaan itu dirasai penyokong Penang selepas kesemua peringkat umur Harimau Kumbang tewas termasuklah perlawanan Piala FA menentang Kedah Darul Aman FC (KDA FC) pada Jumaat lalu (28 Jun).

Pemain ke-12 itu turut menyeru Pengerusi Lembaga Pengarah Penang FC yang juga Exco Belia, Sukan & Kesihatan Negeri Pulau Pinang, YB Daniel Gooi untuk melakukan sesuatu selepas Harimau Kumbang bermula hambar musim ini.

Luahan di dalam media sosial jelas menunjukkan penyokong sangat terkesan dengan prestasi semasa Penang apatah lagi untuk skuad utama yang mencatatkan tiga seri dan satu kekalahan dalam empat perlawanan terakhir Liga Super.

"Bila nak menang ini? Perlu buat sesuatu YB Daniel Gooi.

"Pasukan Belia kalah dengan AMD B-16(Akademi Mokhtar Dahari Bawah-16) 0-2, Presiden kalah dengan Selangor 1-4, MFL kalah dengan Perak II 0-2, pasukan senior kalah dengan Kedah 0-1," luah Aiman MSuhaimie.

"Baik bubar sahaja pasukan Penang, dari senior sampai junior semua lemah," kata Afza Shahry.

"Cuba pilih pemain dengan cara betul, bukan pakai 'cable' (orang dalam) sahaja, sampai bila nak maju!" dakwa Naim Azril.

"Kalah itu biasa, menang itu luar biasa," jelas Azuawan Jamaluddin.

Rekod kekalahan yang dialami oleh semua peringkat umur Penang menjadi bualan dalam kalangan penyokong meskipun pasukan itu tiada timbul isu masalah tunggakan gaji.

Skuad utama Penang akan melawat negeri jiran, Kedah dengan misi membalas dendam sekali gus layak ke peringkat separuh akhir Piala FA selepas ketinggalan dengan satu gol menerusi jaringan agregat.

Untuk rekod, Penang telah tewas sebanyak dua kali menentang Kedah pada musim ini dalam perlawanan Liga Super dan Piala FA. — Majoriti

"Buah Durian Ini Berbau Busuk Atau Wangi?"

 "Buah Durian Ini Berbau Busuk Atau Wangi?"

Musim duriah dah tiba! Memang wajib bagi peminat durian datang serbu mana-mana gerai buah demi menikmati isi berlemak raja buah-buahan ini!

Tapi, ada juga dalam kalangan kita tak berapa suka dengan durian kerana aromanya sangat busuk macam bau bangkai bagi mereka. Tapi, bagi peminat durian, aromanya rasa nyaman dan manis pula! Kenapa sesetengah manusia ada terhidu aroma durian yang berbeza?

Pertama sekali, kita berkenalan serba-sedikit padal raja buah-buahan ini. Durian adalah buah milik spesis pokok dari kumpulan genus Durio. Terdapat 30 buah spesis Durio, namun hanya sembilan buah spesis saja yang buahnya boleh dimakan.

Durian yang kita sering makan ialah durian dari spesis 'Durio zibethinus'. Spesis durian ini biasa dikomersialkan di pasaran tempatan dan antarabangsa. 

Rupanya seperti yang kita kenal: berduri hijau tua, berat sekitar 1-3 kilogram, dan isi buah durian pula bergantung kepada sub-spesis atau pokok yang mempunyai GMO (genetic modification organism): kuning keputihan, kuning keemasan, atau merah.

Asal-usul pokok durian sebenarnya dari Sumatra dan Pulau Borneo, kemudian ia tumbuh meliar di Semenanjung Melayu, dan ditanam secara komersial dari India ke Pulau New Guinea. 400 tahun dulu, buah durian pernah didagang ke Myanmar, dan ditanam secara komersial di Thailand dan Vietnam Selatan.

Dunia Barat mula mengenali durian sejak abad ke-15 Masihi, melalui catatan pengembara bernama Niccolò de’ Conti. Beliau mencatatkan bahawa saiz durian seperti saiz tembikai dan isinya seperti mentega yang mempunyai pelbagai rasa.

Catatannya menarik minat para pengembara Eropah lain, terutamanya sahabat Charles Darwin bernama Alfred Russel Wallace, kemudian menjelajah ke Asia Tenggara.

Menurut Wallace pada tahun 1599 setelah menemui buah durian ini, beliau menerangkan bahawa aroma buah itu begitu kuat seperti aroma berbau seperti bawang reput. Isinya pula seperti krim keju dan rasanya agak berlemak, tidak terlalu berasid dan manis.

Kembali ke topik utama, sebenarnya buah durian mempunyai dua aroma iaitu busuk dan wangi. Bau wangi durian berasal dari bahan kimia bernama ketone dan ester. Tapi, kedua-dua bahan kimia ini bercampur dengan amine, bahan kimia dari pemecahan asid amino.

Kerana campuran inilah, ada sesetengah manusia dapat menghidu aroma busuk durian, apatah lagi bagi mereka yang pertama kali jumpa buah ini. Bagi peminat pula, hidung mereka hanya mengesan ester saja kerana bahan kimia ini keluarkan aroma yang manis.

Sebenarnya, aroma busuk durian ini berguna bagi haiwan untuk mencari makanan. Haiwan yang berbatu jauhnya dapat mengesan aroma ini. Antara haiwan yang dapat menghidunya ialah tupai, kancil, khinzir, beruang, orangutan, dan gajah. 

Haiwan karnivor seperti harimau juga tertarik akan aroma durian tersebut. Haiwan yang tertarik kemudian memakan isi durian dan mereka boleh menjadi ejen perebakan biji durian untuk tumbuh liar di kawasan lain.

Inilah penerangannya kenapa aroma buah durian ada yang busuk dan wangi. Jadi, jangan hairan kalau peminat buah durian rilek je makan isi yang berlemak tu!

Oleh: Dinie Liow

Credit 

......

INSPIRASI: Belajar Sesuatu Daripada Kebangkitan Cristiano Ronaldo

 INSPIRASI: Belajar Sesuatu Daripada Kebangkitan Cristiano Ronaldo

Disusun Oleh : Mohd Ezli Mashut 

Sumber Foto : Reuters 

Cristiano Ronaldo mengajar kita sesuatu. Berjaya melakukan sepakan penalti pada masa tambahan Euro 2024 sepatutnya sudah mencukupi menghantar Portugal ke suku akhir. Namun beliau gagal. Ronaldo menangis, mengesat air mata dan seterusnya tetap semangat di atas padang. 

Kemudian Ronaldo mengambil satu lagi tanggungjawab berat dalam penalti 'shootout'. Beliau berjaya menebus kekecewaan dan menjaringkan gol dan menebus kembali kegagalan sebelum ini.

Beliau manusia biasa seperti kita juga menangis dan kecewa. Tapi pengajaran dan inspirasi yang boleh diambil ialah usah menangis dan merasa kecewa dengan terlalu lama. Kembali kumpulkan kekuatan dan bangkit untuk membaiki kesilapan dan seterusnya menjana kejayaan.

Titik Permulaan

Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro, dilahirkan pada 5 Februari 1985 di Funchal, Madeira, Portugal. Sejak kecil, beliau sudah menunjukkan minat mendalam dalam sukan bola sepak. Bapa Ronaldo bekerja sebagai penjaga di kelab bola sepak tempatan, Andorinha, dan di situlah Ronaldo mula menendang bola untuk pertama kalinya. Kehidupan keluarganya sederhana dan kadang-kadang sukar, tetapi itu tidak pernah mematahkan semangatnya.

Ronaldo membesar dengan penuh dedikasi. Pada usia lapan tahun, beliau menyertai Andorinha dan mempamerkan bakat luar biasa. Tidak lama kemudian, beliau diserapkan ke dalam kelab yang lebih besar, Nacional, dan kemudiannya Sporting Lisbon. Di Sporting Lisbon, Ronaldo mengembangkan bakatnya dengan lebih mendalam dan berlatih setiap hari untuk memperbaiki kemahiran dan fizikalnya.

Kejayaan Awal

Pada usia 12 tahun, Ronaldo membuat keputusan besar dalam hidupnya dengan berpindah ke Lisbon sendirian untuk mengejar impiannya. Di Sporting Lisbon, beliau cepat mencuri perhatian dengan keupayaan teknikal dan kelajuan yang menakjubkan. Bakatnya yang luar biasa menarik perhatian banyak kelab besar Eropah.

Titik perubahan dalam karier Ronaldo berlaku pada tahun 2003 ketika Manchester United, salah satu kelab terbesar di dunia, menandatanganinya dengan nilai £12.24 juta, menjadikannya pemain remaja termahal dalam sejarah pada masa itu. Di bawah bimbingan Sir Alex Ferguson, Ronaldo mengasah kemahiran dan disiplinnya, menjadi pemain sayap yang ditakuti oleh lawan.

Puncak Kegemilangan

Di Manchester United, Ronaldo meraih banyak kejayaan. Beliau membantu kelab tersebut memenangi tiga kejuaraan Premier League, satu FA Cup, dua League Cup, dan satu Liga Juara-Juara UEFA. Pencapaian individu beliau termasuk memenangi Ballon d'Or pertamanya pada tahun 2008.

Pada tahun 2009, Ronaldo berpindah ke Real Madrid dengan bayaran perpindahan yang memecahkan rekod dunia sebanyak £80 juta. Di Real Madrid, Ronaldo mencatatkan pencapaian yang lebih hebat lagi. Beliau menjadi penjaring terbanyak sepanjang masa kelab itu, memenangi empat lagi Ballon d'Or, dan membantu pasukan memenangi empat Liga Juara-Juara UEFA dalam tempoh lima tahun.

Kebangkitan di Euro 2024

Pada Euro 2024, Portugal dihadapkan dengan tekanan besar untuk mempertahankan kejuaraan mereka. Di peringkat kumpulan, pasukan itu berjuang untuk mengekalkan momentum. Namun, dalam saat-saat genting, Ronaldo sekali lagi membuktikan mengapa beliau dianggap sebagai salah satu pemain terbaik sepanjang masa.

Dalam perlawanan penentuan di pusingan 16, Portugal berhadapan dengan cabaran sengit. Ketika perlawanan berlanjutan ke sepakan penalti, seluruh negara menahan nafas. Ronaldo, dengan keberanian dan keyakinan yang tak tergoyahkan, melangkah untuk mengambil sepakan penalti penentuan. Tangisannya yang penuh emosi selepas menjaringkan gol kemenangan tersebut menjadi simbol kebangkitan dan keazamannya. Portugal mara ke suku akhir, dan Ronaldo sekali lagi diangkat sebagai wira.

Inspirasi daripada Cristiano Ronaldo

Kebangkitan dan kejayaan Cristiano Ronaldo menawarkan pelbagai inspirasi yang boleh dijadikan pengajaran:

1. Kerja Keras dan Dedikasi: Ronaldo adalah contoh terbaik bahawa tiada jalan pintas untuk mencapai kejayaan. Latihan yang konsisten dan usaha tanpa henti adalah kunci utama.

2. Ketahanan Mental: Ronaldo menghadapi banyak cabaran dan kritikan sepanjang kariernya, tetapi kekuatan mentalnya membolehkan beliau bangkit dan terus berusaha.

3. Keyakinan Diri: Ronaldo mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Beliau percaya pada kebolehannya dan ini membantu beliau menghadapi situasi-situasi mencabar dengan tenang.

4. Kemahiran Berkomunikasi: Dalam bola sepak, kerja berpasukan adalah penting. Ronaldo sentiasa menunjukkan kemahiran komunikasi yang baik dengan rakan sepasukannya, yang membantu meningkatkan prestasi pasukan secara keseluruhan.

5. Keinginan untuk Belajar dan Berkembang: Walaupun sudah mencapai banyak kejayaan, Ronaldo sentiasa mencari cara untuk memperbaiki diri. Beliau belajar daripada kesilapan dan sentiasa berusaha untuk menjadi lebih baik.

6. Ketabahan dalam Menghadapi Kegagalan: Ronaldo telah mengalami banyak kekalahan dan kekecewaan, tetapi beliau tidak pernah membiarkan kegagalan menghalang kemajuannya. Sebaliknya, beliau menggunakannya sebagai motivasi untuk bangkit semula.

7. Pengurusan Diri yang Cemerlang: Ronaldo sangat menjaga diet, kesihatan, dan gaya hidupnya. Pengurusan diri yang baik ini adalah asas kepada stamina dan prestasi cemerlangnya di padang.

 Warisan dan Pengaruh

Cristiano Ronaldo bukan sahaja dikenali sebagai pemain bola sepak hebat, tetapi juga sebagai seorang individu yang berjaya menginspirasi jutaan orang di seluruh dunia. 

Warisannya dalam sukan bola sepak akan kekal lama selepas beliau menggantung butnya. Kejayaan dan kebangkitannya menawarkan pelajaran berharga tentang kerja keras, ketahanan, dan semangat juang.

Kisah Cristiano Ronaldo adalah satu contoh inspirasi tentang bagaimana keazaman dan dedikasi dapat mengatasi segala halangan. Beliau membuktikan bahawa dengan usaha gigih dan ketekunan, impian boleh menjadi kenyataan. 

Dengan setiap gol yang dijaringkan, setiap trofi yang dimenangi, dan setiap cabaran yang diatasi, Ronaldo mengingatkan kita semua bahawa tiada yang mustahil jika kita benar-benar berusaha dan percaya pada diri sendiri.

Selasa, 2 Julai 2024

Kerajaan tak kawal TikTok - Kementerian Komunikasi

 hmetro.com.my

Latifah Arifin
latifah@bh.com.my

Timbalan Menteri Komunikasi merangkap Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching ketika hadir pada Persidangan Dewan Rakyat sempena Mesyuarat Kedua, Penggal Ketiga Parlimen Kelima Belas di Bangunan Parlimen hari ini. FOTO BERNAMA
Kuala Lumpur: Kementerian Komunikasi menyangkal dakwaan bahawa kerajaan 'mengawal' platform TikTok dengan menurunkan kandungan berunsur kritikan dan kecaman.

Sebaliknya, Timbalan Menterinya, Teo Nie Ching menegaskan penyedia platform itu turut mempunyai hak dan sentiasa memantau mana-mana kandungan yang bertentangan dengan terma dan syarat serta kod standard komuniti yang ditetapkan.

"Setiap penurunan bagi sesuatu kandungan dalam talian, bukan hanya tertakluk kepada permohonan kerajaan melalui MCMC (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia).

"Penyedia media sosial turut memainkan peranan penting dalam memantau setiap kandungan dimuat naik supaya tak melanggar akta perundangan sedia ada, selain terma dan syarat serta kod standard komuniti ditetapkan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi penggulungan Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) 2021 dan 2022 di Dewan Rakyat, hari ini.

Menurutnya, laporan permintaan pengagihan keluar kandungan dikemukakan kerajaan yang diterbitkan pada 6 Jun lalu oleh platform TikTok menunjukkan kerajaan membuat sebanyak 1,862 permohonan.

Bagaimanapun, katanya, jumlah keseluruhan permintaan penurunan kandungan yang diterima TikTok adalah 6,231.

Katanya, ini menunjukkan bukan semua permohonan untuk penurunan kandungan dibuat oleh MCMC atau kerajaan, tetapi golongan pengguna turut berhak berbuat demikian.

"Laporan sama turut menunjukkan 2,514 kandungan telah diturunkan kerana melanggar panduan komuniti.

"Selain itu, terdapat 2,970 kandungan telah diambil tindakan atau diturunkan kerana melanggar peraturan, dalam masa sama 747 lagi kandungan (dalam kategori) 'no action' (tiada tindakan diambil).

"Maksudnya walaupun permohonan (turunkan kandungan) dihantar oleh kerajaan atau pengguna tetapi akhirnya jika TikTok merasakan kandungan itu tidak langgar komuniti standard atau undang-undang tempatan, maka mereka takkan turunkan," katanya.

Sehubungan itu, beliau menegaskan tidak adil untuk sangkaan jahat ditujukan kepada kerajaan berkaitan permohonan penurunan kandungan.

Ini katanya, turut mengambil kira pelbagai permintaan penurunan kandungan antaranya berkaitan kegiatan judi dalam talian, kes penipuan dan pelbagai isu lain.