"Cashzine - Aplikasi Buat Duit Percuma Terbaik Yang PERLU anda miliki"

Cara Buat Duit Dengan Aplikasi Cashzine: Peluang Jana Side Income lebih RM100 Dalam Sehari Melalui Aplikasi Cashzine. (Scroll ke bawah untuk bukti pembayaran terkini daripada Cashzine

Cordyceps:Herba luarbiasa dan apa kehebatannya?

Pernahkah anda mendengar Cordyceps? Atau anda pernah melihat? Mungkin tak pernah dengarkan... Dan tak pernah lihat pun. Sama jugalah macam saya. Saya cuba ceritakan serba sedikit tentang Cordyceps ni. Walaupun bagaimanapun saya cuba fahamkan anda semua mengenainya samada dari tempat asal ataupun khasiat Cordyceps ini.

Cara Mudah Jadi Youtuber Terhebat

Ketahui cara bagaimana untuk menjadi Youtuber. Video yang senang difahami dan penuh dengan semua info yang perlu sebagai Youtuber. Dari asas kepada SEO, teknik Viral, Fb ads serta Mengandungi Teknik dan Rahsia Youtuber yang memiliki JUTAAN Subscriber..

Wanita kelihatan anggun dengan Hasanah Lipmatte

90% pengguna GEMBIRA dan TERUJA dengan Hasanah Lipmatte. Dah jadi trending bagi wanita abad ini. Bukan setakat mencantikkan bibir si pemakai malah dapat menaikkan keyakinan anda sepanjang hari.

9/10 Rezeki Perniagaan: Dari SOLOpreneur ke ENTREpreneur menjadi GLOBALpreneur

Cara Mulakan dan Kembangkan Perniagaan Ke Tahap Yang Lebih Tinggi Dengan Modal Minima.

 



Jumaat, 31 Mei 2024

Fakta menarik berkaitan P.Ramlee yang ramai tak tahu

 FAKTA MENARIK P. RAMLEE

Jom berkongsi fakta-fakta menarik yang sebelum ini, kita sendiri  juga tidak tahu. 

1. Mempunyai empat jenis tandatangan dan dalam kad pengenalannya pada tahun 1964 setelah berpindah ke Kuala Lumpur dari Singapura, ruangan ‘race’ atau bangsa dibiarkan kosong.

2. Ketika kecil, selepas mengaji Quran, P. Ramlee akan berlakon di padang di hadapan kawan-kawannya dengan membawakan watak-watak wira seperti Hang Tuah, Robin hood, Zorro, Sea Hawk, Captain Blood dan Tarzan.

3. Sangat meminati sepak takraw. P. Ramlee pernah menyumbangkan piala pusingan Oscar P. Ramlee Sumbang Sih kepada Persatuan Sepak Takraw Singapura.

4. Azizah, lagu pertama yang menjulang namanya adalah inspirasi buah hatinya di Pulau Pinang. Identiti wanita tersebut kekal misteri sehingga kini. Mendapat bayaran royalti pertama bernilai RM3,000 dari syarikat T. Hemsley untuk lagu ini beberapa hari sebelum rusuhan Bertha Hertog atau Natrah pada tahun 1951.

5. Fasih berbahasa Jepun dan cekap bermain peralatan muzik seperti piano, gitar, biola, ukulele, trompet dan akordion. P. Ramlee tidak tahu bermain saksofon!

6. Lagu 'Kewk Mambo' diinspirasikan daripada nama sahabat baiknya, Pengurus Produksi Malay Film Productions, Kwek Chip Jian.

7. Orang pertama mempersoalkan bayaran gaji pekerja-pekerja produksi. Beliau juga yang pertama memperkenalkan gabungan perkataan ‘pawagam’ (panggung wayang gambar); digunakan pada PAWAGAM P. RAMLEE (dulunya terletak berhampiran pusat membeli-belah Sogo dan Kompleks Pertama).

8. Jika di rumah, P. Ramlee selesa berpelikat yang dipakai bersama T-shirt Pagoda putih. Suka memasak dan resipi ringkas kegemarannya adalah kacang panjang (digoreng hingga lembut) campur ikan bilis masak kicap.

9. Menu harian: ikan goreng dan ulam, ikan terubuk, kari ketam dan kuah laksa. Juga gemar berkunjung ke restoran Sup Setapak (masih wujud ke hari ini).

10. Tabiat pelik: Suka mencium-cium aroma nasi kandar yang masih lekat di tangannya! Nasi Kandar ‘Line Clear’ adalah kegemaran P. Ramlee!

11. Sazali memainkan watak anak petani dalam filem Anak Bapak dan bersama anak-anak yang lain, mereka menjadi suara latar untuk lagu 'Tolong Kami Bantu Kami' dalam filem 3 Abdul.

12. Mendengar lagu Jalak Lenteng nyanyian Rubiah berulang-ulang kali setiap kali berhadapan masalah.

13. Pernah ‘diboo’ dan disuruh turun pentas ketika menyanyi di Stadium Chin Woo, Kuala Lumpur menjelang kebangkitan irama pop-yeh-yeh.

14. Menghasilkan 18 buah filem dalam tempoh 8 tahun (1964 – 1972) dengan hanya menggunakan perkakasan ‘second-hand’ di Studio Merdeka, Ulu Kelang.

Sumber: B.cari.com.

Credit 

#FoImpak 

#PRamlee 

#SenimanAgung 

#SenimanMelayu

Rabu, 29 Mei 2024

Perdana Menteri ke-3:“Mengenang 34 Tahun Pemergian Tun Hussein Onn.”

 “Mengenang 34 Tahun Pemergian Tun Hussein Onn.”

Negara mengenalinya sebagai Perdana Menteri Ketiga Malaysia, yang menerajui  negara dari 1976 hingga 1981. Beliau terkenal kerana menekankan isu perpaduan melalui dasar yang bertujuan untuk membetulkan ketidakseimbangan ekonomi dalam kalangan kaum. Atas usahanya mempromosikan muhibah dalam kalangan pelbagai masyarakat di negara ini, Tun Hussein Onn dikenang sebagai "Bapa Perpaduan".

Tun Hussein Onn dilahirkan pada 12 Februari 1922, iaitu anak kepada Menteri Besar Johor, Dato’ Onn Jaafar, dan Datin Halimah Hussein. Anak kelahiran Johor Bahru itu mendapat pendidikan awal di Singapura, dan kemudiannya di Kolej Inggeris di Johor Bahru. 

Selepas meninggalkan sekolah, beliau menyertai Angkatan Tentera Johor sebagai kadet pada tahun 1940 dan setahun kemudian dihantar ke Akademi Tentera India di Dehra Dun, India. Setelah tamat latihannya, dia diserap ke dalam Tentera India dan berkhidmat di Timur Tengah apabila Perang Dunia Kedua berlaku. 

Selepas perang, pengalamannya yang luas telah mendorong British mengambilnya sebagai pengajar di Pusat Pengambilan dan Latihan Polis Malaya di Rawalpindi. Tun Hussein kembali ke Malaysia pada tahun 1945 dan dilantik sebagai Komandan Depoh Polis Johor Bahru. Pada tahun berikutnya beliau menyertai Perkhidmatan Awam Malaya sebagai penolong pegawai tadbir di Segamat, Johor.

Tun Hussein, yang berasal dari keluarga yang mempunyai semangat nasionalisme dan politik yang teguh, meletakkan jawatan daripada perkhidmatan awam untuk menceburi bidang politik. Pada tahun 1949, beliau menjadi ketua pemuda pertama UMNO (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu), sebuah parti yang ditubuhkan dengan usaha bapanya. Pada tahun 1950, beliau telah dipilih sebagai setiausaha agung UMNO. Walau bagaimanapun, beliau meninggalkan UMNO pada 1951 untuk menyertai bapanya menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP).

Tun Hussein kembali berpolitik pada 1968 selepas dipujuk oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak untuk menyertai semula UMNO. Beliau kembali ke dalam parti dan memenangi pilihan raya umum pada tahun 1969. Tun Hussein kemudiannya dilantik sebagai menteri pendidikan. Peningkatan mendadak Tun Hussein berterusan apabila pada 13 Ogos 1973 beliau menggantikan Allahyarham Tun Dr Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri. Pada 15 Januari 1976 beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ketiga selepas kematian Tun Razak.

Tun Hussein Onn terkenal kerana menekankan isu perpaduan melalui dasar yang bertujuan untuk membetulkan ketidakseimbangan ekonomi dalam kalangan kaum. Ini termasuklah pelancaran Skim Amanah Saham Nasional (Amanah Saham Nasional). Pada tahun 1976, Tun Hussein melancarkan PEMADAM, sebuah organisasi kebangsaan yang berdedikasi untuk memerangi penyalahgunaan dadah.


Beliau turut menekankan kepentingan Rukun Tetangga dalam peranannya dalam mengekalkan keamanan dan keharmonian masyarakat Malaysia. Beliau juga mendedikasikan perkhidmatannya sebagai Perdana Menteri untuk mewujudkan budaya disiplin, tujuan dan integriti. Dia membenci rasuah, dan menyamakannya dengan penyakit yang mesti dihapuskan "sebelum ia menjadi barah". Atas usahanya mempromosikan muhibah di kalangan pelbagai masyarakat di negara ini, Tun Hussein Onn dikenang sebagai "Bapa Perpaduan".

Tun Hussein meninggal dunia pada 29 Mei 1990 akibat penyakit jantung di San Francisco Selatan, California, pada usia 68 tahun. Allahyarham dikebumikan bersebelahan dengan makam Tun Abdul Razak, di Makam Pahlawan berhampiran Masjid Negara, Kuala Lumpur.

Selepas 34 tahun pemergiannya, jasanya terhadap perpaduan negara melalui Rukun Tetangga serta memerangi dadah melalui penubuhan PEMADAM akan tetap dikenang sehingga ke hari ini. 

Oleh: Farahi Kamaruddin

Sumber

---

Bagi anda yang tidak berpeluang untuk menjengah ke reruai kami di PWTC, jangan khuatir kerana kami juga mengadakan Jualan PBAKL Online 2024 di Shopee dan Tiktok kami dengan DISKAUN sepanjang berlangsungnya PBAKL!


Link Shopee: s.shopee.com.my/8zjTjR0kU

Selasa, 28 Mei 2024

Aidil Adha:Tarikh lihat anak bulan Zulhijah 7 Jun ini

 

Tarikh melihat anak bulan Zulhijjah bagi tahun ini ditetapkan pada petang Jumaat, 7 Jun.Gambar hiasan
Tarikh melihat anak bulan Zulhijjah bagi tahun ini ditetapkan pada petang Jumaat, 7 Jun.Gambar hiasan

PUTRAJAYA - Tarikh melihat anak bulan Zulhijah bagi tahun ini ditetapkan pada petang Jumaat, 7 Jun 2024, bersamaan 29 Zulkaedah 1445 Hijrah, di 29 lokasi di seluruh negara.

Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja dalam kenyataan pada Selasa memaklumkan, tarikh 1 Zulhijah dan 10 Zulhijah (Hari Raya Korban) yang ditetapkan akan diisytiharkan pada malam 7 Jun melalui radio dan televisyen.

"Bagi menyempurnakan titah perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenankan oleh Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja, Penyimpan Mohor Besar Raja-raja mengisytiharkan bahawa tarikh bagi melihat anak bulan Zulhijah ialah pada petang Jumaat, 7 Jun 2024 Masehi, bersamaan 29 Zulkaedah 1445 Hijriah.

"Majlis Raja-Raja telah mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh Hari Raya Qurban adalah berdasarkan Rukyah dan Hisab,” menurut kenyataan itu.

Lokasi dikenal pasti untuk melihat anak bulan Zulhijah ialah di Pontian Kecil, Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Kampung Balik Batu, Tanjung Bidara, Melaka; Kompleks Baitul Hilal Telok Kemang, Negeri Sembilan; Bukit Melawati, Kuala Selangor; Bukit Jugra, Banting; Balai Cerap Selangor, Sabak Bernam; serta Pantai Pasir Panjang, Manjong di Perak dan Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh, Pulau Pinang.

Lokasi di Kedah ialah di Kampung Pulau Sayak, Kuala Muda; Pemandangan Indah, Pulau Langkawi; dan Menara Alor Setar, Alor Setar, manakala di Terengganu pula di Bukit Besar, Kuala Terengganu; Bukit Geliga, Kemaman; Pulau Perhentian, Besut; dan Balai Cerap KUSZA, Setiu.

Di Kelantan lokasinya pula ialah Bukit Peraksi, Pasir Puteh; Bukit Kampung Tembeling, Kuala Krai; dan Menara Bangunan SEDC, Kota Bharu; manakala di Sarawak ialah di Pusat Falak, Miri, Teluk Bandung, Kuching; dan Tanjung Batu, Bintulu.

Lokasi melihat anak bulan di Sabah ialah Balai Cerap Al-Biruni, Putatan; manakala di Pahang ialah Bukit Tanjong Batu, Nenasi; Gunung Berincang, Cameron Highlands; dan Menara Kuantan 188.

Empat lagi lokasi ialah Menara Universiti Malaysia Sabah di Kampus Antarabangsa Labuan; Menara Kuala Lumpur; Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya dan Menara Pandang Masjid Al-Hussain, Kuala Perlis. - Bernama

Isnin, 27 Mei 2024

BACA - LA KISAH MAHSYAR 🤔😢❤🌈 :

 BACA - LA KISAH MAHSYAR 🤔😢❤🌈 :

Di padang Mahsyar ni punya la lama sampai kita hari ni tak mampu fikir berapa lama kita akan berada di alam mahsyar. 

Para sahabat Rasulullah saw tanya, mahsyar kat mana? 

Jawab Rasulullah saw, mahsyar ni di bumi ini sendiri di mana bumi ini dihamparkan. 

Tiada pokok, tiada sungai, gunung ganang, tempat berteduh dan tiada bertepian.

Ini terjadi bila malaikat israfil tiup sangka kala pada pertama kali. 

Kali kedua malaikat israfil tiup, semua manusia akan bangkit dari kubur masing2 dalam keadaan yang sungguh terpinga2. 

Lalu manusia bertanya sesama sendiri, dimana kita? 

Lalu datang api dari laut yang meluap-luap menghambat manusia ke mahsyar. 

Bayangkan manusia seluruhnya dari zaman nabi Adam as sampai manusia terakhir hidup di atas muka bumi ini dibangkitkan dalam keadaan lapar dan haus yang bersangatan serta bertelanjang bulat dihambat ke mahsyar.

Rujuk surah yassin ayat 52-54. 

ditambah dengan binatang lagi, jadi tak dapat dipastikan jumlah makhluk pada hari tu.

Saidatina Aisyah ra pernah bertanya Rasulullah saw, tidakkah kaum lelaki memandang aurat wanita. 

Lalu dijawab nabi saw dengan memetik ayat quran, pada hari itu semua manusia sibuk dengan urusan diri sendiri.

Rujuk surah a'basa ayat 37 ( 80:37 ).

Ada yang ke mahsyar dengan menunggang binatang, ada yang pergi dengan mukanya, ada yang berjalan, dan yang istimewa dibawa oleh malaikat munkar dan nakir. 

Bila sampai di mahsyar,perbicaraan tak berjalan lagi. Kena tunggu entah berapa lama.

Lalu keseluruhan umat manusia tadi pergi kepada nabi Adam as hanya untuk meminta syafaat untuk Allah swt percepatkan hisab. 

Jawab nabi adam as dia tak boleh bagi syafaat kerana dia pernah melakukan dosa. Pergilah seluruh umat manusia ini kepada seluruh rasul ulul azmi, bermula nabi nuh a.s, musa a.s, isa a.s, dan ibrahim a.s tetapi nabi2 ini hanya berdoa keselamatan diri masing2.

Lalu pergi semua manusia kepada nabi Muhammad saw, lalu baginda berdoa dan Allah swt memperkenankan untuk mempercepatkan hisab.

Bayangkan semasa menanti perbicaraan, ada orang dah minta pd Allah swt awal2 agar disegerakan masuk ke neraka sebab tak tahan lamanya berdiri di mahsyar. 

Bayangkan ruang yang ada hanya untuk meletakkan tapak kaki kite je krn padatnya manusia pada hari tu.

Sebelum hisab bermula, kitab2 amalan kita akan turun dari arash. 

Masa tu tahulah kita tangan mana yang sambut kitab tu. Kalaupun tangan kanan yang ambil kitab kita, masih tak menjamin kita ke syurga. 

Kemudian Allah swt panggil sorang2 untuk dihisab. Sebelum Allah swt mula hisab, Allah swt suruh kita baca semua amalan yang tercatat dalam buku kita disaksikan semua manusia. 

Tiada satu pun yg tertinggal. 

Lepas habis baca Allah swt akan tanya kita 3 soalan.

1) Adakah terdapat pahala kamu yang tidak dicatat oleh malaikat raqib dan atid

2) tak ingat

3) apa alasan kamu atas segala dosa yang kamu lakukan.

Setelah ditimbang di al mizan, didapati pahala kita la melebihi dosa kita. 

Seolah-olah sikit lagi kita ke syurga, tetapi final check Allah swt lakukan. 

Allah swt tanya kepada semua orang, siapa yang kenal kita sila tampil kedepan untuk menuntut hak mereka.

Antara yang mula2 bangun adalah anak isteri keluarga, jiran2, kawan2 dll.

Jika ada hak mereka yang tidak ditunaikan, pahala kita tadi terpaksa bagi pd mereka. 

Jika pahala dah habis, dosa mereka pula kita tanggung (ini yang dimaksudkan suami akan tanggung dosa anak2 dan isteri).

Kita yang perempuan, jagalah diri kita. Sebab apa yang kita buat tak effect diri kita sorang, tp effect jugak orang2 yang kita sayang.

Ayah kita, abang dan adik2 lelaki kita, suami kita. 

Kalau betul sayang mereka, lindungi mereka, jangan jadi penarik mereka ke neraka.. Tutup aurat, jaga maruah, jaga akhlak, jaga agama kita.

Hari mahsyar hari yang sangat dahsyat. 

hidup di dunia janganlah kita kejar populariti, nak terkenal, takut tak tertanggung kesannya kat akhirat nanti.

Kedua, jagalah amanah dan kejujuran kita sebab pada hari tu amanah dan kejujuran kita akan membantu.

Yakinkah kita tergolong dlm golongan mereka yang terpilih Allah swt ke syurga? Nak masuk syurga bukan senang..

Jom sama-sama bantu diri dan kawan-kawan.. Moga Allah swt bantu kita di hari pembalasan nanti. InshaaAllah.. Aamiin..

Wallahu'alam. 

Terdapat dua jenis manusia,

1. Bila dia baca dan lihat ilmu ini dia abaikan..

2. Bila dia baca sesuatu yg bermanfaat dia sebarkan.

Sumber : Zakaria A.R / Pasha Tuan Salimi

#highlights 

#followers 

#fypageã‚· 

#foryoupage 

#fypã‚·゚viralã‚·2024 

#fypã‚·゚viralã‚·fypã‚·゚viralã‚·alã‚·

Ahad, 26 Mei 2024

Penghujung hayat:Era kejatuhan karier P.Ramlee sangat sadis

 


PADA penghujung kariernya, P. Ramlee telah dijemput ke Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk 'Konsert 3 Ramlee' yang menggabungkan beliau, A. Ramlee dan L. Ramlie. Bila tiba gilirannya menyanyi, penonton beramai-ramai telah 'boo' beliau yang ketika itu baru hendak membuat persembahan di pentas utama.

Pada tahun 1968, syarikat rakaman EMI yang banyak mengaut keuntungan daripada nyanyiannya bertindak MENAMATKAN kontraknya. Muka P. Ramlee merah padam apabila Mr. Devan (EMI) memberitahu beliau yang lagunya orang dah tak boleh terima dan suaranya dah tidak digemari. P. Ramlee selepas itu bersumpah tidak akan lagi bekerjasama dengan syarikat tersebut yang selama ini membuat kekayaan dari lagu-lagunya.

Pengeluar filem Shaw Brothers yang kaya-raya hasil karya Allahyarham juga telah mengeluarkan satu surat yang KONTRAK P. RAMLEE TAK AKAN DISAMBUNG LAGI.

Tahun 1972-1973 adalah tahun yang paling sedih buat P. Ramlee kerana dia langsung takda sumber pendapatan, tiada show, tiada tawaran mengarah/ berlakon filem etc sehingga beliau dan isteri Saloma terpaksa mengambil upah dengan menyanyi di kenduri kahwin dan jadi hakim pertandingan nyanyian. Bila P. Ramlee nak buat filem warna ketika itu, semua bank menolak permohonannya untuk meminjam wang.

Malah RTM juga tidak menawarkan sebarang peluang untuk dia buat show/ menyanyi...bila arwah pergi ke sana untuk menemani isteri Saloma buat program, P. Ramlee hanya duduk di kantin sahaja. Dalam kunjungan terakhirnya ke Singapura untuk Pesta Filem Asia Pasifik, P. Ramlee yang ketika itu dicalonkan untuk filem Laksamana Do Re Mi, telah masuk ke dewan. Tiada siapa pun delegasi dari Malaysia yang pelawa beliau untuk duduk sekali dengan mereka...akhirnya dia cari sendiri kerusi dan duduk dengan delegasi Singapura, di belakang Aziz Sattar.

" Yam, orang dah tak peduli saya, karier saya pun orang dah tak suka...saya dah tua. Cita-cita saya nak jadikan filem Melayu lebih maju telah gagal, saya kecewa," katanya pada iparnya, Maryam. P. Ramlee mengalami masalah kewangan yang sangat teruk sampai hanya makan nasi dengan telur...

Sebelum subuh 29 Mei 1973, P. Ramlee diserang sakit jantung di rumahnya dalam usia 44 tahun dan meninggal dunia...Al-Fatihah. 

(petikan dari  P. Ramlee | History Channel Documentary)

Credit 

Sabtu, 25 Mei 2024

'Dia buat band macam haknya, saya ni macam makan gaji pula' - Din Search

 'Dia buat band macam haknya, saya ni macam makan gaji pula' - Din Search

Pemain gitar Search, Noordin Mohd Taib atau Din mempersoalkan tindakan Datuk Amy Search menuntut royalti penghasilan album kompilasi Rockology Search : Kid'Din Collection Series yang didakwanya dibuat tanpa kebenaran anggota Search yang lain.

Din ketika dihubungi berkata, album yang dipasarkan bersama 17 cendera hati Search pada 17 November 2021 itu adalah kompilasi lagu dan bukannya rakaman semula atau lagu baru.

"Lagu itu milik Datuk M. Nasir dan dia pun dah bagi kenyataan dulu dalam akhbar. Beliau kata, apa yang saya buat ini betul.

"Amy sebenarnya maksudkan royalti apa? Kalau royalti MACP (Badan Perlindungan Hak Cipta Muzik Berhad), dia akan dapat juga. Itu lagu lama, lagu-lagu yang dah berdaftar. Stesen radio mainkan dan dinyanyikan di karaoke, MACP akan kumpul royalti.

Din berkata, Amy yang sudah lebih 40 tahun bergelar penyanyi, mustahil tidak tahu mengenai perkara ini.

"Royalti mekanikal pula lebih kepada komposer. Nak diikutkan 100 peratus itu memang hak komposer.

Kalau artis itu buat lagu sendiri, itu lain. Dia akan dapat royalti mekanikal. Itu bezanya dan takkan Amy tak faham?

"Apa yang sebenarnya nak diutarakannya? Dia sendiri boleh pergi Luncai Emas tanya dengan M Nasir. Rockology Search: Kid'Din Collection Series hanya diterbitkan 500 keping dan lebih kepada koleksi peminat. Tiada ulang cetak," katanya.

Din berkata, itu adalah projeknya sendiri tanpa membabitkan anggota Search yang lain.

"Kalau tengok memang gambar saya dan Kid berdua saja. Tajuknya pun Kid'Din Collection Series. Cuma saya letak logo Search, apa masalahnya?

"Kita kena saling memahamilah. Dah kenal bertahun-tahun. Kawan-kawan, benda begini kena toleransi. Dia serius sangat sampaikan gambar pun saya tak boleh pakai.

"Apa benda ini? Kita kawan dah bertahun-tahun. Kalau setakat kau nak pinjam baju aku, pakailah. Nak ambil terus pun tak apa," katanya.

Din mendakwa Amy sukakan perkara begini dengan mencampuri perkara yang dia tidak pasti.

"Contohnya macam cerita mengenai dakwaan Denden, baru-baru ini. Itu pun dia nak campur juga. Padahal semua itu tak betul. Saya lebih tahu sebab Denden yang bersama saya, bukannya Amy," katanya.

Din meminta Amy menurunkan egonya yang tinggi selama ini dan menasihatkannya jangan lagi mempunyai mentaliti sebegini.

"Saya penat tengok mereka. Dah tua tapi tak habis-habis perangai macam itu. Dia buat band macam haknya dan saya ini macam makan gaji.

"Semua dia saja yang nak buat. Kalau isu royalti, dia kata tiada dokumen tapi ia sebenarnya ada. Sebenarnya dulu dia janji nak jumpa bincang album Rockology Search: Kid'Din Collection Series tapi dia yang tak datang.

Din berkata, mereka sebenarnya tidak senang hati apabila melihat dia bergerak aktif.

"Amy dakwa ada orang beritahu duit royalti dah bayar pada saya. Dia boleh tunjukkan bukti tak? Bila sesuatu royalti keluar pasti ada penyata dan rekod.

"Dia kenalah tanya orang yang bercakap itu minta bukti. Ada atau tidak? Waktu buat video tunjuklah bukti itu. Untuk album Rockology Search: Kid'Din Collection Series, saya tunjuk dokumen cuma Amy tak respon.

"Saya buat dengan Kid tiada gambar mereka pun. Cuma, ada lagu Search dan mereka memang akan dapat royalti dari MACP," katanya.

Kredit : Peminat2 'Search'

Sumber 

Khamis, 23 Mei 2024

Tahniah:Malaysia juara berganda Piala Dunia Sepak Takraw 2024

 Pasukan Sepak Takraw Lelaki Malaysia meraikan kemenangan berganda selepas menewaskan pasukan Thailand pada perlawanan final regu dan double lelaki Sepak Takraw Piala Dunia 2024 di Stadium Titiwangsa. STR/HAZREEN MOHAMAD

Pasukan Sepak Takraw Lelaki Malaysia meraikan kemenangan berganda selepas menewaskan pasukan Thailand pada perlawanan final regu dan double lelaki Sepak Takraw Piala Dunia 2024 di Stadium Titiwangsa. STR/HAZREEN MOHAMAD

KUALA LUMPUR: Stadium Titiwangsa menjadi saksi kejayaan luar biasa skuad sepak takraw negara apabila meraih gelaran berganda pada saingan Piala Dunia 2024, sebentar tadi.

Selepas mengungguli acara double, skuad negara melengkapkan malam gemilang mereka dengan turut menjuarai saingan regu menerusi kemenangan ke atas Thailand pada aksi final.

Trio negara yang dibarisi Farhan Adam, Syahir Rosdi, Azlan Alias (Haziq Hairul Nizam) mempamerkan prestasi menakjubkan untuk menumbangkan regu Thailand, Poramet Siriswat, Sittipong Khamchan, Varayut Jantarasena (Siriwat Sakha) 15-8, 15-12.

Dibantu sokongan padu kira-kira 3,000 penyokong yang hadir di Stadium Titiwangsa, regu Malaysia bermula dengan aksi penuh meyakinkan apabila kekal mendahului sepanjang perlawanan sebelum mencatat kemenangan 15-8 di set pertama.

Regu Malaysia, Farhan Adam, Mohammad  Haziq Hairul Nizam dan Muhammad Azlan Alias meraikan kemenangan menewaskan Thailand pada final Sepak Takraw Piala Dunia 2024 di Stadium Titiwangsa. - NSTP/HAZREEN MOHAMAD
Regu Malaysia, Farhan Adam, Mohammad Haziq Hairul Nizam dan Muhammad Azlan Alias meraikan kemenangan menewaskan Thailand pada final Sepak Takraw Piala Dunia 2024 di Stadium Titiwangsa. - NSTP/HAZREEN MOHAMAD
Pasukan Sepak Takraw Lelaki Malaysia meraikan kemenangan berganda selepas menewaskan pasukan Thailand pada perlawanan final regu dan double lelaki Sepak Takraw Piala Dunia 2024 di Stadium Titiwangsa. STR/HAZREEN MOHAMAD
Pasukan Sepak Takraw Lelaki Malaysia meraikan kemenangan berganda selepas menewaskan pasukan Thailand pada perlawanan final regu dan double lelaki Sepak Takraw Piala Dunia 2024 di Stadium Titiwangsa. STR/HAZREEN MOHAMAD

Thailand yang tersentak dengan kekalahan set pertama cuba bangkit dan memberi tentangan dalam usaha untuk mengheret ke set penentuan.

Bagaimanapun, trio negara diketuai Farhan kekal tenang dalam menyerap segala asakan skuad Gajah Perang sekali gus menoktahkan kemenangan 15-12 di set kedua.

Sebagai rekod, kali terakhir regu Malaysia berjaya menumbangkan Thailand adalah pada saingan Siri Super ISTAF 2015 di Melaka.

Kemenangan regu negara menambahkan koleksi kejuaraan Malaysia pada edisi Piala Dunia tahun ini gandingan Aidil Aiman Azwawi-Noraizat Mohd Nordin menjuarai acara double.

Aidil-Noraizat mencatat kemenangan 17-16, 15-13 ke atas gandingan Thailand Seksan Tubtong-Kittiphum Sareebut dalam final double.

Pingat emas dalam acara double dan regu itu adalah yang pertama buat Malaysia dalam saingan Piala Dunia sejak diperkenalkan pada 2011.

-BH Online 

Rabu, 22 Mei 2024

Pulau Socotra: Keajaiban Alam yang Unik dan Misteri

 Pulau Socotra: Keajaiban Alam yang Unik dan Misteri

SubhanAllah, pernah dengar tentang Pulau Socotra di Yemen? Kalau tak pernah, ini memang satu destinasi yang luar biasa dengan flora dan fauna yang unik, seolah-olah dari planet lain. Pulau ini terkenal dengan landskap yang ganjil dan keindahan alam semulajadi yang memukau, serta penuh dengan misteri. Pelik tapi benar, dan ia bukan magic, tapi kejadian alam yang penuh dengan kebesaran Allah SWT.

Keajaiban Flora dan Fauna

Pokok Darah Naga adalah simbol ikonik Socotra. Pokok ini unik dengan bentuk kanopinya yang seperti payung dan getah merahnya yang digunakan dalam perubatan tradisional dan sebagai pewarna. Selain itu, terdapat juga pokok "Botol" dengan batang besar yang mampu menyimpan air ketika musim kering. Pokok ini menunjukkan betapa bijaksananya ciptaan Allah dalam menyesuaikan diri dengan persekitaran yang gersang.

Socotra juga menjadi rumah kepada pelbagai spesies burung endemik seperti "Burung Gereja Socotr" dan "Warbler Socotra" . Malah, reptilia seperti "Sesumpah Socotra" juga menghuni pulau ini, menunjukkan betapa kaya dan uniknya biodiversiti di sini.

Gua Hoq: Keajaiban Geologi

Gua Hoq di Socotra adalah satu lagi keajaiban semulajadi. Gua ini terletak di bahagian timur laut pulau dan terkenal dengan formasi geologi yang menakjubkan. Untuk sampai ke sini, pengunjung perlu mendaki laluan yang berbatu, tetapi pemandangan di dalam gua ini memang berbaloi. Gua ini mempunyai stalaktit dan stalagmit yang terbentuk melalui titisan air yang kaya dengan mineral, mencipta formasi yang indah dan penuh warna.

Kepentingan Ekologi dan Pemuliharaan

Socotra adalah tapak Warisan Dunia UNESCO, dan biodiversitinya sangat penting untuk kajian ekologi. Namun, ekosistemnya yang rapuh terancam oleh perubahan iklim dan aktiviti manusia. Pelbagai usaha pemuliharaan sedang dijalankan untuk melindungi flora dan fauna unik di pulau ini. Pertubuhan seperti "Friends of Soqotra" bekerja sama dengan komuniti tempatan untuk mempromosikan pembangunan yang lestari dan amalan pemuliharaan.

Pengalaman Menakjubkan

Berjalan di sekitar Pulau Socotra seolah-olah berada di dunia lain. Keunikan flora dan fauna, bersama dengan landskap geologi yang aneh, menjadikan Socotra satu destinasi yang mesti dilawati oleh pencinta alam dan pengembara. Allahu Akbar, betapa hebatnya ciptaan Allah yang penuh dengan keajaiban dan misteri ini.

Jadi, kalau korang nak cerita benda pelik dan "wow" dengan kawan-kawan, cerita tentang Pulau Socotra ni memang pilihan yang terbaik. Ia bukan saja menarik, tapi juga menunjukkan betapa hebatnya ciptaan Allah yang penuh dengan kejutan dan keajaiban. Alam semula jadi memang tak pernah gagal buat kita kagum dengan pelbagai rahsia dan keindahannya. Semoga cerita ini membuka mata dan hati kita untuk lebih menghargai kebesaran ciptaan Allah.

Credit:Fb Mazlan Syafie

Selasa, 21 Mei 2024

Kenapa dengan Zus Coffee???

 Kenapa dengan Zus Coffee???

Semalam, Zus Coffee telah memohon maaf dan memberi statement mereka menyokong PaIestlne. Ini adalah statement kedua selepas the first one ramai yang tak berpuas hati.

Statement ini mendapat pelbagai reaksi dari netizen. Ada yang memuji kerana Zus meletakkan pendirian mereka.

Tapi tak kurang juga yang masih marah mengatakan mereka hanya lakukan itu sebab takut kena b0ik0t. Betul ke?

Apa pendapat anda? Adakah boleh dimaafkan, atau adakah ianya a bit too late?

Walaubagaimanapun...

This is not a calling for b0ik0t Zus, but I am calling Zus out.

Satu yang saya tak berkenan sangat dengan Zus Coffee ni adalah masa depa spin kata logo mereka BUKAN berdasarkan dewa "Zues" dan come up dengan ALASAN itu Pakcik Kaldi yang jumpa coffee di Ethiopia. Even ini tertera di laman web mereka.

Come on la, Pakcik Ethopia tak pakai greek kotinos (crown daun olive tu) di kepala ya. Tu dah memang terang2 Zeus yang dikenali sebagai god/tuhan of thunder mengikut kepercayaan Greek.

Pada janggut dan logo tu pun ada design lightning yang merupakan simbol Zeus. Alah.... nama pun dah "ZUS", dah macam "ZEUS", tak perlu la nak spin lagi.

Tapi, kalau sebab logo je, bukanlah sebab untuk di b0ik0t... cuma saya tak berkenan sebab depa spin! Pendapat peribadi je... pendapat anda bagaimana?

Kita orang Malaysia tak suka kena spin kannnn...

Dan sebelum ada yang kata "IK ni, pandai2 cakap pasal logo dan design ni kenapa? Ada degree ke dalam bidang design?"

Yes, saya ada bachelor's degrees BA (hons) dalam bidang design dari Staffordshire University, UK. Graduate tahun 2000.

Kalau saya Zus, my advice would be, buat a bit of rebranding. Zus ni ramai yang suka sebab home grown Malaysian business. Dan sebagai manusia, kita tak lari dari kesilapan.

Boleh je do a bit of redesign pada logo, buang greek kotinos crown, buang lightning. Dan baru la orang percaya ianya Pakcik Kaldi dari Ethopia. You can even keep the name Zus. 

Tapi janganlah spin. Tahu la coffee Zus manis... tapi jangan la gula-gulakan kami pula. Orang Malaysia tak kosong...

Siapa ingat satu ketika dulu ada ubat gigi Darkie yang berubah menjadi Darlie (logo pun berubah) sebab orang marah logo asal ada ciri2 rasist. Lepas rebranding, hingga hari ini Darlie menjadi antara top ubat gigi dunia.

Apa pun, semoga perniagaan2 made in Malaysia terus berkembang maju. Apa pendapat anda?

Congrats to Zus sebab kali ni kenyataan lebih tegas, tak banyak big brand yg own up their mistake and implicitly make a statement about g3n0cldes that's happening in Ga2a.

Free Palest1ne!

Yang bagusnya isu b0ik0t ni, dapat kita lihat lebih banyak perniagaan2 tempatan mendapat sambutan. Sokong perniagaan lokal!

Dan dalam keadaan ekonomi kini, sekiranya anda nak mulakan perniagaan online dari rumah, tapi tak tahu caranya, ikuti webinar percuma bersama saya "NAK JUAL APA? Mulakan perniagaan dari ZERO!" Saya kongsikan langkah pertama dalam memulakan perniagaan online dari rumah. Daftar percuma di www.NakJualApa.com

ik

dubai

PROTON Anjur Peraduan Teka Nama Model PROTON EV Pertama

 

SK

Sumber: PROTON

PROTON Holdings Bhd telah mengambil inisiatif menganjurkan satu peraduan menarik sempena pelancaran model kenderaan elektrik (EV) yang pertama.

Ini merupakan satu usaha inovatif dari syarikat automotif terkemuka Malaysia itu, dalam usaha untuk mendekatkan lagi hubungan mereka dengan para pengguna serta peminat jenama PROTON.

Menurut satu perkongsian yang telah dibuat oleh PROTON di laman Facebook rasmi mereka, peraduan ini menawarkan pelbagai hadiah menarik kepada para pemenang.

Pemenang hadiah utama bakal membawa pulang wang tunai sebanyak RM5,000. Pemenang tempat kedua akan menerima wang tunai berjumlah RM1,500, manakala pemenang tempat ketiga akan memperoleh RM1,000.

Selain itu, lima pemenang sagu hati juga akan menerima wang tunai RM100 setiap seorang.

"Berita baik untuk semua! Model kenderaan elektrik pertama dari PROTON akan tiba tidak lama lagi! Bolehkah anda meneka nama jenama untuk PROTON EV ini? Sertailah peraduan meneka nama jenama Proton EV dan rebut peluang untuk memenangi hadiah-hadiah lumayan yang bernilai keseluruhan RM8,000!" demikian menurut kenyataan yang dikeluarkan.

Difahamkan, peraduan teka nama ini bermula 20 Mei dan akan berlangsung sehingga 5 Jun 2024. Ia terbuka kepada semua rakyat Malaysia yang berminat untuk menyertainya.

Cara sertai peraduan

Pertama, layari laman web https://protonev.pronet.my/.

Kedua, isikan maklumat peribadi anda dan teka nama model PROTON EV yang pertama.

Ketiga, kongsikan pautan peraduan ini kepada rakan-rakan anda dan pastikan anda mengikuti akaun media sosial rasmi PROTON untuk mendapatkan pengumuman mengenai pemenang.

Jangan lepaskan peluang keemasan ini. Mungkin anda orang bertuah yang bakal memenangi hadiah lumayan dari PROTON.

Semoga berjaya.

-Siakapkeli.my

Berkat tabungan ibu bapa, 3 beradik tunai ibadah haji bersama

 Muhammad Nazirul Haqimi (tengah), Muhammad Nazirul Fatihi (kanan) dan Muhammad Nazirul Hazimi (kiri) menunjukkan kad nama haji di stesen haji LTSM, semalam. FOTO BAHAROM BAKAR.

Muhammad Nazirul Haqimi (tengah), Muhammad Nazirul Fatihi (kanan) dan Muhammad Nazirul Hazimi (kiri) menunjukkan kad nama haji di stesen haji LTSM, semalam. FOTO BAHAROM BAKAR.

Kuala Nerus: Impian pasangan suami isteri menghantar empat anak ke tanah suci dengan menabung sejak mereka kecil, akhirnya termakbul apabila terpilih menunaikan ibadah haji bersama tahun ini.

Zulkefle Abd Rahman, 61 dan isteri, Noraidah Abd Rahman, 60, yang juga pesara guru dari Kampung Jati, Gong Badak, di sini, mendaftarkan nama empat anaknya menunaikan haji pada tahun 2008.

Malam semalam, tiga daripada empat anak pasangan itu, Muhammad Nazirul Haqimi, 32, Muhammad Nazirul Hazimi, 30 dan Muhammad Nazirul Fatihi, 26, berlepas ke tanah suci.

Bagaimanapun, seorang lagi anak kepada pasangan itu, Nur Afifah Nadhirah Zulkeflee, 22, tidak dapat turut serta dan terpaksa meminta penangguhan kerana menerima tawaran melanjutkan pengajian ke Universiti Kuala Lumpur (UniKL).

Muhammad Nazirul Haqimi, berkata ibu bapanya mula menyimpan sebahagian daripada duit saku persekolahan dan duit raya pemberian saudara mara sejak kecil.

"Kedua ibu bapa menyimpan sebahagian daripada wang perbelanjaan sekolah antara RM100 dan RM150 sebulan sejak kami di bangku sekolah rendah.

"Bapa dan ibu sering berpesan supaya kami empat beradik tidak boros berbelanja serta wang yang disimpan akan digunakan untuk menghantar kami menunaikan rukun Islam bersama,"

"Kami dimaklumkan oleh Tabung Haji (TH) berjaya ke tanah suci pada Januari lalu.

"Kami mengucapkan terima kasih kepada ibu dan bapa kerana berusaha mendaftarkan kami menunaikan haji ketika usia masih muda," katanya.

Muhammad Nazirul Haqimi dan dua adiknya antara 139 orang bakal jemaah haji daripada negeri ini berlepas ke stesen haji di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) daripada stesen haji di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) melalui penerbangan ke tujuh, semalam.

Majlis pelepasan bakal jemaah haji daripada stesen haji di LTSM disempurnakan Yang di-Pertuan Muda Terengganu, Tengku Muhammad Ismail Sultan Mizan Zainal Abidin, yang mewakili Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.

-myMetro 

Ahad, 19 Mei 2024

Info Auto:Kos selenggara kereta.Jangan tertipu dan ditipu lagi

 JANGAN TERTIPU dan DITIPU LAGI.

1> Minyak hitam

Minyak hitam yg bukan sintetik tu setiap 5,000 km @ 3 bulan whichever is earlier. Kalu yg sintetik - mungkin 7,500 km atau 10,000 km.

2> Filter

Sama seperti minyak enjin. Minyak mineral biasa - 5,000 km. Minyak Synthetic - 7,500 km hingga 10,000 km. Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

3> Spark plug

20,000 km ikut schedule maintenance book Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm 20-25 untuk 4 biji.

4> Bateri kereta

18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup air suling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun. Kalau selalu lupa topup dan selalu kering. 6 bulan pun bateri boleh kong!

Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air, harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so, beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai. BOSCH, CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!

Bateri yang baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik. Bandingkan bateri tersebut dalam kategori yang sama. Kalau NS50 tu anda kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau NS40L...begitu la citernya!

5> Timing belt

60,000km untuk kereta Proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000 km dan Honda CRV tahan sampai 160,000 km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000 km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun! Mekanik pun sengeh aje la, buat apa tolak rezeki dari duit orang!

6> Clutch plate

Clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman, hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yang susah nak terangkan, sebab tu mereka kata bila 100,000 km baru tukar clutch!

7> Fuel Filter

Tukar aje la sekitar 40,000 km sekali. Benda ni pun murah Rm 15-20 je.

8> Air Filter

Ditukar setiap 20,000 km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N type, benda ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan sudah cukup.

9> ATF (Automatic Transmission Fluid)

Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000 km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000 km kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan (contohnya tak tukar lebih dari 30,000 km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Ini membazir untuk kita, tapi bukan pada pihak yang bikin servis. Caj hanya sekitar Rm 200++. Kalau anda selalu tukar ATF, hanya tukar biasa aje, yang budget kurang dari Rm 100...ikut saiz kereta anda!

10> Gear Oil

Untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF, tetapi sebaliknya pakailah Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.

11> Brake Fluid & Power Steering Fluid

Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.

12> Radiator Coolant

Sebotol Rm 15-20... selalunya warna hijau! 60,000 km boleh la tukar sekali! Kalau air radiator korang warna clear aje. Maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!

13> Air-Cond Belt / Alternator Belt

Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-Con & juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah ada "crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini. Akhir sekali, ingin admin ingatkan maintenance schedule yang ikut "km" atau masa "3 bulan" "6 bulan" & seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan @ dalam English nya lebih dikenali sebagai "Preventive Maintenance"

14> Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar. Preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikal dimasa akan datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alat ganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran!

15> Contohnya, kalau kita buta-buta ikut apa yg di syorkan oleh pembuat alat ganti. Contohnya "shock absorber" perlu diganti setiap 20,000 km, tentu kita tidak mampu mengikutnya! Jadi anda perlu ada asas ilmu seperti yang diterang kan di atas.

16> Minyak hitam mineral untuk 5,000 km / 3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000 km / 6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000 km / 1 tahun. Kalau boleh hati-hati beli minyak hitam di kedai spare sebab banyak minyak cap ayam yang disediakan khas untuk tipu orang. Botol mungkin ada cap Castrol, Shell, Petronas, Eneos & lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya adalah minyak murah made in China. Dalam satu hari ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel tertentu. Bos mereka ini sentiasa mengarahkan pekerja untuk mengambil botol-botol kosong ini dan refil serta bubuh seal baru supaya dapat mengaut keuntungan dari duit orang. Elok beli minyak di stesen minyak - confirmed genuine. Unless kalau betul-betul yakin dengan kedai spare part yang kita beli tu.

17> Minyak gear manual ditukar setiap 40,000 km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000 km untuk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus untuk kereta lama - bubuh gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000 km. Sama macam di atas.

18> Flush? kalau dalam buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun sama - 20,000 km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000 km. Nak tukar tiap-tiap 50,000 km pun boleh dengan syarat guna air suling @ RO water. Timing belt - ditukar setiap 80,000 km. Tapi pernah terjadi stretch sampai 110,000 km(Wira 1.6) tanpa masalah sebab menggunakan timing original Mitsubishi & ia selalu inspect timing belt keretanya. Merekah takda, gigi still elok - tak perlu tukar. Aircond belt, alternator belt, power steering belt - tukar semasa tukar timing belt @ apabila nampak crack.

19> Water pump

Ditukar apabila menukar timing belt untuk kali ke-2. Let's say kita tukar timing belt setiap 80,000 km, maka apabila kita menukar timing belt untuk kali kedua pada 160,000 km, elok tukar sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor charge.

20> Spark plug

Every 20,000 km @ selagi plastik kat tengah tu masih putih & tiada kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah agak uzur & kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus - minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira major work jugak. Head gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu @ sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Orang panggil nie top-overhaul.

21> Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000 km. Tapi ada gak yang 80,000 km kurang 5 tahun dah kena top overhaul sebab suka lenjan engine. Dok main red line manjang. Ini pun major work la jugak skit.

22> Brake pad

Tukar bila haus @ bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yang lain.

23> Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yang di letak di dalam blok enjin. Secara standardnya pertukaran timing belt pada setiap 100,000 km ikut ketetapan pengeluar Jepun tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di Malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear & tear timing belt yang dibuat dari adunan getah, plastik & fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000 km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih awal, maybe 60,000 km. Admin tak begitu pasti tentang ini.

24> Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000 km bagi semua enjin straight 4 twin spark & juga enjin V6 bagi model sebelum tahun 1999. Pada tahun 1996 dahulu, ada juga pemilik yang kerek & cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000 km. Tak perlu tukar pada 30,000 km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt putus & enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000 km. Maka moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service & penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sebagai ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda & Toyota. Toyota misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya.

25> Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. Ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00 km lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih seperti sedia kala.

Kredit : Limau Ais 

Sumber 

Penafian : gambar sekadar hiasan

Jumaat, 17 Mei 2024

10 website yang paling banyak dilayari rakyat Malaysia, no.6 tu ramai tengok sebelum tidur

Internet merupakan satu anugerah kerana melaluinya, manusia dapat berhubung dan mengakses maklumat dengan mudah.

Setiap hari, komunikasi melalui pelbagai aplikasi seperti Whatsapp, Facebook, dan lain-lain menjadi lebih mudah dengan bantuan internet.

Selain itu, produk-produk tradisional seperti surat khabar bercetak telah berevolusi menjadi portal berita dalam talian.

Buku fizikal kini juga boleh diakses dalam bentuk e-Book melalui teknologi internet.

Agensi kerajaan dan syarikat swasta kini turut menawarkan perkhidmatan secara dalam talian, memberi alternatif kepada perkhidmatan kaunter fizikal.

10 website yang paling banyak dilayari rakyat Malaysia, no.6 tu ramai tengok sebelum tidur

Baru-baru ini, syarikat pembekal data digital untuk perniagaan, Similar Web, mengeluarkan senarai laman sesawang yang kerap dilayari oleh rakyat Malaysia pada Februari 2024.

Sebelum membincangkan data yang dikeluarkan oleh Similar Web, mari kita fahami apa itu laman sesawang. Menurut Kamus Dewan Edisi

Keempat, laman sesawang adalah sebuah dokumen elektronik yang terdapat pada paparan skrin komputer dan biasanya mengandungi teks, grafik, imej, bunyi, dan lain-lain.

Kandungan yang dipaparkan berkaitan dengan institusi, organisasi, persatuan, individu, dan lain-lain yang boleh diakses dengan menggunakan internet.

Menurut Website Rating, terdapat 1.13 bilion laman sesawang yang wujud ketika ini, tetapi hanya 82% daripada jumlah tersebut yang kekal aktif.

Beralih kepada senarai laman sesawang yang paling kerap dilayari oleh rakyat Malaysia pada Februari, Similar Web mendapati Google.com menduduki tempat pertama. Ini tidak menghairankan kerana Google.com merupakan enjin carian utama yang digunakan oleh orang ramai setiap hari untuk mencari maklumat di internet.

Youtube.com dan Facebook.com mengisi kedudukan kedua dan ketiga. Dua laman sesawang ini juga popular di peringkat global.

Whatsapp berada di tangga keempat diikuti oleh Instagram, Shopee, dan Twitter. Maybank2U, TikTok, dan Yahoo juga termasuk dalam senarai ini.

-MH Daily 

Nama Orang Melayu Dulu-Dulu...Bagaimana terilham

 NAMA MELAYU

Catatan menunjukkan nama orang Melayu dulu-dulu asalnya adalah daripada perkataan2 Melayu harian spt Buyong, Itam, Putih, Golok, Panjang, Bulat dsbnya. Yg perempuan pula biasanya mengambil nama bunga spt Melati, Kemboja, Kenanga, Tanjung dsbnya. Nama2 ini boleh dieja dgn sistem tulisan Pallava dan bunyinya tepat spt sebutan.

Perubahan masa dan pengaruh Arab serta Islam kemudiannya menyebabkan orang2 Melayu mengambil nama Arab. Maka datanglah nama2 spt Hasan, Husin, Ahmad, Muhammad, Ali, Mustofa, Siti Aminah, Khodijah, Rofeah dsbnya. Sistem ejaan Pallava tidak mampu membawa bunyi yg tepat. Mustofa umpamanya dieja Pallava berbunyi Muntopa, Qosim berbunyi Kesim.

Maka orang Melayu mengambil sistem ejaan Arab kemudian diMelayukan dgn penambahan beberapa huruf supaya sesuai dgn bunyi Melayu spt cha, pa, nga, nya dll. Sistem tulisan ini disebut Jawi.

Lama2 org Melayu semakin kreatif mencipta nama mereka. Ada yg digabung2 dgn nama Arab dan nama etnik lain. Kdg2 digabung tanpa makna yg baik. Umpamanya Muhammad Himar (keldai), Hawiah (nama neraka) dll.

Ada juga nama yg tidak menggambarkan jantina (nama unisex) spt Zaini, Roslin, dsbnya yg boleh utk lelaki dan boleh utk perempuan. Ada yg tambah Mohamad Zaini maka jadilah lelaki dan Noor Zaini jadi perempuan.

Dulu2 pendaftaran nama anak dibuat di balai polis. Masa itu ramai bapa dan atok yg tak pandai menulis. Jadi bergantung kpd polis utk menulis. Itu yg jadi macam2.

Kawan saya namanya Amran tapi dieja Amaran oleh polis. Seorang lagi kawan saya org Melayu totok tapi namanya Ngajijah binti Sungib. Katanya polis tu yang Jawa. Sepatutnya namanya Azizah bt Shuib.

Ada seorang lagi bapa saudaranya sengau. Dia pergi daftar nama. Sepatutnya Lokman, dah jadi Okwan. Ada juga yg atoknya terkejut sbb disergah polis Benggali. Sepatutnya nk namakan Ani. Disergah polis langsung lupa lalu disebut Anu. Bila dah sekolah baru diubah nama jadi Anu @ Ani binti Abdullah.

Kawan saya seorang lagi di sekolah dulu namanya Muhammad Saja bin Ibrahim. Katanya polis tanya bapa saudaranya nak namakan apa? Dijawab Muhammad. Polis tanya lagi Muhammad apa? Dijawab Muhammad Saja. Dah ditulisnya Muhammad Saja.

Ada seorang tu saya pernah jumpa namanya Pukaih. Saya tanya dia kenapa pelik sangat namanya. Dia jawab atok dia yg pergi daftar. Atok dia jenis suka melatah. Tengah nk bagi nama siren balai polis bunyi. Dia terkejut dan sebut 'pukaih'. Langsung nama cucu ditulis Pukaih bin Ismail.Jadi bila nama dah jadi mcm2 org pun salahkan polis. Sekarang polis dah tak mau terlibat. Mereka suruh ibu atau bapa tulis sendiri nama anak.

Apa ada pada nama? Nama adalah lambang keperibadian. Nama adalah doa. Maka berilah nama yg baik-baik...

Oleh FB Abdul Muati Ahmad

Credit 

"Anugerah Yang Satu-Satunya Hanya Untuk P. Ramlee!

 "Anugerah Yang Satu-Satunya Hanya Untuk P. Ramlee!


Pada 14 hingga 19 April 1963, Festival Filem Asia diadakan buat kali ke-10 di Tokyo.

Delegasi dari Malaya - Singapura diwakili oleh P. Ramlee wakil tunggal dari Shaw Brothers manakala Hussain Haniff, Latifah Omar, Roseyatimah, Wahid Satay dan Rahmah Ali mewakili Cathay-Keris. 

Antara filem Melayu yang bertanding di festival filem itu ialah Ibu Mertua Ku (P. Ramlee), Labu Labi (P. Ramlee), Chuchu Datok Merah (M.Amin), Masok Angin Keluar Asap (Hussain Haniff) dan Bayangan Di Waktu Fajar (Usmar Ismail). 

P. Ramlee turut dicalonkan dalam kategori Pelakon Lelaki Terbaik melalui filem Ibu Mertua Ku tetapi beliau tewas di tangan salah seorang pelakon dari Seoul iaitu Kim Seung Ho melalui filem Romance Gray. Sahabat P. Ramlee dari Jepun Toshiro Mifune juga turut dicalonkan tetapi turut sama tewas. 

P. Ramlee tak kecewa dengan kekalahannya itu cuma beliau mengatakan jikalau pihak juri dari Indonesia mengundi beliau dengan memberi dua mata sudah cukup untuk membuatkan beliau menang Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik. 

Akan tetapi filem Ibu Mertua Ku berjaya memenangi anugerah Sinematografi Terbaik (Hitam & Putih) melalui A. Bakar Ali.  

Setelah selesai semua penyampaian anugerah tersebut, salah seorang dari juri yang ada telah meneliti filem Ibu Mertua Ku. 

Beliau merujuk di atas kemenangan filem itu melalui Sinematografi Terbaik (Hitam & Putih). 

Apabila beliau teliti sedalamnya tentang filem itu, beliau mendapati filem ini sangat berbeza dengan filem-filem lain yang turut menyertai festival pada edisi itu. 

Mengapa insan yang bernama P.Ramlee ini terlibat hampir keseluruhan proses pembikinan filem ini? 

Beliau Pengarah, Pelakon, Penggubah Lagu, Penyanyi dan Penulis Lakon Layar untuk filem ini. 

Perkara tidak pernah berlaku katanya dalam sejarah industri seni di asia malahan di dunia pada ketika itu. 

Lantas juri itu tadi mengutarakan perkara ini kepada kesemua juri-juri yang lain. Di masa itu juga telah diadakan perbincangan "kilat" sesama juri untuk menentukan apakah pengiktirafan yang patut diberi kepada seorang insan yang bernama P. Ramlee melalui filem Ibu Mertua Ku. 

Ketika perbincangan itu berlaku perselisihan pendapat dalam kalangan juri. Tetapi perkara ini dapat diselesaikan dan menemui titik persamaan. 

Semua hadirin yang hadir pada ketika itu ternanti-nanti apakah yang dibincangkan oleh semua juri pada masa itu. 

Akhirnya, 12 juri yang mengadili festival pada edisi kali itu telah sepakat dan sebulat suara memberi anugerah dari Golden Harvest Award : Most Versatile Talent kepada P.Ramlee kerana kemampuan ajaibnya dalam filem Ibu Mertua Ku. 

Semua para hadirin yang hadir telah memberi "standing ovation" kepada P.Ramlee termasuk bintang filem hindi yang terkemuka pada masa itu Raj Kapoor. 

Beliau mengatakan "He's deserve it" (merujuk kepada P.Ramlee) kepada wartawan yang menemubual beliau. 

Anugerah ini satu-satunya ada pada P. Ramlee dan tak pernah lagi dipertandingkan di mana-mana anugerah seni dalam dunia selepas P.Ramlee menerimanya dari dulu sehingga sekarang. 

HANYA PADA P.RAMLEE SAHAJA!

Dari Tokyo, P. Ramlee telefon Saloma dan maklumkan bahawa beliau flight beliau delay 1 hari untuk pulang ke Singapura. P. Ramlee bagitahu Saloma bahawa beliau dapat anugerah yang belum ada dalam dunia seni iaitu pelakon serba boleh, dimana P. Ramlee lah yang merupakan pelakon dan pengarah pertama yang dianugerahkan anugerah "THE MOST VERSATILE TALENT".

Oleh: Azizul Farhan 

___

Sumber

Teringin nak tahu kisah hidup Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee dari awal kelahiran hinggalah hilangnya sebutir permata industri seni negara? 

Dapatkan P.RAMLEE, TIADA YANG KEDUA yang akan ke udara ketika PBAKL nanti!

Baca bab-bab awal SECARA PERCUMA di sini: https://thepatriots.store/pramlee/