Ahad, 7 Julai 2024

Copa America 2024:Colombia belasah Panama untuk ke separuh akhir

 Pemain Colombia meraikan jaringan yang diledak Miguel Borja ketika menentang Panama dalam aksi suku akhir Copa America 2024. - Foto AFP

Pemain Colombia meraikan jaringan yang diledak Miguel Borja ketika menentang Panama dalam aksi suku akhir Copa America 2024. - Foto AFP

GLENDALE, Amerika Syarikat: James Rodriguez meledak satu gol dan membantu dua jaringan lain ketika Colombia membelasah Panama 5-0 di Stadium State Farm di Glendale, Arizona, sebentar tadi, untuk melangkah ke separuh akhir Copa America 2024.

Skuad Los Cafeteros mara ke separuh akhir buat kali ketiga dalam empat edisi dan mereka akan menentang sama ada Uruguay atau Brazil yang akan bertembung dalam satu lagi aksi suku akhir di Las Vegas, hari ini.

Penyerang, Jhon Cordoba meletakkan Colombia di depan pada minit kelapan, sebelum kapten Rodriguez menyempurnakan sepakan penalti selepas penjaga gol Panama, Orlando Mosquera menjatuhkan Jhon Arias.

Colombia menghukum lawan mereka dari satu lagi situasi bola mati pada minit ke-41 dengan Rodriguez membantu pemain sayap Liverpool, Luis Diaz menewaskan Mosquera.

Skuad kendalian Nestor Lorenzo memperlahankan sedikit rentak permainan mereka pada babak kedua, namun tetap mampu menghasilkan satu lagi gol pada minit ke-70 menerusi rembatan Richard Rios.

Kekecewaan Panama kelihatan terserlah apabila pemain pertahanan, Jose Cordoba merempuh Santiago Arias untuk menghadiahkan Colombia sepakan penalti pada masa kecederaan dan peluang itu disempurnakan pemain gantian, Miguel Borja.

Kemenangan itu melebarkan rekod tanpa kalah Colombia kepada 27 perlawanan dengan kekalahan terakhir dialami mereka ketika tunduk 1-0 kepada Argentina pada Februari 2022. - REUTERS

0 comments:

Catat Ulasan