Selasa, 21 Mei 2024

Kenapa dengan Zus Coffee???

 Kenapa dengan Zus Coffee???

Semalam, Zus Coffee telah memohon maaf dan memberi statement mereka menyokong PaIestlne. Ini adalah statement kedua selepas the first one ramai yang tak berpuas hati.

Statement ini mendapat pelbagai reaksi dari netizen. Ada yang memuji kerana Zus meletakkan pendirian mereka.

Tapi tak kurang juga yang masih marah mengatakan mereka hanya lakukan itu sebab takut kena b0ik0t. Betul ke?

Apa pendapat anda? Adakah boleh dimaafkan, atau adakah ianya a bit too late?

Walaubagaimanapun...

This is not a calling for b0ik0t Zus, but I am calling Zus out.

Satu yang saya tak berkenan sangat dengan Zus Coffee ni adalah masa depa spin kata logo mereka BUKAN berdasarkan dewa "Zues" dan come up dengan ALASAN itu Pakcik Kaldi yang jumpa coffee di Ethiopia. Even ini tertera di laman web mereka.

Come on la, Pakcik Ethopia tak pakai greek kotinos (crown daun olive tu) di kepala ya. Tu dah memang terang2 Zeus yang dikenali sebagai god/tuhan of thunder mengikut kepercayaan Greek.

Pada janggut dan logo tu pun ada design lightning yang merupakan simbol Zeus. Alah.... nama pun dah "ZUS", dah macam "ZEUS", tak perlu la nak spin lagi.

Tapi, kalau sebab logo je, bukanlah sebab untuk di b0ik0t... cuma saya tak berkenan sebab depa spin! Pendapat peribadi je... pendapat anda bagaimana?

Kita orang Malaysia tak suka kena spin kannnn...

Dan sebelum ada yang kata "IK ni, pandai2 cakap pasal logo dan design ni kenapa? Ada degree ke dalam bidang design?"

Yes, saya ada bachelor's degrees BA (hons) dalam bidang design dari Staffordshire University, UK. Graduate tahun 2000.

Kalau saya Zus, my advice would be, buat a bit of rebranding. Zus ni ramai yang suka sebab home grown Malaysian business. Dan sebagai manusia, kita tak lari dari kesilapan.

Boleh je do a bit of redesign pada logo, buang greek kotinos crown, buang lightning. Dan baru la orang percaya ianya Pakcik Kaldi dari Ethopia. You can even keep the name Zus. 

Tapi janganlah spin. Tahu la coffee Zus manis... tapi jangan la gula-gulakan kami pula. Orang Malaysia tak kosong...

Siapa ingat satu ketika dulu ada ubat gigi Darkie yang berubah menjadi Darlie (logo pun berubah) sebab orang marah logo asal ada ciri2 rasist. Lepas rebranding, hingga hari ini Darlie menjadi antara top ubat gigi dunia.

Apa pun, semoga perniagaan2 made in Malaysia terus berkembang maju. Apa pendapat anda?

Congrats to Zus sebab kali ni kenyataan lebih tegas, tak banyak big brand yg own up their mistake and implicitly make a statement about g3n0cldes that's happening in Ga2a.

Free Palest1ne!

Yang bagusnya isu b0ik0t ni, dapat kita lihat lebih banyak perniagaan2 tempatan mendapat sambutan. Sokong perniagaan lokal!

Dan dalam keadaan ekonomi kini, sekiranya anda nak mulakan perniagaan online dari rumah, tapi tak tahu caranya, ikuti webinar percuma bersama saya "NAK JUAL APA? Mulakan perniagaan dari ZERO!" Saya kongsikan langkah pertama dalam memulakan perniagaan online dari rumah. Daftar percuma di www.NakJualApa.com

ik

dubai

0 comments:

Catat Ulasan